Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Mislukte Borstvoeding

Ik heb te lang borstvoeding gegeven. Ik hoor je denken: leuk voor jou maar wat heb ik er aan dat te weten? Nou.. om je toch een keerzijde van borstvoeding te vertellen. Ik zat er helemaal doorheen namelijk. Er was mij verteld dat het het beste is voor je kind dus deed ik alles maar dan ook alles om die borstvoeding te laten lukken. Ik heb meerdere borstontstekingen gehad en ben erg afgevallen waardoor het me niet alleen mentaal (het viel me zwaar dat mijn kind van mij fysiek afhankelijk was voor eten) maar ook fysiek opbrak. Een aantal jaren later ben ik eigenlijk pas echt gaan herstellen. Dit is niet om je bang te maken maar ik wou dat ik wat liever voor mijzelf was geweest toen. En milder en beter mijn eigen grenzen zou hebben bewaakt. Een volgende keer neem ik dit mee want ik heb mezelf echt uitgeput. Het is oké. Ook als je géén borstvoeding geeft. Sterkte! Die eerste periode is gewoon ook retezwaar, misschien kun je overwegen hulp in te schakelen, dat is alleen maar sterk!

Klaproos93

Klaproos93

26-08-2025 om 19:29 Topicstarter

Lieve mama’s, dankjulliewel voor al jullie lieve & bemoedigende woorden. 
Heb er tranen van in mijn ogen. 
Ik heb inmiddels mijn verloskundige gesproken en daarna een afspraak gemaakt met de huisarts voor evt hulp.  

Afgelopen week heb ik 1 dag gewerkt, maar dat ging echt niet, was alleen maar aan het huilen.
Ik werk in de kinderopvang op de babygroep en moest een kindje borstvoeding geven, was echt vreselijk. 

Hopelijk kan de huisarts mij verder helpen. 
Thanks allemaal! Was heel bang voor de reacties, maar zijn gelukkig allemaal lief!  

En inderdaad, die borstvoedingsmaffia helpt hierin ook niet mee. 

Hoe lang geleden is je eerste kind geboren? Heb je hulp gehad met het verwerken van haar geboorte, met die periode erna en met hoe het is gegaan met de (onder)voeding? Die hele periode klinkt enorm traumatisch. Heb je daar ruimte voor gekregen en hebben mensen begrip voor jou getoond?

Gevoelsmatig denk ik dat je je tekort voelt schieten op het oergevoel 'als moeder moet ik mijn kind goed voeden'.

Daar heb je met de geboorte van je eerste een flinke klap gehad en nu was je zo hoopvol en vastbesloten om dat niet nog een keer mee te maken en kreeg je het idee dat dat alsnog weer niet 'gelukt' was.

Vind je dat je gefaald hebt met borstvoeding... of vind je dat je gefaald hebt met het voeden van je kind. Misschien schreeuwt jouw hele systeem tegen je: "Je had maar 1 taak!" en krijg je dus permanent 'straf' van jezelf. Misschien ben je jezelf wel alsnog aan het straffen voor die traumatische periode met je eerste kind.

Ik denk dat dat een onterecht, maar wel heel primair, heel irrationeel gevoel is waar je hulp bij verdient. Echt goed van je dat je hier een topic opent en dat je hulp hebt gevraagd.

Je hebt niet gefaald, maar dat kunnen wij allemaal wel zeggen, alleen als je niet kijkt naar welk gevoel eronder ligt, blijf jij het zelf wel zo voelen.

Klaproos93 schreef op 26-08-2025 om 19:29:

Lieve mama’s, dankjulliewel voor al jullie lieve & bemoedigende woorden.
Heb er tranen van in mijn ogen.
Ik heb inmiddels mijn verloskundige gesproken en daarna een afspraak gemaakt met de huisarts voor evt hulp.

Afgelopen week heb ik 1 dag gewerkt, maar dat ging echt niet, was alleen maar aan het huilen.
Ik werk in de kinderopvang op de babygroep en moest een kindje borstvoeding geven, was echt vreselijk.

Hopelijk kan de huisarts mij verder helpen.
Thanks allemaal! Was heel bang voor de reacties, maar zijn gelukkig allemaal lief!

En inderdaad, die borstvoedingsmaffia helpt hierin ook niet mee.

Je doet het goed!  Voel je niet schuldig, nu niet, nooit niet. 

Wees een blije moeder en als je daar even hulp bij nodig hebt dan regel je die hulp via huisarts of anderen. 

Zorg dat je loskomt van die borstvoedingsmaffia. Dat is geen goed milieu om je in te begeven. 

Klaproos93

Klaproos93

26-08-2025 om 20:43 Topicstarter

Hoi Fiorah, 

Mijn dochtertje was 2 jaar toen ik beviel van mijn zoontje. 
Ik heb niet het idee dat ik heel erg last heb gehad daarna van de heftige bevalling. Het was vooral de borstvoeding wat echt een gevoelig punt is gebleven, ook al kon ik het toen naast mij neerleggen. 

Tijdens de zwangerschap van mijn zoontje zag ik al wel echt tegen de borstvoeding op, om er weer aan te beginnen, maar ik wilde het zo graag. 
En dan na de bevalling was ik ontzettend moe en kwam alles weer terug van de vorige keer, dat ik zo heb gestreden, dat mijn lijf verstarde na die slechte meting. 
Het voelt inderdaad alsof je maar 1 taak heb en dat ik ook de enige ben die hen dat kon geven en ik daarin gefaald heb. 

Je wilt alles voor je kids, echt zo’n oer-gevoel krijg je dan. 

Mijn 2 bevallingen gingen wel bizar snel, wat mij bij allebei ook een gevoel heeft gegeven dat ze van mij zijn losgerukt ofso.

Ik zie ook wel in dat mijn gedachten niet normaal zijn. 
thanks voor het meedenken. 

Fiorah schreef op 26-08-2025 om 19:52:

Gevoelsmatig denk ik dat je je tekort voelt schieten op het oergevoel 'als moeder moet ik mijn kind goed voeden'.

Daar heb je met de geboorte van je eerste een flinke klap gehad en nu was je zo hoopvol en vastbesloten om dat niet nog een keer mee te maken en kreeg je het idee dat dat alsnog weer niet 'gelukt' was.

Vind je dat je gefaald hebt met borstvoeding... of vind je dat je gefaald hebt met het voeden van je kind. Misschien schreeuwt jouw hele systeem tegen je: "Je had maar 1 taak!" en krijg je dus permanent 'straf' van jezelf. Misschien ben je jezelf wel alsnog aan het straffen voor die traumatische periode met je eerste kind.

Ik denk dat dat een onterecht, maar wel heel primair, heel irrationeel gevoel is waar je hulp bij verdient. Echt goed van je dat je hier een topic opent en dat je hulp hebt gevraagd.

Je hebt niet gefaald, maar dat kunnen wij allemaal wel zeggen, alleen als je niet kijkt naar welk gevoel eronder ligt, blijf jij het zelf wel zo voelen.

Deja vu hier. Achttien jaar geleden zat ik er ook zo bij. Borstvoeding lukte niet,  kind dronk niet goed, viel enorm af en werd helemaal suf. Ik werd hartstikke ziek van een borstontsteking. Na drie weken ellende overgestapt op kunstvoeding... wat een  verademing voor t kind! Maar niet voor mij, ik voelde me zo enorm schuldig en rot, alsof ik gefaald had. Pas bij tweede kind, waarbij de borstvoeding wel goed ging, kon ik helen van die nare eerste ervaring.  Want toen pas zag ik dat het de combi moeder-kind was die de borstvoeding een succes maakte. En mij oudste, tja, die hapte en dronk niet goed en ik was te onervaren en te slap van de bevalling. En als ik terugkijk denk ik... wat jammer dat ik me er zo lang zo verdrietig over voelde. Zo niet nodig. Oudste is prima groot geworden en het minst ziek van al mijn kinderen (derde kind heeft kort borstvoeding gehad). Je bent een goede moeder als je je best doet voor je kindje. Punt.  En als het niet gaat met de borstvoeding dan is kunsvoeding een uitstekend alternatief.  Ik was die goede moeder en jij bent het nu. Ik wens je rust en vrede toe en dat je het los kunt laten. Zodat er ruimte komt voor al die dingen die er wél toe doen: liefdevolle zorg en aandacht en genieten van je kindje. En af en toe je handen vrij en je man het flesje laten geven

Dank je voor je reactie. Ik denk dat je gedachten juist heel normaal zijn, als in, ik denk dat bijna elke moeder of ouder het gevoel wel (gedeeltelijk) herkent, zeker als je kindje nog heel klein is. Terugkijkend heb ik me maandenlang druk gemaakt dat mijn kind Niet Genoeg Melk Kreeg, terwijl het maandenlang prima geregeld was, maar dat kwam allemaal van het begin toen het niet lukte en mijn kind te veel afviel. Dus het gevoel van 'ik faal, het is te weinig, het is niet goed genoeg' neemt je over. Helemaal zoals je als jij zegt het gevoel hebt dat het van jou afhangt. Dus als jij 'faalt', is er geen vangnet voor je gevoel. Dan is het mislukt.

Weet je ook waar de druk op borstvoeding is ontstaan? Je zegt dat je je bij je eerste eenzaam en heel erg verdrietig voelde toen de borstvoeding eerst erg moeilijk ging en na het stoppen helemaal. Dat klinkt alsof je toen ook al hele hoge verwachtingen hand van jezelf? Weet je waar dat vandaan komt? Dat helpt misschien ook relativeren/herkennen. Heeft iemand je ergens een schuldgevoel aangepraat, ben je omringd met hallelujah-moeders, heeft je man een Uitgesproken Mening?

Ik ben zelf op de één of andere manier omringd met mensen die een keizersnede of een inleiding of ruggenprik of stuitbevalling hebben gehad, voor mij is het heel normaal dat er 'iets is' met een bevalling. Maar ik ken vrouwen die erg onzeker zijn over medisch ingrijpen en het gevoel hebben dat ze dan gedaald hebben, omdat ze alleen maar andere vrouwen in hun netwerk hebben die zonder schade en gedoe thuis een flink aantal kinderen op de wereld zetten en dan fluitend de beschuiten staan te smeren. Dat doet ook wat met je referentiekader.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.