Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kind even alleen in de auto laten??

Kort vraagje?? Laten jullie je dreumes/peuter in de auto zitten tijdens het tanken/afrekenen? Of als je maar één ding moet kopen en snel terug bent?

Anoniemvoornu schreef op 09-05-2025 om 21:15:

[..]

Een kind van 2 dat in 1 keer iets begrijpt en voor altijd onthoud super knap! als ik tegen mijn dreumes van 10 maanden zeg je moet uitstappen en zelf naar huis lopen als je nu niet luistert , herhaalt hij alleen het woord lopen en doet de auto's na , vroem

Toen mijn dreumes 10 maanden oud was liep hij nog niet en praten deed hij ook niet. Vreemd vergelijk 

Nick90

Nick90

09-05-2025 om 22:12 Topicstarter

oudmaarnognietkoud schreef op 09-05-2025 om 19:38:

En even on topic, ik heb mijn kinderen nooit alleen in de auto gelaten. Op geen een leeftijd en ook niet voor 1 minuut. Gewoon niet.

Ik had destijds een collega met een dreumes van ruim twee. Kind wilde dus niet in het autostoeltje... tsjaaaa dan moeten wij thuis blijven of gaan fietsen of zo.
Mijn oudste, toen ook 2 en een beetje (beruchte leeftijd... haha) heeft even de gewoonte gehad om onder het autorijden zijn gordeltje los te maken.
Toen ik dat in de gaten kreeg heb ik de auto op de eerste de beste parkeerplaats gestopt. Kind uitgelegd dat hij twee opties had. Uitstappen en verder lopen naar huis of de autogordel om. Hij koos gelukkig het tweede.
Als mijn kind bovenaan de trap staat en roept dat hij batman is en zich naar beneden gaat storten... Nahh... doe maar niet.

Mijn kinderen zijn nu zelf volwassen en ik heb niet teruggekregen dat ik hun trauma's heb bezorgd.

Een aantal dingen zijn een keiharde NEE. Geen handje willen geven met oversteken? Van bovenaan de trap springen? Geen autogordel om? Allemaal dikke NEE.

Sorry maar je 2 jarige kind dreigen met naar huis laten lopen vind ik slecht ouderschap. 

oudmaarnognietkoud schreef op 09-05-2025 om 21:22:

[..]

Toen mijn dreumes 10 maanden oud was liep hij nog niet en praten deed hij ook niet. Vreemd vergelijk

Sorry 10 maanden had 22 moeten zijn 😂😂 die van mij wordt over 2 maanden 2 jaar maar alsnog een zin als als je nu niet luisterd dan ... begrijpt hij niet 

Heb ik één keer gedaan bij een tankstation, in de winter, met een slapende baby achterin toen ik heel nodig moest plassen. Wat een stress. Verder nooit meer gedaan tot een jaar of 6.
Nu zijn ze oud en verstandig genoeg. Ik zeg nog steeds elke keer als ze in de auto willen blijven terwijl ik een winkel in ren: als je het warm krijgt moet je de deur open doen hè, gewoon naar buiten! Jaahaaa, zeggen ze dan. Toch blijf ik het zeggen. Het wordt zo snel warm in een stilstaande auto. Vind ik nog steeds eng.

Je kunt toch (mits op vakantie misschien) kiezen waar je tankt? Ik tank hier in onze woonplaats. Zo'n onbemande tank met 2 tankunits en een pinautomaat in het midden. Je staat de hele tijd naast je auto. Dan hoeft een kind er niet uit en mee. Iets willen kopen als kind mee is zou ik dan niet doen.

Dit is toch een kwestie van goed inplannen en vooruitkijken waar en wanneer je tankt als de aanwezigheid van kind gedoe is met tanken? Wellicht is tanken in het weekend niet handig, doe je het op een ander moment of een keer in de avond.

Anoniemvoornu schreef op 09-05-2025 om 22:23:

[..]

Sorry 10 maanden had 22 moeten zijn 😂😂 die van mij wordt over 2 maanden 2 jaar maar alsnog een zin als als je nu niet luisterd dan ... begrijpt hij niet

Niemand zegt dat ze het in een keer snappen. En het opzoeken van grenzen, hoort alleen maar bij het leerproces. Maar ze begrijpen het natuurlijk wèl sneller als ze bekend raken met bepaalde situaties en je daarin consequent bent. 

Dus een kind dat altijd in de auto moet blijven zitten, leert daarmee omgaan. Een kind dat altijd mee de shop in moet maar daar niks krijgt, leert weer andere dingen. En een kind dat altijd mee moet en dan ook iets lekkers of leuks uit mag zoeken, leert dàt. 

Wat je ook doet, allemaal prima. Jouw keus. Zolang je niet afwijkt van jouw regels, heb je het minst gedonder. Maar een kind dat altijd mee naar binnen gaat, zal mogelijk in paniek raken als je hem/haar een keertje in de auto achterlaat en een kind dat binnen regelmatig iets uit mag zoeken, zal er hoogstwaarschijnlijk moeite mee hebben als dat een keer niet mag. 

Daarnaast is het alleen maar gezond als een kind dat ontdekt dat dingen ook anders kunnen, vervolgens probeert de situatie te beïnvloeden. Doen wij ook. Zéker als we weten dat hetgeen we willen ook best mogelijk is als anderen meewerken. Gelukkig hebben we als volwassenen iets meer communicatieve vaardigheden ontwikkeld. Als wij na de lunch in de Ikea nòg een gratis kopje koffie willen terwijl ons gezelschap liever verder loopt, overleggen we - zonder krijsen en stampvoeten

Nick, wellicht is er een ander tankstation waar je kunt tanken? Wij tanken vaak in Poppel, meteen over de grens, dat is nu een heel groot tankstation waar het druk is enzo. Maar als je een kilometer of 2 doorrijdt is er een ander, veel kleiner, tankstation waar het nog wat goedkoper is en veel rustiger. Zit alleen geen winkeltje bij. 

yette schreef op 10-05-2025 om 10:07:

[..]

Niemand zegt dat ze het in een keer snappen. En het opzoeken van grenzen, hoort alleen maar bij het leerproces. Maar ze begrijpen het natuurlijk wèl sneller als ze bekend raken met bepaalde situaties en je daarin consequent bent.

Dus een kind dat altijd in de auto moet blijven zitten, leert daarmee omgaan. Een kind dat altijd mee de shop in moet maar daar niks krijgt, leert weer andere dingen. En een kind dat altijd mee moet en dan ook iets lekkers of leuks uit mag zoeken, leert dàt.

Wat je ook doet, allemaal prima. Jouw keus. Zolang je niet afwijkt van jouw regels, heb je het minst gedonder. Maar een kind dat altijd mee naar binnen gaat, zal mogelijk in paniek raken als je hem/haar een keertje in de auto achterlaat en een kind dat binnen regelmatig iets uit mag zoeken, zal er hoogstwaarschijnlijk moeite mee hebben als dat een keer niet mag.

Daarnaast is het alleen maar gezond als een kind dat ontdekt dat dingen ook anders kunnen, vervolgens probeert de situatie te beïnvloeden. Doen wij ook. Zéker als we weten dat hetgeen we willen ook best mogelijk is als anderen meewerken. Gelukkig hebben we als volwassenen iets meer communicatieve vaardigheden ontwikkeld. Als wij na de lunch in de Ikea nòg een gratis kopje koffie willen terwijl ons gezelschap liever verder loopt, overleggen we - zonder krijsen en stampvoeten

Je 2 jarige kind naar huis laten lopen is een dreigement in mijn ogen heeft dat weinig met opvoeden te maken heeft. Als je je 2 jarige kind alleen op die manier aan kan door middel van dreigen met achterlaten enz. zegt dat imo wel wat over jezelf

Nick90

Nick90

10-05-2025 om 10:57 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 10-05-2025 om 10:45:

Nick, wellicht is er een ander tankstation waar je kunt tanken? Wij tanken vaak in Poppel, meteen over de grens, dat is nu een heel groot tankstation waar het druk is enzo. Maar als je een kilometer of 2 doorrijdt is er een ander, veel kleiner, tankstation waar het nog wat goedkoper is en veel rustiger. Zit alleen geen winkeltje bij.

Ik ken hem maar als je nog wat verder rijdt ben je in Turnhout op donderdag goedkoper uit.

Nick90 schreef op 09-05-2025 om 22:12:

[..]

Sorry maar je 2 jarige kind dreigen met naar huis laten lopen vind ik slecht ouderschap.

Je kind in de auto vervoeren zonder autogordel om vind ik slecht ouderschap. Soms moet je kiezen tussen twee kwaden.

En je begrijpt dat ik een kind van 2 niet zomaar uit de auto zet. 

oudmaarnognietkoud schreef op 10-05-2025 om 11:11:

[..]

Je kind in de auto vervoeren zonder autogordel om vind ik slecht ouderschap. Soms moet je kiezen tussen twee kwaden.

Ik ben van mening dat je niet moet dreigen met straffen die je niet kan waarmaken. Ik snap overigens helemaal waarom je de auto gelijk aan de kant hebt gezet. 

Neweve schreef op 10-05-2025 om 11:17:

[..]

Ik ben van mening dat je niet moet dreigen met straffen die je niet kan waarmaken. Ik snap overigens helemaal waarom je de auto gelijk aan de kant hebt gezet.

Dit idd. Wij hebben wel eens gedreigd met 'dan keren we nu om en gaan we NIET naar opa en oma'. Dat is iets wat we wel konden waarmaken. 

oudmaarnognietkoud schreef op 10-05-2025 om 11:11:

[..]

Je kan die gordel toch ook omdoen zonder te dreigen met je  gaat anders alleen naar huis lopen , het kind was 2 zeg je?  Ik ben ook voor niet dreigen met dingen die je niet waar maakt. 

Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat dreigen niet de voorkeur heeft en dat dreigementen die je vervolgens niet uitvoert, ervoor zorgen dat je op termijn minder serieus wordt genomen. 

Wie wel eens dreigt om snel een eind te maken aan ongewenst gedrag, moet beseffen dat dreigen vooral werkt omdat je even heel fel en duidelijk laat zien dat je bepaald gedrag echt niet pikt. Dat kan ook op andere manieren. 

Anoniemvoornu schreef op 10-05-2025 om 11:26:

[..]

Je kan die gordel toch ook omdoen zonder te dreigen met je gaat anders alleen naar huis lopen , het kind was 2 zeg je? Ik ben ook voor niet dreigen met dingen die je niet waar maakt.

Dat was niet de eerste keer dat hij de gordel losmaakte. Dan zat ik steeds achterom te kijken om te zien of hij die gordel nog om had. En ik houd mijn aandacht liever op de weg, dus ik wilde absoluut dat hij daarmee stopte. Het leverde gewoon gevaarlijke situaties op. 

En ik was heus in staat geweest om de auto bij het tankstation te parkeren en een eind met hem te gaan wandelen maar dat was gelukkig niet nodig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.