Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Hier lijkt dochter t goed gaan halen allemaal. Ze is een enorme piekeraar en erg gestresst ondanks de prima aanloop naar de examens. Ze stond voor haar vakken al erg hoog gemiddeld en t moeilijkste heeft ze nu gehad. Ze was heel erg gespannen voor wiskunde, maar dat is meegevallen. Met daarbij sowieso een 9 voor zowel examen Engels als Duits.....echt een fijn gevoel!! Volgende week nog 2 examens en dan lekker vakantie.
Nou..."gemak" nuanceren.......Ze heeft een goed stel hersens maar door de jaren heen ook echt hard geleerd en gezorgd dat ze er goed voor stond voor ze haar examens in ging. Haar motivatie en doorzettingsvermogen heeft ze niet van mij

Yeps schreef op 17-05-2025 om 16:57:

Hier lijkt dochter t goed gaan halen allemaal. Ze is een enorme piekeraar en erg gestresst ondanks de prima aanloop naar de examens. Ze stond voor haar vakken al erg hoog gemiddeld en t moeilijkste heeft ze nu gehad. Ze was heel erg gespannen voor wiskunde, maar dat is meegevallen. Met daarbij sowieso een 9 voor zowel examen Engels als Duits.....echt een fijn gevoel!! Volgende week nog 2 examens en dan lekker vakantie.
Nou..."gemak" nuanceren.......Ze heeft een goed stel hersens maar door de jaren heen ook echt hard geleerd en gezorgd dat ze er goed voor stond voor ze haar examens in ging. Haar motivatie en doorzettingsvermogen heeft ze niet van mij

Haha, heerlijk. Fijn dat het goed gaat.

Dochter hier denkt dat ze pas gaat piekeren ná het laatste examen. Dan kun je niets meer doen en is het afwachten.  Tot die tijd is ze (vooralsnog) redelijk relaxt.

En zo fijn dat ze eventueel nog een vak kan laten vallen en dat er nog een herkansing is. Moet wel gek lopen als ze her niet haalt.

IngridT schreef op 17-05-2025 om 15:19:

[..]

Niveau van de schoolexamens moet vergelijkbaar zijn met CE. Vroeger was dat nog wel eens een dingetje. Even heel gechargeerd: Zonder die regel is het mogelijk dat leerlingen met een rij 8 en hun schoolexamen afronden, om dan tijdens het CE alleen maar 3en te halen. Dat levert een lijst vol afgeronde 6en op. En dat wil men niet, dat dat zo kan. Het CE is ook een soort v landelijke neutrale ' borging' van het niveau van de examens. Ik vind dat eigenlijk wel goed moet ik zeggen. Het geeft scholen ook iets minder ruimte om leerlingen te matsen met te gemakkelijke schoolexamens.sterker nog: er wordt door het landelijk college v Toetsing en examens ieder jaar ( per vak!) gecheckt of onze schoolexamen cijfers min of meer op zelfde niveau liggen als de cijfers van het centrale examen. En terecht.

En wees nou eerlijk. Een 5 5 gemiddeld. Over alle examens. Da's toch niet zo'n bizarre eis?

Ben ik toch niet helemaal met je eens. Als de school probeert te frauderen moeten zij erop afgerekend worden en niet de leerlingen. Als er een opvallend verschil zit tussen de SE en de cse kan de Inspectie daar makkelijk consequenties voor geven. Nu kan het zijn dat de stress zo oploopt dat het voor individuele leerlingen echt tegen werkt en dat vind ik niet ok. 
net zo dat ik het niet ok vind dat sommige scholen examentrainingen betalen en dat andere leerlingen dat niet krijgen.

Schemerlampje schreef op 17-05-2025 om 11:42:

[..]

Zou je haar niet kunnen stimuleren om wel te gaan? Even uit haar hoofd, even lekker losgaan. Dan lukt het leren daarna misschien ook weer beter.

Nee dat gaat ze echt niet redden,  en ze is dan ook de hele tijd bezig met dat ze eigenijk moet leren dus kan niet genieten.  Ze is vandaag wel even gaan voetballen en we gaan vanavond samen Echte meisjes in de jungle kijken.  Gewoon hersenloos tv kijken.  Heerlijk. 

anomarie schreef op 17-05-2025 om 20:33:

[..]

Ben ik toch niet helemaal met je eens. Als de school probeert te frauderen moeten zij erop afgerekend worden en niet de leerlingen. Als er een opvallend verschil zit tussen de SE en de cse kan de Inspectie daar makkelijk consequenties voor geven. Nu kan het zijn dat de stress zo oploopt dat het voor individuele leerlingen echt tegen werkt en dat vind ik niet ok.
net zo dat ik het niet ok vind dat sommige scholen examentrainingen betalen en dat andere leerlingen dat niet krijgen.

Ach. Frauderen is een groot woord. Maar het CE mag er wel echt toe doen vind ik.  Voor de meeste vakken (talen uitgezonderd) is het de ultieme test. Je laat zien dat je  alle stof beheerst die tot het examenprogramma  behoort.  De schoolexamens toetsen toch meestal losse   ‘brokken’. Als je op die schoolexamens matig hebt gescoord, maar je zet dat recht met een prachtig CE: petje af. Maar als je aardige scores hebt op de ‘losse brokken’ vind ik het best ok dat  je op het CE moet laten zien dat je ook  alles in 1 keer’ op een bepaald niveau in de vingers hebt. En vergeet niet…met de 5,5 regel heb je nog alle ruimte  om op een paar vakken onderuit te  gaan gaan, als je dat elders maar compenseert…

( voor wat  betreft die betaalde examentraining ben ik het overigens volledig met je eens) 

anomarie schreef op 17-05-2025 om 20:33:

[..]

Ik begrijp goed waar je vandaan komt, en ik waardeer het dat je de menselijke kant van het eindexamenproces benadrukt. Toch zou ik graag een andere, misschien wat striktere invalshoek met je willen delen, in de hoop dat we elkaar scherp houden en het gesprek verdiepen.

Je stelt dat als scholen de schoolexamens (SE’s) te makkelijk maken of zelfs bewust misbruik maken van hun beoordelingsvrijheid, de verantwoordelijkheid bij de school moet liggen, en niet bij de leerling. In theorie klinkt dat sympathiek, maar in de praktijk is dat ontzettend moeilijk te realiseren zonder de waarde en betrouwbaarheid van het diploma zelf aan te tasten.

Laat me dat uitleggen. Wanneer leerlingen bij wijze van spreken alleen maar achten halen op het SE, terwijl hun centrale examens (CE) volledig instorten naar drieën, dan is het overduidelijk dat het schoolexamen niet op het juiste niveau zat. Zonder het CE als onafhankelijke landelijke toets zou je dan dus een diploma halen dat eigenlijk geen reële afspiegeling is van je kennis of kunde. En dat is uiteindelijk oneerlijk voor álle leerlingen — niet alleen binnen de school, maar in heel Nederland.

Daarom is het CE er niet alleen voor de leerling, maar ook als collectieve waarborg: om ervoor te zorgen dat iedereen die slaagt, dat doet op basis van gelijke normen. We mogen er toch op vertrouwen dat een diploma in Groningen evenveel waard is als een diploma in Maastricht — en juist dát voorkomt het CE. Het gaat niet om wantrouwen richting scholen, maar om zorgvuldige, landelijke borging.

Wat betreft de stress die leerlingen ervaren tijdens het CE — die erken ik volledig. Het is inderdaad een intens moment. Maar stress is onlosmakelijk verbonden met het afleggen van een toets van betekenis. Ook later in studie of werk zullen dergelijke momenten zich voordoen. Onder druk kunnen presteren is nu eenmaal ook een vaardigheid die meetelt. Dat betekent uiteraard niet dat we leerlingen aan hun lot moeten overlaten — goede begeleiding, oefening en mentale voorbereiding zijn cruciaal — maar de oplossing ligt niet in het verlagen van de norm.

Ten slotte noem je het verschil in mogelijkheden rondom examentraining. Je hebt daar absoluut een punt: sommige leerlingen krijgen inderdaad meer ondersteuning dan anderen, en dat roept terechte vragen op over gelijke kansen. Maar dat vraagstuk los je niet op door het CE minder zwaar te laten wegen of versoepeling toe te staan. De oplossing ligt in betere ondersteuning van álle leerlingen, niet in het loslaten van objectieve maatstaven.

Kortom: het systeem is niet perfect, maar het CE vervult wel een essentieel doel in het eerlijk en gelijkwaardig beoordelen van alle leerlingen in Nederland. En hoewel ik de zorgen die je noemt begrijp, denk ik dat de gekozen balans — met een CE-gemiddelde van ten minste 5,5 — op dit moment een verstandige en redelijke ondergrens is.

IngridT schreef op 17-05-2025 om 21:02:

[..]

Ach. Frauderen is een groot woord. Maar het CE mag er wel echt toe doen vind ik. Voor de meeste vakken (talen uitgezonderd) is het de ultieme test. Je laat zien dat je alle stof beheerst die tot het examenprogramma behoort. De schoolexamens toetsen toch meestal losse ‘brokken’. Als je op die schoolexamens matig hebt gescoord, maar je zet dat recht met een prachtig CE: petje af. Maar als je aardige scores hebt op de ‘losse brokken’ vind ik het best ok dat je op het CE moet laten zien dat je ook alles in 1 keer’ op een bepaald niveau in de vingers hebt. En vergeet niet…met de 5,5 regel heb je nog alle ruimte om op een paar vakken onderuit te gaan gaan, als je dat elders maar compenseert…

( voor wat betreft die betaalde examentraining ben ik het overigens volledig met je eens)

Mijn middelste zoon was daar een voorbeeld van.

Met toestemming van mijn middelste.

Vak | SE | CE | Eindcijfer
Nederlands | 4.1 | 8.4 | 6
Engels 4.3 | 8.5 | 6
Wiskunde B 3.6 | 8.5 | 6
Economie 4.1 | 7.9 | 6
Geschiedenis 4.5 | 7.2 | 6
M&O 3.9 | 7.9 | 6
Duits 3.8 | 9.3 | 7

Verder ben ik het helemaal eens met dit bericht. Met als uitzondering dat het CE voor alle talen (bijvoorbeeld Nederlands en Engels) óók belangrijk zijn.

Ellen1976 schreef op 17-05-2025 om 21:23:

[..]

Mijn middelste zoon was daar een voorbeeld van

Verder ben ik het helemaal eens met dit bericht. Met als uitzondering dat het CE voor alle talen (bijvoorbeeld Nederlands en Engels) óók belangrijk zijn.

Oh. Je begrijpt me verkeerd. Ik vind het CE van de talen niet minder belangrijk dan welk ander CE dan ook. Maar ze zijn wel anders.. Ze toetsen nl niet '' alles'' wat je op t vo leert. Dingen als literatuur,  schrijfopdrachten, kijk en luistertoetsen...wordt allemaal tijdens de schoolexamens gedaan. . CE is eigenlijk. ''alleen'' lezen / tekst verklaren. En dat is anders dan bij eigenlijk alle andere vakken.. daar is heh CE de '' grote test'' die over ''alles''  gaat 

Hier valt de stress gelukkig heel erg mee. Scheelt ook dat zoon eerst TL heeft gedaan en dus al examen-ervaring heeft.
Hij weet nu dat je leven er niet van af hangt en dat scheelt enorm.
Hij leert goed maar neemt ook de tijd voor ontspanning. Hij heeft wel deze 2 weken vrij genomen van werk om zich helemaal op de examens te kunnen richten.

Tot nog toe gaat het goed maar er komen nog wel een paar pittige aan komende week.
Wis- en scheikunde en kunstgeschiedenis 

Nog even duimen dus 🤞🏻

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.