Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Broer (11) op zusje van 2 laten passen?

Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil?  Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen? 

DeOnbekende schreef op 14-09-2025 om 13:25:

[..]

Nee, want daarvan kun je het risico niet inschatten.

Tijgeroog schreef op 14-09-2025 om 13:31:

[..]

Dat slaat nergens op. Je kind zal uiteindelijk toch naar huis moeten komen. Verkeer is een risico, maar wel eentje dat we elke dag zonder nadenken nemen. En terecht, want je moet kunnen leven.

Maar als je gaat roepen dat 5 minuten alleen thuis levensgevaarlijk is, want er zou misschien een opeens heftige brand uit kunnen breken, dan moet je dat ook vergelijken met de risico's die je met de andere keuze neemt.

En niet opeens allemaal andere dingen die daar niets mee te maken hebben gaan roepen om mijn opmerking belachelijk te maken.

Weet je ik kan nu een hele andere discussie beginnen.  Ik kan met cijfers aantonen dat de kans op verkrachting ( of moord) door een onbekende kleiner is dan de kans op een woningbrand.  Ik kan zeggen dat ik als jij mij beschuldigd van je belachelijk maken,  ik jou kan beschuldigen van een belachelijke uitspraak doen namelijk dat hij veiliger is om je kind zonder toezicht alleen thuis te houden dan het meenemen op een oudere sibling van school te halen of de hond uit te laten.  Of zeggen dat ik niet gezegd heb dat het levensgevaarlijk is maar dat ik alleen maar gezegd heb dat ìk het nooit durfde.  Maar ik ben helemaal klaar met de discussie.  Dus ik zal er geen nacht minder om slapen als je je kind in zijn eentje thuis laat,  onder toezicht van andere kinderen of de hond.  Ik zou het niet doen en wat een ander doet is aan hem/ haar.  Ik heb enkel mijn best gedaan om mensen bewust te maken van hoe snel bijvoorbeeld een brand kan ontstaan/ dodelijk kan zijn.  Doe er iets mee of niet,  het is mij om het even.  

Kimdekim schreef op 14-09-2025 om 14:13:

[..]

[..]

Weet je ik kan nu een hele andere discussie beginnen. Ik kan met cijfers aantonen dat de kans op verkrachting ( of moord) door een onbekende kleiner is dan de kans op een woningbrand. Ik kan zeggen dat ik als jij mij beschuldigd van je belachelijk maken, ik jou kan beschuldigen van een belachelijke uitspraak doen namelijk dat hij veiliger is om je kind zonder toezicht alleen thuis te houden dan het meenemen op een oudere sibling van school te halen of de hond uit te laten. Of zeggen dat ik niet gezegd heb dat het levensgevaarlijk is maar dat ik alleen maar gezegd heb dat ìk het nooit durfde. Maar ik ben helemaal klaar met de discussie. Dus ik zal er geen nacht minder om slapen als je je kind in zijn eentje thuis laat, onder toezicht van andere kinderen of de hond. Ik zou het niet doen en wat een ander doet is aan hem/ haar. Ik heb enkel mijn best gedaan om mensen bewust te maken van hoe snel bijvoorbeeld een brand kan ontstaan/ dodelijk kan zijn. Doe er iets mee of niet, het is mij om het even.

Goed zo 

Nick90 schreef op 13-09-2025 om 21:06:

[..]

Ik vroeg dan ook niet om meningen maar om ervaringen, maar zoals vaak hier word ik als een minderwaardige ouder gezien die per definitie het fout doet. Ik vraag naar ouders van kinderen met een leeftijdsverschil en wat hun ervaring is met de oudste op de jongste te laten passen voor hooguit 1,5 uur, ik vraag niet wat men vind van dit idee en die meningen reageer ik ook inderdaad niet op, want ik vraag namelijk niet wat je ervan vind maar naar ervaring van anderen met kinderen met een 9 jaar agegap.

alleen heb je in dit geval niets aan ervaringen. Want het had bij jou kinderen zo maar heel anders kunnen aflopen. En omdat t nu goed gegaan is denk je ongetwijfeld ‘zie je wel, kon prima’. Maar een volgende keer kan het alsnog gruwelijk misgaan. 

Maar goed. Dat wil je toch niet horen dus la die da, dat bestaat toch niet.

Wat mij betreft gaat het er vooral om wat de consequenties zijn voor een kind van 11 als er iets gruwelijk misgaat. Als je dat als ouder overkomt, je kind wordt voor je ogen aangereden, dan raak je dat nooit meer kwijt. Maar je hoort wel eens van (in mijn ogen) jonge kinderen die op hun kleine broertje of zusje moesten passen met dramatische afloop. Dat zou ik mijn kind van 11 nooit aan willen doen, ook al is de kans absoluut minimaal. Een kind van 11 kan nog niet adequaat reageren op calamiteiten, dat is voor veel volwassenen al heel moeilijk. 

troelahoep schreef op 13-09-2025 om 22:12:

Maar even serieus: een huis dat in minder dan 10 minuten is uitgebrand, dat wil er bij mij bijna niet in. Afgezien van dat je het zelf waarschijnlijk ook haast niet overleeft als het vuur zo snel om zich heen grijpt.

Kind is voor het huis is afgebrand, al dood door de rook.

Nick90 schreef op 13-09-2025 om 21:06:

[..]

Ik vroeg dan ook niet om meningen maar om ervaringen, maar zoals vaak hier word ik als een minderwaardige ouder gezien die per definitie het fout doet. Ik vraag naar ouders van kinderen met een leeftijdsverschil en wat hun ervaring is met de oudste op de jongste te laten passen voor hooguit 1,5 uur, ik vraag niet wat men vind van dit idee en die meningen reageer ik ook inderdaad niet op, want ik vraag namelijk niet wat je ervan vind maar naar ervaring van anderen met kinderen met een 9 jaar agegap.

In de basis ben je verantwoordelijk voor je kind van 2 jaar oud, dus de ervaringen van andere mensen daar zou het niet over moeten gaan. Wel over de vraag dat je niet je verantwoordelijkheid hebt genomen als vader en gezorgd hebt voor een andere volwassenen erbij of je kind van 2 bij een andere verantwoordelijke volwassenen ondergebracht. Want volgens mij hebben jullie ook een pitbull toch? Hoe kan een 11 jarige die verantwoordelijkheid dragen voor zijn zusje van 2 jaar oud?

Als er een crisissituatie zou voorvallen, dan moet je binnen seconden reageren en kunnen handelen.

Mensen die een pitbull en kleine kinderen hebben begrijp ik niet. 

Annaniem2023 schreef op 15-09-2025 om 17:33:

Mensen die een pitbull en kleine kinderen hebben begrijp ik niet.

'pitbulls zijn echt de liefste honden voor kinderen' 

'dat doet hij anders nooit'

Het merk hond doet er vgm niet zoveel toe. Maar vgm doet het er uberhaupt niet zoveel toe, hij vroeg naar ervaringen, niet naar onze mening.

Nick schreef eerder dat de honden opgesloten waren toen hij weg was. 

MamaE schreef op 15-09-2025 om 17:57:

Gelukkig. Maar dit had ik ook wel verwacht, want geen hondenbezitter zal zijn honden alleen laten met een peuter. 

TineWinkel schreef op 15-09-2025 om 17:53:

[..]

'pitbulls zijn echt de liefste honden voor kinderen'

'dat doet hij anders nooit'

Het merk hond doet er vgm niet zoveel toe. Maar vgm doet het er uberhaupt niet zoveel toe, hij vroeg naar ervaringen, niet naar onze mening.

Hahaha, iedereen die hier om ervaringen vraagt krijgt onze meningen er gratis bij. 

MamaE schreef op 15-09-2025 om 17:57:

Nou en? De meeste kinderen weten niet hoe ze fatsoenlijk met een hond moeten omgaan. Vooral als paps en mams er niet bij zijn, gaat het er niet altijd even lief aan toe.

Stel dat een of beide kinderen de hond irriteren terwijl hij opgesloten zit. Hond krijgt een pesthekel aan kind(eren) en trekt ze niet meer. En valt vervolgens uit bij het minste of geringste wat kind doet omdat hond er klaar mee is. Boehoe agressieve hond. 

Of kinderen maken het deurtje toch open terwijl paps en mams er niet zijn.

Een hond moet je gewoon niet alleen laten met kleine kinderen. Niet alleen omdat een hond niet altijd te vertrouwen is, maar kinderen zijn dat ook niet. 

Lotus_ schreef op 16-09-2025 om 08:53:

[..]

Nou en? De meeste kinderen weten niet hoe ze fatsoenlijk met een hond moeten omgaan. Vooral als paps en mams er niet bij zijn, gaat het er niet altijd even lief aan toe.

Stel dat een of beide kinderen de hond irriteren terwijl hij opgesloten zit. Hond krijgt een pesthekel aan kind(eren) en trekt ze niet meer. En valt vervolgens uit bij het minste of geringste wat kind doet omdat hond er klaar mee is. Boehoe agressieve hond.

Een hond moet je gewoon niet alleen laten met kleine kinderen. Niet alleen omdat een hond niet altijd te vertrouwen is, maar kinderen zijn dat ook niet.

Exact, geen enkele hond, blijft onverantwoord. En zo jammer, de hond krijgt de schuld. 

terug naar vraag van TO. Er kan altijd iets gebeuren wat je niet had voorzien. Ook als ouder. Ondanks alle technische installaties kan er iets mis gaan. Iets kleins of iets groots. 
Als je zoon rustig en met zelfvertrouwen z’n kleine zus gezelschap kan houden voor een uur of anderhalf - doen. Geen vriendjes in huis laten halen, zodat er geen extra dynamiek bij komt. 

(Ik deed dat vroeger in noodgevallen wel. 
En ik liet ook een kindje thuis slapen als ik op en neer naar school fietste om een ouder kind te halen. Briefje in m’n jaszak voor het geval iemand me overhoop zou rijden.  In ons dorp in de jaren 80 begin 90 deden veel moeders dat, ook al vindt men dat nu onverantwoord. Er was nog geen continurooster en het lukte niet altijd slaapjes perfect rond schooltijden te plannen: je werd 4x per dag bij de schooldeur verwacht.)

Lotus_ schreef op 16-09-2025 om 08:53:

[..]

De oudste is 11, dat is geen klein kind meer. Ik ken geen normale 11-jarige die hun hond loopt te pesten of poeren. 

Eigenlijk vind ik dat er in dit topic nogal veel zeer onwaarschijnlijke scenario's worden aangehaald: het huis fikt af, kind krijgt een koortsstuip, de hond vreet hen op.. De kansen lijken me nihil. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.