Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jaina

Jaina

02-11-2013 om 13:15

Knopje indrukken

Ik ben jarenlang elke dag met de bus naar mijn werk gegaan en ook nu zit ik nog zeer vaak in de bus. Het komt bijzonder zelden voor dat er iemand voor de lol een knopje indrukt. Het gebeurd wel eens maar het is bijna altijd een oprechte vergissing. Dat dit schering en inslag is valt dus wel mee. Hoewel ik nooit in Rotterdam met de bus ga dus wie weet is het daar heel anders.

Ik verbaas me er ook oprecht over dat je als leraren niet een groep kleuters onder controle kan houden. Als je zo weinig gezag uitstraalt dat ze niet naar je luisteren bij een simpele aanwijzing dan moet je niet met ze op stap gaan. Wanneer ze namelijk niet luisteren bij iets wat relatief onschuldig is en vrij makkelijk te onthouden is hoewel je dan dat ze naar je luisteren bij meer gevaarlijke zaken? Ik zou niet op stap willen gaan met een grote groep kinderen die niet naar me luisteren. Dan blijven we wel op school en leren ze eerst maar eens gehoorzaamheid voordat er uitstapjes overwogen worden. Overigens kan je het de kleuters niet kwalijk nemen verder. Het zijn de leerkrachten die bij zichzelf na moeten gaan waarom de kinderen niet naar ze luisteren. Blijkbaar is de chauffeur niet de enige die niet met kinderen om kan gaan.

Maar goed enige zelf-reflectie ontbreekt volkomen bij de school want ze hadden gelijk een grote mond tegen het vervoersbedrijf en ze wilden gelijk daar een klacht indienen. Het gedrag van de kinderen is wat dat betreft ook niet verwonderlijk en hun niet aan te rekenen want het is een prachtige weerspiegeling van het gedrag van de verantwoordelijke volwassenen.

limonade

limonade

02-11-2013 om 13:16

inside information

Van iemand die de camerabeelden uit de bus heeft gezien hoorde ik dit. De kinderen zaten rustig op hun plaatsen, hebben wel op knopjes gedrukt. De buschauffeur waarschuwde op een gegeven moment dat er al vijf keer gedrukt was en dat hij het zat was. Hij moest toch wel bij elke halte stoppen want er moest bij elke halte iemand instappen. De leerkracht heeft toen tegen de kinderen gezegd dat ze niet meer op de knopjes mochten drukken. Bij de zesde keer drukken werd de buschauffeur echt boos. De leerkracht maakte toen een niet zo nette opmerking en daarop weigerde de chauffeur verder te rijden. Volgens het protocol moet hij dan versterking inroepen. Vandaar dat de controleurs en politie erbij kwamen. De controleurs hebben nog geprobeerd de buschauffeur om te praten maar die wou echt niet verder rijden. Toen moesten alle kleuters en hun begeleiders verder gaan lopen. Het was dus meer een ruzie tussen een lichtgeraakte buschauffer en een onbeleefde leerkracht dan lastige kinderen.

Groetjes, Limonade

Dalarna

Dalarna

02-11-2013 om 20:25

Waar ik het meeste moeite mee heb

Het hele verhaal is van de leerkracht en als ik dan niet minstens iets hoor van de buschauffeur sta ik als eerste achter de buschauffeur. Het is zo simpel om te roepen ' Ik vind dat er zo negatief gedaan wordt over die meester.' als we alleen het verhaal van de meester horen.

Nu horen we dat de meester misschien wel heel onbeleefd reageerde. Hij dacht waarschijnlijk ook: Het is een buschauffeur, het is zijn werk om te rijden en te stoppen bij haltes. Ik denk: ja maar ook hij verdient gewoon respect, ook van kleuters en zeker van leerkrachten!

Nils

Nils

02-11-2013 om 22:20

Simpel

Ik vind het op mijn beurt weer een beetje simpel om het (vermeende) wangedrag van kleutertjes en de (vermeende) onkundigheid van de meester zo te benadrukken. Ik vind het overspannen gedoe. Het gaat om 4-jarigen die een paar keer op een knopje hebben gedrukt, niet over een bende criminelen.

Nils

Nils

02-11-2013 om 22:33

Respect!

"Respect!" is denk ik niet het eerste waar de kleuters aan denken bij de volwassen man die ze zonder pardon om wat ondeugendheid of een opmerking van hun meester op straat gezet heeft. Ik niet in ieder geval...

Kleuters bij de RET

Jaar of 10 geleden ben ik meerdere keren met mijn klas van 25 kleuters in de RET-bus gestapt. Met 2 extra begeleiders.
Ik snap de actie van de chauffeur heel goed, en in mijn ervaring is het goed te doen om kleuters zodanig in het gareel te houden dat ze niet op de knopjes drukken als het niet nodig is. Het past al helemaal niet om als leerkracht onbeschoft te zijn tegen de chauffeur...lekker voorbeeld voor je leerlingen ben je dan!

Vandaag zat ik heel toevallig in een RET tram. Voor me zat moeder met telefoon en peuter. De telefoon had al haar aandacht, de peuter niet. Ik waarschuwde kind paar keer over op stopknop drukken (moeder zat de hele tijd te ratelen aan de telefoon en deed niets met kind). Trambestuurder gaf na 3 haltes stoppen terwijl het niet hoefde via de intercom de waarschuwing dat er bij de volgende halte uitgestapt moest worden als kind weer op het knopje drukte. Wat ik heel logisch vond.

troelahoep

troelahoep

04-11-2013 om 20:25 Topicstarter

dan is het toch weer verklaard?

onbeleefde leerkracht, buschauffeur boos, klaar. Ik begin de chauffeur steeds beter te begrijpen geloof ik.

Overigens ben ik van mening dat er zéker verschil is tussen de grote stad en de provincie. In grote steden zijn buschauffeurs, tramconducteurs, winkelbedienden oneindig veel onbeschofter dan in kleinere plaatsen. Dat zal wel een reactie zijn op wat ze allemaal over zich heen krijgen denk ik dan....hoe komt het anders dat die mensen zo onvriendelijk zijn?
Een opmerking:"als je niet lezen ken neem je de volgende bus maar" op een vraag of deze lijn ook langs .... komt, zou je in mijn regio echt niet tegenkomen, maar in Amsterdam heb ik iets dergelijks meerdere keren meegemaakt in het OV.

mamahippie

Ik woon in Amsterdam, moet af en toe gebruik maken van het OV, en helaas moet ik bevestigen dat er enorme onbeschofte horken tussen het GVB-personeel zitten. Ook aardige mensen trouwens, maar er zitten soms lui in die trams waarvan je je werkelijk afvraagt waarom die op het publiek worden losgelaten...

Groeten,

Temet

Monique D*

Monique D*

06-11-2013 om 15:57

Geïrriteerde buschauffeur: ligt aan de begeleiding

Ik begrijp wel waarom die buschauffeur zo geïrriteerd was en zo handelde. Als je elke keer moet stoppen voor niets omdat kleuters het zo leuk vinden om op het knopje te drukken.. want dan stopt de bus..! Leuk toch!
Alleen zijn de overige reizigers wel de dupe.. en dit alles door een onbekwame leerkracht.

Ik ging er ook van uit dat die leerkracht alleen was met 35 kleuters. Waar staat het dat er nog meer begeleiders zijn? En zo ja, hoeveel zijn er dan?
Volgens mij zou er op zijn minst 6 begeleiders mee moeten gaan: dat betekent ongeveer 6 kinderen onder de hoede van één begeleider. Toen mijn kinderen op de basisschool (groep 1/2) waren ging zo'n uitje niet door als er te weinig begeleiders waren. Vaak gingen andere leerkrachten, ouders (klassenouders) of ouders of van de ouderraad mee. Anders ging zo'n uitje niet door. Dan lijkt het mij wel logisch dat tijdens zo'n uitstapje die kinderen beter onder de duim gehouden worden.

Wat ik hieruit op maak is dat die leerkracht (ik weet nog steeds niet of hij alleen met die kinderen was, wat zeer onverantwoord was) de kinderen niet onder controle had. Dat blijkt dan, dat na de waarschuwing van de chauffeur die kwam na 6 x op het knopje te hebben gedrukt, tòch nogmaals gedrukt wordt. Die man werd het goed zat. De school zou toch de fout bij zichzelf moeten zoeken i.p.v. dat op de buschauffeur af te wentelen.

Het probleem is nu dat knopje in de bus, maar wat dan als kinderen buiten gevaarlijke toeren willen uithalen als ze niet onder de duim gehouden kunnen worden door de begeleiding?

En om de vraag te beantwoorden hoe ik het zou vinden als mijn kind een heel stuk moet lopen na dit incident dan zou ik aan de school vragen wat hun bezielt om met kleuters zonder goede begeleiding of begeleiding die geen controle heeft over de kinderen op stap te gaan. Het is heel erg belangrijk om als kind te LUISTEREN naar de begeleiding (wat ook voldoende moet zijn als het zoveel kinderen zijn) om ongelukken te voorkómen! En daar schieten ze te kort.

Esmee

Esmee

07-11-2013 om 13:23

leraar!!

Volledig met Dalarna eens!
Voed eerst die kinderen eens op voordat je met 35 kleuters het openbaar vervoer instapt. Dan moet je als leraar verdomde goed weten wat je doet en je bent ook nog eens verantwoordelijk voor die kinderen. Deze leraar schoot op alle fronten duidelijk te kort en had de apen duidelijk niet in de hand. Om nu met het beschuldigende vingertje naar de busbestuurder wijzen vind ik zo laag en zielig.
Dat heet: verantwoording afschuiven.

Wat als een van die kinderen aan de noodrem had gehangen? Leraar zou zich eens moeten beraden op zijn actie om met 35 kleuters in het ov te stappen! De Idioot!!

Fiorucci

Fiorucci

07-11-2013 om 18:02

Esmee

Was jij erbij? Je weet wel heel stellig dat het aan de leraar ligt namelijk. Waarom kun je niet met een groep kleuters op stap? Ik zie hier zo vaak hele klassen reizen met het ov.

Limonade

Limonade

07-11-2013 om 19:16

Nog een keer

De kinderen waren rustig, er waren er alleen maar een paar die op het knopje drukten. De buschauffer riep om dat ze dat niet moesten doen. Dat was de eerste waarschuwing. De leerkracht zei dat tegen de kinderen. Toen drukte er nog eentje op de knop. De buschauffeur stopte de bus meteen. De leerkracht zei, rij nou maar gewoon door jij, ofzoiets. Toen was de buschauffeur pissig en wilde hij helemaal niet meer verder rijden. De leerkracht was niet zo netjes maar de buschauffeur heeft veel te overdreven gereageerd. Zijn baas vond het niet kunnen in elk geval.

Groetjes, Limonade

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.