Mamivan2
25-08-2025 om 13:06
Basisschool Al Ikhlaas Haarlem
Beste ouders,
Hebben jullie ervaring met basisschool Al Ikhlaas in Haarlem.

Decembermamma
08-09-2025 om 15:31
Joszy schreef op 08-09-2025 om 15:08:
Ik ben trouwens wel een voorstander van onderwijs over de verschillende religies. Maar dan wel over alle (wereld) religies en het humanisme bijvoorbeeld. Ik vind het best belangrijk dat mensen leren wat we eigenlijk vieren met Pasen, waarom Ramadan belangrijk is voor moslims of dat Pesach toch echt iets anders is dan Pasen
Het informeren over wat voor geloven er zijn, en in dat geval ook nog benadrukken dat het geloven zijn, en dus verhalen uit de oudheid die opgeschreven zijn nadat ze jarenlang verteld zijn en steeds aangepast zijn aan wat mensen maar wilden geloven.

Annaniem2023
08-09-2025 om 17:09
troelahoep schreef op 08-09-2025 om 09:21:
[..]
Ja, maar had je dat ook gedaan als TO een willekeurige andere school had genoemd die valt onder de noemer bijzonder onderwijs? Dat betwijfel ik namelijk. Op een doorsnee protestants christelijke school wordt ook gebeden en religieuze liederen gezonden, niet alleen op reformatorische scholen (die m.i. helemaal doorspekt zijn met religie).
Verder deel ik je mening wat betreft scheiding religie en onderwijs en ben ik een voorstander van openbaar onderwijs zijn geheel, dus wat mij betreft worden ook scholen die zich 'algemeen bijzonder' noemen, vrije scholen en scholen die alleen in naam katholiek of protestant zijn afgeschaft. Evenals particulier onderwijs.
Ja dat had ik zeker gedaan, want ik ben tegen elke vorm van religie. Ik vind dat het alleen maar ellende oplevert. Ik ben ook tegen reformatorische scholen, tegen de kerken in de bijbelbelt, tegen moskeeën en joodse tempels en tegen alle onderdrukking van vrouwen die religies met zich meebrengen. En vergeet niet het seksuele misbruik, ook van de gefrustreerde dominees met 10 kinderen en de gefrustreerde paters die op semenaries grootschalig misbruik pleegden. Dat mensen denken dat er een god is die de hele dag op hen let, prima moeten ze lekker denken, maar georganiseerde religie geeft alleen maar ellende met mannen die allerlei regels bedenken waar anderen, vooral vrouwen, zich aan moeten houden.

Annaniem2023
08-09-2025 om 17:13
Ik ben trouwens wel een voorstander van onderwijs over de verschillende religies. Maar dan wel over alle (wereld) religies en het humanisme bijvoorbeeld. Ik vind het best belangrijk dat mensen leren wat we eigenlijk vieren met Pasen, waarom Ramadan belangrijk is voor moslims of dat Pesach toch echt iets anders is dan Pasen
Daar ben ik gek genoeg ook voorstander van, maar dan vanuit het doel: religies bestaan, mensen geloven erin en verzinnen allerlei regels en gebruiken. Het is handig dat je dat als heiden wel weet.

DeOnbekende
08-09-2025 om 17:32
Daar ben ik ook helemaal voorstander van, want dat vergroot het begrip voor elkaar.

troelahoep
08-09-2025 om 18:25
Annaniem2023 schreef op 08-09-2025 om 17:13:
[..]
Daar ben ik gek genoeg ook voorstander van, maar dan vanuit het doel: religies bestaan, mensen geloven erin en verzinnen allerlei regels en gebruiken. Het is handig dat je dat als heiden wel weet.
Een heiden is niet hetzelfde als een atheïst.....

Maheiden
08-09-2025 om 21:12
Dit is al verplicht, staat in de kerndoelen.

Annaniem2023
08-09-2025 om 22:58
troelahoep schreef op 08-09-2025 om 18:25:
[..]
Een heiden is niet hetzelfde als een atheïst.....
Dat weet ik, ik ben sowieso een atheïst en dientengevolge ook een heiden.

Theekopje
09-09-2025 om 07:24
Maheiden schreef op 08-09-2025 om 21:12:
[..]
Dit is al verplicht, staat in de kerndoelen.
Maar dat wordt bijna/niet gedaan.

EmmaT
09-09-2025 om 08:12
Bij mijn dochter op de openbare school mocht geen enkele vorm van religie worden besproken of uitgelegd. Dat wilden de ouders niet want die waren ook zo 'tegen het geloof'. Maar wel een kerstdiner natuurlijk (waar je uren werk aan had) en een dennenboom. Wat mij betreft ben je dan net zo beperkt als die streng reformatorische scholen.
Ik ben zelf vrijzinng protestants opgevoed, ging naar een openbare school. Religie doe je thuis. Kennis over religies en dogma's hoort bij algemene vorming. En dan niet alleen vakken als burgerschap, maar ook (kunst- en literatuur-) geschiedenis bijvoorbeeld. De verzuiling is bijna verleden tijd gelukkig, maar in het onderwijs hebben ze nog een lange weg te gaan.

troelahoep
09-09-2025 om 08:53
Theekopje schreef op 09-09-2025 om 07:24:
[..]
Maar dat wordt bijna/niet gedaan.
Oja? En hoe kom jij aan die kennis? (ik heb nog nooit een basisschool gezien waar niet enige vorm van godsdienst/HVO wordt gegeven nl).

troelahoep
09-09-2025 om 08:58
EmmaT schreef op 09-09-2025 om 08:12:
[..]
Bij mijn dochter op de openbare school mocht geen enkele vorm van religie worden besproken of uitgelegd. Dat wilden de ouders niet want die waren ook zo 'tegen het geloof'. Maar wel een kerstdiner natuurlijk (waar je uren werk aan had) en een dennenboom. Wat mij betreft ben je dan net zo beperkt als die streng reformatorische scholen.
Ik ben zelf vrijzinng protestants opgevoed, ging naar een openbare school. Religie doe je thuis. Kennis over religies en dogma's hoort bij algemene vorming. En dan niet alleen vakken als burgerschap, maar ook (kunst- en literatuur-) geschiedenis bijvoorbeeld. De verzuiling is bijna verleden tijd gelukkig, maar in het onderwijs hebben ze nog een lange weg te gaan.
Die houden strikt genomen dan ook geen verband met het geloof. De christenen hebben hun vieringen over bestaande feestjes heen geplakt; die dennenboom was er al en dat feestmaal rondom de zonnewende ook.

EmmaT
09-09-2025 om 09:12
troelahoep schreef op 09-09-2025 om 08:58:
[..]
Die houden strikt genomen dan ook geen verband met het geloof. De christenen hebben hun vieringen over bestaande feestjes heen geplakt; die dennenboom was er al en dat feestmaal rondom de zonnewende ook.
Ja, en die Germanen hadden toch ook hun 'geloof'?

Theekopje
09-09-2025 om 09:17
troelahoep schreef op 09-09-2025 om 08:53:
[..]
Oja? En hoe kom jij aan die kennis? (ik heb nog nooit een basisschool gezien waar niet enige vorm van godsdienst/HVO wordt gegeven nl).
Omdat ik als leerkracht op meerdere scholen heb gewerkt en ik ook kinderen heb. En ik zie dat dit niet gedaan wordt.

troelahoep
09-09-2025 om 09:36
Theekopje schreef op 09-09-2025 om 09:17:
[..]
Omdat ik als leerkracht op meerdere scholen heb gewerkt en ik ook kinderen heb. En ik zie dat dit niet gedaan wordt.
Dan hebben we verschillende ervaringen. Of verschillende verwachtingen. In de onderbouw ben ik het ook niet of nauwelijks tegengekomen, maar in de bovenbouw wel en vaak werd er ook een hvo-docent aangetrokken hiervoor.

troelahoep
09-09-2025 om 09:49
EmmaT schreef op 09-09-2025 om 09:12:
[..]
Ja, en die Germanen hadden toch ook hun 'geloof'?
Klopt, maar dat geloof kent bijna niemand tegenwoordig en soms is het verband tussen geloof en traditie/cultuur heel vaag. Sinterklaas en carnaval zijn katholieke vieringen, maar die hebben ook een voorchristelijke oorsprong. Alle rituelen hebben ergens een religieus karakter, dat sluipt er van nature in.