Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10 februari 2025
In vrijwel elke sector komt pestgedrag op de werkvloer voor. Maar liefst een kwart van alle werknemers heeft wel eens te maken gehad met pestgedrag. Juist in een klein team, waarvan er bij veel tandartspraktijken sprake is, kan pestgedrag funest zijn voor de zorgverlening. Laat patiënten niet de dupe worden van slechte onderlinge verstandhoudingen en pak pesten direct aan!
Iedereen heeft wel een beeld van wat pestgedrag is, maar hoe luidt nu eigenlijk precies de definitie? Pesten is eigenlijk elke vorm van agressief gedrag waarbij men bewust poogt om een ander te beschadigen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door iemand voortdurend te kleineren of bekritiseren, maar ook door iemand constant buiten te sluiten. Veel mensen associëren pesten met het gedrag van kinderen in de zandbak, maar helaas komt pesten op de werkvloer schrikbarend vaak voor. Exacte cijfers zijn echter lastig te vinden, omdat lang niet iedereen die gepest wordt, dat ook ergens meldt. Er is dus nog heel wat werk te verrichten, om pesten definitief te kunnen uitbannen.
Wanneer je intensief met elkaar samenwerkt, moet je altijd op elkaar kunnen vertrouwen. Een tandartspraktijk is een kleinschalige zorginstelling waarbinnen je heel concreet direct contact hebt met de patiënten. Zo’n patiënt merkt het meestal snel als de sfeer binnen het team niet goed is. Bovendien kunnen onderlinge spanningen ertoe leiden dat er sneller fouten worden gemaakt. Juist dat is in deze branche natuurlijk onacceptabel. Pestgedrag kan soms ontstaan vanuit roddelen over collega’s. Dat roddelen op het werk leidt er vervolgens toe dat iemand in een bepaalde hoek gedrukt wordt. Zo kan een onveilige situatie ontstaan, die een neerwaartse spiraal kan veroorzaken.
Bespeur je zelf pestgedrag binnen jouw team? Spreek je collega daar dan direct op aan. Durf je dit niet zelf te doen, vraag dan aan een collega of leidinggevende om samen het gesprek met het pestende teamlid aan te gaan. Juist door het ter sprake te brengen, kun je iemand tot andere inzichten brengen. Het is daarbij belangrijk om elkaar te accepteren en respecteren. Collega’s hoeven geen vrienden te zijn, maar je moet wel in goede harmonie met elkaar kunnen samenwerken. Dat begint bij aardig zijn voor elkaar. Geef wat vaker een compliment. Een bekend gezegde luidt: behandel een ander zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden!