Mamma
29-07-2013 om 21:10
Dochter wordt buitengesloten
Ik heb er eerder ook al een topic over gehad maar nu gaat het weer om een ander meisje die onze dochter buitensluit.
Dochter heeft een beste vriendinnetje die nogal beïnvloedbaar is geloof ik. Voor de vakantie was het andere meisje ook al bezig met stoken, onze dochter mocht niet meedoen met spelen, roddelen over dochter, het vriendinnetje opstoken om dochter af te wijzen, e.d.
Ik heb het er toen met de moeder van het vriendinnetje over gehad en ze zou het er over hebben en er iets mee doen.
Maar ja, ik kan natuurlijk niet afdwingen dat zij dat meisje niet meer in huis neemt..
De moeder was er zelf ook wel zat van maar het meisje loopt er volgens mij nog gewoon de deur plat.
Inmiddels een weekje op vakantie geweest en dochter wil met vriendinnetje afspreken maar krijgt allerlei smoesjes te horen, hele aparte verhalen hoor die duidelijk smoesjes zijn.
Vanavond had ze dan afgesproken met vriendinnetje maar toen kwam het andere meisje op de chat vertellen dat het vriendinnetje niet kon spelen en morgen ook niet want dan had zij met haar afgesproken.
Onze dochter is een meisje wat erg verlegen is en weinig echte vriendinnen heeft dus ik word hier heel verdrietig van.
Ook snap ik niet dat de moeder van het vriendinnetje het andere kind nog steeds aanhaalt terwijl ze er zat van was en weet hoe ze is.
Onze dochter wil ook niet meer met dat andere meisje spelen en dat heb ik ook liever niet.
Moet ik hier nu weer met de moeder van vriendinnetje over praten of niet? Ik wil me ook niet opdringen maar wel voor mijn dochter opkomen..
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mussie
30-07-2013 om 13:14
Ik zou het niet doen
ik zou niet nogmaals met die moeder gaan praten. Ik meen uit je verhaal op te maken dat vriendinnetje momenteel een voorkeur heeft voor dat andere meisje. Dat is pijnlijk en vervelend, maar zo gaat dat soms. Kun je niet een ander vriendinnetje uitnodigen? Zeker nu het vakantietijd is, zijn de meeste kinderen blij met elke uitnodiging. Dan ga je iets leuks doen met die meiden, en dan wordt je dochter misschien wel teruggevraagd. Ik zou m'n energie daarin steken, en dit zogenaamde beste vriendinnetje in haar sop gaar laten koken. Hoe oud is je dochter trouwens?

Mamma
30-07-2013 om 13:40
Ze is 10
Nee, ik denk zelf ook niet dat ik dat moet doen, ik kan er alleen zo slecht tegen dat dat andere kind zit te konkelen en moeder van beste vriendinnetje daarvan af weet en er iets aan zou doen maar dat het vervolgens gewoon verder gaat.
Het riekt naar pesten he..
Ik had zelf ook al bedacht dat we beter onze energie op andere kinderen kunnen richten alleen vindt dochter het moeilijk om iemand te vragen en als ze vraagt krijgt ze ook vaak nee te horen of kunnen kinderen niet en wordt er geen andere afspraak gemaakt
Ik kan toch moeilijk zelf ouders gaan bellen of hun dochter alsjeblieft met die van mij wil komen spelen..

Knutselkei
30-07-2013 om 14:13
Je kan wel
bellen met de vraag of t meisje mee mag naar: bos,duinen,zwemmen of zo, dat deden we hier ook wel vaker. Niet voor t afspreken "gewoon" maar wel voor uitstapjes of bijzondere dingen.

Leen13
30-07-2013 om 15:21
Vraag een vriendin met kinderen om dochter een keer mee te nemen, vraag familie. Ga zelf met je kind op stap. Maak er geen punt van dat het toevallig geen leeftijdgenoot is. Die dingen gebeuren. Ga niet leuren, houd het leuk. Vrienden genoeg in de wereld. En anders ben je maar even je eigen beste vriendje, dat is ook een goede ervaring.

Leen13
30-07-2013 om 15:23
Opa of oma?
Zijn ook meestal fijn gezelschap voor een kind op die leeftijd. Mijn dochter met name had geen klik met kinderen op de basisschool. Inmiddels komt ze naar huis in groepen tieners slingerend over de weg, en die eten soms allemaal mee. En ze gaat er logeren. En mee uit. Blijkbaar lukt het haar nu pas.

Mussie
30-07-2013 om 17:31
Die andere moeder
ik begrijp best dat het gedrag van die moeder je dwars zit. Maar je moet bedenken dat zij haar dochters belang op de eerste plaats heeft staan. Zo is dat nu eenmaal. Dus jij ziet het misschien als buitensluiten of zelfs pesten, zij ziet het misschien heel anders. Het gedrag dat je beschrijft is ook wel een beetje standaard meidenvenijn, hoe erg het ook is als je daar de dupe van bent. Dus misschien vindt die moeder het niet iets minder zorgelijk dan jij dat vindt.
Ik heb zelf ooit in haar situatie gezeten en ik vond dat heel lastig. Zoon had een goed vriendje in de straat wonen, en ze speelden veel samen en logeerden samen, erg leuk allemaal. Maar naarmate ze ouder werden, begon zoon zich een beetje aan vriendje te ergeren om een bepaalde reden, en begon het contact af te houden. Zoon kreeg toen ook nog een ander vriendje in straat dus het was allemaal best pijnlijk. Vriendje nummer 1 heeft hier zo vaak tevergeefs voor de deur gestaan. Soms 'dwong' ik zoon om met hem te spelen maar dat was natuurlijk geen oplossing. De ergenrnis bij zoon werd steeds groter. Uiteindelijk had vriendje nummer 1 het wel door en belde hij niet meer aan maar dat heeft erg lang geduurd! Ik vond het ontzettend zielig maar ik snapte zoon ook goed. En ik wist echt geen oplossing.

Mamma
30-07-2013 om 19:12
Niemand hebben
Dochter heeft eigenlijk verder niemand, ik heb geen vriendinnen met kinderen van haar leeftijd, zijn allemaal al veel ouder, ze heeft een oma maar ook die is al erg oud en dus geen optie om daar te logeren.
Kijk, dat vriendschappen over kunnen gaan is normaal en daar moet je mee leren leven, maar dat is er niet aan de hand volgens moeder van vriendinnetje. Zij zegt nl zelf ook dat ze zich ergert aan het andere meisje en vindt ook dat deze stookt in de vriendschap. Tenminste, dat was voor de vakantie. Zij wilde daar zelf iets aan doen. Ik heb dat niet gevraagd.
Het andere meisje is een kind uit een gezin waar weinig aandacht voor haar is, ze zoekt gezelligheid en aandacht en moeder van vriendinnetje haalt haar daarom in huis. Maar ja, het gaat wel ten koste van mijn dochter die daardoor niemand te spelen heeft want ze mag niet meedoen van het andere meisje. Beste vriendinnetje wil best spelen maar die wordt gedicteerd door het andere meisje om te zeggen dat dochter niet mee mag doen.
Ik wil mijn dochter hier ook graag wat weerbaarder in zien alleen staat ze nergens voor open (hulp van buiten af).
Ondertussen zit dochter hier dus de hele dagen binnen en alleen, slaapt er niet van omdat ze zich rot voelt om de situatie en weet ik niet wat ik moet.
Ze heeft nog een ander vriendinnetje alleen die is op vakantie dus kan ik nu ook niet vragen.
Toch hangt ze heel erg aan dit ene meisje, ik zou ook willen dat dat anders was want ik vind het gevaarlijk om je maar op een kind te richten met vriendschap.

Ginny Twijfelvuur
30-07-2013 om 19:56
Ja dat is rot
Maar dat kun jij niet oplossen voor haar. Het enige dat je kunt doen is een alternatief bieden. Als dat geen ander kind is, wellicht zelf een en ander met haar gaan doen, winkelen, naar de film, iets leuks in huis, etc.
Het is rot, maar vriendschap kun je niet afdwingen, daarom vind ik de stelling van AnneJ ook zo mooi. Als je je eigen beste vriendje bent, ben je nooit alleen!
Verstuurd met de Ouders Online iPad app

*bella*
30-07-2013 om 22:52
Niet zo moeilijk doen
Ik snap je wel hoor. Heb een zoon waar eea ook soms moeilijk bij ligt. Dan maak ik zaken soms ook moeilijk, dat merk ik omdat ik ook nog een dochter heb. En die ligt sociaal weer juist hartstikke goed, en dan zit ik weer aan die andere kant.
Bij dochter merk ik dat toeval gewoon echt veel zegt. Het maakt haar allemaal niet uit. Zo heeft ze de hele vakantie nog niet afgesproken, en taalt er absoluut niet naar. Heerlijk. Maar staat hier morgen iemand op de stoep, dan is het óók hartstikke leuk. En kan ze daar zomaar een hele week mee afspreken.
Dus ik zou niet moeilijk doen, het gedoe tussen de dames gewoon negeren (je wilt niet weten wat er allemaal speelt tussen die kattekopjes) en de moeder van vriendin bellen, en vragen of vriendin komt logeren, of plan een leuk uitstapje. Zo vast zijn de vriendschappen gewoon ook nog niet op deze leeftijd, en daar kun je ook je voordeel mee doen. Laat het niet aan dochter over, die went aan het idee 'geen vriendin' te hebben, terwijl dat dus een farce is op die leeftijd. Wel zou ik erop focussen gaan haar andere contacten te laten leggen, blijkbaar kan ze dat even niet alleen.

Mamma
31-07-2013 om 21:25
Andere contacten leggen
Dat is het hem dus juist! Ze is nu bv aan het skypen met een meisje uit haar klas waar ze dat wel vaker mee doet maar ze zal haar niet vragen om te spelen, hoe vaak ik dat ook aanmoedig.. Doet ze ook nog met een ander meisje, hetzelfde verhaal. Ze voelt zich bij deze kinderen niet vertrouwd genoeg (ja wel om te skypen blijkbaar). 't Zijn allebei meiden die uit zichzelf haar bellen maar ja misschien komt dat ook omdat er niemand anders online is
Dochter is geen meisje die zich laat gelden, zich er tussen dringt, ze trekt zich eerder terug als dingen niet lopen zoals ze hoopt. Helaas is dat wel,herkenbaar voor mij. Ik heb het nog steeds dat ik ook een tijdje een intensief contact met iemand kan hebben dat ik denk dat er meer uit groeit maar dat dan niet gebeurt. Als er dan weer anderen in de buurt zijn word ik niet meer gezien. Zo is het met mijn dochter precies dus ik zou haar daarin graag sterker maken.
We hebben het er wel over en dat is goed, ik hoop met deze gesprekjes toch allemaal kleine zaadjes van zelfvertrouwen in haar te planten die uiteindelijk zullen groeien..
Vind het erg moeilijk..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.