Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Schoonouders en oppassen

Hallo, gisteravond had ik een discussie met mijn vriend. Wij hebben samengesteld gezin: ik een kind uit eerdere relatie, mijn vriend een kind uit eerdere relatie. En samen inmiddels ook een kindje. Mijn schoonouders passen 1x in de week op het kindje van mijn vriend (zit op de kleuterschool). Tijdens mijn zwangerschap gaven ze aan niet op ons kind te willen passen. Zal eerlijk zijn: stak mij wel even. Maar ja schoonmoeder zag het niet zitten omdat mijn bonuskind een behoorlijk lastig en pittig karakter heeft. Uiteraard haar keus en geen probleem ons kind gaat naar de opvang. De opvang zit in hetzelfde gebouw als de school van bonuskind. Nu willen af en toe/structureel ons kind eerder van de opvang halen. Een uur voordat ik klaar ben met werk zeg maar. Maar dat zie ik niet zitten. Dat is toch veel te onrustig? Vanaf half 8 opvang, dan om 16.00 uur opgehaald door grootouders en om 17.00 uur ben ik er al. Ik wil dit dus niet en mijn vriend vindt het prima. Ben wel even benieuwd naar jullie meningen. Alvast bedankt!

Waarom willen ze jullie kind een uur eerder ophalen?

Hoe oud is het kind waar het om gaat?

ik zou zeggen, gun je jongste kind dat uurtje met opa en oma. Ik zie niet zo dat het druk is, ze halen haar op en gaan met haar naar jullie huis, samen met haar grote brus, en daarna komen haar ouders thuis. Klinkt juist fijn. Waar zit voor jou de angel? Vind je het vervelend dat ze geen hele dag op wilden passen en heb je nu moeite je schoonouders dat uurtje met je kind te gunnen? Dat kan ik me goed voorstellen. Maar ik kan me het van je schoonouders goed voorstellen: een dag met een dreumes is al pittig voor veel mensen, zeker als ze op leeftijd zijn, bij jullie komt er dan ook nog 's middags de zorg voor een pittig basisschoolkind bij. De naschoolse zorg voor een basisschoolkind plus gezellig extra uurtje met dreumes is beter te behappen.

''Nee hoor schoonma en schoonpa, ik haal Lovebaby gewoon zelf op om 17:00 uur.''

Klaar.

Emmalien88

Emmalien88

17-01-2025 om 10:36 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-01-2025 om 10:28:

Waarom willen ze jullie kind een uur eerder ophalen?

Omdat ze het zielig vinden dat ons kind de hele dag op de opvang zit. Terwijl het zich daar prima vermaakt en lekker speelt. 

Emmalien88

Emmalien88

17-01-2025 om 10:39 Topicstarter

-Escondido- schreef op 17-01-2025 om 10:34:

ik zou zeggen, gun je jongste kind dat uurtje met opa en oma. Ik zie niet zo dat het druk is, ze halen haar op en gaan met haar naar jullie huis, samen met haar grote brus, en daarna komen haar ouders thuis. Klinkt juist fijn. Waar zit voor jou de angel? Vind je het vervelend dat ze geen hele dag op wilden passen en heb je nu moeite je schoonouders dat uurtje met je kind te gunnen? Dat kan ik me goed voorstellen. Maar ik kan me het van je schoonouders goed voorstellen: een dag met een dreumes is al pittig voor veel mensen, zeker als ze op leeftijd zijn, bij jullie komt er dan ook nog 's middags de zorg voor een pittig basisschoolkind bij. De naschoolse zorg voor een basisschoolkind plus gezellig extra uurtje met dreumes is beter te behappen.

Op de opvang wordt lekker gespeeld bij opa en oma zitten ze op de iPad. Stiefkind is heel druk en pittig. Ons kind is tegenovergestelde en best wel gevoelig. Ze zouden wel wat van elkaar mogen overnemen.😉 Ik vind het gewoon te onrustig, zit ik met een overprikkeld kind wat niet kan slapen. 

Ik zou je schoonouders je kind laten ophalen, mits je kind het ook leuk vindt.
Juist leuk toch  als ze zo een band kunnen opbouwen.
Verstandig van opa en oma om hun grenzen aan te geven.

Emmalien88 schreef op 17-01-2025 om 10:39:

[..]

Op de opvang wordt lekker gespeeld bij opa en oma zitten ze op de iPad. Stiefkind is heel druk en pittig. Ons kind is tegenovergestelde en best wel gevoelig. Ze zouden wel wat van elkaar mogen overnemen.😉 Ik vind het gewoon te onrustig, zit ik met een overprikkeld kind wat niet kan slapen.

Ze hebben je kind dan 1 uurtje , halen en brengen eraf blijft er max een half uurtje filmpjes kijken en je kind is dan compleet overprikkeld? Als je het niet zit zitten moet je het niet doen.

Maar een half  uurtje per dag op een scherm voor een kind van 4 is echt geen ramp hoor , mijn kind van 1derhalf kijkt ook elke morgen een tekenfilmpje van 20 minuten op de tv terwijl ik koffie drink, echt we kunnen ook doorslaan met de anti schermen trend

Emmalien88

Emmalien88

17-01-2025 om 10:50 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 17-01-2025 om 10:46:

[..]

Ze hebben je kind dan 1 uurtje , halen en brengen eraf blijft er max een half uurtje filmpjes kijken en je kind is dan compleet overprikkeld? Als je het niet zit zitten moet je het niet doen.

Maar een half uurtje per dag op een scherm voor een kind van 4 is echt geen ramp hoor , mijn kind van 1derhalf kijkt ook elke morgen een tekenfilmpje van 20 minuten op de tv terwijl ik koffie drink, echt we kunnen ook doorslaan met de anti schermen trend

Nou een dagje crèche is best pittig, allemaal kinderen, hele dag spelen en rennen. Ons kind komt daar echt wel vermoeid vandaan hoor. En thuis hebben we ook iPads en daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Maar wanneer ik de keus heb tussen een uurtje puzzelen of dansen met andere kinderen of een uurtje iPad dan weet ik het wel. 

Misschien om goede wil te tonen? Als het niet handig is voor jou dan bedank je vriendelijk, omdat het meer werk geeft of onrustig is voor het kind. Of wat je motieven ook zijn. Maar lief van haar om het aan te bieden. Ik bedoel: dagelijks een uur en dan ook nog heen en weer rijden is best een flink aanbod, dus ze zijn jullie goed gezind, maar jij kan zelf het beste beoordelen of je er iets aan hebt. Misschien dat ze op een ander tijdstip voor het kind wil zorgen als ze dat leuk vindt.

Emmalien88 schreef op 17-01-2025 om 10:36:

[..]

Omdat ze het zielig vinden dat ons kind de hele dag op de opvang zit. Terwijl het zich daar prima vermaakt en lekker speelt.

Oh, dat vind ik persoonlijk een slechte reden. Als ze had gezegd een band op te willen bouwen dan had ik misschien wel toegezegd. 

Ze willen niet op het jongste kind passen, dat is toch ook een kleinkind van ze? Hoe zou jij het vinden als je oudere broer/zus wel dat uurtje met opa en oma had en jij niet?  Leuk dat opa en oma 'hun grenzen aangeven', ik zou hier ook mijn grenzen aangeven: opa en oma voor plezier en contact en opvang door  professionals.

Jullie kind is al gewend om tot 17.00 uur op de opvang te zijn en heeft het daar goed naar zijn zin. Mama komt hem daar ophalen, ook duidelijk. Ik zou dat zelf ook liever zo laten. Als opa en oma jullie kind af en toe graag even voor hunzelf hebben dan hoef dat niet persé na de opvang. Als ze eens niet kunnen of ziek zijn zit je kind alsnog tot 17.00 uur op de opvang. En of het zielig is, is hun mening, dat uurtje af en toe minder op de opvang gaat dat gevoel, als dat aan de orde is, niet veranderen. 

Emmalien88

Emmalien88

17-01-2025 om 10:58 Topicstarter

Ik voel hier een daar wat onbegrip en dat begrijp ik ook wel, de informatie is ook wat summier maar probeer het niet te lang en ingewikkeld te maken. Mijn schoonouders wonen op loopafstand van de opvang en wij zien hun regelmatig. De reden is dat ze het zielig vinden en dat is niet zo. En misschien is het wat egoïstisch van mij maar ik vind het veel te leuk om mijn kind zelf van de opvang te halen. De blije begroeting en het keihard geschreeuwde “hoi mama!!” Dat vind ik machtig, gaat de zon vanbinnen gelijk schijnen. Of amper “hoi” omdat ze in de iPad zitten. 

Dat begrijpen ze wel. "Ik vind het zelf veel te leuk" is een prima motief.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.