Anoniem
02-09-2013 om 11:13
Belgie verbiedt mobiel bellen door kinderen
http://nos.nl/artikel/546844-belgie-verbiedt-kindermobieltje.html
"In België wordt over zes maanden de verkoop van mobieltjes aan jonge kinderen verboden. Ook reclame voor gsm's en smartphones gericht op kinderen onder 13 jaar mag over een half jaar niet meer.....
De Belgische ministers nemen het zekere voor het onzekere, omdat kinderen mogelijk gevoeliger zijn voor de straling dan volwassenen."
Zal mij benieuwen hoe ze dat met de kinderen van toeristen uit Nederland en omliggende landen gaan doen. Boete?

Jesse_1
02-09-2013 om 12:21
? toeristen
Alleen de verkoop is verboden, het bezit niet.
Ze zullen dan dus niet aan 'kinder-toeristen' verkopen.

Jesse_1
02-09-2013 om 12:22
Het bellen wordt niet verboden, althans, dat haal ik niet uit het artikel.

skik
02-09-2013 om 12:27
Niet dus
"Zal mij benieuwen hoe ze dat met de kinderen van toeristen uit Nederland en omliggende landen gaan doen. Boete?"
In het artikel staat alleen dat verkoop van mobieltjes aan 13-minners verboden wordt. Maar er staat niet dat anderen geen mobieltjes mogen kopen en die aan 13-minners mogen geven. Er staat ook niks over het beperken of verbieden van gebruik van mobieltjes door jonge kinderen. Ook Belgische kinderen mogen straks gewoon nog mobiel bellen. Deze Belgische actie is te vergelijken met de verkoop van computerspelletjes voor bepaalde leeftijdscategoriën en een reclamecode.
Er verandert dus weinig.
skik

me
02-09-2013 om 20:37
Ivm straling
het gaat niet om 'te veel bellen' of zo, het gaat om de straling; er moet ook een waarschuwing komen op telefoons en een a-e stikker of het 'weinig of veel' straling uitstoot. Wordt tijd dat ze hier ook eens wat meer aandacht gaan schenken aan straling.

Dalarna
02-09-2013 om 21:12
Annej
Je doet me denken aan de enorme stroom pubers van 16 die bang zijn dat ze geen alcohol meer mogen drinken vanaf 1 januari.... De verkoop mag niet meer, maar dat zegt niets over thuis drinken (of in jouw geval bellen).

Leen13
03-09-2013 om 00:45
Dalarna
Gelukkig valt het mee. Maar mijn kinderen hadden noodzakelijkerwijs al een mobiel op jonge leeftijd. Dat wordt nu een stuk lastiger te verkopen in Belgie. Dan ben je een slechte ouder.

skik
03-09-2013 om 09:44
Denk het niet anne
In België zal het niet veel anders zijn als in Nederland en zullen veel jonge kinderen al een mobieltje hebben en dat ook als normaal beschouwd wordt. Dat lijkt met door zo'n verkoop/reclamewetje niet meer terug te draaien.
skik

Manda Rijn
04-09-2013 om 10:47
Heel goed
zover ik er mij in verdiept heb is mobiel bellen voor kinderen niet goed, hun schedel is nog te dun waardoor ze meer straling binnen krijgen.
goed initiatief vanuit de Belgische overheid dus, de ouders kunnen zelf beslissen maar zijn wel geinformeerd.
Alcohol kopen mag van mij ook opgeschroeft worden naar 18 jaar in NL, dat ze dan thuis drinken is dan ook aan de ouders.

Dalarna
04-09-2013 om 11:18
Manda
Je wordt op je wenken bediend, dat van die alcohol gaat 1 januari in.
Ik heb er niets op tegen dat een kind mij kan bellen of ik het kind voor korte zaken. Kinderen behoeden voor lange gesprekken lijkt mij voldoende.
OT: ik ben zo benieuwd hoe jullie vakantie is gegaan in de vouwwagen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.