Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lou

Lou

20-01-2013 om 15:54

Beugel of niet?

Wij twijfelen over een beugel voor onze dochter van 11. Het is op dit moment nog niet urgent, want er moeten eerst nog een paar kiezen worden gewisseld. Waarom twijfel: de tandarts zegt 'misschien is een beugel een goed idee, vraag maar eens na bij de orthodontist' en de orthodontist zegt 'een beugel is een heel goed idee, want haar onder- en bovenkaak sluiten net niet helemaal netjes op elkaar aan'. Ik vraag me dan af hoe noodzakelijk zo'n beugel is en ik heb niet het gevoel dat ik van deze orthodontist ooit zal horen dat een beugel niet hoeft. Ik bedoel, met al zijn deskundigheid is een beugel voor hem natuurlijk ook gewoon handel. Of denk ik nou te slecht? Hoe komt een mens aan een onafhankelijk beugel-of-niet-oordeel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet

Boven- en onderkaak sluiten net niet op elkaar aan zegt de ortho. Tenzij hij erbij vertelt dat dat kauwproblemen of voortijdige slijtage van het gebit betekent, zou ik er niks aan doen. Mijn dochters beugel mag er binnekort uit, bij haar sluit het dan ook allemaal net niet helemaal aan, maar aangezien zij haar elastiekjes bijna nooit draagt is dit het hoogst haalbare en alleszins acceptabele eindresultaat. De ortho zag geen nut in het doorbehandelen tot het perfecte resultaat. Mij lijkt jouw zoons imperfectie van hetzelfde allooi. Niet ernstig genoeg om maandenlang of langer te beugelen met alle kosten, fysieke en logistieke ongemakken van dien.

skik

Brianna F

Brianna F

20-01-2013 om 19:50

Twijfel

Als de tandarts al twijfelt en je zelf ook je bedenkingen hebt en als de ortho dan ook nog iets mompelt van: het sluit allemaal net niet aan, dan zou ik het echt niet doen. Ga jezelf eens na, sluit dat allemaal lekker aan. Bij mij niet hoor, mijn bovengebit steekt ook een beetje uit, zo ook bij mijn dochter die ruim 3 jaar heeft gebeugeld. Het is heel mooi geworden, maar echt aansluiten zal het nooit.

Lou

Lou

21-01-2013 om 17:16

Slijtage

De ortho had het inderdaad wel over scheve slijtage. Maar hoe scheef, en hoe erg is dat? Moet je dan bijvoorbeeld op je 40e nog een beugel of heb je er waarschijnlijk nooit last van? Ik weet het allemaal niet en zoals gezegd, ik vertrouw de ortho niet helemaal. Misschien kan ik de tandarts nog eens nadrukkelijk vragen om zijn oordeel, zou dat een goed idee zijn?

Dank voor de reacties trouwens, fijn dat jullie mijn twijfel snappen. Ik twijfel nog even verder dus input blijft zeer welkom.

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2013 om 17:49

Maar...

Als je die ortho niet vertrouwt moet je daar zowiezo geen behandeling starten natuurlijk. Zijn er andere in de buurt?

Lou

Lou

21-01-2013 om 19:55

Fiorucci

Ik schreef het misschien wat onhandig op. Wat ik bedoel is: het lijkt me dat een beugel-aanbieder niet de meest onafhankelijke persoon is om te bepalen of een beugel noodzakelijk is of niet. Wat ook meespeelt is dat mijn dochter echt heel erg NIET een beugel wil. Dus als het niet hoeft, doen we het niet. Nog los van de kosten. Maar hoe kom ik erachter wat verstandig is? Lastig hoor. Ik zit nu dus te denken om terug te gaan naar de gewone tandarts en die nog eens door te zagen over het onderwerp.

Ella2007

Ella2007

21-01-2013 om 21:28

Ook zo

Tandarts gaf bij het laatste bezoek van zoon ook aan dat hij misschien wel een beugel zou moeten, om delzelfde reden, en dat ik het beste een afspraak kon maken bij de ortho. Dat heb ik nog een beetje vooruitgeschoven, teeer omdat zoonlief net naar de brigklas ging en ik dat niet echt een geschikt moment vond om aan zo'n onding als een beugel te beginnen; maar zit er nu wel ook zo over te denken.
Een ortho zal toch over het algemeen aangeven dat kind beugel moet, er is altijd wel iets niet recht en het is inderdaad ook zijn broodwinning. Of is dat een onterechte gedachte?
Van mij hoeft het niet zo, van hemzelf ook niet, het hangt inderdaad van de consequenties af als je het niet doet. Ik lees geinteresseerd mee. Ben er wel voor verzekerd, dus om de kosten zullen we het niet laten. Meer voor het ongemak.

Yvonne

Yvonne

21-01-2013 om 22:30

Scheef slijten

De (voor)tanden van mijn man zijn zo sterk scheef gesleten dat hij nu facings heeft moeten laten plaatsen omdat hij het ontzettend storend vond. Een beugel helpt dan niet meer. Weg = weg namelijk.

Lou: ik zou voor een second opinion naar een andere orthodontist gaan en daar vooraf aangeven dat je voor een advies / second opinion komt. Dat consult betaal je dus ook gewoon, los van de inhoud van het advies. Eventueel kun je ook dat tevoren aangeven. Deze orthodontist kan dan objectief advies geven zonder dat hij een 'investering' hoeft te doen in een eerste consult / advies.

Andere ervaring

Beetje vergelijkbaar verhaal: tandarts twijfelt over stand gebit en wil dat de orthodontist ernaar kijkt. Tegen ons zei deze orthodontist wel degelijk dat een beugel niet echt noodzakelijk was. Natuurlijk mocht het wel, maar medisch gezien was er geen noodzaak toe.
Dus het kan wel, een "eerlijke" orthodontist. Als je twijfelt, waarom ga je dan niet voor een second opinion nog naar een ander?
n@nny

Tine Winkel

Tine Winkel

23-01-2013 om 19:32

Mijn dochter wil juist wel een beugel

Voor de rest zo ongeveer het zelfde verhaal als wat ik hier lees. Het staat nu best netjes, maar niet helemaal perfect. Zo was het bij mijn man en mij vroeger ook. Bij manlief staat het nog steeds mooi (zonder gebeugeld te hebben), bij mij staat het scheef. Voor dat laatste is mijn dochter dus bang.
Ortho zegt (natuurlijk) dat het niet helemaal perfect is nu en dat het met een beugel mooier wordt. Ik vraag me dan dus ook af of vooral zijn portemonnee of ook mijn dochters gebit echt mooier gaat worden. Lastig.

Lou

Lou

23-01-2013 om 20:07

Stom toeval

Zei ik laatst dat ik het nog wel eens aan de tandarts zou vragen? Vandaag kwam ik erachter dat dochter daar vorige week heen had gemoeten. Vergeten, grrr. Ik ga gauw een nieuwe afspraak maken met tandarts en/of een andere orthodontist.

Eigenlijk hoop ik wel heel erg dat het niet hoeft. Ik had vroeger zelf een beugel, dat was noodzakelijk omdat mijn kaak te klein was en het is heel mooi geworden, maar ik vond het wel een ellende hoor. Lastig poetsen, lastig eten, tanden poetsen op school, heel vaak losse tanden omdat er weer iets aangedraaid werd en dan kon ik weer en dag niet kauwen. Het lijkt me wel heerlijk als het niet hoeft.

Nee

Hier zoon die een beugel wilde en n tandarts die zei dat hij daar voor z'n 15de (!) niet aan hoefde te beginnen. volgens hem moest eerst de kaak volgroeid zijn anders bleef je volgens hem langer bezig. kan ik niet beoordelen, maar...Toen hij 15 was zijn we bij n ortho geweest die een behandeling van min 3 jaar (!) als zeer zeker nodig achte. Omdat ik de uitleg waarom 3 jaar niet logisch vond, zijn we naar n tweede ortho gegaan. Gelukkig maar: hij heeft uiteindelijk minder dan n jaar n beugel gehad, z'n tanden staan nu perfect en zijn "overbeet"is 100 procent gecorrigeerd - hij bijt nu keurig op elkaar. Wel heeft hij nu zo n ijzerdraadje achterop z'n tanden geplakt gekregen, zodat de tanden blijven waar ze nu zijn.
Groet
Natalies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.