Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Spijt van scholenwissel?

Laat ik eens gebruik maken van de optie een peiling te doen. Ik overweeg mijn dochter van school te laten wisselen vanwege een pestklimaat op huidige school en ben op zoek naar ervaringen van andere ouders.

Peiling

Ik heb spijt dat ik mijn kind van school heb laten wisselen (bovenbouw basisschool)
28 stemmen
11%
82%
7%

En dan . Iedereen zegt ja goed uitgepakt. Ga jij het dan doen . Of nee ? Niet goed uitgepakt. Dan niet doen ?

Marietjepietje

Marietjepietje

07-08-2025 om 08:40 Topicstarter

Roos57 schreef op 07-08-2025 om 08:34:

En dan . Iedereen zegt ja goed uitgepakt. Ga jij het dan doen . Of nee ? Niet goed uitgepakt. Dan niet doen ?

Hi Roos, dank voor jouw reactie. Het helpt bij het besluitvormingsproces, het valt me op dat iedereen op dit forum aangeeft dat een wisseling heel goed heeft uitgepakt. Is dat realistisch of hebben sommige ouders ook spijt? Als ik op internet zoek lees ik overal dat je een scholenwissel het beste moet voorkomen omdat het teveel impact heeft op een kind en zijn/haar ontwikkeling, terwijl de ervaringsverhalen alleen maar positief zijn, ik hoop daar inzicht in te krijgen. Zou jij het anders aanpakken? 

Hier gewisseld toen de oudste midden in groep 7 zat. Ik heb alleen spijt dat we het niet eerder hebben gedaan.
Zeker bij pesten waar de school niet genoeg tegen doet, zou ik echt niet twijfelen en meteen wisselen. 

ik zou mijn mening zelf vormen. Hoe erg is deze school? Wat wil dochter zelf ? Lukt een jaar nog en wat is daar dan voor nodig?

In je andere topic zijn genoeg reacties en voorbeelden gegeven.😊

Maar succes met de keuze. Een gepest kind is vreselijk weet ik uit ervaring.

Hier was het de slechtste keuze ooit.  Zoon heeft er heel erg onder geleden.  Gelukkig kon hij terug naar zijn oude school.  Ook niet ideaal maar wel beter dan de school waar hij naartoe gewisseld was. 

Marietjepietje

Marietjepietje

07-08-2025 om 09:09 Topicstarter

Kimdekim schreef op 07-08-2025 om 09:06:

Hier was het de slechtste keuze ooit. Zoon heeft er heel erg onder geleden. Gelukkig kon hij terug naar zijn oude school. Ook niet ideaal maar wel beter dan de school waar hij naartoe gewisseld was.

Dank voor jouw reactie Kim! Waarom pakte het zo slecht voor hem uit? Fijn dat hij terug kon naar de oude school!

Marietjepietje

Marietjepietje

07-08-2025 om 09:12 Topicstarter

Roos57 schreef op 07-08-2025 om 08:51:

ik zou mijn mening zelf vormen. Hoe erg is deze school? Wat wil dochter zelf ? Lukt een jaar nog en wat is daar dan voor nodig?

In je andere topic zijn genoeg reacties en voorbeelden gegeven.😊

Maar succes met de keuze. Een gepest kind is vreselijk weet ik uit ervaring.

Hi Roos, als je er middenin zit is het heel lastig objectief een besluit te nemen, er spelen zoveel emoties mee. Ik wil niet handelen uit paniek maar een rationeel tot een oplossing komen. En hoe fijn is het dat mede-moeders zo lief zijn om op dit forum bereid zijn hun ervaringen te delen, je kan het me toch niet kwalijk nemen dat ik hier een topic over start? 

Marietjepietje

Marietjepietje

07-08-2025 om 09:14 Topicstarter

Peaches schreef op 07-08-2025 om 08:51:

Hier gewisseld toen de oudste midden in groep 7 zat. Ik heb alleen spijt dat we het niet eerder hebben gedaan.
Zeker bij pesten waar de school niet genoeg tegen doet, zou ik echt niet twijfelen en meteen wisselen.

Dank voor jouw reactie Peaches ♥️.

Ik heb Nee gekozen. Het heeft bij ons heel goed uitgepakt. Maar ik lees nu pas dat bij jou pesten de aanleiding is. Bij ons was er een andere aanleiding. 

Overigens zitten bij mijn jongste 2 kinderen die dit schooljaar zijn overgestapt wegens pesten/slechte sfeer in de klas en aan het einde van het schooljaar gaven de ouders van die kinderen aan hoe blij ze zijn met de nieuwe klas/school

Mijn kind werd gepest en school deed er nauwelijks iets aan, dus het pesten werd steeds erger. We deden een schoolwissel in groep 6 en dat hadden we veel eerder moeten doen. Kind bloeide enorm op daarna en is nooit meer gepest, gelukkig! 

Peaches schreef op 07-08-2025 om 08:51:

Hier precies hetzelfde. Bij ons ging het om pesten en om een meester die helemaal niks in mijn kind zag en die mee zou gaan naar groep 8. Die meester zou mijn kind dus een schooladvies moeten gaan geven en daar had ik absoluut geen vertrouwen in. De nieuwe school stond bekend om de nadruk op de sociale omgang, maar niet om hoge schooladviezen. Mijn dochter bleek daar zo goed te gedijen dat ze geen 'typisch vmbo-ertje' (zoals de meester vond), geen havo/vwo-ertje (zoals we zelf dachten) maar een gymnasiastje bleek te zijn. Het ging mij echt niet om het niveau van het kind, wel dat ze goed op haar plek zou zitten op het VO. Doordat ze op de nieuwe basisschool eindelijk zichzelf kon zijn en niet meer bang hoefde te zijn dat ze van de trap werd geduwd of dat haar spullen kapot werden gemaakt, kon ze laten zien wat haar capaciteiten waren. Een stevige juf die opgelopen hiaten wegwerkte en de klas moeiteloos tot een veilige groep wist te maken hielpen daarbij. Ik heb spijt dat ik het zo lang heb laten aanmodderen. 

Ja, hier wel spijt. Dit was toen ik zelf een kind was.

Basisschool A was onveilig. Zo erg dat kinderen niet op kwamen dagen met kamp en zelfs met de eindmusical.

Ik ben aan het begin van groep 8 naar basisschool B gegaan. Die was iets minder onveilig, maar de juf was steeds overspannen en wij werden dan of met zelfstandig werken over andere klassen verspreid of naar huis gestuurd.

Na de herfstvakantie ging ik weer terug naar de vorige basisschool A. 2 dagen werd er lullig gedaan over dat ik “weggepest” zou zijn van mijn nieuwe school, daarna was alles weer normaal.

Ik hoorde later ook dat op basisschool B veel kinderen een lwoo-advies krijgen, om vervolgens na 1 jaar middelbare school op regulier onderwijs te worden gezet. Omdat ze zogenaamd allemaal een achterstand hebben, maar blijkbaar toch ook weer niet. Die basisschool B is ook nog toen ik op de middelbare school zat opgeheven wegens leerlingentekort, waarschijnlijk was er daarom plek voor mij.

Achteraf gezien hadden mijn ouders me wel op een andere school moeten zetten, maar niet op basisschool B.

Hak gewoon de knoop door en maak er het beste van. Je kunt niet de optimale beslissing maken. Er zijn teveel factoren en onzekerheden.

Ik zou trouwens wisselen (mits je kind het ziet zitten), maar ik vind sowieso dat er veel te veel over gezeurd wordt. Ik ben wel 7x van school gewisseld. Zo traumatisch is dat allemaal niet hoor. Natuurlijk is het even wennen en kost het wat extra energie in het begin, maar je krijgt er ook een heel blik aan ervaringen, flexibiliteit, zelfredzaamheid en ruimdenkendheid voor terug.

Hier gewisseld van school in groep 5. Huidige school deed ook niets met het pestbeleid totdat we gingen, toen wilden ze ineens van alles doen. Helaas te laat. Met de directrice kon ik ook niet goed door 1 deur. Geweldige jaren gehad op de nieuwe school, en helaas gingen ze fuseren met de oude school. Daar was ondertussen wel een nieuwe directrice gekomen. Groep 8 dus doorgebracht op de "oude" school, en de kinderen die destijds pestten, waren een stuk aangenamer geworden, waardoor het uiteindelijk een fantastisch schooljaar is geworden!

Hier andersom: kind zat op fijne school, door verhuizing heb ik voor praktisch gekozen (dichtbij het nieuwe huis). Op de nieuwe school is kind vanaf begin buitenbeentje geweest en gepest (groep 5). Ik wilde dat ik hem op de oude school had gelaten, al was dat praktisch wel ingewikkelder.

Maar ja, dat weet je van tevoren niet. Dus je doet het met de kennis die je op dat moment hebt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.