Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag zoon in klas wordt erger

Hoi,

Mijn zoon zit in groep 8 en is altijd al een kletskous geweest. Echter werd het begin dit jaar erger en de juf gaf aan dat ze dacht dat er 'iets' achter zijn gedrag zat en advies om hulp te zoeken om achterliggende aan te pakken waardoor gedrag daarna verminderd. Dit heb ik gedaan, zoon is naar psycholoog geweest en conclusie is dat zoon zich normaal ontwikkeld en er geen achterliggende problemen zijn.

Echter na gesprek op school blijkt dat zoon's gedrag weer erger wordt en advies om wederom hulp te gaan zoeken. (trajct psycholoog 3 weken geleden afgesloten). Hij is druk, slordig, brutaal, wil altijd laatste woord, geen inzet, laag werktempo......en zijn niveau is drastisch gezakt laatste weken met als gevolg dat zijn vo advies daardoor omlaag zal gaan. Dus grote gevolgen voor mijn zoon.

Ik heb het gevoel dat mijn zoon denkt ach boeien wat maakt het uit en daarom neig ik naar positieve maar zeer strenge aanpak om dit gedrag als de donder weer in te perken. (heb gesprekken, zelf oplossingen laten bedenken enz enz reeds allemaal geprobeerd afgelopen maanden)

Anderzijds wat zou er 'onder' kunnen zitten als psycholoog niets heeft gevonden.

Pfff lastig!!

Heb echt even feedback nodig, kom er niet uit en wil graag een goede beslissing nemen.

Het is een lief manneke echter moet dit gedrag veranderen!

Alvast bedankt,
Zeeblauw

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Deze klas?

Herken je het probleem van thuis en van andere klassen?
Of is het slechts deze leerkracht die hem niet in toom krijgt?
Pubert hij?
Loes

Tineke

Tineke

16-01-2013 om 11:38

Gedrag

De grote vraag is: waarom heeft jouw kind dit gedrag nodig? Het is jammer dat de psych hier geen antwoord op heeft, want dat antwoord is er wel.
Heeft het te maken met puberteit, stoer willen doen, groot willen zijn? heeft het dus te maken met het overschreeuwen van eigen onzekerheid? Is hij op zoek naar grenzen? Is de thuisbasis onveilig (geworden)? Zijn er grote veranderingen geweest? Krijgt hij alleen negatieve aandacht? Staat hij onder druk- wellicht van oudere jongens? Is er iets naars gebeurd? Heeft hij een negatief zelfbeeld? Is hij uit de basisschool gegroeid, heeft hij behoefte aan uitdaging?
Dat zijn de belangrijkste vragen, en waarschijnlijk zijn er nog meer te stellen.
Worden er al beloningen gezet op goed gedrag, en wordt er 'smart' omschreven wat dat goede gedrag dan is?
Ik zou het, geloof ik, zoeken in dat zijn omgeving niet meer bij hem past. Hij moet er echter van doordrongen raken dat hij met zijn gedrag nu de kans verliest op een wel passende omgeving (lager niveau). Ik zou dus hem exact vertellen hoe hij het spelletje van groep 8 moet meespelen. En daar zou ik, in samenspraak met de juf, beloningen op zetten. Het moet tenslotte de moeite waard zijn voor hem.
Maar nu ga ik wel af op wat de psych vertelt, er is geen andere oorzaak.

Groep 8

Veel kinderen zijn basisschoolmoe dit laatste jaar. Je zoon reageert wat extremer misschien dan de rest en daarom trekt juf aan de bel. Zijn resultaten hebben eronder te leiden. Heb je al een goed gesprek met hem gehad, een doel gesteld? Naar welke school wil hij hierna? Heeft hij zelf een VO school mogen uitkiezen? Beseft hij dat als hij het nu verpest hij daar misschien niet naar toe kan?
Als het pubergedrag is en hij denkt "stoer" te zijn is het fijn als hij op tijd beseft dat hij nu niet goed bezig is. Met iets in het vooruitzicht, een doel, kan hij zijn gedrag misschien weer keren?
Een vooruitzicht kan je samen bedenken. Samen praten en samen leuke dingen doen. Positief blijven denken en hem stimuleren. Dit moet je misschien straks op het VO ook zien te begeleiden. De wereld wordt daar nog veel groter en hij ontmoet daar allerlei nieuwe mensen. Het zou handig zijn als hij dan ook beseft dat hij het met alleen stoer doen niet gaat redden....

zeeblauw

zeeblauw

17-01-2013 om 11:20 Topicstarter

Bedankt voor de reacties tot dusver

Hij begint idd ook te puberen en het gedrag is erger geworden in deze klas. Voorheen kletskous maar nu erger en lijden punten eronder (in de klas, wat hij thuis leert niet, goede punten dan)

Heb gistermiddag verteld dat ik gesprek heb gehad juf en wat school gezegd heeft. Hij was ontgoocheld, verdrietig, echt oprecht, mijn hart brak even. Na de eerst tranen zei hij maar de juf zei vorige week nog in gesprekje dat het steeds beter ging. Het heeft hem veel pijn gedaan en vertrouwen in de juf heeft hij op dit moment niet meer. Hij snapte het echt niet.....

Na het gesprek heeft hij heerlijk gespeeld en kon het zakken waarna we na het avondeten samen zijn gaan zitten om plannetje hoe overleef ik groep 8 op te stellen. (goede tip Heksenvet).

Heb het gevoel dat ik het goed heb aangepakt, positief, niet te zwaar maar wel duidelijk, consequenties besproken, toekomst vo e.d.

Hij heeft zelf een 3 tal punten genoemd die de juf het meeste 'stoort' en daarna 3 tal punten die hij denkt dat beter kunnen. Deze kwamen overeen zijn mening en die van de juf maar de mate waarin het last veroorzaakt verschilt. Maar dat geeft ook niet.

De 3 punten opgeschreven in zoons woorden en daarachter hoe hij beter kan reageren/handelen. Hij heeft zelf bedacht hoe en dit erachter gezet. Hij wil dit iedere dag met kruisje aangeven of het hem gelukt is of niet. En daar wil ik dan een beloningssysteem op zetten. Moet nog even over nakenken/overleggen met zoon wat exact.

Daarnaast gehad over hoe dingen overkomen bijv juf geeft aan dat hij stil moet zijn, zoon antwoord met ja maar ik was .... aan helpen. Dat ja maar eigelijk nee betekend. En hoe dit over komt bij de juf vooral als dit vaak gebeurt. Hoe zoon het bedoelt, hij bedoelt niet als niet mee eens maar wil het uitleggen waarom hij praatte. Waardoor zoon beide kanten van een situatie ziet en begrijpt hoe dit bij juf overkomt en hoe hij het bedoelt. En als hij het er niet mee eens is dit de volgende dag aan te geven als emotie gezakt is ipv zoals hij nu reageert.

Daarnaast volgende week gesprek met juf met zijn 3e zodat zoon kan aangeven wat hem nog dwarszit en soort van schone lei beginnen. Vind belangrijk dat hij ook leert om dit bij de juf aan te geven.

Bedankt voor de tips, heb ze goed kunnen gebruiken.

Iemand nog aanvullingen / advies ik hoor het graag.

Dreigement

Ik krijg een "aaaaargh-gevoel" als ik lees dat door zijn gedrag van de laatste paar weken zijn schooladvies zou wijzigen! Dan heeft of de juf een enorm probleem of jij hebt niet opgelet. Het kan niet zo zijn dat een VO-advies tot stand komt op basis van zijn gedrag de laatste paar weken! Hij zit waarschijnlijk al voor het 8ste jaar op die school? En ik denken dat ze op de school van mijn kinderen kortzichtig waren...

Ik zou vooral in verbinding blijven met je kind, blijf hem steunen, vertrouwen geven en begrenzen. Maar wat mij betreft vooral niet hetzelfde spelletje spelen als juf Bulstronk,

Groet, Coya

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.