Vadervantwee_
25-05-2025 om 17:03
Ontmoeting nieuwe partner na scheiding
Hi. Ik zit met een vraagstuk waarin ik heel graag ook de mening van anderen zou willen horen, want zelf kom ik er niet uit.
Ik ben een vader van twee kinderen onder de 6. Moeder en ik zijn gescheiden en de moeder van de kinderen heeft een nieuwe partner sinds ongeveer een jaar.
De nieuwe partner is rustig geïntroduceerd bij de kinderen alszijnde ‘vriend’ van mijn ex. Nu willen zij op vakantie naar familie komende zomervakantie. Aangezien ik de nieuwe partner nog niet heb ontmoet heb ik hier moeite mee. Hierom heb ik voorgesteld om een drankje te drinken (oid, iets laagdrempeligs) met de nieuwe partner. Zo hebben we de kans om elkaar te leren kennen, aangezien we in de toekomst nog veel met elkaar te maken krijgen en ik het belangrijk vind dat de banden goed.
Nu wilt mijn ex deze kennismaking alleen doen als zij erbij is. Ik heb haar geprobeerd uit te leggen dat dit een andere dynamiek is dan wanneer ik even 1-op-1 kennis met hem kan maken. Ex-partner staat nu op haar strepen, ik ook. Maar dat betekend een impasse, wat allerminst in het belang is van de kinderen en ik wil dit belang echt wel graag voorop hebben. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie visie hierop. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over? Alvast bedankt!
Even een klein stukje extra context: ik heb ook aangegeven dat na deze eerste ontmoeting het voor mij geen enkel probleem is als zij er wel bij is.

Anoniemvoornu
25-05-2025 om 18:19
Gingergirl schreef op 25-05-2025 om 18:16:
[..]
Want...als je ex erbij is ga je er op voorhand al vanuit dat hij zich " anders" zal voordoen? Erg ver gezocht hoor. Persoonlijk heb ik er ook eigenlijk nooit van gehoord dat een eerste kennismaking zo gaat. Wat je wil is best uitzonderlijk.
En alsof je na een kopje koffie samen weet wat voor vlees je in de kuip hebt...

absor
25-05-2025 om 18:21
het is vast niet zo bedoeld maar ik krijg er ook een raar onderbuikgevoel van
Stel je (puber) dochter krijgt voor het eerst een vriendje. Wil je die dan ook de eerste keer ontmoeten zonder je dochter erbij? Als je dat zou voorstellen zou dochter in de gordijnen vliegen denk ik. En terecht.
Zo klinkt dit voorstel ook absoluut niet logisch en een onwelwillende zou het zelfs raar vinden klinken. Ik zou als zijnde de nieuwe partner ook een raar gevoel krijgen van dit voorstel

Max88
25-05-2025 om 18:24
Ik kan het me eigenlijk best voorstellen en zou er zelf geen enkel probleem mee hebben.
Met ex erbij let je veel meer op je woorden en hij ook.
Goed juist, je initiatief, de keer erop zou prima met de partner kunnen toch?
Lijkt me wel fijn te weten wie er mede voor je kinderen zorgt.
Maarrrr ik zou het niet doordrijven en gewoon" oké " zeggen.

Bailey26
25-05-2025 om 18:24
Ik vind het goed dat je open staat om de nieuwe partner van de moeder van je kinderen te ontmoeten. Denk dat veel anderen daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik snap alleen niet zo goed waarom het perse op jouw manier moet?
Ik snap je ex wel en zie niet de noodzaak dat jij deze man een op een ontmoet als eerste kennismaking. Jij geeft aan het belangrijk te vinden dat de banden goed zijn maar wil nu al sturen. Waarom?
Het is natuurlijk een illusie om te denken dat je die man dan beter leert kennen. Als het een slecht mens is, stiekem drugs dealt, stiekem katten schopt of weet ik veel wat gaat hij dat echt niet toegeven. Of jouw ex er nou wel of niet bij zit.

Ysenda
25-05-2025 om 18:26
ik heb wel 1 op 1 een eerste kennismaking met de nieuwe partner van mijn ex gehad. Mijn kind was wel wat jonger, nog geen jaar dus kon ook niet over zijn gevoel vertellen.
Met oudere kinderen die hem duidelijk al meerdere keren hebben gezien zou ik het prima vinden om met zijn 3en een drankje te doen.
Het gaat om de kennismaking.

Vadervantwee_
25-05-2025 om 18:37
absor schreef op 25-05-2025 om 18:21:
het is vast niet zo bedoeld maar ik krijg er ook een raar onderbuikgevoel van
Stel je (puber) dochter krijgt voor het eerst een vriendje. Wil je die dan ook de eerste keer ontmoeten zonder je dochter erbij? Als je dat zou voorstellen zou dochter in de gordijnen vliegen denk ik. En terecht.
Zo klinkt dit voorstel ook absoluut niet logisch en een onwelwillende zou het zelfs raar vinden klinken. Ik zou als zijnde de nieuwe partner ook een raar gevoel krijgen van dit voorstel
Bedankt voor het delen van jouw blik hierop! Het is niet de bedoeling om mensen een vervelend gevoel te geven.

Vadervantwee_
25-05-2025 om 18:41
Anoniemvoornu schreef op 25-05-2025 om 18:19:
[..]
En alsof je na een kopje koffie samen weet wat voor vlees je in de kuip hebt...
Ik ben me ervan bewust dat dit niet het geval is. Wel heb ik het idee dat als je even ‘als mannen onder elkaar’ kan praten hier potentieel een opener gesprek uit kan voortkomen.

Vadervantwee_
25-05-2025 om 18:43
Ysenda schreef op 25-05-2025 om 18:26:
ik heb wel 1 op 1 een eerste kennismaking met de nieuwe partner van mijn ex gehad. Mijn kind was wel wat jonger, nog geen jaar dus kon ook niet over zijn gevoel vertellen.
Met oudere kinderen die hem duidelijk al meerdere keren hebben gezien zou ik het prima vinden om met zijn 3en een drankje te doen.
Het gaat om de kennismaking.
Thanks voor je reactie. Wat was voor jou de rede dat je het toen wel 1-op-1 hebt gedaan? Ik heb een zoontje van 5 en een dochter van (net) 3.

Vadervantwee_
25-05-2025 om 18:48
Max88 schreef op 25-05-2025 om 18:24:
Ik kan het me eigenlijk best voorstellen en zou er zelf geen enkel probleem mee hebben.
Met ex erbij let je veel meer op je woorden en hij ook.
Goed juist, je initiatief, de keer erop zou prima met de partner kunnen toch?
Lijkt me wel fijn te weten wie er mede voor je kinderen zorgt.Maarrrr ik zou het niet doordrijven en gewoon" oké " zeggen.
Super dat je de tijd hebt genomen om te je gedachten te delen! Klopt helemaal, na de eerste ontmoeting is het inderdaad geen enkel probleem als dit wel het geval is. Ik kan alleen uit eigen ervaring praten, maar mij lijkt dus ook dat je net wat vrijer kan praten wanneer je dit even 1-op-1 doet. Maar ik sta open voor de gedachtes van andere, bedankt!

Joszy
25-05-2025 om 18:49
Vadervantwee_ schreef op 25-05-2025 om 17:22:
[..]
Oei, ik merk dat je een erg negatieve kijk hierop hebt. Geen van deze dingen is het geval. Ik heb het idee dat wanneer we met z’n tweeën kunnen spreken waarbij externe factoren minimaal zijn ik hem meer kan leren kennen zoals hij echt is.
Maar je kinderen zullen hem, in elk geval voorlopig, toch ook alleen meemaken met hun moeder erbij? Ik zou eigenlijk denken dat je juist ook de dynamiek tussen die twee wilt kunnen zien?

Vadervantwee_
25-05-2025 om 18:53
Bailey26 schreef op 25-05-2025 om 18:24:
Ik vind het goed dat je open staat om de nieuwe partner van de moeder van je kinderen te ontmoeten. Denk dat veel anderen daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik snap alleen niet zo goed waarom het perse op jouw manier moet?
Ik snap je ex wel en zie niet de noodzaak dat jij deze man een op een ontmoet als eerste kennismaking. Jij geeft aan het belangrijk te vinden dat de banden goed zijn maar wil nu al sturen. Waarom?
Het is natuurlijk een illusie om te denken dat je die man dan beter leert kennen. Als het een slecht mens is, stiekem drugs dealt, stiekem katten schopt of weet ik veel wat gaat hij dat echt niet toegeven. Of jouw ex er nou wel of niet bij zit.
Hier kan ik wat mee. Dankjewel dat je de tijd hebt genomen voor je comment. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat je nooit iemand helemaal zal leren kennen op basis van een korte ontmoeting. Mijn gedachten hierover was vooral dat je de kans vergroot om een open en eerlijk gesprek met elkaar te krijgen op deze manier.

Vadervantwee_
25-05-2025 om 18:57
Joszy schreef op 25-05-2025 om 18:49:
[..]
Maar je kinderen zullen hem, in elk geval voorlopig, toch ook alleen meemaken met hun moeder erbij? Ik zou eigenlijk denken dat je juist ook de dynamiek tussen die twee wilt kunnen zien?
Dat zou een aanname zijn, dat is een beetje het lastige. Ik verwacht van wel, maar wellicht ben ik hierin wat té voorzichtig/wantrouwig(?)

Vadervantwee_
25-05-2025 om 19:01
Gingergirl schreef op 25-05-2025 om 18:16:
[..]
Want...als je ex erbij is ga je er op voorhand al vanuit dat hij zich " anders" zal voordoen? Erg ver gezocht hoor. Persoonlijk heb ik er ook eigenlijk nooit van gehoord dat een eerste kennismaking zo gaat. Wat je wil is best uitzonderlijk.
Als ik het bij mezelf hou zou dit inderdaad is meer- of mindere maten het geval kunnen zijn.

rionyriony
25-05-2025 om 19:18
Ik zou ook denken: rekken en erbij blijven. Dus dat doe je goed.
Ik probeer me te verplaatsen: ik ga met man op vakantie naar een ander land en we nemen zijn kinderen mee. Nu vraagt zijn exvrouw een kennismakingsgesprek met mij. Ik zou vereerd zijn dat ze me echt als een factor ziet, maar dat is eigenlijk niet nodig, want dat wil ik nauwelijks worden.
Ik zal hooguit "de vriendin van pa" willen worden en misschien een beetje vriendin van de kinderen, in de zin dat ik ze samen met man af en toe iets toe zal stoppen (op vrijwillige basis van mijn kant), maar ik zou niets opvoedends in hun richting doen. Misschien breiles geven, wat tekenen, spelletjes doen onderweg, zingen.
Opvoeding zie ik echt als de taak van mijn nieuwe man en dat zal ik ook duidelijk hebben gemaakt. Dus ik zou aan nieuwe man/vriend zeggen haar uit te leggen wat mijn standpunt is. Maar dat wist hij wel.

Anoniemvoornu
25-05-2025 om 19:26
Vadervantwee_ schreef op 25-05-2025 om 19:01:
[..]
Als ik het bij mezelf hou zou dit inderdaad is meer- of mindere maten het geval kunnen zijn.
Maar bij elke eerste ontmoeting laten de meeste mensen zich van hun beste kant zien... eerste keer je schoonmoeder ontmoeten enz. Dus zoiezo zal hij zich anders voordoen dan dat hij op de bank bij je ex zit..