Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bedtijd voor verschillende leeftijden en slaapbehoeften

We hebben drie kinderen, twee van 10 en één van 12, die nu naar de middelbare school gaat.
Tijdens schooldagen gaan de jongste twee om half negen naar bed. Voor ze erin liggen is het wel negen uur en dan mogen ze nog wat lezen. Een van beiden ligt om vijf over negen te ronken, de andere blijft nog uren wakker. Toen een van de tienjarigen op zijn verjaardag trots meldde dat hij voortaan een kwartier later, nl om half negen naar bed moest, werd hij vierkant uitgelachen.
De oudste gaat door de week om negen uur naar bed en slaapt meestal om half tien, maar vind die bedtijd van negen uur belachelijk. In het weekend is het meestal een half uurtje later voor iedereen.
Nu in de vakantie is het chaos. We hebben het een beetje losgelaten. De laatslaper komt nu helemaal niet meer in slaap en is iedere avond tot één uur (!) wakker. De oudste reageert recalcitrant als we maar wagen om iets over naar bed gaan te melden.
Kortom, hier zijn weer vaste tijden nodig. Maar hoe. Wat is een normale bedtijd voor 10- en 12-jarigen. En hoe ga je om met een 10-jarige die langer opblijft dan haar 12-jarige zus. Kun je een aparte bedtijd invoeren voor dit avondmens? Kan een 12-jarige brugpieper al zelf een goede bedtijd bepalen? Moet je in de vakantie ook strak de hand houden aan bedtijden om onduidelijkheid te voorkomen?
(En dan hebben we het nog niet gehad over het fenomeen avond voor jezelf. Wat kan ik terugverlangen naar de tijd dat ze er om zeven uur in lagen.)
Azorac

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

04-08-2012 om 19:16

Misschien idee?

Om naar slaapduur te kijken? Prima als er 1 twee uur later naar bed gaat maar dan moet er ook twee uur langer geslapen worden?
Of misschien nog beter; naar behoefte. Is iedereen fit en vrolijk? Hoeveel slaap heeft elk nodig?
Met een maximum tijd voor iedereen in het kader van avond beetje voor jezelf.
En een duidelijke afspraak hoe weer af te bouwen tegen het einde van de vakantie om weer in t ritme te komen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

04-08-2012 om 19:45

Ja,afbouwen

Ik laat het hier redelijk los in vakanties, maar voordeel voor ons is dat ze medio 21.30 meestal zelf naar boven gaan om daar nog wat tv te kijken ofzo. De 12 jarige bijna brugpieper spoor ik rond tienen aan dat ze echt eens moet gaan slapen, maar dat is een avondmens, wat het niet makkelijker maakt. Zeker niet omdat haar broers (15 en 20) later gaan slapen. In de laatste week, voor school begint, ga ik de teugels weer aantrekken, zeker bij haar. Dan is het uiterlijk 22.00 licht uit. Laat,maar eerder slaapt zij toch niet. De ervaring leert dat ze vanzelf eerder gaat slapen als ze maar moe genoeg is, en dat zal dus wel het geval zijn na de eerste week brugklas..)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-08-2012 om 22:58

Hier

10 jarige gaat rond half 9 naar boven en wordt geacht rond 9 uur te slapen. Wij regelen dat met melatonine. Nu in de vakantie hebben we het helemaal los gelaten, mits maar een beetje uitslaapt de volgende ochtend. Zo niet dan is het 's avonds weer op tijd naar bed. In de laatste week van de vakantie gaan we al weer wat meer in het gareel.

En de 13 jarige ging vorig schooljaar rond half 10 naar boven. Hij moet nogal vroeg op (nou ja moet, hij moet even na half 8 de deur uit en vindt dat ie daarom om half 7 moet opstaan), en hij geeft zelf aan dat ie niet veel later naar bed moet gaan. Soms heeft ie het te druk en wordt het een half uurtje later. Hij gaat naar de 2e en we zullen wel zien hoe laat het dan gaat worden. Nu in de vakantie gaat ie vaak na elven naar bed en dan zien we hem vaak niet totdat het middag wordt.

tonny

tonny

05-08-2012 om 11:06

Gerust naar eigen slaapkamer sturen

als je als ouders behoefte hebt aan geen kinderen over de vloer. De tijd van 'allemaal om zeven uur naar bed' komt niet terug, maar dat betekent niet dat je alle regie maar moet laten varen.

Ook op campings en in hotels worden er tijden van rust aangehouden, dus waarom zou jij in je eigen huis toestaan dat ze tot na middernacht rondspoken?

A zorac

A zorac

06-08-2012 om 01:30

Meer vrijheid

Het avondmens is een weekje uit logeren en ben met de andere twee begonnen met een nieuwe tactiek: vragen hoe laat ze denken naar bed te gaan. Hun tijd sluit wonderwel aan bij de tijd die ik in gedachten heb. Het loopt inmiddels als een zonnetje.
De behoefte aan een avond zonder kinderen hangt samen met drukte op mijn werk merk ik. Zodra het daar rustiger is, vind ik het best gezellig met ze. Daar zal ik dus een beetje beter op moeten letten.

Hanne.

Hanne.

06-08-2012 om 10:11

Hier ook verschillend

Hier ook één typisch ochtendmens en 2 typische avondmensen.

In de vakanties laten we de bedtijden redelijk los. In de schoolweken gaat iedereen tegelijkertijd naar boven (2, 6 en 8). Regel is hier dat als je nog niet kan slapen je nog even mag lezen/puzzelen/zachtjes spelen, maar dat wij er geen last meer van willen hebben. De oudste slaapt meestal binnen 5 minuten, de jongste 2 zijn nog een uur (of langer) bezig.

's Morgens geldt het zelfde maar dan omgekeerd. Voor 7 uur (weekends 8 uur) wil ik je niet horen. Als je al wakker bent ga je maar lezen/puzzelen/zachtjes spelen. Dat doet de oudste dan, en de jongste 2 slapen een gat in de dag.

@hanna

Geweldig om te lezen dat jij ook voor een bepaalde tijd 's-ochtends het "stil" wil hebben.
Zo deed ik het ook. Tot 8 uur stil. Ga maar zachtjes in je eigen kamer spelen, boekjes kijken of wat dan ook.
Had altijd het idee dat ik als een "ontaarde"moeder gezien werd door m'n schoonfamilie en kennissen.
Hoor ook heel vaak om me heen dat de ouders opstaan zodra ze de kinderen sochtendsvroeg horen....

Hanne.

Hanne.

06-08-2012 om 21:40

Succes is betrekkelijk

Tja, ik vind 6 uur 's ochtends gewoon nog nacht. En 's nachts slapen we of zijn we in iedergeval stil.

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het deels noodgedwongen is. Ik kan niet vroeg naar bed gaan om het vroege opstaan te compenseren. Jongste slaapt nu bv pas 5 minuten.

Ik heb (helaas) ook jaren lang tussen 5 en 6 al beneden gezeten. Deze regel geldt pas sinds ze klok kunnen kijken dus vanaf dat ze een jaar of 7 zijn..

M oeke

M oeke

07-08-2012 om 10:48

Hier

een kind van acht dat het laatst naar bed gaat, heeft oudere brusjes. maar die zijn er aan gewend. hij heeft gewoon minder slaap nodig. mag beneden blijven, maar we mogen geen 'last' van hem hebben

voor achten hier ook geen lawaai. Voor tienen niet naar buiten zelfs
J

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.