Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kind even alleen in de auto laten??

Kort vraagje?? Laten jullie je dreumes/peuter in de auto zitten tijdens het tanken/afrekenen? Of als je maar één ding moet kopen en snel terug bent?

Nick90

Nick90

11-05-2025 om 18:09 Topicstarter

lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 18:04:

[..]

Dat snap ik wel maar hoor ook vaak genoeg een nee tegen iets in de winkel willen terwijl overduidelijk is dat ze het wel kunnen betalen

We kunnen het makkelijk missen maar ik heb geen zin om elke keer te moeten strijden met een 2 jarige. Ze is gewend aan in de auto zitten, zowel in de mijne als die van m'n vrouw, toen ze nog in de maxicosi paste pakten we haar mee voor het afrekenen maar ze is nu bijna 2 en watervlug, ik laat haar liever even in de auto zitten zodat er geen verder gedoe is. Ik vroeg me alleen af of ik de enige was

lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 18:04:

[..]

Dat snap ik wel maar hoor ook vaak genoeg een nee tegen iets in de winkel willen terwijl overduidelijk is dat ze het wel kunnen betalen

Maar niet alles wat je kan betalen wil je betalen voor je kind. Mijn kinderen (inmiddels ver voorbij de puberteit) waren en zijn altijd onder gewicht (geweest).

Echt niet dat ik iedere keer dat ze dat wilden patat voor ze koop. Ik kan het makkelijk betalen maar toch doe ik het niet. 

Voorbeeld, een van mijn honderden 'nees'.
Dochter wil een armbandje. Het kost 3 euro, dus dat kan ik best betalen. Maar ze heeft al tig armbandjes, en die liggen allemaal te verstoffen in vergetelheid. Dan krijgt ze er dus niet nog een. Want het is alleen maar rommel in huis, het is nergens goed voor en belast het milieu wel. Omdat ik al zo vaak nee heb gezegd, met redenen, snapt ze dat inmiddels prima. Dat is dus opvoeden.

MamaE schreef op 11-05-2025 om 17:21:

Een kind niet altijd zijn/haar zin geven is echt iets anders dan over de grenzen van het kind gaan. Een kind dat altijd en overal alles zelf mag beslissen en alles mag en krijgt wat het wil, wordt daar meestal geen leuker mens van.
En ja, als volwassene kun je andere keuzes maken. Dat kan je kind ook als het ouder is.

Maar kinderen willen soms dingen die ze (nog) niet kunnen, dingen die niet mogen, dingen die gevaarlijk zijn, ongezond, te duur. Wij kopen nooit snoep bij een tankstation, veel te duur. Kind krijgt heus wel eens een snoepje, maar niet elke keer als ze ergens snoep ziet en dat wil. Als ze volwassen is, mag ze zelf keuzes maken, maar hopelijk heeft onze opvoeding dan ook nog wat effect en snapt ze dan dat bepaalde dingen geen goed idee zijn.

Een kind kan bijvoorbeeld geen zin hebben in de supermarkt en in de auto willen blijven, maar dat wordt in de zomer heel snel warm, kind kan daar dood aan gaan, mensen slaan het raam in, bellen de politie en jeugdzorg, nou dat is het me niet waard hoor. Dan maar even over de grenzen van het kind gaan.

Een kind kan ook willen slapen tot 10 uur, maar dat kan niet als school om 8.30 uur begint. Is het dan ook 'over de grenzen van het kind gaan' als je kind dan toch eerder wekt om tijdig op school te zijn? Als dat jouw opvoedmethode wordt, ga jij en je eventuele toekomstige kind het echt nog lastig krijgen in het leven.

Bij mij was dat juist nog wel eens anders bij mij eerste woonplek 

Ja ben zelf ook special needs zoals ze dat zeggen autisme

Daar mochten we alleen in het weekend lees vrijdagavond en zaterdagavond en dus niet zondag wat ook technisch weekend is maar kwa dit dan weer niet vond dat zoiezo al lastig prik en chips

En dan haalde sommige begeleiding ook nog eens de vieze zero troep prima dat andere mensen dat wel lekker vinden maar en en ik weet ook mijn mede bewoners toen niet 

Dan mag je het alleen al maar dan en dan kijk je daar de hele week naar uit en dan maken ze je gedeeltelijk blij met een dooie mus door zero te halen

Op geven moment kreeg ik meer leefgeld en kon ik gelukkig lekkers halen wat ik wou wanneer ik wou super chill

Net als nu bij m'n nieuwe woonplek mag zelf bepalen wat ik snaai wanneer ik snaai als ik sochtends een zakje chips open trek of midden in de nacht zoals afgelopen nacht geen haan die er naar kraait thank god

Zo nog wel meer dingen vanaf mn 21ste tot m'n 25ste a 26ste om 10 uur op m'n kamer moeten wezen en omdat je niks anders had dan echt een slaapkamertje boven geen tv boven en mocht zoiezo niet snachts dan moest je maar gewoon direct gaan slapen was niet veel anders te doen

En minimaal half uur voor dat nog weel thuis moeten zijn

Bepalen wat ik wel en niet mocht eten en hoevaak opscheppen met avond eten hoevaak ze niet aardappels groente vlees aten

En dat ik de door begeleiding gekozen groe nte en vlees niet lustte en dus alleen aardappen met als ik gelukkig had nog jus zat te kanen is echt schandalig 

woon nu gelukkig op een plek waar ik het zelf mag bepalen als ik nog tot laat weg wil en pas om 2 uur thuis ben geen haan de er naar kraait als ik de hele nacht tv kijk of de hele dag geen haan die er naar kraait als ik veel snaai je raad het al 

dit was een reactie op een deel van je bericht ga de rest nu lezen 

Ik bedoel het op het recht niet slecht het heeft ook met mijn issues laten we maar zo zeggen te maken heb juist heel veel bewondering en respect voor je MamaE

Poezie schreef op 11-05-2025 om 17:24:

Bovendien zijn het niet alleen kinderen die van alles moeten, maar volwassenen ook. Dat hoort bij het leven, alleen op die manier kun je goed met elkaar samenleven.

Als het even kan dan doe ik geen dingen die ik niet wil leef ik op mijn manier de samenleving zou wat losser moeten woorden minder van die ongeschreven regeltjes waar we ons als samenleven aan dienen te houden 

Iemand heeft wel eens te me gezegd vaker wel doe normaal 

Mijn antwoord ja wat is normaal 

Wie bepaald wat normaal is de samen leving zou wat ruimdenkender moeten worden

Anoniemvoornu schreef op 11-05-2025 om 17:26:

[..]

Luisteren naar mijn kind van 2 zou betekenen dat hij zou leven op chips en we heel de dag dezelfde aflevering van superpoesjes kijken, tanden poetsen niet nodig en we gaan 4 keer per dag in bad

Oké ja tandenpoetsen moet al zou ik zeggen een keertje skippen maakt ook niet zoveel uit wederom wie zegt dat je elke dag 2x sochtends en savonds je tanden dient te poetsen samenleving want ze "hoort" het en we dienen ons allemaal netjes te gedragen en leven zoals het "hoort" 

Nou sorry maar ik niet ben prima perfect zoals ik ben neem me zoals ik ben ipv me proberen te veranderen ben uniek

Je vergelijkt nu een beschermde woonomgeving voor volwassenen met een beperking/aandoening waar je als een klein kind behandeld werd met een peuter die je terecht als een klein kind dient te behandelen. Kinderen begrenzen zichzelf niet en zien niet uit zichzelf gevaar. Daar hebben ze de hulp van hun ouders bij nodig. Anders kun je ze toch ook prima alleen thuis laten als je gaat werken toch? Dat doen we ook niet, dan gaan ze naar de opvang, school, bso of oppas. En daar zijn ook regels en kunnen ze niet onbeperkt doen en laten wat ze willen. 

Als jij het hele jaar op slippers wil lopen, moet je zelf weten. Je tanden niet (elke dag) poetsen idem. Maar een kind kun je die verantwoordelijkheid nog niet geven. Dan poetst het nooit tanden omdat dat stom is, maar overziet niet dat een abonnement bij de tandarts nog veel stommer is en veel meer pijn doet. 
Als jij midden in de nacht chips wil eten, prima. Maar om dat nu voor te leven als 'normaal' aan een kind, nou nee. 
Ik heb mezelf wel eens betrapt op de gedachte 'oh ja, ik heb een kind en dus een voorbeeldfunctie'. 

[..]

Luisteren naar mijn kind van 2 zou betekenen dat hij zou leven op chips en we heel de dag dezelfde aflevering van superpoesjes kijken, tanden poetsen niet nodig en we gaan 4 keer per dag in bad

En dat ze dr vingers in t stopcontact mag steken, en zonder kijken de weg op mag rennen en... noem maar op...

[..]

Maar wat is er mis met 4x per dag in bad behalve idd kwa tijd en opzich water rekening ja oke ik zie het snap deze wel nu bij inzicht 

en constant hetzelfde kijken wat daar mis mij als kind dit filmpje leuk vind van geniet plezier uit haalt ja toxh

Zij mij moeder ook over mij kon vroegere uren dezelfde filmpjes kijken en 1 ding voor uren en dan terugspoelen en weer opnieuw kan nu nog en chips ja oké niet alleen maar tuurlijk ook ontbijt lunch en avond eten maar daarbuiten waarom niet

Ik ontbijt lunch en avond eet netjes en daarbuiten kan ik ook zo 2/3/4 van die uitdeel zakjes chips openeten en chocola en Meer

lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 19:19:

[..]

Maar wat is er mis met 4x per dag in bad behalve idd kwa tijd en opzich water rekening ja oke ik zie het snap deze wel nu bij inzicht

en constant hetzelfde kijken wat daar mis mij als kind dit filmpje leuk vind van geniet plezier uit haalt ja toxh

Zij mij moeder ook over mij kon vroegere uren dezelfde filmpjes kijken en 1 ding voor uren en dan terugspoelen en weer opnieuw kan nu nog en chips ja oké niet alleen maar tuurlijk ook ontbijt lunch en avond eten maar daarbuiten waarom niet

Ik ontbijt lunch en avond eet netjes en daarbuiten kan ik ook zo 2/3/4 van die uitdeel zakjes chips openeten en chocola en Meer

Je bent geen 2 en teveel zout kan leiden tot o.a. schade aan organen .... 

MamaE schreef op 11-05-2025 om 18:42:

Je vergelijkt nu een beschermde woonomgeving voor volwassenen met een beperking/aandoening waar je als een klein kind behandeld werd met een peuter die je terecht als een klein kind dient te behandelen. Kinderen begrenzen zichzelf niet en zien niet uit zichzelf gevaar. Daar hebben ze de hulp van hun ouders bij nodig. Anders kun je ze toch ook prima alleen thuis laten als je gaat werken toch? Dat doen we ook niet, dan gaan ze naar de opvang, school, bso of oppas. En daar zijn ook regels en kunnen ze niet onbeperkt doen en laten wat ze willen.

Als jij het hele jaar op slippers wil lopen, moet je zelf weten. Je tanden niet (elke dag) poetsen idem. Maar een kind kun je die verantwoordelijkheid nog niet geven. Dan poetst het nooit tanden omdat dat stom is, maar overziet niet dat een abonnement bij de tandarts nog veel stommer is en veel meer pijn doet.
Als jij midden in de nacht chips wil eten, prima. Maar om dat nu voor te leven als 'normaal' aan een kind, nou nee.
Ik heb mezelf wel eens betrapt op de gedachte 'oh ja, ik heb een kind en dus een voorbeeldfunctie'.

Exact MamaE, mooi opgemerkt en beschreven!

We kunnen het Lovessssss blijkbaar niet kwalijk nemen dat hij/zij denkt zoals hij/zij denkt, dat is inmiddels wel duidelijk 😅

MamaE schreef op 11-05-2025 om 18:02:

[..]

Er is een verschil tussen af en toe oppassen en structureel verantwoordelijkheid dragen voor de opvoeding als geheel.

Af en toe een kind verwennen is niet erg, maar je kunt ze nu eenmaal niet altijd overal hun zin in geven, alles kopen wat ze willen en alleen maar leuke dingen doen.

Als kinderen gaan verwachten dat ze altijd hun zin krijgen en alles mogen wat ze willen, beperkt dat hen in het maatschappelijk functioneren.

Maar wie zegt dat ze moeten functioneren zoals de maatschappij het wilt zoals het "hoort" 

Was wel meer ze hebben ook een flink poosje bij mij gewoont en dat ik compleet voor ze zorgde

Der zijn dingen oké ja wat niet mag mensen slaan neersteken geweld vinger in stopcontact dat soort dingen ja oké

Maar een speelgoedje of wat lekkers in de winkel al is het 10 keer why not maar dat is mijn mening

Kinderen doen het goed op routine en rituelen. Dat geeft duidelijkheid en rust (want een groot deel van de wereld is al zo nieuw en om te ontdekken). Als ouder zoek je een routine die voor jou en je gezin werkt. Daarin kan je soms afwijken, maar dat is enorm situatie afhankelijk. Als je te vaak afwijkt wordt dat de nieuwe routine. Dat is geen probleem als je kind nu groente ipv fruit eet, maar wel als het chocola ipv fruit eet. Dat betekent niet dat je nooit chocola kan geven, maar wel dat je als ouder een verantwoordelijke afweging probeert te maken. In veel gevallen kan ik mijn dochter van 3 gewoon uitleggen waarom, vaak vraagt ze dan zelf om een wel passende optie. "Mag ik dan een cracker met ipv een appel?)". Tegelijkertijd heeft ze ook genoeg momenten dat ze enorm boos of verdrietig kan worden. Kinderen zijn nou eenmaal niet zo goed in emotie regulatie. Een duidelijke lijn houden helpt dan, soms kan je afwachten tot de emotie bekoelt is, soms zal je je kind moeten optillen om te zorgen dat hij/zij veilig is. 

Kinderen hangen ook verwachtingen aan die routine. hier hadden we een opa en oma die regelmatig verwenden met cadeautjes. Toen was ze dus ook intens verdrietig en teleurgesteld toen ze een keer (toevallig) geen cadeautje kreeg. 

lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 19:24:

[..]

Maar wie zegt dat ze moeten functioneren zoals de maatschappij het wilt zoals het "hoort"

Was wel meer ze hebben ook een flink poosje bij mij gewoont en dat ik compleet voor ze zorgde

Der zijn dingen oké ja wat niet mag mensen slaan neersteken geweld vinger in stopcontact dat soort dingen ja oké

Maar een speelgoedje of wat lekkers in de winkel al is het 10 keer why not maar dat is mijn mening

Zonder veroordeling, maar jij leeft/woont niet voor niets zoals je leeft/woont incl de nodige begeleiding.

Kersje schreef op 11-05-2025 om 18:05:

[..]

Wow, lange zin!

Goeie instelling (not), bepaal je toch lekker je eigen regels, normen en waarden! Wat mij betreft prima hoor, maar duidelijk dat je nog heel wat te leren hebt, je komt er op den duur wel zelf achter dat het zo niet werkt. Lekker trollen dus 🤪

Waarom niet waarom zouden precies zo moeten leven als de maatschappij wil

Bepaalde dingen ja oké maar ook heel veel 

Je mag ook jezelf zijn en de baas mogen zij over je hele leven

Als ik alleen maar zou leven zoals maatschappelijk wenselijk was nou heel eerlijk moet er niet aan denken 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.