Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Broer (11) op zusje van 2 laten passen?

Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil?  Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen? 

DeOnbekende schreef op 16-09-2025 om 23:02:

[..]

De oudste is 11, dat is geen klein kind meer. Ik ken geen normale 11-jarige die hun hond loopt te pesten of poeren.

Eigenlijk vind ik dat er in dit topic nogal veel zeer onwaarschijnlijke scenario's worden aangehaald: het huis fikt af, kind krijgt een koortsstuip, de hond vreet hen op.. De kansen lijken me nihil.

Inderdaad. Nick schreef dat de honden in de kennel zaten. Dat is een soort groot hok in de tuin. Dus de peuter kan daar niet zomaar bij of ze eruit laten. Als de zoon verantwoordelijkheid wil nemen, hoort het er ook bij om de honden daar gewoon te laten. Net als geen vriendjes uitnodigen, de deur niet open doen (tenzij het huis toch in de fik vliegt).

Weten we überhaupt wat voor honden hij heeft? Chihuahua, labrador, buldog? Mensen vullen van alles in. Ik ken een hoop hondenmensen als hondenmens en daar zit werkelijk geen enkel gezin bij waar de kinderen de honden pesten.

Ademes schreef op 15-09-2025 om 10:03:

Wat mij betreft gaat het er vooral om wat de consequenties zijn voor een kind van 11 als er iets gruwelijk misgaat. Als je dat als ouder overkomt, je kind wordt voor je ogen aangereden, dan raak je dat nooit meer kwijt. Maar je hoort wel eens van (in mijn ogen) jonge kinderen die op hun kleine broertje of zusje moesten passen met dramatische afloop. Dat zou ik mijn kind van 11 nooit aan willen doen, ook al is de kans absoluut minimaal. Een kind van 11 kan nog niet adequaat reageren op calamiteiten, dat is voor veel volwassenen al heel moeilijk.

Dit bedoel ik. Heel ander voorbeeld  . Maar ik was 7. Moeder vroeg me even buiten te gaan controleren  bij broertje.  Ik wou eerst mijn hoofdstuk uitlezen. Broertje was onder een zeil " tentje " aan het spelen.  3 minuten later reed een familielid op de trekker  over het zeil heen . Broertje overleed.  Het is inmiddels  bijna 50 jaar terug maar ik heb er nog last van. Het schuldgevoel  ...vreselijk.  Je kunt je dat niet voorstellen.  Kinderen op kinderen laten passen is gewoon geen goed idee..

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.