Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dyslexie en voorlopig advies

Hoi allemaal,

Ik weet dat dit onderwerp al zo vaak is aangekaart, maar kan het toch niet laten.

Vorig jaar (halverwege groep 6) is er ernstige dyslexie geconstateerd bij mijn zoon. Sinds afgelopen zomer heeft hij daar een behandeling voor, maar is geregeld komen te vervallen wegens ziekte begeleider en op een gegeven moment zelfs omdat het budget op was.

Enfin, hij is nu bezig met de cito's en op spelling na gaat het eigenlijk best goed. Nu weet ik dat groep 6 meetelt voor het voorlopig advies, maar toen is begrijpend lezen niet voorgelezen, nu wel. In groep 5 overigens is het ook voorgelezen (omdat ze toen bezig waren met aanmelden voor de dyslexietraject). Dit zijn zijn scores:
Groep 5: Rekenen: I en I, Begrijpend lezen II en I.
Groep 6: Rekenen I en I, Begrijpend lezen IV en IV
Groep 7: Rekenen I, Begrijpend lezen II.

Het is moeilijk te bepalen wat voor advies hier uit kan rollen vanwegen zijn dyslexie, maar zijn er misschien ouders die hier ervaring mee hebben?


mijn dochter heeft vorige week haar pre advies gekregen. Theoretisch-Kader. Ze is ook zwaar dyslectisch, “wij hebben er voor gekozen groep5 opnieuw te doen, al hoefde dit niet perse” dyslexie maakt je niet automatisch “minder”of “dom”. Het is alleen allemaal lastiger en ze moeten 40* harder hun best doen enof lezen. Hopelijk een leuk advies, dat hem motiveert en verder ontwikkeld het beste eruit te halen. 

LindaH85

LindaH85

23-01-2025 om 18:08 Topicstarter

snoepjeharibo22 schreef op 23-01-2025 om 17:52:

mijn dochter heeft vorige week haar pre advies gekregen. Theoretisch-Kader. Ze is ook zwaar dyslectisch, “wij hebben er voor gekozen groep5 opnieuw te doen, al hoefde dit niet perse” dyslexie maakt je niet automatisch “minder”of “dom”. Het is alleen allemaal lastiger en ze moeten 40* harder hun best doen enof lezen. Hopelijk een leuk advies, dat hem motiveert en verder ontwikkeld het beste eruit te halen.

Zijn juf zei in december dat hij, alleen op basis van de cito van vorig jaar en zijn methodetoetsen, kader zou krijgen. Maar zoals ik al zei, vorig jaar is zijn begrijpend lezen nooit voorgelezen. Nu wel en hij scoort een stuk hoger (hoge II). Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat hij op z'n plek zit in het vervolgonderwijs. Niet op z'n tenen hoeft te lopen, maar zich ook niet zit te vervelen.

wij hebben geen Cito toetsen maar iep toetsen. Hier worden kinderen als ze een bepaalt niveau niet gehaald hebben. Het jaar erna weer op dat niveau getest. Als het dan wel halen maken ze toetst van het jaar erop. Net zolang tot ze weten welk niveau ze zitten. Onze kinderen, beide dyslexie, zijn afgelopen jaar na gespecialiseerd hulp door getoetst. Daar bleek uit dat ze nu op niveau of erboven zitten. Op technisch lezen na maar dat telde volgens de juf niet mee voor het advies.

LindaH85 schreef op 23-01-2025 om 18:08:

[..]

Zijn juf zei in december dat hij, alleen op basis van de cito van vorig jaar en zijn methodetoetsen, kader zou krijgen. Maar zoals ik al zei, vorig jaar is zijn begrijpend lezen nooit voorgelezen. Nu wel en hij scoort een stuk hoger (hoge II). Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat hij op z'n plek zit in het vervolgonderwijs. Niet op z'n tenen hoeft te lopen, maar zich ook niet zit te vervelen.

een pre advies ligt altijd lager dan het daadwerkelijke advies heb ik begrepen, als hij goed presteert verder zal het wel goed komen. 


Dat op de tenen lopen, was ook echt onze afweging om groep 5 wel op nieuw te doen al kon ze gewoon door naar groep 6. Daarna maakte ze echt een perfecte doorstart, zonder continue te hoeven over presteren, continue bezig te zijn met lezen/oefenen thuis alles herhalen.  ze had had het heel zwaar in begin groep 5- toen werd zware dyslexie vastgesteld, ze heeft het altijd kunnen overcompenseren door gewoon zelf in te vullen wat er zou kunnen staan, en door haar prensenteer en podium talent, heeft ze een intensief jaar gehad het eerste jaar groep 5 met na school wekelijks begeleiding gehad van een orthopedagoog.

LindaH85

LindaH85

23-01-2025 om 18:47 Topicstarter

Handbal schreef op 23-01-2025 om 18:13:

wij hebben geen Cito toetsen maar iep toetsen. Hier worden kinderen als ze een bepaalt niveau niet gehaald hebben. Het jaar erna weer op dat niveau getest. Als het dan wel halen maken ze toetst van het jaar erop. Net zolang tot ze weten welk niveau ze zitten. Onze kinderen, beide dyslexie, zijn afgelopen jaar na gespecialiseerd hulp door getoetst. Daar bleek uit dat ze nu op niveau of erboven zitten. Op technisch lezen na maar dat telde volgens de juf niet mee voor het advies.

Ik zeg cito, maar het is de Boom LVS toets. Cito zit een beetje in mijn systeem 😅. Dus geen idee of dat net als met de IEP toets zo gaat eigenlijk. Volgens mij niet?

LindaH85

LindaH85

23-01-2025 om 18:50 Topicstarter

snoepjeharibo22 schreef op 23-01-2025 om 18:20:

[..]

een pre advies ligt altijd lager dan het daadwerkelijke advies heb ik begrepen, als hij goed presteert verder zal het wel goed komen.


Dat op de tenen lopen, was ook echt onze afweging om groep 5 wel op nieuw te doen al kon ze gewoon door naar groep 6. Daarna maakte ze echt een perfecte doorstart, zonder continue te hoeven over presteren, continue bezig te zijn met lezen/oefenen thuis alles herhalen. ze had had het heel zwaar in begin groep 5- toen werd zware dyslexie vastgesteld, ze heeft het altijd kunnen overcompenseren door gewoon zelf in te vullen wat er zou kunnen staan, en door haar prensenteer en podium talent, heeft ze een intensief jaar gehad het eerste jaar groep 5 met na school wekelijks begeleiding gehad van een orthopedagoog.

Het stomme is dat ze nooit hebben overwogen om hem te laten zitten. Mede door de NSCCT toets, die scoorde hij bovengemiddeld (geen idee wat dat verder betekent, maar zijn capaciteiten liggen iig hoog). In groep 5 vermoedde ze wel dyslexie, maar ze hadden nooit een rapport opgemaakt. Dus voor hij het traject in kon moesten ze hem eerst een half jaar doortoetsen. Dus pas halverwege (bijna eind) groep 6 werd hij pas getest.

LindaH85 schreef op 23-01-2025 om 18:08:

[..]

Zijn juf zei in december dat hij, alleen op basis van de cito van vorig jaar en zijn methodetoetsen, kader zou krijgen. Maar zoals ik al zei, vorig jaar is zijn begrijpend lezen nooit voorgelezen. Nu wel en hij scoort een stuk hoger (hoge II). Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat hij op z'n plek zit in het vervolgonderwijs. Niet op z'n tenen hoeft te lopen, maar zich ook niet zit te vervelen.

Op basis van laatste cito zou ik zeggen havo/vwo. Hoe is zijn werkhouding

LindaH85 schreef op 23-01-2025 om 18:08:

[..]

Zijn juf zei in december dat hij, alleen op basis van de cito van vorig jaar en zijn methodetoetsen, kader zou krijgen. Maar zoals ik al zei, vorig jaar is zijn begrijpend lezen nooit voorgelezen. Nu wel en hij scoort een stuk hoger (hoge II). Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat hij op z'n plek zit in het vervolgonderwijs. Niet op z'n tenen hoeft te lopen, maar zich ook niet zit te vervelen.

Kader??? Nou dat blijkt niet uit de toetsen van dit jaar

LindaH85

LindaH85

23-01-2025 om 20:22 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 23-01-2025 om 20:02:

[..]

Op basis van laatste cito zou ik zeggen havo/vwo. Hoe is zijn werkhouding

Ruim voldoende tot goed. Wel soms wat langzaam en dromerig.

LindaH85

LindaH85

23-01-2025 om 20:52 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 23-01-2025 om 20:06:

[..]

Kader??? Nou dat blijkt niet uit de toetsen van dit jaar

Dat baseerde ze op de methodetoetsen. Spelling en begrijpend lezen zijn heel slecht (laatste wordt ook nooit voorgelezen), rekenen heel goed. Ze heeft nog de cito's van vorig jaar bekeken en omdat hij daar op begrijpend lezen laag scoorde, omdat het niet voorgelezen werd, was dat het advies wat ze dan zou geven, alleen op basis van dat. Sowieso moesten we natuurlijk nog de cito's van nu afwachten.

Kader is echt een raar advies met deze uitslagen. Ik zou zeggen havo/vwo maar ook afhankelijk wat het beleid is op de VO scholen. Wat zijn de compenserende middelen. havo is vaak wat haalbaarder omdat je dat geen examen Duits of Frans hoeft te doen. 
Ook heb je waarschijnlijk een Iqonderzoek,  die zouden ze mee kunnen nemen in de advisering. 

Juf groep 7 hier. Nu ken ik je kind natuurlijk niet, dus wellicht zijn er zwaarwegende andere factoren, maar van wat ik op papier zie zou kader nieteens in mij opkomen. Een schooladvies is niet alleen het advies van de juf, maar wordt ook gedragen door de IB'er en directie. Als er echt een kaderadvies ligt dan zou ik een mail sturen naar de IB'er met een korte samenvatting van het gesprek. 
Dat het advies is gebaseerd op toetsmomenten waarbij hij niet de ondersteuning heeft gekregen waar hij recht op heeft. En hoe gaan zij er zorg voor dragen dat hij die ondersteuning in de toekomst wel krijgt. Dan staat dat op papier. 

Op je verhaal afgaande zou ik zeggen havo/vwo. En dan wel een school uitzoeken met een sterk dyslexieprofiel. 

Saartjepoes schreef op 23-01-2025 om 20:54:

Kader is echt een raar advies met deze uitslagen. Ik zou zeggen havo/vwo maar ook afhankelijk wat het beleid is op de VO scholen. Wat zijn de compenserende middelen. havo is vaak wat haalbaarder omdat je dat geen examen Duits of Frans hoeft te doen.
Ook heb je waarschijnlijk een Iqonderzoek, die zouden ze mee kunnen nemen in de advisering.

Met een dyslexieverklaring hoef je op het VWO ook geen eindexamen duits of frans te doen. Ook in de onderbouw is best wel wat mogelijk op gebied van taal, maar mijn ervaring is dat scholen daar wel heel verschillend mee om gaan.

LindaH85

LindaH85

23-01-2025 om 22:14 Topicstarter

Saartjepoes schreef op 23-01-2025 om 20:54:

Kader is echt een raar advies met deze uitslagen. Ik zou zeggen havo/vwo maar ook afhankelijk wat het beleid is op de VO scholen. Wat zijn de compenserende middelen. havo is vaak wat haalbaarder omdat je dat geen examen Duits of Frans hoeft te doen.
Ook heb je waarschijnlijk een Iqonderzoek, die zouden ze mee kunnen nemen in de advisering.

IQ (a.d.h.v. Nio) doen ze toch pas met de doorstroomtoets?

LindaH85

LindaH85

23-01-2025 om 22:19 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 23-01-2025 om 21:16:

Juf groep 7 hier. Nu ken ik je kind natuurlijk niet, dus wellicht zijn er zwaarwegende andere factoren, maar van wat ik op papier zie zou kader nieteens in mij opkomen. Een schooladvies is niet alleen het advies van de juf, maar wordt ook gedragen door de IB'er en directie. Als er echt een kaderadvies ligt dan zou ik een mail sturen naar de IB'er met een korte samenvatting van het gesprek.
Dat het advies is gebaseerd op toetsmomenten waarbij hij niet de ondersteuning heeft gekregen waar hij recht op heeft. En hoe gaan zij er zorg voor dragen dat hij die ondersteuning in de toekomst wel krijgt. Dan staat dat op papier.

Op je verhaal afgaande zou ik zeggen havo/vwo. En dan wel een school uitzoeken met een sterk dyslexieprofiel.

Uiteindelijk maakt het advies in zoverre niet veel uit, als hij maar niet onder zijn niveau komt te zitten en ook zeker niet boven zijn niveau. Zelf wil hij naar de mavo, en dat is helemaal prima. Havo zou hij ook nog wel willen als dat erin zit, maar met mavo zou hij al dik tevreden zijn. Ik neem sowieso je advies mee voor als het advies gegeven wordt. 

Ik moet wel zeggen dat ik het lastig vind om scholen te selecteren op hun dyslexieprofiel. Deze school zegt ook een dyslexieprotocol te hebben, maar eerlijk gezegd merk ik daar niet veel van. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.