Lisette_R
07-05-2025 om 13:37
Welk boek is leuk als kraamcadeau?
Ik ga op kraamvisitie en wil graag een boek als kraamcadeau geven. Ben zelf al wat langer uit de baby's, dus misschien is er inmiddels van alles bijgekomen.
Wie heeft leuke tips?

Meesje
07-05-2025 om 13:43
Voor de moeder of voor de baby/kind?
Deze vond ik erg leuk, 4 jaar geleden gekregen van een vriend: Zoete kinderen eten geen suiker van Ionica Smeets. In dat boek worden allerlei opvoed ideeën en ideeën rondom zwangerschap en opvoeden onderzocht en wetenschappelijk weerlegd/bevestigd. Erg leuk en ook fijn als onzekere nieuwe moeder wanneer iedereen met dit soort bakerpraatjes aan komt zetten.
Ssst de tijger slaapt vind ik een leuk kinderboek.
En echt voor baby's: baby ziet (zwart wit en contrast boekje). heb ik ook als kraamcadeau gehad en was ik blij mee.

masatu
07-05-2025 om 13:55
Mijn baby vond de boeken van Camilla Reid "Woef woef, daar is Hond", "Boe boe, daar is koe", "Oehoe oehoe, daar is uil", "Brul brul, daar is leeuw", etc. heel leuk. Met vilten flapjes (gaat tenminste niet kapot) en een spiegeltje. Hij kon dat vrij jong al vastpakken en er iets mee doen.
Voor iets ouder (6m+) vond ik de schuifboekjes van Anne-Kathrin Behl erg leuk (serie Voor kleine ontdekkingsreizigers), zoals Op de boerderij, In het bos, In de natuur. Nu met 2jr zijn ze nog steeds favoriet.
Schuifboekjes van Beertje Bo idem dito.
Ik heb als kraamcadeaus ook een aantal "normale" prentenboeken gekregen, maar mijn zoontje is niet zo voorzichtig met normale pagina's (ipv hardkarton) en als baby wilde hij ook vooral snel doorbladeren en/of iets doen op een pagina (zoals een flapje of schuifje bedienen) en niet echt naar een verhaaltje luisteren, dus die liggen nog grotendeels te wachten tot hij iets ouder is (nu bijna 2jr) en zou ik ook niet zo snel als kraamcadeau geven.

Bellebelle
07-05-2025 om 14:17
Ik heb al een keer een boek van Rotraut Susanne Berner gegeven. Dat zijn prentenboeken waar kinderen zelf dingen in kan ontdekken. Of 'De mol die niet weet wie er op zijn hoofd heeft gepoept'. Deed het ook altijd goed.

Marit!
07-05-2025 om 14:31
bij ons was: 'wij gaan op berenjacht' echt een hit. Maar ook de grotere voorleesboeken (pluk vd petteflet, otje, floddertje etc) zijn later veel gebruikt

Temet
07-05-2025 om 15:24
Mijn oudste is inmiddels al 19, maar het grote Jip en Jannekeboek was destijds zowel bij hem als bij zijn latere zusje een groot succes.

Madamecannibale
07-05-2025 om 15:35
Caroline80 schreef op 07-05-2025 om 15:32:
Dit boek was bij mijn baby een grote hit vanaf 6 weken ongeveer. Ik heb hem aan veel babies gegeven en krijg er altijd positieve reacties op, babies vinden dit echt heel leuk om naar te kijken.

Madamecannibale
07-05-2025 om 15:37
Dit boek maar dan als grote kartonnen stevige versie vond ik ook erg leuk om te krijgen. Kind heeft hier heel veel in gekeken en het is nog steeds een favoriet.

Temet
07-05-2025 om 17:17
Als het gaat om kijkboeken - we hebben net een collega twee boeken gegeven als kraamcadeau: Alfabet, van dezelfde Charlotte Dematons, en Van Mug tot Olifant van Ingrid en Dieter Schubert. Allebei geweldige kijkboeken.
Monkie van de Schuberts (een verhaal zonder woorden) was bij mijn kinderen ook een groot succes.

Dymo
07-05-2025 om 17:43
Marit! schreef op 07-05-2025 om 14:31:
bij ons was: 'wij gaan op berenjacht' echt een hit. Maar ook de grotere voorleesboeken (pluk vd petteflet, otje, floddertje etc) zijn later veel gebruikt
Jaaaa, de berenjacht! Dochter is inmiddels 26, maar als we op een drukke markt of zo staan, roept ze enthousiast: We kunnen er niet bovenover, we kunnen er niet onderdoor, we moeten er wel.... DWARS DOORHEEN!
'Raad eens hoeveel ik van je hou' met Hazeltje en grote Haas en 'Welterusten, kleine beer' waren hier ook een hit.

Marit!
07-05-2025 om 18:39
Dymo schreef op 07-05-2025 om 17:43:
[..]
Jaaaa, de berenjacht! Dochter is inmiddels 26, maar als we op een drukke markt of zo staan, roept ze enthousiast: We kunnen er niet bovenover, we kunnen er niet onderdoor, we moeten er wel.... DWARS DOORHEEN!
'Raad eens hoeveel ik van je hou' met Hazeltje en grote Haas en 'Welterusten, kleine beer' waren hier ook een hit.
Haha geweldig! Blijft ook echt 1 van onze favorieten, ook om cadeau te geven