Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18 februari 2025
De kinderopvangtoeslag is gestegen en de toekomstplannen van het kabinet zijn ambitieus. In 2027 moeten alle ouders ongeacht hun inkomen bijna alle kosten vergoed krijgen. We hebben contact gezocht met Sven die een paar jaar geleden naar Zweden is verhuisd en in Stockholm gebruikmaakt van de kinderopvang. Hij vertelt ons meer over hoe de kinderopvang daar werkt en hoe het Zweedse vervolgonderwijs eruitziet.
Sven werd 32 jaar geleden geboren in Maassluis. In zijn twintiger jaren trok hij naar Denemarken en belandde uiteindelijk in het Zweedse Uppsala voor een master in onderwijssociologie. Hij had altijd al een grote fascinatie voor Scandinavië, en vooral voor het Zweedse onderwijssysteem. Na zijn studie streek hij neer in Stockholm, waar hij nu woont met zijn anderhalfjarige zoontje Isak.
Isak gaat sinds een paar maanden naar de kinderopvang, in Zweden ook wel de ‘förskola’ (voorschool) genoemd. Voor omgerekend 140 euro per maand kan Isak hier op alle werkdagen terecht tussen maximaal half zeven ‘s ochtends en half zeven ‘s avonds. Eten, drinken, luiers en activiteiten zitten bij de prijs inbegrepen.
Aan het begin van de week wordt een menukaart doorgestuurd via de app, hierop is de warme lunch te vinden die dagelijks door een cateringbedrijf wordt geleverd. Deze week stond er onder meer Franse kippenstoofpot met gebakken aardappels op het menu, dagelijkse kost voor de Zweedse kinderen.
Iedere dag om 9 uur ‘s ochtends is het tijd voor een ‘fruktstund’ (fruitmoment) waarbij de kinderen verzamelen in een kring en een vast repertoire aan Zweedse liedjes zingen. Het staat voor Sven symbool voor de gemoedelijke sfeer die diep verankerd zit in de Zweedse cultuur.
In Nederland is Sven nooit naar de kinderopvang gegaan maar kan zich de basisschool ook als erg gemoedelijk herinneren, de middelbare school vond hij daarentegen stressvol. “Ik wilde verschil maken voor leerlingen en besloot daarom om leraar aardrijkskunde te worden, hierdoor kon ik in ieder geval in mijn klaslokaal een positieve bijdrage leveren” - aldus Sven.
Na zijn emigratie besloot Sven zich in te blijven zetten voor Nederlandse middelbare scholieren, maar dan op afstand. Hij startte de website Scholiersupport.nl om leerlingen te helpen bij het vinden van de beste studiebegeleiding, zo schreef hij recentelijk bijvoorbeeld een review over Luzac, een populaire aanbieder van verschillende studiehulpdiensten. Daarnaast houdt hij een onderwijsblog bij en is sinds kort actief in de lokale politiek in Stockholm om mee te denken over Zweedse onderwijsvraagstukken.
Hoewel de Nederlandse kinderopvang nu meer op de Zweedse lijkt, denkt Sven niet dat dit het begin is van een grote hervorming van het Nederlandse onderwijssysteem richting het Scandinavische model. In Zweden wordt onderwijs op alle niveaus volledig betaald met belastinggeld – collegegeld bestaat daar niet. “Ik denk dat het bijna gratis maken van kinderopvang in Nederland vooral bedoeld is om werken voor beide ouders aantrekkelijker te maken, niet omdat er een overtuiging is dat alle vormen van onderwijs gratis zouden moeten zijn,” legt Sven uit.
Interessant is dat Sven de kinderopvang als een geïntegreerd deel van het onderwijs beschouwt en niet uitsluitend als een ontlasting voor werkende ouders. “In de app van de kinderopvang krijgen we dagelijks updates over pedagogische activiteiten die de kinderen ondernemen, in Zweden wordt de kinderopvang echt als voorbereiding op school beschouwd, in Nederland zie ik die ontwikkeling ook wel voor me” geeft Sven ons mee.