Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Kleinduimpje
16-09-2025 om 07:23
?
Dat zou een tip zijn om het op deze manier te zeggen tegen vriendin.

mana_sutiyuq
16-09-2025 om 07:30
Kleinduimpje schreef op 16-09-2025 om 07:23:
?
Door de dochter te zeggen, niet door TO

Poezie
16-09-2025 om 09:18
Kleinduimpje schreef op 16-09-2025 om 07:23:
?
Nou, hartstikke fijn, nu komt alles goed. Tenminste, als dochter dit echt gaat zeggen tegen vriendin. Gaat ze dat doen, TO?

yette
16-09-2025 om 09:24
Kleinduimpje schreef op 15-09-2025 om 20:30:
tegen dochter, meteen zaterdag in de nacht .
Terwijl jij het logeerbed klaar had staan voor een vriendin die dit flikt?!

Poezie
16-09-2025 om 09:40
yette schreef op 16-09-2025 om 09:24:
[..]
Terwijl jij het logeerbed klaar had staan voor een vriendin die dit flikt?!
Dit. Ik kan er met mijn pet niet bij: TO die keurig een logeerbed gaat staan opmaken voor een vriendin van dochter die dochter tot huilends toe kwetst.
TO: wat heb jij met die vriendin? Het lijkt alsof jij bang bent om haar kwijt te raken in plaats van je dochter?

Lotus_
16-09-2025 om 09:42
TO het lijkt alsof jij deze 'vriendin' probeert te pleasen zodat ze met je dochter omgaat. Geen goed signaal naar jouw dochter en deze vriendin.

mana_sutiyuq
16-09-2025 om 10:28
Lotus_ schreef op 16-09-2025 om 09:42:
TO het lijkt alsof jij deze 'vriendin' probeert te pleasen zodat ze met je dochter omgaat. Geen goed signaal naar jouw dochter en deze vriendin.
Wat TO aangeeft is dat het meiske bijna bij hun woonde, dan hoeft de relatie niet alleen meer met dochter te zijn.
Dus als meiske aan TO vraagt of ze mag blijven slapen dan is dat als hibje en niet als vriendin van dochter. Dan is het aan TO om te beslissen over de voorwaarden.
Als meiske aan dochter vraagt of ze mag blijven slapen dan mag dochter daar de voorwaarden aanstellen in lijn met de voorwaarden die haar ouders aan alle loge's stellen.
hibje: half inwonend buurkind, zo een die ongeveer altijd bij je is, kind aan huis is.

yette
16-09-2025 om 12:23
mana_sutiyuq schreef op 16-09-2025 om 10:28:
[..]
Wat TO aangeeft is dat het meiske bijna bij hun woonde, dan hoeft de relatie niet alleen meer met dochter te zijn.
Dus als meiske aan TO vraagt of ze mag blijven slapen dan is dat als hibje en niet als vriendin van dochter. Dan is het aan TO om te beslissen over de voorwaarden.
Als meiske aan dochter vraagt of ze mag blijven slapen dan mag dochter daar de voorwaarden aanstellen in lijn met de voorwaarden die haar ouders aan alle loge's stellen.
hibje: half inwonend buurkind, zo een die ongeveer altijd bij je is, kind aan huis is.
Dit is wat ik ook aangaf. Het is mooi als TO dat meisje op wil vangen, maar dan moet ze er wel voor zorgen dat ze regels stelt èn handhaaft en dat zij en haar dochter geen onterechte dingen van dit meisje verwachten.
Het opvangen van vrienden van je kinderen, kan zo'n vriendschap best ingewikkeld maken. Een van mijn vriendinnen kwam op een gegeven moment bij mijn ouders wonen. Zij vond mij daardoor haar allerbeste vriendin, maar voor mij was zij nog steeds 'een vriendin'. Als ik thuis afsprak met een andere vriend of vriendin, kwam ze er altijd bij zitten en als ik ergens een op een met een ander afsprak, ging ze ervan uit dat ze gezellig mee zou. Ik wilde haar niet passeren, dus tolereerde ik het, maar ik begon me ook steeds meer te ergeren. We zagen elkaar wat mij betreft veel te veel. Zelfde huis, zelfde klas, zelfde vriendenkring. Dat was best benauwend. Gelukkig was mijn vader een goede gespreksleider, want het was voor mij erg ingewikkeld om uit te leggen dat ik haar echt wel aardig vond, maar toch ook af en toe dingen zonder haar wilde doen.

BritgetJones007
16-09-2025 om 16:01
IMI-x2 schreef op 14-09-2025 om 09:54:
Zolang je dochter er helemaal niks over zegt, zal dit gedrag doorgaan.
Ze hoeft geen ruzie te maken. Heb je haar al geleerd over de kracht ik-boodschappen?
Ze zegt alleen maar: als jij x doet, voel ik me y. Dus bv: Als jij een afspraak op het laatste moment afspraak afzegt, voel ik me in de steek gelaten en dat maakt me verdrietig. Of: Als jij in een groep niet met me praat, voel ik me genegeerd.
Daarna mag ze gewoon een stilte laten vallen.
Een echte vriendin zal sorry zeggen en haar gedrag aanpassen. Doet die vriendin dat niet, dan is ze geen echte vriendin.
Dit is 100% wat dochter toe kan passen.
En ook nog vragen: hoe kunnen we dit samen oplossen?
Een voorbeeld van je dochter, dat ze aangeeft dat ze met die twee meiden had afgesproken, maar vervolgens niks meer hoort, maar dan wel erachter komt dat die twee meiden wel bij elkaar waren en dat dit haar een verdrietig gevoel geeft. Hoe kunnen we dit oplossen de volgende keer? Was het miscommunicatie van mijn kant? Hadden jullie misschien ook een plek en tijd naar mij kunnen appen? Zoiets

Naminokurashi
17-09-2025 om 19:34
Kleinduimpje schreef op 17-09-2025 om 19:18:
ja klopt
Dus, die vriendin kan gewoon jullie huis in, ook als jullie er niet zijn?

Schoondochter
17-09-2025 om 20:50
Kleinduimpje schreef op 17-09-2025 om 20:45:
ja, dat gebeurt ook weleens in overleg.Is dit zo vreemd dan?
Ja. Geen enkele van mijn vrienden had een sleutel van het huis van mijn ouders. Hoe is dat niet vreemd?
Je dochter heeft geen zeggenschap wanneer haar 'kennis' gewoon haar thuis binnenkomt. Zonder overleg met haar, maar alleen met haar moeder. Die wel vrolijk meeroddelt over de rottige acties van die kennis.
Ik zou hier boos over zijn als mijn moeder dit had gedaan.