Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-09-2025 om 23:02
Wij hebben 2 kinderen van 6 en 8 jaar. Voor de zomer hebben wij, noodgedwongen, moeten verhuizen naar Leiden. Mijn partner stond daar gelukkig al jarenlang ingeschreven voor de sociale huur. Dit betekende wel een verhuizing van 70 kilometer zuidwaarts.
In ons pittoreske Noord-Hollandse dorp hadden we ook jaarlijks kermis, en kostte een ritje op de kermis een euro of 3. De kinderen hier in Leiden zijn nu op school al bezig met 3 oktober. Een Leids volksfeest waarover ik ben geïnformeerd dat de ritjes op de kermis daar al gauw 20 euro kosten. Samen in het reuzenrad zitten zou ons gezin al 80 euro kosten.
Kermis is heel erg leuk voor de kinderen, en ik wil ze hun plezier niet ontnemen. Maar ik zit nu wel met: hoe doen andere ouders dit? Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om te doen alsof de kermis er niet is en niet te gaan, terwijl andere kinderen op 4 oktober opgelaten op school zullen vertellen in welke attracties ze allemaal zijn geweest.
14-09-2025 om 18:12
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-09-2025 om 12:39:
[..]
De gemeente heeft niets met die standplaatsprijzen te maken. Het feest wordt grotendeels georganiseerd door de 3 October Vereeniging, die een anbi status heeft, en ondernemers. Het feest wordt "gedragen" door de standplaatsgelden, sponsors, bedrijven, ondernemers en leden van die vereniging. Het is niet alleen maar 2 dagen een kermis.
https://3october.nl/programma/categorieen/traditie/
https://www.youtube.com/watch?v=2_BEtbEhhdM
Ach, ja, je hebt gelijk.
14-09-2025 om 18:24
Mijn tip voor TO: begin met sparen op 4 oktober. Heel veel Leidenaren doen het op die manier. Eigenlijk ook een soort traditie.
14-09-2025 om 19:40
Meestal zijn kermissen overdag goedkoper dan in de avond. Ik ken dat hele feest niet, maar is een attractie van 20 euro niet voor "het hoogtepunt" in de avond en overdag veel goedkoper?
Misschien is het in oktober wel zulk slecht weer dat je kinderen zelf niet eens willen gaan. Anders zou ik gewoon iets doen als 30 euro per kind contant opnemen. Op is op en met cash geld houd je overzicht.
14-09-2025 om 19:48
xLola schreef op 14-09-2025 om 19:40:
Meestal zijn kermissen overdag goedkoper dan in de avond. Ik ken dat hele feest niet, maar is een attractie van 20 euro niet voor "het hoogtepunt" in de avond en overdag veel goedkoper?
Misschien is het in oktober wel zulk slecht weer dat je kinderen zelf niet eens willen gaan. Anders zou ik gewoon iets doen als 30 euro per kind contant opnemen. Op is op en met cash geld houd je overzicht.
Ik heb even gegoogled, gemiddeld komen er tussen de 175.000 en 200.0000 bezoekers in 2 dagen. Ook met slecht weer.