Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
"Onze ervaring is dat onze zoon pleegzoon Jayson soms een beetje druk nodig heeft. Ondanks zijn weerstand werkt vasthoudendheid goed bij hem. Afgelopen zaterdag hadden we ons jaarlijkse gezinsuitje gepland: met z'n vieren naar het circus in het stadspark. Vooral Jayson's jongere broertje keek er erg naar uit. Bennie had Jayson gevraagd om mee te gaan en Jayson had 'ja' gezegd. We begonnen al met herinneren en plannen maken om ervoor te zorgen dat Jayson die dag thuis zou zijn. Het lukte! De avond ervoor had hij nog een feestje van zijn oudere broer gehad. Jayson kwam 's ochtends vermoeid thuis en dook meteen zijn bed in. We maakten hem op tijd wakker.
Om 15:30 zouden we vertrekken, maar Jayson had weerstand. Hij voelde zich niet lekker, zag op tegen de drukte en de menigte in het circus, enzovoort. Omdat hij al eerder was uitgevallen op school, wilden we dat hij toch iets zou blijven doen. Ik stond erop dat hij meeging. We hadden erop gerekend. Bennie had erop gerekend. We hadden dure kaartjes gekocht. Desnoods zou hij alleen de eerste helft meegaan. Met een chagrijnig gezicht ging Jayson mee. Hij was zo chagrijnig dat we bijna overwogen om hem weer naar huis te sturen. In het circus begon hij zelfs ruzie te maken met Johan, waardoor ik hen tot stilte moest manen.
Maar toen de voorstelling begon, veranderde Jayson van gedachten. Hij vond het leuk, begon te lachen en praatte zelfs met Johan. Hij bleef tijdens de pauze en ook de tweede helft van de voorstelling. Na afloop zei hij nogmaals dat hij het leuk vond en dat we vaker dit soort dingen samen moesten doen. Ik nam die tip ter harte.
Een ander voorbeeld van vasthoudendheid kwam gisterenavond naar voren toen Jayson thuis was (hij had ruzie met zijn vriendin en wist niet dat het vandaag tweede Pinksterdag was). Ik had al aangekondigd dat ik met hem wilde praten over zijn schoolkeuze voor volgend jaar. Hij wist niet wat hij moest kiezen. Ik zei hem dat hij wel een idee had, zoals sport of beveiliging.
Jayson merkte op: "Er zijn nog allerlei andere richtingen." Ik antwoordde: "Ja, maar die wil je niet, dus daar hoef je je niet mee bezig te houden." Hij zei: "Ik weet niet wat ik wil." Ik vroeg hem: "Wat zou het voordeel zijn van sport?" Hij antwoordde: "Weet ik niet. Ik denk niet op die manier. Er zijn nog allerlei andere richtingen." Ik antwoordde: "Ja, maar die wil je niet, dus daar hoef je je niet mee bezig te houden." Ik probeerde te begrijpen hoe hij dacht en vroeg: "Hoe denk je dan wel?" Hij antwoordde: "Ik weet het niet." Ik wilde graag van hem horen wat hem zou helpen om erachter te komen. Hij antwoordde opnieuw: "Ik weet het niet." Ik stelde voor om iemand te vinden die de opleiding doet en zei dat hij het de volgende dag aan mij moest laten weten.
In de huiskamer zocht ik een filmpje op over de opleiding Beveiliging. Jayson kwam binnen en zag dat ik informatie zocht over de MBO-opleiding. Hij corrigeerde me toen ik iets zei over wat ik had gevonden. Samen keken we naar een filmpje van een studente die de opleiding volgde. Vervolgens deelde hij zijn gedachten met me. Hij merkte op dat hij al in het tweede jaar kon werken en geld kon verdienen. Hij zei dat hij zijn vriendin zou vragen om informatie mee te nemen, omdat zij bezig was met het verkennen van verschillende opleidingen.
Het bleek opnieuw een moment van weerstand te zijn van Jayson's kant. Maar we bleven volhouden en vastberaden.
Het zijn twee voorbeelden die laten zien hoe belangrijk het is dat Jayson begrijpt dat hij moet oefenen en actie moet ondernemen om zijn conditie op te bouwen. Zo kan hij volgend schooljaar weer naar school gaan en deelnemen aan groepsactiviteiten. Jayson ziet op tegen verschillende zaken en komt met allerlei bezwaren. Ik benadruk dat zelfs als hij zich niet helemaal fit voelt, hij toch iets kan doen. Ook als hij zich misselijk, duizelig of angstig voelt, kan hij iets ondernemen.
Jayson is zich bewust van zijn omgeving. Wanneer ik iets zeg over een groep hangende mannen in het stadspark, blijkt hij alles goed waar te nemen. Hij ziet hun drugsgebruik, de hulpverleners van het Leger des Heils en nog veel meer. Hij beseft dat er andere manieren van leven zijn.
Doorzettingsvermogen en vasthoudendheid zijn belangrijk bij het omgaan met Jayson's weerstand. Het kost moeite, maar we zien dat hij uiteindelijk positieve ervaringen opdoet en nieuwe mogelijkheden ontdekt. We zullen volhouden en Jayson blijven aanmoedigen om actie te ondernemen en zijn grenzen te verleggen."
Liesbeth (1963) is pleegmoeder van de broers Jayson (15 jr) en Benny (14 jr). Liesbeth studeerde culturele antropologie en werkt bij een organisatie gericht op mensen met een migratieachtergrond. Ze coördineert en verzorgt preventieve coaching en training voor jongeren in een grote stad.