Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuterzoon: gaat het dezelfde kant op?

Kleuterzoon is in maart begonnen op school. Op zich wist ik best dat het een slimme jongen is, maar dacht altijd dat hij minder slim was dan grote broer (die groep 2 heeft overgeslagen).

Nu hebben we net een 10 minuten gesprekje met zijn juf gehad en zij vond dat hij al zoveel wist. Daarom hebben ze hem mee laten doen met de cito voor groep 1 (wat ze normaal niet doen met instromers). Hij haalde een B, dat vond juf heel bijzonder voor een kind dat net op school is.

Gaat dit weer dezelfde kant op? Of maak ik mij onterecht zorgen? Ik moet grote broer zijn toetsen nog opzoeken om te kijken hoe het toen ging. Hij telt goed, weet al veel letters en doet sommen tot net boven de 10. Het gekke is, dat ik geen idee heb wat normaal is. En hoewel zijn broer versneld is, zou ik hier toch niet meer voor kiezen (als ik uberhaupt wat te kiezen heb).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
onze kleuter

onze kleuter

15-06-2013 om 07:48

Lisbeth

Precies hetzelfde, behalve de cito's dan.
Ook van maart maar nu in groep 2. Stroomde ook in met letterkennis en rekenen boven de tien. Maar verder gewoon een kleuter. School vond hem niet bijzonder slim. Deed erna gewoon groep 1 en ik moet zeggen hij amuseerde zich prima. Begin groep 2 had hij cijferkennis en getalbegrip tot 1000. Kon geautomatiseerd rekenen tot 100. Halverwege groep 2 begon hij te lezen. Hij leest nu dolfje weerwolfje. Hij is met rekenen doorgetoetst en officieel klaar met groep3. We hebben hem met carnaval van school laten switchen, hij zat op een erg hb minded school vanwege de oudste maar hij wilde terug naar de buurtschool bij zijn vriendjes. Daarbij hadden en hebben wij het idee dat de klassikale structuur voor hem duidelijker en beter werkt dan het montesorri onderwijs. Hij gaat volgend jaar naar groep 3 in goed overleg. School weet en ziet zijn voorsprong maar ik denk dat hij doodongelukkig zou worden na een versnelling. Bij hem zijn zijn vriendjes erg belangrijk. Hij haalt trouwens steevast een A + voor rekenen en een B voor taal.Er is toegezegd dat hij volgend jaar vanaf het begin pluswerk krijgt.
Geen idee of hij HB is, hij is slim dat ziet iedereen. Datgene wat ik bij oudste altijd zo typisch vond namelijk het continu nadenken, het duidelijk verder zijn heeft hij minder. Hij is cognitief duidelijk verder, verder zelfs dan grote zus maar verder is het een vrolijke 6 jarige.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vraag

Het is natuurlijk niet zo vreemd wanneer meer kinderen uit 1 gezin voorlopen. Maar wat is nou precies het probleem? En waarom zou je je er zorgen om maken?
Wij hebben 4 kinderen die allemaal 'dezelfde bedrading' hebben. 2 van de 4 hebben 1 klas overgeslagen, 1 heeft 2 klassen overgeslagen en de jongste gaat na de zomer naar groep 3 (wordt eind oktober 5). Het is steeds weer een beetje zoeken waar ze op welk moment het best op hun plek zitten, maar verder doen ze het allemaal prima, zowel sociaal als cognitief. En je kunt veel leuke dingen met ze doen, want ze vinden alles interessant en weten erg veel. Dat is alleen maar heel erg leuk!
Dus, ik zou zeggen: wees blij en zie het als een voordeel: je kinderen hebben veel mogelijkheden. Geniet ervan!

gonniegans

gonniegans

16-06-2013 om 09:06 Topicstarter

Geen probleem

Er is gelukkig geen probleem. Zoon vindt school hartstikke leuk en houdt i.t.t. grote broer van knutselen, kleuren en spelen in de huishoek. Ik was er alleen verrast door, had het niet zien aankomen maar dacht wel gelijk: waar gaat dit naartoe. Oudste is versneld, nog steeds een van de besten in de klas, maar sociaal gezien een van de zwaksten. Daar heb ik mij best op verkeken en zou ik dus niet weer willen. Maar goed, ik loop ernstig op de zaken vooruit.. hij is immers net begonnen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lisbeth

lisbeth

16-06-2013 om 10:18

Sociaal sterk of zwak

Wat is sociaal sterk. Mijn oudste zou je in vergelijking met andere kinderen misschien sociaal zwak noemen. Zoals ze zelf zegt: ze heeft niets met kinderen. Haar psychiater noemt haar juist sociaal zeer getalenteerd. Ze kan precies verwoorden welke gevoelens er in een groep spelen, welke verwachtingen er zijn, welke vriendschappen. Ze weet ook precies wat kinderen van elkaar verwachten. Ze wil en kan er alleen niet aan mee doen. Noem een kind dus niet te snel sociaal zwak, het kan juist ook het tegenovergestelde zijn.

En over versnellen. Mijn oudste heeft groep 3 overgeslagen. Bij haar was het op dat moment echt pure noodzaak. Mijn jongste is gelukkig in de groep waar hij zit, ondanks zijn voorsprong. Zolang hij gelukkig is ga ik niet zo maar versnellen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Versnellen

"Zolang hij gelukkig is ga ik niet zo maar versnellen". Beetje open deur. Versnellen gebeurt natuurlijk ook uitsluitend wanneer een kind niet goed in zijn vel zit en de verwachting sterk is dat het kind beter op zijn plek zit in een volgende groep. En dit in overleg tussen ouders en school.
Zo ver is het bij gonniegans nog lang niet. Gewoon zien hoe het volgend jaar loopt. En bedenk wel dat elk kind anders is, en dat wat goed is voor kind A niet per definitie ook goed is voor kind B (en vice versa). M.a.w. dat je de versnelling achteraf niet gewenst vindt voor je oudste zegt niets over wat goed zal zijn voor dit kind.
En lisbeth o.t.: Als een kind niets kan of wil met de mensen om zich heen, dan kan ik dat zo'n kind toch echt niet zien als 'sociaal sterk'. Sociaal zijn is niet: observeren en benoemen van wat je ziet. Maar gaat nou juist over interactie...

Loes

Loes

16-06-2013 om 20:01

Sociaal sterk/zwak

Ik ben hoogbegaafd en sociaal vrij zwak. Tenminste: ik doorzie wel wat er speelt, maar vind het niet leuk om mee te doen. Mijn dochter is ook getest. Meerbegaafd. Ik zie aan haar dat ze heel veel dingen met kinderen niet leuk vind.
In die zin kan je ons allebeide niet 'sociaal' noemen.
Maar, als het gaat om al dan niet versnellen is 'sociaal zijn' in zijn algemeenheid een matige voorspeller. Vooral kinderen die uit zichzelf het gezelschap van (veel) oudere kinderen zoeken, kunnen daarbij 'socialer' zijn en dan kan een vernelling dus juist wel een oplossing zijn.
Voor wat betreft versnellen pas bij ongelukkig zijn: waarom?
Stel dat een kind met twee vingers in de neus de hoogste scores haalt en gelukkig is, wat komt die dan tegen op de middelbare of op de universiteit waar het misschien wel moet werken? Verbreden en verdiepen heeft dan de voorkeur, maar versnellen kan ook in zicht komen.
Loes

gonniegans

gonniegans

16-06-2013 om 22:01 Topicstarter

Jippox/lisbeth

Ik zie het ook zoals jij Jippox, hij snapt sociale interacties uiteraard wel maar houdt zich afzijdig in de groep. 1 op 1 met klasgenoten gaat prima, maar in de groep is hij onzichtbaar. Hij is natuurlijk jong, kwetsbaar vanwege zijn postuur en motorische beperking en heeft weinig zelfvertrouwen op dat gebied.

Overigens heb ik zeker geen spijt van de versnelling, want qua schoolwerk zit hij helemaal goed en vindt hij het heel leuk. Hij geniet echt van school. Hij leest op M6 geloof ik, dan wil ik hem toch niet laten hakken en plakken in gr. 3. Maar ik zou het bij broertje zo lang mogelijk tegenhouden zo lang het kan.

Gonniegans

En toch denk ik dat je je twee jongens los van elkaar moet zien. Het zal sociaal bezien niet veel uitmaken of broertje versnelt of niet. Een kind wordt daar niet sociaal sterker of zwakker van en naar mijn idee heeft een kind met leeftijdsverschillen van een jaar ook niet expliciet meer of minder aansluiting dan bij leeftijdsgenoten. Dat dat hele sociale zo beïnvloedbaar is, is in mijn ervaring een mythe. Een beetje invloed heb je er wel op, maar veel minder dan je zou willen. En als het voor je oudste zoon opgaat, dat je hem toch niet wilt laten hakken en plakken in groep 3, omdat hij al zoveel verder is, waarom zou dat voor broertje dan niet opgaan? Voor mijn eigen kind was ik zo blij met de versnelling, want waarom nog knutselen bij de kleuters als je de pest aan knutselen hebt en veel liever moeilijke sommetjes maakt en leest?

gonniegans

gonniegans

17-06-2013 om 21:03 Topicstarter

Absoluut

Het zijn absoluut 2 hele verschillende kinderen, oudste hield/houdt ook niet van knutselen e.d., terwijl jongste het typische kleutergebeuren juist leuk vindt. Ik zie ze ook als 2 verschillende kinderen met verschillende interesses en juist daarom verbaasde het mij zo. Hij is helemaal nog niet geinteresseerd in dino's en wikipedia wat oudste wel had op die leeftijd

Wat betreft het sociale: voor sommige meer/hoogbegaafde kinderen zal zeker gelden dat zij beter aansluiting vinden met oudere kinderen. Dat geldt echter niet voor allemaal. Maar je moet soms keuzes maken en je meent de beste keuze te maken. Ik sta er nog steeds helemaal achter, maar zie ook dat hij het lastiger heeft in de groep.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.