Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ffzo

ffzo

21-08-2013 om 13:36

Hardnekkig spellingprobleem

zoon, 9, net groep 6 heeft al heel lang een 'taalprobleem'. (we zijn NL). knelpunten:
- lezen duurde lang voor op nivo, nu redelijk, maar moeilijke woorden nog lastig, leest niet makkelijk met 'lettergrepen', niet heel snel, begrip redelijk.
nu avi E5 net.
- als een juf vraagt: op welke letter eindigt 'scheef', zei hij hardnekkig: 'w'. (???) als ik thuis navraag, zegt hij het meestal goed, behalve dat hij wel of geen n aan het einde soms zegt (en schijft), maar dit is bekend.
- spellingsregels gaan echt consequent fout. dubbele klinkers (vakken)
- spontane spelling zeer slecht, hij doet maar wat.
- beetje chaotisch is hij, concentratieboog matig (bij rekenen beter).
- bijles juf had het zelfs over het horen?? maar daar nooit echt iets van gemerkt.

nu logo en net bijles.
wie heeft nog tips.

Gehoor en zicht

Ook al heb je er weinig van gemerkt voor kinderen is een gehoorprobleem of slecht zien vanzelfsprekend en ze compenseren dat vaak heel natuurlijk terwijl ze daardoor wel informatie missen. Dus ik zou zeker bij de huisarts langs gaan om het gehoor en het zien te laten testen. Zo kun je sluipenderwijs een grote achterstand oplopen.
Dochter hier was verdacht voor dyslexie maar dat kwam er niet uit bij testen. De spellingsproblemen zijn door de leerkracht in groep 7 geinventariseerd en op de hiaten hebben we huiswerk meegekregen dat we thuis samen hebben gedaan. Vooral veel rijtjes en grammatica. En dan niet 'toetsen' maar inprenten, eerst goed hardop lezen, dan uit het hoofd en dan pas toetsen. Oefenen en oefenen.
Nu merk je er weinig meer van. Soms als ze moe is komen er nog dezelfde foutjes.

Lezen

Dochter las thuis strips en boeken die we samen uitzochten. Ook voor school zochten we een boek dat ze meenam waar ze gemotiveerd voor was. Avi boekjes waren daarvoor minder geschikt. Ik liet haar ook etiketten en uithangborden spellen en voorlezen en alles wat leesbaar voorbij kwam, met name als het om moeilijke woorden ging.
Het is ook sterk verbeterd op het voortgezet onderwijs met het leren van woordjes in vreemde talen. Blijkbaar deed ze daar een soort routine mee op dat ook doorwerkte in haar Nederlands.

Dalarna

Dalarna

21-08-2013 om 15:28

Niveau

Hij zit op niveau met lezen, niet nét maar gewoon op niveau.

Nooit aan dyslexie gedacht?

Fransien

Fransien

21-08-2013 om 15:42

Horen

Altijd even het gehoor uitsluiten, als kinderen net niet helemaal goed horen, kunnen ze de eindklanken niet goed horen en dus ook niet goed schrijven. Zo'n gehoortest is niet zo ingrijpend en als hij toch buisjes moet en ineens veel makkelijker gaat spellen ben je blij dat je het gedaan hebt.
De juffen bij ons op school vragen bij twijfel over spelling/lezen altijd de ouders om de ogen en oren te laten controleren. De kleuterjuffen ook als er op de lijstjes autismekenmerken voorkomen, eerst ogen en oren, daar zijn al zoveel kinderen van opgeknapt.

Inderdaad

Ogen en oren laten checken bij twijfel is inderdaad goed. Onze jongste bleek in groep 4 best slechthorend te zijn (en niemand op school die twijfels had maar ik wel).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.