Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-03-2013 om 22:54
Hallo,
Ik ben bezig met een opleiding Pedagogiek. Ik ben zelf moeder van twee pubers, en werk als teamleider in de tussenschoolse opvang. Ik doe mijn eindscriptie over zorgleerlingen in de tussenschoolse opvang (TSO).
Als teamleider ontmoet ik weinig ouders van leerlingen. Het overblijven is immers tussen de lessen door. Mijn contacten zijn voornamelijk met de leerkrachten, en indien nodig heb ik contact met de ouders. Ouders vinden vaak dat ik door school moet worden ingelicht over bepaalde diagnoses / speciale afspraken met leerlingen, en school vindt dat de ouders hiervoor verantwoordelijk zijn. Wij zijn immers een externe organisatie, en horen niet tot het team van school. Dit is een probleem waar ik vaker tegenaan loop, en ik wil door middel van een onderzoek zelf meer inzicht krijgen in hoe ik dit voor alle partijen goed zou kunnen invullen. Hiervoor zou ik graag een beroep doen op ouders van (zorg-)leerlingen die gebruik maken van de TSO. Wilt u mij helpen?
Mijn vragen zijn:
Kunnen zorgleerlingen normaal deelnemen aan de TSO?
Is hiervoor extra / professionele opvang nodig?
Mag je hiervoor extra vergoeding vragen?
Vindt u als ouder dat u met de teamleider van de TSO om de tafel moet gaan zitten om afspraken te maken?
Als er geen pedagogisch medewerker beschikbaar is, wat mag je verwachten van een vrijwilliger op het gebied van opvang voor zorgleerlingen?
Een training voor een overblijfkracht beslaat over het algemeen 5 dagdelen. Is het wenselijk om hier andere / betere / meer scholing van te maken? En bent u bereid om dan meer voor het overblijven te betalen?
Als u liever nier antwoord op dit forum, maar toch wilt reageren, mag dit ook per mail: [email protected]
Ik hoop dat u bereid bent om mee te helpen aan mijn input voor mijn scriptie.
Alvast hartelijk dank!
Pauline
04-03-2013 om 23:25
Poging
Het is een goede vraag Pauline. Mijn kinderen hebben op reguliere basisscholen gezeten maar dat was geen pretje.
Mijn zoon kon gelukkig vanaf groep 5 zelf naar huis tussen de middag.
Ik kan misschien proberen je vragen te beantwoorden.
Kunnen zorgleerlingen normaal deelnemen aan de TSO?
"Is hiervoor extra / professionele opvang nodig?"
De deskundigheid zou moeten toenemen dus indertijd teamleiding die een pedagogische opleiding heeft. Ook zou er meer ruimte moeten zijn voor kinderen om rustig binnen een boekje te lezen oid. In elk geval vraagt dat om meer personeel.
"Mag je hiervoor extra vergoeding vragen?"
Dat ligt natuurlijk gevoelig want wie gaat dat vergoeden? Bovendien zijn er een aantal maatregelen nodig die voor alle kinderen beter zijn. Ik zie ook reguliere kinderen die last hebben van gedoe tussen de middag, onrust en pesten.
"Vindt u als ouder dat u met de teamleider van de TSO om de tafel moet gaan zitten om afspraken te maken?"
In feite heb ik met moeders van de TSO om de tafel gezeten, samen met de school. Het pesten was vreselijk en er waren nauwelijks afspraken te maken omdat er elke dag weer anderen waren die zich niet aan de afspraken hielden. Ik had zelf liever een vaste afspraak voor de hele school gehad.
"Als er geen pedagogisch medewerker beschikbaar is, wat mag je verwachten van een vrijwilliger op het gebied van opvang voor zorgleerlingen? "
Open staan voor deskundige leiding en de afspraken nakomen. Het gaat vaak toch om eenvoudige pedagogische zaken die je echter wel consequent moet naleven.
"Een training voor een overblijfkracht beslaat over het algemeen 5 dagdelen. Is het wenselijk om hier andere / betere / meer scholing van te maken? En bent u bereid om dan meer voor het overblijven te betalen?"
Het zou vast onderdeel moeten zijn van de overblijf want ook kinderen zonder reguliere diagnose hebben goede begeleiding nodig, net als in het onderwijs de leerkrachten geschoold worden.
Bij mijn kinderen ontbrak het aan voldoende toezicht zodat ze stelselmatig en terugkerend gepest konden worden en buitengesloten. Afspraken daarover werden niet nagekomen. Ook had mijn dochter instructies gehad hoe ze contact kon zoeken en meedoen wat juist in vrije speelsituaties aanagestuurd moet worden, wat niet gebeurde, ook niet door de juf. Ik denk dat meer kinderen baat hebben bij positieve pedagogische begeleiding op een speelterrein. Het is vreselijk verdrietig geweest om te zien hoe mijn dochter zo'n beetje bij het hek hing omdat ze zich geen raad wist. Dan kwam er iemand haar opjutten om te gaan spelen en dan stond ze bij een klimrek radeloos, waarna kinderen op haar sprongen. Gek werd je er van. Terwijl dat toch eenvoudige pedagogiek zou moeten zijn denk je dan.