
liora
02-09-2012 om 21:48
Zelfstandig in verkeer lopen
Hallo,
Ik blijf het lastig vinden te beoordelen wat mijn zoon van 9 jaar zelf mag. We wonen in Amsterdam. Ik vraag me af of hij al kruispunten met zebrapad en verkeerslichten zou kunnen oversteken. Hoe weet je of een kind dat kan?
Ik heb het over lopen, niet fietsen!
Hij is slim, oplettend, ik vertrouw hem, hij houdt zich aan afspraken. Hij is wel nog erg klein 1m30.
Graag advies!!
Liora

Jesse_1
02-09-2012 om 22:08
...
"Hoe weet je of een kind dat kan?"
Het hem laten doen.
Ik denk op zich dat hij het wel zou moeten kunnen, maar moet hij één keer oversteken, of meerdere keren op een lange afstand bijvoorbeeld, en hoe druk is het, rijden er vaak auto's door? Wij wonen in een dorp/stand en dan is het bij onze 8-jarige geen probleem.
Ik zou hem eerst zelf laten doen als je erbij bent, en als dat goed er uit ziet hem ook zelf laten doen.

Vic
02-09-2012 om 22:10
Druk?
Ik loop wel eens in Amsterdam en op sommige kruispunten vind ik het al eng om over te steken. Daar zou ik een 9-jarige dus niet alleen laten gaan. Maar in een buurt met 'normaal' verkeer en geen trams en 100.000 fietsers zou het wel moeten kunnen. Mijn oudste ging in groep 6 zelfstandig naar school, waarbij ze een drukke doorgaande weg met stoplichten moest oversteken. Ik heb haar heel goed uitgelegd dat ze ook bij groen licht eerst moet kijken!

rodebeuk
03-09-2012 om 08:27
West-oost voor cs langs
was een goeie test met mijn oudste een paar jaar geleden. Op de fiets. Net als bij Izar was het belangrijkste daarbij anticiperen op verkeersdeelnemers die zich niet aan de regels houden. Zoals witte bestelbusjes die achteruit het fietspad oprijden zonder te (kunnen) kijken of er wat aankomt. Brommerkoeriers, mijn pet hate in de stad. Auto's die nog even het lichtrode licht meepakken.
Maar goed, op die Prins Hendrikkade zag ik dus dat mijn zoon goed geoefend had. We wonen zelf in een kleinere stad.
De truc in ons gezin was heel, heel veel oefenen. Dat is niet altijd makkelijk want het kost tijd. Je moet je kind zelf de keuzes laten maken.
Je zou dus een tijd lang als je lopend onderweg bent altijd een stap terug kunnen doen bij kruispunten en je zoon alle beslissingen laten nemen. Zo bouw je routine op. Routine is imho het belangrijkste. Dan weet je dat hij het ook doet als je er niet bij bent.

Temet
03-09-2012 om 09:49
Rodebeuk
Jeetje, daar noem je wat. Die oversteek vind ik als volwassene al vreselijk vervelend. Als je kind dat kan, hoeft-ie nergens meer voor terug te schrikken.
Liora, ik sluit me aan bij de rest. En ik zou inderdaad ook gewoon steeds een beetje achteraan blijven, kan je zien hoe-ie het doet.
Groeten,
Temet

rodebeuk
03-09-2012 om 10:52
Temet
We waren op fietsvakantie en moesten in één dag van de Zaanstreek terug naar de omgeving van Hilversum. De beste route is dan Westelijk Havengebied - Prins Hendrikkade - Zeeburg de stad weer uit.
Mooie ervaring!
Kind wilde niet een stukje met trein of busje, die wou helemaal naar huis fietsen. Nou ok dan.

Manda Rijn
03-09-2012 om 11:07
Lastig altijd
vandaag is oudste (129 cm net gemeten voor paspoort) aan groep 6 begonnen, dependance gebouw waar ze zelf naar toe wou lopen maar mijn man heeft haar wel even gebracht (achterop de fiets, hij fietst dan door naar zijn werk). Dit is wat verder dan het oude gebouw waar ze afgelopen jaren gezeten heeft.
Tja ze wil het nu zelf doen, afgelopen jaar is ze ook zelfstandig naar school gelopen maar volgens een paar oplettende buurvrouwen nam ze niet altijd de afgesproken veilige oversteek maar stak ze ook wel eens op een andere plaats over (kortere route) naar school.
hmm lastig. Iig afgelopen vakantie ging ze ook wel eens met de fiets nu die straat over (mensen rijden er absurd harder van de maximum 50 km en rijden ook wel door over het zebrapad als er een voetganger aan komt).
Ik zal dus een keiharde afspraak met haar gaan maken, als ik hoor van iemand dat ze niet bij de oversteek de straat over gaat dan gaan we dus wel brengen.

Vic
03-09-2012 om 11:22
Manda (o.t.)
Ik vind het steeds zo grappig om te lezen dat jouw oudste en mijn jongste zo gelijk op gaan qua lengte. Ik kan me nog herinneren dat we jullie een keer tegenkwamen bij de kinderboerderij en ik jouw dochter zo ontzettend wijs vond in vergelijking met de mijne. Zit dan wel twee jaar tussen, dus dat verklaart een hoop Mijn jongste is nu 1.30 m. en 26 kg.

liora
03-09-2012 om 18:29
Oefenen
We gaan inderdaad maar heel veel oefenen. Net gedaan bij het makkelijkste zebrapad en hij is er nog niet aan toe! Veel te voorzichtig en snapt nog niet waar wel en waar geen auto's kunnen komen.

rodebeuk
03-09-2012 om 21:19
Haha liora
Die arme jongen. Ik zie het voor me. Zo'n Amsterdamse moeder die hem de straat op duwt!
Hij leert het vast snel!

Manda Rijn
03-09-2012 om 22:16
Vic heel erg ot
welke maat schoenen heeft die van jou ? Die van mij maat 31 (net uit 30 gegroeid) om even te vergelijken.
Haar vriendinnen kunnen nu mijn schoenen aan of zijn er al uit gegroeid, ik kijk ook steeds meer klasgenoten in de ogen, volgend jaar kijken ze op mijn kruin.
Ah ja, ze wordt altijd een jaar of 2 jonger geschat totdat ze d'r Haarlemse straattaaltje gaat doen ;-(

Vic
03-09-2012 om 22:29
Manda (weer o.t.)
Volgens mij zit ze al in 32. Best groot ook in vergelijking met haar klasgenoten

A zorac
04-09-2012 om 11:56
Trainen
Het is echt een kwestie van trainen denk ik. Wij wonen in een grote stad en zijn heel jong begonnen om onze kinderen in het verkeer te laten oefenen. Daardoor konden ze op hun negende al zonder dat ik me zorgen maakte hele einden alleen door de stad fietsen naar diverse clubjes. Nu moet ik wel zeggen dat hier veel fietspaden zijn én dat de verkeersdeelnemers hier over het algemeen erg beleefd en galant zijn (stoppen voor zebrapaden enzo). Maar de kinderen moeten bij het oversteken wel zelf opletten.
Wat de doorslag gaf in loslaten is dat mijn dochter een keer bijna onder een tram is gefietst, juist omdát ik mee was. Ik was al overgestoken met de twee andere kinderen en één dochter treuzelde. Toen ik omkeek waar ze bleef keek ze net naar links, waar een tram bij een halte was gestopt, maar niet naar rechts, waar een tram kwam aanscheuren. Ze focuste daarna op zo snel mogelijk bij mij komen en het groene oversteeklicht halen (waarom trams mogen doorrijden als het voetgangers/fietslicht op groen staat is me een raadsel) en wilde doortrappen. Het is dat de stilstaande trambestuurder het gevaar zag en als een gek begon te bellen ... toen stopte ze en zag ze de andere tram pas. Wijze les voor iedereen, maar o wat was het eng. Vanaf dat moment kon ik de kinderen gek genoeg makkelijker alleen laten gaan. Als zij niet zo op mij gericht was geweest, had ze beter opgelet, daar ben ik van overtuigd.

liora
04-09-2012 om 13:57
Amsterdam
Hoi A Zorac,
In Amsterdam zie je echt geen kinderen alleen fietsen met negen jaar in de meer centraal gelegen wijken. Ik denk echt niet dat dat vergelijkbaar is!
Groeten,
Liora

skik
04-09-2012 om 16:00
Oh dat amsterdam toch
Azorac schreef dat ze in een grote stad woont en dat haar kind bijna onder de tram kwam. Dan kan het buiten Amsterdam alleen over Den Haag of Rotterdam gaan, dat zijn de enige twee andere steden met een stadstram. Is het verkeer in Amsterdam zo veel hectischer of asocialer dan in Rotterdam centrum of Den Haag centrum? Is mij nooit opgevallen als ik in Amsterdam ben. Ik zie in Rotterdam vaak zat jonge kinderen zelfstandig door het centrum fietsen.
skik

Temet
04-09-2012 om 16:30
Skik
Ik citeer A zorac :"Nu moet ik wel zeggen dat hier veel fietspaden zijn én dat de verkeersdeelnemers hier over het algemeen erg beleefd en galant zijn (stoppen voor zebrapaden enzo). "
Dat laatste doet 't m. Het Amsterdamse verkeer is allesbehalve beleefd en galant. Nu geeft het op zich wel te denken dat iemand het stoppen voor zebrapaden als beleefd en galant typeert (er zijn vast hele volksstammen in Nederland die het vanzelfsprekend vinden) maar in Amsterdam kan men vaak zelfs dat niet opbrengen en word je doodleuk van de sokken gereden. Of in elk geval dreigt dat risico.
En dat het zo is valt met name op als het niet meer zo is. Als je met een kinderwagen de straat oversteekt stopt namelijk wel (bijna) iedereen. Viel mij op, toen ik eenmaal een baby had.
Ja, het Amsterdamse verkeer is asociaal. Hoe het in Den Haag en Rotterdam is weet ik niet, maar het is hier inderdaad niet gebruikelijk om kinderen alleen te laten fietsen, en dat is echt niet omdat die ouders zulke watjes zijn. Het is volgens mij ook een belangrijke verklaring voor de enorme populariteit van de bakfiets.
Wat ongetwijfeld ook meespeelt is dat Amsterdam (althans 'binnen de ring') gewoon heel krap is, dus die al te assertieve verkeersdeelnemers zitten ook in no time op elkaars spatbord. Ik ken Rotterdam nauwelijks, maar ik vermoed dat de straten daar flink breder zijn.
Groeten,
Temet

rodebeuk
05-09-2012 om 09:16
Niet te vergelijken
Amsterdam heeft een intacte historische binnenstad en 19de eeuwse gordel.
Dat kan je van Rotterdam niet zeggen. De ingenieurs die daar nog tijdens de oorlogsjaren (in dec '41 had Witteveen het eerste plan al af!) de nieuwe ontsluitingswegen hebben gemodelleerd hebben genadeloos voor de auto, brede wegen en gescheiden fietsinfra gekozen.
Dat kwam door het bombardement, ze konden overnieuw beginnen.
In Amsterdam zijn er ook pogingen daartoe (betere auto-ontsluiting) geweest, maar dat was wat later, begin 50-er jaren. Die haalden het niet. Toen was er alweer zoveel welvaart dat er ook oog was voor de historische waarden die je zou moeten vernietigen om een goed functionerend wegensysteem te bouwen. Op een enkele "doorbraak" na (Vijzelstraat tussen WO 1 en 2), metro-aanleg Nieuwmarkt-Weesperstraat 60-70er jaren) is alles bij het oude gebleven. Volkomen ongeschikt om kinderen onder de 10 te laten fietsen.
Moet je rekenen, de Vijzelstraat en de Weesperstraat zouden dus relatief geschikter moeten zijn.. ja, zondagochtend om zeven uur misschien.

skik
05-09-2012 om 10:08
Niet alleen auto's
Voor vervoer per auto is Rotterdam Centrum een paradijs. Ik woon in een buitenwijk tegen de gemeentegrens aan, maar tuf soepel in nog geen twintig minuten naar de parkeergarage van de Koopgoot. Maar er zijn hier ook oude, krap bemeten wijken met priegelstraten zoals het Oude Noorden of Delfshaven. Of jaren dertig wijken waar nu aan weerszijden dikke SUV's geparkeerd staan waardoor een auto een fietser er niet kan passeren, laat staan een tegenligger. Toch zie ik ook daar jonge kinderen fietsen, net als in de oude binnensteden van Schiedam, Delft, Gouda of Dordrecht, die ook niet bepaald op de huidige verkeersstromen zijn ingesteld. Amsterdam is groter en vast ook drukker, maar ik denk dat het toch voornamelijk een mentaliteitskwestie is. Niet alleen door zelfgeorienteerde automobilisten, maar ook door voetgangers die door rood lopen en fietsers en scooters die van de ene kant naar de andere kant schieten. Lijkt me voor niemand lekker fietsen. Wel heel jammer dat een negenjarige zelfs niet lopend via zebrapaden veilig de stad door kan. Heb je alle voorzieningen onder handbereik...
skik

amk
05-09-2012 om 11:17
Skik
Delft is een dorp in vergelijking met Amsterdam, DH en Rotterdam. Er wordt heel veel gefietst door studenten, maar als je goed kijkt zie je relatief weinig kinderen alleen fietsen. Zeker nu de toegang tot het centrum 1 grote bouwput is en je 's middags een totaal andere route moet fietsen dan je 's morgens hetbt gedaan.
Zelfs volwassenen gaan maar hele einden omfietsen wegens een gebrek aan veiligheid.
In de wijken om het centrum is de veiligheid als die van een groot dorp en daar wordt idd veel zelfstandiger door kinderen door het verkeer bewogen.

liora
05-09-2012 om 12:32
Skik
Die voorzieningen zijn er over een paar jaar nog steeds wel hoor! Ik hoor om me heen dat vanaf een jaar of 11 kinderen echt wel bijna overal zelfstandig fietsen.
Dus dan lijkt me dat lopen al wat eerder kan.
Amsterdam blijft gewoon de meest geweldige stad van Nederland, met alle nadelen.

Chippie...
05-09-2012 om 15:06
Maar...
Maar die kinderen van 9/10/11 die worden de hele dag gehaald en gebracht naar school, clubjes, bibliotheek, muziekles?

Zus
05-09-2012 om 19:58
Amsterdam
Mijn kinderen fietsen ook zelf naar clubjes e.d. door Amsterdam. Weliswaar niet in de binnenstad, maar wel over drukke wegen (Stadionweg, Amstelveense weg, voor wie het wat zegt). Natuurlijk fiesten ze al vanaf hun vierde jaar mee met ons en hebben zij erg veel oefening gehad. Mijnmkinderen zijn trouwens 11 en 9.

liora
05-09-2012 om 20:09
Nou
Ik denk inderdaad dat mijn zoon het over een jaar wel kan. Ook het oversteken bij drukke kruispunten!
En ik denk trouwens niet dat het uitmaakt of kinderen al vanaf vier jaar zelf fietsen of niet.

liora
05-09-2012 om 23:57
Chippie
Mijn zoon van 9 gaat wel zelf naar school en eventueel naar huis. Van de NSO haal ik hem op.
Clubjes ligt eraan waar die zijn denk ik.
Ik geloof wel dat het in Amsterdam gemiddeld wat langer duurt voordat kinderen veilig zelf naar veel plekken toe kunnen.

troelahoep
07-09-2012 om 14:08
Azorac wel deels gelijk
over de verkeerssituatie in Amsterdam kan ik niet goed oordelen, maar het is wel zo dat kinderen over het algemeen veel voorzichtiger zijn als er geen ouder meekijkt. Ik hoor dat van andere mensen, en zelf zien we het ook bij ons zoontje van 6. Die fietst tegenwoordig ver vooruit (zo'n 100 meter) naar school of naar huis, dus eigenlijk al zo goed als alleen. Dan stopt hij keurig bij alle plaatsen waar overgestoken moet worden; maar als ik meefietst is het regelmatig voorgekomen dat ik heel hard STOP heb moeten roepen omdat hij zonder te kijken voor een auto langs de weg op draaide.
Dat kinderen voorzichtiger zijn zonder ouders schijnt ook te gelden voor boompje klimmen en dergelijke.

Temet
08-09-2012 om 23:10
Mamahippie
"Dat kinderen voorzichtiger zijn zonder ouders schijnt ook te gelden voor boompje klimmen en dergelijke"
dat geldt in elk geval wel voor mijn dochter die zich af en toe met klimmen in de nesten werkt in het volste vertrouwen dat ik de boel zonodig wel oplos. Sta ik verscholen achter een boom ofzo dan durft Madam ineens wat minder. Ze is niet op haar achterhoofd gevallen (al kan dat nooit lang duren, als ze zo doorgaat...)
groeten,
Temet

A zorac
13-09-2012 om 16:28
Gevaarlijkste stad
Haha, is het opeens tegen elkaar opbieden geworden wie de gevaarlijkste stad heeft. Het gaat inderdaad om de binnenstad van Rotterdam waar ik mijn kinderen alleen doorheen laat crossen.
Het is een kwestie van gewenning/training en inderdaad een kwestie van hoe gevaarlijk je een verkeerssituatie inschat. Wij zijn vroeg begonnen. En het stratenplan in het centrum van Rotterdam is helaas door de omstandigheden wat ruimer van opzet dan dat van Amsterdam. En inderdaad zijn de weggebruikers er wat wellevender en het stikt er niet van de onoplettende drommen toeristen. Allemaal punten die het alleen fietsen makkelijker maken. Maar op sommige stukken begeleid ik zelfs mijn 12 jarige liefst nog (Voor de kenners: West-Kruiskade, niet te doen).
En even terzijde, ik fietste heel toevallig deze week over de Weesperstraat in Amsterdam. Maar dat stukje waar ik moest wezen was keurig voorzien van fietspaden. Wat is daar dan mis aan? Daar zou ik mijn kind nog wel los durven laten. Of zie ik nu een eng euvel over het hoofd?

liora
13-09-2012 om 16:54
Nee hoor!
Haha Zorac,
Nee dat is gewoon veilig! Ik zou mijn zoon bepaalde stukken nu al laten fietsen, maar het lastige is dat we tussen twee gevaarlijke kruisingen in wonen.
Liora

A zorac
13-09-2012 om 17:08
Weesperstraat
Omdat rodebeuk zei dat die Weesperstraat niet veilig is. Vond ik wel mooi vergelijkingsmateriaal, want ik stuur mijn kinderen wel over dat soort straten zonder me al te veel zorgen te maken

rodebeuk
13-09-2012 om 21:21
Nuance
Inderdaad heeft de Weesperstraat, en ook de Wibautstraat, vrijliggende fietspaden. De kneep zit hem vooral in de kruisingen, met de Kerkstraat bijvoorbeeld, daar wordt enorm veel door rood gereden. En op het Weesperplein met trams en taxi.
Maar goed. Het was volgens mij niet zo letterlijk bedoeld allemaal. Het ging mij erom dat de twee straten in de gordel die zijn doorgebroken niet meteen een veilig paradijs zijn geworden.