Zonnig77
23-03-2024 om 09:38
Tiener op z’n kamer
Ken je dat? De ene dag laat ik los, accepteer ik en geniet ik van die paar momenten per dag dat er leuk contact is met m’n puber (net 16).
De volgende dag maak ik me toch druk om het feit dat hij zoveel op z’n kamer is, vrijwel niks deelt over wat er in hem omgaat en zich afzondert.
‘Joh, laat los. Die van mij zit ook de hele dag boven, dat hoort erbij’. Dat hoor ik altijd om me heen. Vaak hoor ik dan ook dat die puber daarnaast toch van alles doet en onderneemt.
Mijn zoon heeft echter geen bijbaantje, geen sport of andere buiten de deur hobby en geen vriendengroep. Hij gaat naar school (wat goed gaat) en is thuis. Wat hem betreft een prima leven, hij lijkt ook lekker in z’n vel te zitten, is nog jong in gedrag en sociaal wat onhandig. Hij houdt het graag veilig en voorspelbaar en heeft geen behoefte aan iets anders. Zegt hij (ik denk dat dit te maken heeft met ‘angst voor het nieuwe’). Op z’n kamer doet hij schoolwerk, bouwt knikkerbanen en maakt daar edits van, kijkt filmpjes, heeft online contacten (die hij niet kent irl) en doet af en toe een game.
Ja, hij heeft een diagnose ass.
Af en toe neem ik hem mee om iets leuks te doen (bios, pretpark, oid) en dat vindt hij ook leuk, maar dat gebeurt zeker niet wekelijks.
Als ik het zo opschrijf, denk ik weer bij mezelf ‘accepteer dat dit het is en wees blij dat zoon zich oké lijkt te voelen, het fijn heeft op z’n kamer en naar school gaat’.
Toch zoek ik ook geruststelling ofzo. Dat het herkenbaar is. Of dat ik als ouder nog iets kan doen om hem te stimuleren iets buiten de deur te doen (wat ik al probeer en m’n zoon vindt dat heel irritant).
Ik kom er op omdat dit een weekend is zonder plan. Hij vindt het fijn en doet het liefst niks, behalve hangen. Ik krijg er jeuk van en trek m’n eigen plan.
Enige herkenning?

Mvtj
30-06-2025 om 19:26
Fijn Zonnig, oudste zoon over. Hoe vindt je het dat jongste niet over gaat? En hoe vindt hij het zelf?
Klinkt alsof je een plan moet maken om zo min mogelijk last te hebben van het gehang. Werken, lekker je eigen ding doen, kids boodschappen laten doen en avondeten laten klaarmaken. Dat soort dingen.
Ja knap hoor MamaE, hoe dochter reageerde. Soms moet je maar gewoon zo min mogelijk met elkaar te maken hebben.
Brugklasser hier heeft vanochtend zn boeken ingeleverd dus kon lekker de hele dag naar het openluchtzwembad. Ik zette hem af, samen met een vriend en was even helemaal verbaasd. Daar gaat hij gewoon, wat wordt hij al groot

Zonnig77
01-07-2025 om 08:32
MamaE, ik vind het ook knap van dochter! En etterbakken heb je nou eenmaal overal, hoe vervelend ook..
AnnaPollewop, schrijf gerust mee. Hier ook eentje die over ruim een half jaar 18 wordt en ik kan me daar ook al "druk" over maken. Een nieuw topic snap ik ook voor meer gelijkgestemden (en daar zal ik me dan wellicht ook aansluiten
Mvtj, wat fijn dat het goed gaat met je brugklasser!
Wat betreft jouw vraag; ik heb me erbij neergelegd dat zoon blijft zitten. Wat betreft zijn sociaal emotionele ontwikkeling helemaal niet erg. Het zal wel lastig voor hem zijn als blijkt dat het écht zo is (dat is nog niet zo), maar hij weet ook dat hij nauwelijks iets heeft gedaan aan school. Dit is dan de consequentie.
En die vakantie komen we wel door hoor... ik trek zeker mijn eigen plan. Heb wel last van wat zorgen over jongste, die is zich enorm aan het losmaken en dat is niet bepaald gezellig. En ik heb er zelf issues mee dat ik blijkbaar toch een minder relaxte moeder ben dan ik (meestal) dacht. Omdat hij slecht op school gaat, al z'n geld uitgeeft aan troep van de supermarkt en een schermtijd heeft die door het dak gaat (dat gaat door als hij buiten is met vrienden)... moet ik wel grenzen stellen en er meer bovenop zitten en controleren. Dat voelt niet fijn. Maar hij kan echt nog niet goed omgaan met vrijheden.

MamaE
01-07-2025 om 23:09
Nou, de warmte heeft inmiddels het effect dat dochter haar vermogen tot normaal communiceren is verloren. Alles is zuchten, boos, chagrijnig, gefrustreerd en vooral heel moeilijk en gedoe. Ik vind het lastig om mijn geduld te bewaren en er met mildheid en mededogen naar te kijken en mezelf eraan te blijven herinneren dat ze het niet expres doet.

Mvtj
04-07-2025 om 19:35
Zonnig, Ja, lijkt me zelf ontzettend lastig om in een nieuwe klas te moeten beginnen. Nou ja het zijn van die dingen waar je van leert in het leven.
Zo dat klinkt idd flink moeilijk, om een balans te vinden tussen vrijheid en begrenzen. Voor mijzelf sprekend, gamen is zodanig nieuw dat ik niet kan terugvallen op m'n eigen opvoeding. En ik soms ook niet weet wat wijsheid is.
MamaE, het was dan ook wel idioot warm de afgelopen dagen!
Gefeliciteerd Kaas!

MamaE
08-07-2025 om 21:32
Dochter is de afgelopen dagen op kamp geweest en heeft daarvan genoten, ondanks de regen zondag. Vandaag lekker uitgeslapen en vanmiddag naar de ortho geweest. De beugel is bijgesteld en staat nu een standje strakker afgesteld. Daar heeft ze wel last van. Na het avondeten gedoe omdat ze de beugel niet meer in wilde doen en dat het zoveel pijn deed. Haar even vastgehouden en laten huilen. Uiteindelijk lukte het wel en ging ze ook met beugel naar bed. Maar toen ik even bij haar ging kijken, had ze de banden losgemaakt. Toen ik die weer vastmaakte, werd ze wakker en sloeg me in mijn gezicht.
Ja, ik weet het, autisme en onverwachte aanrakingen gaan niet samen en alles rondom haar gebit ligt ook al gevoelig. Maar ik wilde haar niet wakker maken. En toen werd zij boos op mij en op zichzelf en wist ik ook niet meer hoe ik het kon oplossen. Dus dat heeft mijn man weer gedaan. Ik ben dat hele gedoe met die beugels echt helemaal zat. Maar het niet doen is eigenlijk ook geen optie, want het vooruitzicht van een kaakoperatie is al helemaal een nachtmerrie. Volgens de ortho duurt de pijn een paar dagen en valt het daarna wel weer mee. Op hoop van zegen dan maar. Ik houd mezelf maar weer voor dat ze het niet expres doet en dat het voor haar zwaarder is dan voor mij.

Kaassoufflee
08-07-2025 om 22:34
MamaE, een beugel doet echt vervelend pijn, zo vlak na het nieuwe afstellen. Wil ze geen paracetamol? Dat kan echt helpen. Ik heb zelf op volwassen leeftijd een beugel gehad en het staat me nog goed bij hoe vervelend, ongemakkelijk en pijnlijk het voor me was. Paracetamol hielp me die eerste dagen door.

MamaE
08-07-2025 om 22:48
Kaassoufflee schreef op 08-07-2025 om 22:34:
MamaE, een beugel doet echt vervelend pijn, zo vlak na het nieuwe afstellen. Wil ze geen paracetamol? Dat kan echt helpen. Ik heb zelf op volwassen leeftijd een beugel gehad en het staat me nog goed bij hoe vervelend, ongemakkelijk en pijnlijk het voor me was. Paracetamol hielp me die eerste dagen door.
Ze mag gewoon paracetamol pakken, maar ze zit vaak nogal in de 'ik wil helemaal niks en alles is vreselijk stom en oneerlijk' modus. Ik snap heus dat het pijn doet, maar ik het is vooral dat niks willen waar ik moeite mee heb. Ik heb wel eens goede gesprekken op goede momenten en dan spreken we wel bepaalde dingen af over wat helpt als het lastig is. Bijvoorbeeld dat ze standaard paracetamol neemt na een wortelkanaalbehandeling. Standaard na bijstellen beugel kan daar ook wel bij wat mij betreft. Maar dat gesprek lukt niet als ze hoog in de emotie zit. Het was ook de eerste keer dat de buitenboordbeugel werd bijgesteld. We hadden haar wel voorbereid op dat het een paar dagen pijn kon gaan doen en spanning geeft op de kaken, maar hoe en wat precies is ook gewoon even afwachten. Hopelijk wordt de weerstand met de gewenning en de tijd minder. Inmiddels slaapt ze weer met de banden op de juiste stand vast.

Mvtj
09-07-2025 om 14:53
Lijkt me zo lastig, voor jullie allemaal. Ik vind het goed dat je zelf uit de situatie bent gestapt en het je man hebt laten oplossen. Herkennen wanneer je iets niet lukt is ook knap!
Voor wbt paracetamol innemen. Kan het zijn dat dochter na het bezoek aan de orthodontist te overprikkeld is en niet meer kan overzien? Wat dan resulteert in zo'n 'alles is oneerlijk en stom' bui? Misschien werkt simpelweg paracetamol slikken voor het bezoek wel goed.
Soms heb ik ook zo'n aha moment, dat je iets net van een andere kant moet bekijken, dan werkt het wel. Jongste zoon kon bijvoorbeeld heel moeilijk opstaan en kwam standaard te laat op school. Totdat we hem toe stonden om met kleren aan in bed te slapen. Et voila, probleem opgelost 😂

IMI-x2
09-07-2025 om 15:09
Een ander idee: kan de beugel van je dochter in kleine stapjes/minder strak worden aangespannen? Ze is geen gemiddeld kind, dus de gemiddelde stappen gelden niet voor haar. Wat een ander "wat pijn doet", komt bij haar veel harder binnen. Daar mag best rekening meer gehouden worden.
Paracetamol slikken voordat ze naar de orthodontist gaat en daarna weer ruim voordat het uitgewerkt is, is ook een mogelijkheid. Dat doe ik zelf ook bij "gewoon wat vervelende" ingrepen.

MamaE
09-07-2025 om 15:50
Ik weet niet zo zeer of het met overzicht te maken heeft. Waarschijnlijk gewoon nadruk op niet leuke dingen zoals haar gebit waar van alles mee is en mensen die daar wat van gaan vinden en er aan gaan zitten en zo. En daarna nog de pijn van het bijstellen.
Vooraf paracetamol zou zeker kunnen. De banden niet tegelijk maar om en om bijstellen vind ik een hele goede tip. Of dat mag weet ik niet, ga ik achteraan.
Vannacht wel nog een flinke huilbui gehad, inclusief schuldgevoel over dat ze me geslagen heeft. Ze heeft daarna bij ons geslapen en vanmorgen lekker uitgeslapen en vandaag ging het eigenlijk heel goed.

Kaassoufflee
10-07-2025 om 15:23
Vandaag hebben de jongens hun rapporten gekregen. Als ik had geweten dat je niet blind kunt varen op Magister qua ‘alle cijfers’, dan had ik me minder zorgen hoeven maken…mijn oudste heeft allemaal zessen en twee zevens!
Mijn jongste heeft één vijf, verder staan er zessen, zevens, achten en een negen bij…! Ik ben supertrots op beiden!

Kaassoufflee
10-07-2025 om 15:52
En hoewel ik nog twee weken werken te gaan heb voordat mijn zomervakantie begint, voel ik wel positieve vakantievibes.
We hebben een legpuzzel op tafel liggen, en beide jongens zijn net even wat vaker beneden. Dat komt vooral door de Nintendo Switch 2 die ze hebben gekocht van hun spaargeld, daarmee doen ze ook dingen via onze televisie. En anders zit er wel eentje op zolder of op z’n kamer te gamen. Maar toch ook vaak genoeg werken ze even aan die puzzel. We hebben er een voorraadje van, dus als er eentje klaar is, kunnen we gewoon door met de volgende.
Over twee weken hebben we dan allevier een gezamenlijke week vakantie thuis/dagtripje en daarna gaan ze de rest van de vakantie naar papa. Hij gaat altijd met hen weg naar een zonnig oord in het buitenland. Dat vind ik top, want mijn man en ik houden niet zo van op vakantie gaan met z’n vieren.
Wij gaan met z’n tweeën wel een paar dagen weg met overnachtingen, maar verder gewoon vanuit huis wat fietstochtjes of thuis klusjes doen of boek lezen in de achtertuin.
En jullie?

Mvtj
11-07-2025 om 18:54
Kaassoufflee schreef op 10-07-2025 om 15:23:
Vandaag hebben de jongens hun rapporten gekregen. Als ik had geweten dat je niet blind kunt varen op Magister qua ‘alle cijfers’, dan had ik me minder zorgen hoeven maken…mijn oudste heeft allemaal zessen en twee zevens!
Mijn jongste heeft één vijf, verder staan er zessen, zevens, achten en een negen bij…! Ik ben supertrots op beiden!
Wauw gefeliciteerd Kaas, zijn ze toch allebei over!
Ik heb dit eerste jaar niet in de vingers gekregen hoe Magister werkt qua cijfers. Ik kan er heel veel cijfers in terug vinden, maar hoe zie ik het gemiddelde?
Zelfs het rapport gaf onduidelijkheid. Ik dacht dat de 3 kolommen de 3 gemiddelde cijfers per trimester waren. Volgens zoon was de tweede kolom een gemiddelde van de eerste en tweede trimester en dan de derde kolom gemiddelde van eerste, tweede en derde trimester. Nou ja het belangrijkste is dat hij over is.