baptist1
13-09-2025 om 23:02
Dure kermis
Wij hebben 2 kinderen van 6 en 8 jaar. Voor de zomer hebben wij, noodgedwongen, moeten verhuizen naar Leiden. Mijn partner stond daar gelukkig al jarenlang ingeschreven voor de sociale huur. Dit betekende wel een verhuizing van 70 kilometer zuidwaarts.
In ons pittoreske Noord-Hollandse dorp hadden we ook jaarlijks kermis, en kostte een ritje op de kermis een euro of 3. De kinderen hier in Leiden zijn nu op school al bezig met 3 oktober. Een Leids volksfeest waarover ik ben geïnformeerd dat de ritjes op de kermis daar al gauw 20 euro kosten. Samen in het reuzenrad zitten zou ons gezin al 80 euro kosten.
Kermis is heel erg leuk voor de kinderen, en ik wil ze hun plezier niet ontnemen. Maar ik zit nu wel met: hoe doen andere ouders dit? Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om te doen alsof de kermis er niet is en niet te gaan, terwijl andere kinderen op 4 oktober opgelaten op school zullen vertellen in welke attracties ze allemaal zijn geweest.

Annaniem2023
14-09-2025 om 08:41
ga naar de kermis in Noord-Holland als die er is. Moet je wel 70 km rijden, maar het is er blijkbaar goedkoper.

Evaluna
14-09-2025 om 09:04
Er zijn in een klas altijd kinderen die alles mogen. Die op vakantie gaan naar sri Lanka of wintersport of zelfs allebei.
Er zijn ook kinderen die een weekje in Nederland gaan, maar die hoor je niet.
Voor de kermis zal precies hetzelfde gelden. Je hebt waarschijnlijk mensen die er voor sparen inderdaad, maar de kinderen uitleggen dat dat niet in jullie budget zit, dus dat 1 ritje en 1 suikersping genoeg is dat heb ik altijd gedaan. Werkte prima. Kinderen zien vanzelf het verschil met de gezinnen met vakanties / tesla / telefoons / grote slaapkamers.
Schril contrast met onze woningbouw woning, maar dat hoeft niet minder prettig te zijn.

Annelies58
14-09-2025 om 09:29
Ga tijdens de optocht naar de kermis. Dan zijn de prijzen nog laag. Richting de avond worden de prijzen steeds hoger.

Bakblik
14-09-2025 om 09:30
In Leiden heb je meerdere keren kermis per jaar. Dat heb ik net even opgezocht. Lakenfeesten, Leidens ontzet en de nostalgische kermis. De kermissen duren 2 of meerdere dagen. Leidens ontzet begint al op 2 oktober, zou best kunnen dat je dan goedkoper kan draaien.
Bij ons in het dorp is het nu kermis. Vrijdag is DE dag dan zijn er ook allerlei andere evenementen in het dorp. Vandaag is de laatste dag dan is het rustig een draai je langer voor hertz zelfde geld of de prijzen zakken en beetje.

wild-flower
14-09-2025 om 09:41
Ja Leidens Ontzet.
Op Youtube lees ik wel een verklaring daarvoor .
De standplaatsen in Leiden zijn extreem hoog.
Voor de Polyp ben je zo 15.000 tot 20.000 euro verder.
Dat geld moet dus ook in 1,5 dag terug verdiend worden.
Het staangeld word gebruikt om het feest te bekostigen.
Heel Leiden krijgt gratis haring en witte brood, er kan hutspot gegeten worden maar ook word daar bijvoorbeeld straattheater en de optocht van betaald.
Gezinnen sparen soms het hele jaar voor die kermis.
Maar voor niet Leidenaren is dit niet te begrijpen en is de kermis gewoon extreem duur.

Mamacee
14-09-2025 om 09:45
ik woon in één van de omringende dorpen en het klopt dat de kermis ontzettend duur is. Wij deden ook max 1 a 2 dingen (als we al gingen) en dan iets lekkers. Het kijken naar de grote optocht is voor kinderen vaak ook al leuk en die komt niet langs de kermis, dus je kunt deze ook prima vermijden. Er zijn inderdaad mensen die het hele jaar sparen voor deze kermis, maar er zijn ook veel mensen die een dagje uit gaan. Zeker als je van origine geen 'Leienaar' bent. Het is overigens op 3 oktober het duurst, dus het loont zeker om een dagje eerder naar de kermis te gaan. Er zijn overigens in de weken voorafgaand aan 3 oktober ook goedkopere kermissen in de regio, dus daar een keer heen gaan is ook een optie.

Gebruikersnaaminvullen
14-09-2025 om 09:56
baptist1 schreef op 13-09-2025 om 23:24:
[..]
Ik denk niet dat kinderen in Leiden in alle attracties gaan. Ik dacht op youtube ook te zien dat sommige attracties er dubbel staan, zoals de botsauto's.
Maar 100 euro per persoon kan je denk ik daar snel halen. Ik dacht er ook aan om bijvoorbeeld maar een uurtje naar de kermis te gaan. Maar misschien vinden de kinderen het dan ook weer stom dat ze straks maar in 1 attractie zijn geweest.
Geen idee hoe dat normaal gaat met families die dicht of zoals wij zelfs vermoedelijk op loopafstand van zo'n dure kermis wonen?
Als je wil gaan, dan ga je op 2 oktober, overdag. In de avonden en op 3 oktober zelf schieten de prijzen omhoog. Je kunt ook uitwijken naar de nostalgische kermis op het Pieterskerkplein.
Vergeet niet dat het niet "gewoon" een kermis is maar een volksfeest waarbij het Leids Ontzet gevierd wordt. Deze viering begint al ver voor 3 oktober en moet bekostigd worden. En in alle eerlijkheid, in de guldentijd was deze kermis al "duur". 10-15 gulden voor een ritje was in de jaren 80 niet ongewoon.

SuzyQFive
14-09-2025 om 10:04
Noodgedwongen verhuisd en sociale huur, vallen jullie onder de groep minimum-inkomens? Wellicht is daar een speciale regeling voor in Leiden?
Hier in Groningen is de Kermis zwaar gesubsidieerd (2x per jaar, meikermis en met Gronings Ontzet in augustus). Je betaalt max €4,- voor attracties, kinderattracties zijn €1,50 en je kan zelfs in de weken ervoor vouchers krijgen voor een Euro korting als je spullen op de markt koopt. Mensen met een Stadjerspas krijgen nog weer extra kortingsbonnen. De stadjerspas is een pas waarmee minima allerlei kortingen kunnen krijgen, of twee keer per jaar gratis schaatsen en zwemmen enz).

Vrijevlinder
14-09-2025 om 10:42
wild-flower schreef op 14-09-2025 om 09:41:
Ja Leidens Ontzet.
Op Youtube lees ik wel een verklaring daarvoor .
De standplaatsen in Leiden zijn extreem hoog.
Voor de Polyp ben je zo 15.000 tot 20.000 euro verder.
Dat geld moet dus ook in 1,5 dag terug verdiend worden.
Het staangeld word gebruikt om het feest te bekostigen.
Heel Leiden krijgt gratis haring en witte brood, er kan hutspot gegeten worden maar ook word daar bijvoorbeeld straattheater en de optocht van betaald.
Gezinnen sparen soms het hele jaar voor die kermis.
Maar voor niet Leidenaren is dit niet te begrijpen en is de kermis gewoon extreem duur.
Idioot van de gemeente om zulke hoge prijzen te vragen. Een beetje minder kan ook, zodat het voor iedereen leuk is. Dan maar op andere manieren zoeken naar sponsoren. Om dat alleen bij standhouders neer te leggen vind ik wat van.
Als het een slecht weekend is met veel regen, schieten de standhouders er bij in.

MamaE
14-09-2025 om 11:04
Ik zou zeker naar de Leids ontzet feesten gaan. Dat is onderdeel van de historie en identiteit van de stad. Maar die kermis en attracties van 20 euro per ritje zou ik laten, dat is echt idioot veel geld. Ik ben überhaupt tegen kermissen, vind dat echt verschrikkelijk en we gaan er ook met kind nooit heen. Zou ze er zelf heen willen, dan mag ze dat van haar zakgeld betalen. Maar ook op een dorpskermis kost de rups tegenwoordig al 6-7 euro per ritje. Tot nu toe is mijn anti-kermis opvoeding nog succesvol.
Ik zou je kinderen ook uitleggen dat het heel duur is en dat dat het niet waard is. Dat jullie naar de optocht gaan kijken, eventueel een goedkopere attractie en wat lekkers halen en dat dat het dan is. Ik geloof ook niet dat iedereen 100+ euro p.p. aan de kermis uitgeeft. Echt lang niet iedereen kan dat betalen en nog veel meer mensen vinden het dat niet waard.

MMcGonagall
14-09-2025 om 11:51
Ik weet eigenlijk niet wat een ritje hier tegenwoordig kost. Ik heb van de week alleen een portie churro’s gekocht, die was 7 euro voor een medium zak (die we deelden). Vroeger kregen de kinderen € 15 euro naar eigen inzicht te besteden. Daarvan konden ze dan bijv drie keer ergens in en twee keer iets doen. Is wel minstens 8 jaar geleden en gevoelsmatig is dat nog steeds het bedrag dat ik er voor over zou hebben.
Jongste ging met haar vader wel naar de kermis in Leiden. Ik weet niet of ze dan ook ergens in gingen. Ze deed ook vaak mee in de optocht, 2 km fietsen op haar eenwieler

Gebruikersnaaminvullen
14-09-2025 om 12:39
Vrijevlinder schreef op 14-09-2025 om 10:42:
[..]
Idioot van de gemeente om zulke hoge prijzen te vragen. Een beetje minder kan ook, zodat het voor iedereen leuk is. Dan maar op andere manieren zoeken naar sponsoren. Om dat alleen bij standhouders neer te leggen vind ik wat van.
Als het een slecht weekend is met veel regen, schieten de standhouders er bij in.
De gemeente heeft niets met die standplaatsprijzen te maken. Het feest wordt grotendeels georganiseerd door de 3 October Vereeniging, die een anbi status heeft, en ondernemers. Het feest wordt "gedragen" door de standplaatsgelden, sponsors, bedrijven, ondernemers en leden van die vereniging. Het is niet alleen maar 2 dagen een kermis.
https://3october.nl/programma/categorieen/traditie/
https://www.youtube.com/watch?v=2_BEtbEhhdM
Marty1984
14-09-2025 om 14:17
Ik zou de kinderen gerust iets gunnen, maar dan geen attractie waar je met zijn 4'en in moet.
Ze zouden wat mij betreft dus 20 of 25 euro elk krijgen als je 't kan missen, maar er wordt geen 160 euro uitgegeven aan een middagje kermis. En mam en pap gaan dus niet mee op attracties.
Ik neem aan dat ook een aantal andere ouders gewoon een maximum-budget (al dan niet per kind) hebben.

Teigera
14-09-2025 om 16:54
De nostalgische kermis staat op het Pieterskerkplein. 1,50 per ritje geloof ik, en 2,50 voor de rups (waar mijn zevenjarige zich nu al op verheugt). De meeste kinderen van 6 en 8 vinden alleen de rups nog leuk, de rest niet meer op dat deel van de kermis. De 'grote' kermis is inderdaad duur. Zomaar 9 euro voor de Octopus, tientje voor lachspiegels en fun houses enzo. Zweefmolen en reuzenrad rustig 15 euro. Eerder op de dag is het wat goedkoper, in de avond het duurst. Wij hebben inderdaad een budget, en op is op. Zo doen de meeste gezinnen het hier volgens mij.
De optocht op 3 oktober is inderdaad leuk, net als de taptoe in de avond op 2 oktober: hartstikke gratis en je mag in het donker de straat op! Haal je nog een oliebol en hebben ze een topavond. De volgende dag nog een rondje kermis en dan klaar.

Mugske
14-09-2025 om 17:45
de kermis is bijna overal duur. Ritjes zijn vaak al 5 euro en eendjes vangen ofzo 8 euro (waar je dan een prul krijgt). In geboortedorp van vriend is standplaats goedkoop (gemeentebeleid) waardoor ritprijzen laag gehouden blijven.