Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

‘Speelgoed’ voor peuters met autisme


Evaluna schreef op 27-05-2022 om 22:23:

Mijn dochter, niet autistisch kon zich heel goed vermaken met gekleurde rijst, zoals hierboven beschreven. Zomaar heen en weer scheppen. Heerlijk rustgevend schijnbaar.
En een wobbel, zo'n schommelplank?

Bedankt voor je bericht! Alles wat rustgevend effect geeft is super! Ik ben aan het rondgoogelen ik zie bij bol een heel setje met schepje etc erbij. Iedereen bedankt!

Jillz schreef op 27-05-2022 om 22:02:

Omdat je schrijft over tekenen. Misschien ook stempels of crêpe papier (wel oppassen met vocht). Speelgoed dat bedoeld is om uit elkaar te halen? Bijvoorbeeld een werkbankje waar ze de schroeven uit kan draaien, spijkers uit kan trekken etc.

Bedankt voor je reactie! Ze had een werkbankje en ook die haalde ze iedere keer uit elkaar en zette ze niet weer in elkaar. Maar je zet me aan het denken.. misschien dat haar vader zelf een kindgeschikt werkbankje kan maken!

biedt het speelgoed aan waar ze qua ontwikkeling aan toe is. 
Mijn zus is niet verder gekomen dan een kind van 1,5 jaar en heeft haar hele leven (ze werd 38) met peuterspeelgoed gespeeld. Uitdaging op de spelklas was dan 1 niveau hoger. 

Ysenda schreef op 27-05-2022 om 23:09:

biedt het speelgoed aan waar ze qua ontwikkeling aan toe is.
Mijn zus is niet verder gekomen dan een kind van 1,5 jaar en heeft haar hele leven (ze werd 38) met peuterspeelgoed gespeeld. Uitdaging op de spelklas was dan 1 niveau hoger.

Dat is uiteraard wat ik doe. Ze gaat langzaam op haar eigen tempo wel vooruit kwa ontwikkeling en begrip maar dan heel langzaam. Als het maar vooruit gaat. Daar ben ik dankbaar voor.

Wat je hierboven vertelt over je zus klinkt heel zwaar en verdrietig. ❤️‍🩹 Dat is het vast ook geweest. Bedankt voor je verhaal 🫶🏻

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 27-05-2022 om 22:29:

[..]

Bedankt voor je reactie! Ze had een werkbankje en ook die haalde ze iedere keer uit elkaar en zette ze niet weer in elkaar. Maar je zet me aan het denken.. misschien dat haar vader zelf een kindgeschikt werkbankje kan maken!

Oprechte vraag is het erg als ze speelgoed anders gebruikt dan het bedoeld is? Als ze haar werkbank uit elkaar haalt en je zet hem daarna weer in elkaar en ze beleeft er opnieuw plezier aan om het terug uit elkaar te halen. Is dat dan oké? Of is het obsessief dat ze dingen uit elkaar haalt omdat het "niet goed" is en ze onrust ervan er vaart? Dat ze helemaal geen plezier beleeft aan het uit elkaar halen.

Meccano of iets vergelijkbaars war ze zelf kan schroeven?

Zoek ook even op sensory box/sets. (Montessori materiaal voor groep 1/2 heeft ook vaak zoiets). Bijvoorbeeld blokjes met ruwe en zachte kanten. Met een fotolijstje kan je ook zelf iets maken

052d983995dd9f09cf168981c752c4e9.jpg


Speelgoed wat ze kan sorteren/in patronen kan leggen? Plan toys en grapat hebben wel mooie sets. 

images?q=tbn:ANd9GcRBt9z8U5Fs3dghnQlttnWQb92lOaq9VKvm_w&usqp=CAU

images?q=tbn:ANd9GcR8C8d74A1S4_OuLaoEObNvTp-qIHwjVaAWSw&usqp=CAU

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 27-05-2022 om 23:22:

[..]

Dat is uiteraard wat ik doe. Ze gaat langzaam op haar eigen tempo wel vooruit kwa ontwikkeling en begrip maar dan heel langzaam. Als het maar vooruit gaat. Daar ben ik dankbaar voor.

Wat je hierboven vertelt over je zus klinkt heel zwaar en verdrietig. ❤️‍🩹 Dat is het vast ook geweest. Bedankt voor je verhaal 🫶🏻

Zwaar en verdrietig, nee, wellicht voor mijn ouders net zoals dat voor jou en je partner zal zijn omdat je kind anders is.

Als zus viel dat best mee. Wij hadden aangepast speelgoed thuis: driewielfiets, schommel, zandbak. En daar kon je fantastisch mee spelen. Op vakantie op een aangepast park zetten we onze gehandicapte broers en zussen in de zandbak en gingen wij rolstoelracen.

Wij gingen elke week zwemmen in het zwembad van de instelling waar mijn zus vanaf haar 4e woonde, mijn vriendinnen wilden maar wat graag mee want lekker warm water en je hoefde het bad niet te delen met veel mensen. 

Ons gezin was anders maar zeker niet verdrietig, zwaar op momenten, net als elk ander gezin. Maar dat is vooral de combinatie geweest. Ernstig gehandicapt kind, ongediagnostiseerde autistische moeder (diagnose kwam toen ze 76 was).

Een pop-it? Simple Dimple? Dat soort fidgettoys? Die zijn in eerste instantie ook ontwikkeld voor kinderen met een probleem in de  prikkelverwerking. 
Houten blokken, treinbaan, wobbel, vormenstoof, oude apparaten (als ze ze niet in haar mond stopt). Meccano (zet zelf iets in elkaar dat zij weer uit elkaar kan halen). 
En kijk eens op montessori materialen. Dat is allemaal heel erg gebaseerd op zintuigelijk spelen. Kokers met verschillende vullingen voor verschillende geluiden bijvoorbeeld. 
En er zijn ook lappenpoppen die gemaakt zijn waarbij je ritsen moet openmaken, knoopjes moet los of vastmaken enz. 

Jillz schreef op 28-05-2022 om 06:39:

[..]

Oprechte vraag is het erg als ze speelgoed anders gebruikt dan het bedoeld is? Als ze haar werkbank uit elkaar haalt en je zet hem daarna weer in elkaar en ze beleeft er opnieuw plezier aan om het terug uit elkaar te halen. Is dat dan oké? Of is het obsessief dat ze dingen uit elkaar haalt omdat het "niet goed" is en ze onrust ervan er vaart? Dat ze helemaal geen plezier beleeft aan het uit elkaar halen.

Het is bij haar een soort dwang reactie. Dus het zou fijner zijn voor haarzelf als dat gevoel niet had. Maar aan de andere kant geeft het haar ook een gevoel van controle. Haar regels haar manier. Ik zeg altijd alles wat haar niet onrustig maakt en haar geen pijn doet , hoe vreemd sommige dingen er ook uit kunnen zien (zoals aan muren likken) zolang zij daar rustig van word vind ik het prima. Dus kortom , alles is oke wat geen pijn doet. Ze vind het oprecht leuk om alles uit elkaar te halen en maar zet het nooit weer in elkaar. Ik doe dat dan voor haar zodat ze het weer uit elkaar kan halen. Dat is haar manier van spelen. Ik gaf het aan omdat dat de realiteit is , niet omdat ik het erg van of het corrigeer ❤️

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 28-05-2022 om 10:02:

[..]

Het is bij haar een soort dwang reactie. Dus het zou fijner zijn voor haarzelf als dat gevoel niet had. Maar aan de andere kant geeft het haar ook een gevoel van controle. Haar regels haar manier. Ik zeg altijd alles wat haar niet onrustig maakt en haar geen pijn doet , hoe vreemd sommige dingen er ook uit kunnen zien (zoals aan muren likken) zolang zij daar rustig van word vind ik het prima. Dus kortom , alles is oke wat geen pijn doet. Ze vind het oprecht leuk om alles uit elkaar te halen en maar zet het nooit weer in elkaar. Ik doe dat dan voor haar zodat ze het weer uit elkaar kan halen. Dat is haar manier van spelen. Ik gaf het aan omdat dat de realiteit is , niet omdat ik het erg van of het corrigeer ❤️

Je klinkt als een liefdevolle moeder. Ik hoop dat je wat hebt aan de tips die hier gegeven zijn. Je zou ook nog eens bij de hulpverlening die de diagnose heeft gesteld kunnen vragen waar zij denken dat je dochter baat bij heeft.

Jillz schreef op 28-05-2022 om 11:58:

[..]

Je klinkt als een liefdevolle moeder. Ik hoop dat je wat hebt aan de tips die hier gegeven zijn. Je zou ook nog eens bij de hulpverlening die de diagnose heeft gesteld kunnen vragen waar zij denken dat je dochter baat bij heeft.

Dankjewel voor die lieve woorden! Ik heb er zeker wat aan gehad! Heb heel wat rondgeshopt en nu meer speelopties voor mijn dochter(s). Het ontwikkelingsteam weet minder goed als ik waar mijn dochter baat bij heeft. Dit komt omdat ik 24/7 de zorg over haar heb en haar door en door ken en precies weet wat zij als eigen persoon wel en niet fijn/leuk vind. Ze hebben mij wel laten weten dat er een gymplek is voor kinderen met autisme. Die plek kende ik nog niet dus ik ben blij dat ik dat nu weet! Enige waar ik nog behoefte aan had was ideeën over speelgoed van andere moeders en die heb ik ook gekregen! Heel erg bedankt allemaal 🤩

Ik werk met kleuters met een ontwikkelingsachterstand. Er zitten ook kinderen bij met ASS-kenmerken. 

Deze kinderen spelen inderdaad vaak met materiaal wat makkelijk in- of uitelkaar kan en dat ze eventueel kunnen sorteren.  Kleintje autootjes maar ook constructiemateriaal zoals SmartMax, Brio trein, duplo, Poly M. En zoals ook al veel genoemd: sensopatisch materiaal zoals (kinetic) zand, bonen, macaroni, water, scheerschuim, (vinger)verf, etc.

Sommige zijn ook dol op eindeloos stickers plakken! Tip: koop bij de action zo'n a4 'boek' met tig stickervellen in een thema. Haal de 'buitenrand' er af (hoekje losmaken, dan kun je het er zo afhalen). Zo is het voor jonge kinderen veel makkelijker om de stickertjes van het papier te halen! Ze hoeven het papier dan niet te vouwen, maar kunnen ze gewoon lospeuteren.

Gsleutel schreef op 28-05-2022 om 13:53:

Ik werk met kleuters met een ontwikkelingsachterstand. Er zitten ook kinderen bij met ASS-kenmerken.

Deze kinderen spelen inderdaad vaak met materiaal wat makkelijk in- of uitelkaar kan en dat ze eventueel kunnen sorteren. Kleintje autootjes maar ook constructiemateriaal zoals SmartMax, Brio trein, duplo, Poly M. En zoals ook al veel genoemd: sensopatisch materiaal zoals (kinetic) zand, bonen, macaroni, water, scheerschuim, (vinger)verf, etc.

Sommige zijn ook dol op eindeloos stickers plakken! Tip: koop bij de action zo'n a4 'boek' met tig stickervellen in een thema. Haal de 'buitenrand' er af (hoekje losmaken, dan kun je het er zo afhalen). Zo is het voor jonge kinderen veel makkelijker om de stickertjes van het papier te halen! Ze hoeven het papier dan niet te vouwen, maar kunnen ze gewoon lospeuteren.

Oh wat goed dat je dat werk doet! Jullie worden enorm gewaardeerd! Het is echt een wereld van verschil als een peuter bij een ‘normale’ school komt te zitten met juffen die er niet voor gestudeerd hebben. Je merkt het direct dat het kindje met oa autisme er niet tussen past. Dus het is heel fijn dat er mensen zoals jou/u zijn die kiezen voor dit werk zodat ook wij onze kindjes met een ‘gerust’ hart naar school kunnen brengen omdat jullie weten wat jullie te wachten staat en schrikken niet van buitengewoon gedrag. Dat idee is heel fijn voor ouders/verzorgers van kinderen met oa autisme. ❤️  Er is hier in onze stad heel veel een juffen te kort ook op de speciale scholen. Vind het zo jammer dat er niet veel meer scholen voor kinderen met oa autisme zijn! En die er wel zijn worden nogmaals, heel erg gewaardeerd!  En bedankt voor alle ideeën! 

Volgens mij heeft nog niemand puzzelen genoemd. Ik had voor mijn dochter puzzels die bij haar leeftijd hoorden. Op een keer moesten we lang wachten bij de oorarts en heeft ze binnen een half uur een puzzel van 100 stukjes gemaakt. Toen was ze net 3  Ze vond het ook altijd leuk om dingen te ordenen, blokjes kleur bij kleur, Playmobil mooi neerzetten. Waar de dochter van TO graag dingen uit elkaar haalt, vond mijn dochter het juist leuk om dingen mooi neer te zetten. Lego was bij ons ook zo ongeveer voor eenmalig gebruik. Als het stond was het klaar.
Overigens had mijn dochter op jonge leeftijd nog geen diagnose (pas met 15). Wij zagen zelf ook niets bijzonders en vonden het alleen maar knap dat ze zich zo goed kon vermaken met ordenen, eindeloos reepjes papier knippen, puzzelen, met haar winkelwagentje heen en weer lopen en alles erin en eruit halen.

TO, je hebt in je post van 13.12 uur de naam van je dochter genoemd. Voor mij maakt het niet uit, maar ik weet niet of je het vervelend vindt dat je wellicht zo herkenbaar bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.