Werk en ouderschap balanceren: Slimme CV-tips voor thuisblijfouders

29 januari 2025

Werk en ouderschap balanceren: Slimme CV-tips voor thuisblijfouders

Een van de grootste verantwoordelijkheden die je in je leven zult hebben, is ouderschap. Als je erover hebt gedacht om weer aan het werk te gaan nadat je thuisblijfouder bent geweest, zul je manieren moeten bedenken om deze ervaring op een manier te vertalen die potentiële werkgevers kunnen begrijpen. Ongeacht of je al een lange of korte periode thuisblijfouder bent, zijn er effectieve manieren om te benadrukken wat je hebt gedaan, bereikt en geleerd op je CV. Hoewel carrièreonderbrekingen niet altijd in het voordeel zijn van fulltime ouders, zijn er in de loop der jaren geleidelijke verschuivingen geweest. Enquêtes uitgevoerd door LinkedIn hebben aangetoond dat carrièrekloven vaker voorkomen dan ze lijken. In dit artikel zal ik een paar eenvoudige tips delen die je kunt gebruiken om thuisblijfouders effectief op je CV te zetten zodat je werk en ouderschap kunt combinren.

Wat je moet opnemen in je CV

Het CV dat je als thuisblijfouder schrijft, lijkt in grote mate op het traditionele CV. Je moet je richten op het overbrengen van een uniek verhaal. Kies een geschikt type CV op basis van de elementen die je wil benadrukken. Dit kunnen je vaardigheden, werktijdlijn of een combinatie van beide zijn. Vergeet niet om de gebruikelijke secties op te nemen, zoals de koptekst, opleiding, ervaring en vaardigheden, om er maar een paar te noemen.

Als je niet weet waar je moet beginnen met het schrijven van een CV, kun je een met een voorbeeld cv beginnen of overwegen om de hulp van AI in te schakelen, denk bijvoorbeeld aan ChatGPT of andere AI tools. Deze technologie kan je helpen om jouw gedachten goed te formuleren op het cv.

Een CV schrijven als thuisblijfouder

Hier zijn een paar tips die je kunt gebruiken bij het schrijven van een CV voor een thuisblijfouder:

  1. Vaardigheden: Je moet beginnen met het opsommen van de vaardigheden die je hebt ontwikkeld dankzij opvoedingstaken. En identificeer enkele overdraagbare vaardigheden die je op de werkplek zullen helpen, zoals communiceren, probleemoplossing en plannen. Door je functiebeschrijvingen te bekijken en de vaardigheden te noteren die door de hiring manager zijn aanbevolen, kun je je vaardigheden en algehele ervaring afstemmen op de behoeften van het bedrijf.
  2. Contactgegevens: Het eerste deel van je CV moet je volledige naam, staat van verblijf, telefoonnummer en e-mailadres bevatten. Door dit gedeelte op te nemen, wordt het werk van de hiring manager vereenvoudigd wanneer ze contact met je willen opnemen en een sollicitatiegesprek willen plannen.
  3. Werkervaring: Het is belangrijk om vrijwilligerswerk of freelancewerk te vermelden dat je als thuisblijfouder hebt gedaan. De ervaring die je hebt opgedaan toen je essays en voorbeelden van studentenonderzoekspapers las, zal helpen bij het benadrukken van de energie die je in je professionele en persoonlijke leven hebt gestoken.
  4. Onderwijs: Als je relevante academische certificaten hebt, moet je het gedeelte 'onderwijs' aan je CV toevoegen. Potentiële werkgevers zullen deze certificaten op prijs stellen, vooral als je een opleiding hebt gevolgd terwijl je ouder was. Heb je meerdere opleidingen gevolgd en afgerond? Benoem over het algemeen alleen de studies die relevant zijn voor de baan waarop je solliciteert.