Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 09:42

Hb en psycho educatie

Onze zoon van net 8 is vorige maand getest en daaruit kwam dat hij hb is met een v/p kloof.
School pakt dit goed op, daar hebben we vertrouwen in.
De psychologe dringt aan op psycho educatie, ze vindt dat zoon goed moet weten wat er met hem aan de hand is.
Wij weten niet zo goed wat we met dit advies moeten. Praktisch gezien is het knap onhandig, in de stad waar wij wonen is zoiets niet. Wat ons is aangeraden is een half uur rijden, moet onder schooltijd en dat kost mijn man veel vrije dagen. We hebben maar 1 auto en die gebruikt hij. Dit is best op te lossen hoor, maar handig is het dus niet.
Ons grootste punt is dat wij nu niet direct hele grote problemen zien. Op de website van die specialist gaat het over problemen, in het boek wat wij met zoon hebben bekeken gaat een groot gedeelte over problemen. Maar zoon vindt het nu "best handig" dat hij zo vlot leert en nu andere dingen op school aangeboden krijgt. Hij weet dat hij soms anders denkt dan vriendjes, maar dat pakt hij nu ook nog goed op. Wij willen hem nu echt niets aanpraten.
Een klein puntje bij onze twijfel is ook dat dit grapje ook op onze rekening komt. Onderzoek betaalden we zelf, nu dan nog eens 750 euro is best veel.

Zoon functioneert nu dus best goed, heeft vriendjes en wordt in de klas geaccepteerd. Doen we hem nu dan tekort als we psycho educatie even laten voor wat het is?

Iemand hier ervaring mee?

Nee

If it ain't broke, don't fix it.

Die psycho-educatie kan ook meer stuk maken dan helpen door er de nadruk op te leggen dat het allemaal heel bijzonder en moeilijk is. Dat heb ik gezien aan mijn ene zoon die op Leonardo-onderwijs heeft gezeten.

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 10:00

Skik

Daar zijn wij dus ook bang voor. Als het nou een heel sneu jochie zou zijn zouden we het vast heel anders zien, maar dat is dus niet zo. In onze ogen althans.

Specht

Specht

09-04-2017 om 10:09

Kritisch

Zolang je zoon goed in zijn vel zit zou ik het niet doen.
Wat win je ermee?
Wij hebben al weer jaren geleden ook zo'n soort aanbod afgeslagen, omdat wij de meerwaarde er niet van inzagen, en zoon heeft zich prima ontwikkeld.
Misschien ben ik wat te kritisch maar heeft het onderzoeksbureau connecties met de praktijk waar je heen verweven wordt?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-04-2017 om 10:13

Gemeente

Ik heb nog nooit een onderzoek of psycho educatie hoeven betalen. Tenminste, niet de laatste 10 jaar. Volgens mij wordt tot 18 jaar door de gemeente betaald.
Waarom hebben jullie laten testen, als er verder geen problemen zijn?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 10:36

Phryne Fisher

Er was sprake van automatiseringsproblemen. Problemen met spelling en de tafels. Niet slecht genoeg voor betaald onderzoek, maar wel iets waar wij én school niet direct de vinger op konden leggen. Omdat zoon wel wat opvalt zeg maar en ineens allerlei mensen verschillende ideeën over hem kregen hebben wij dat " breed huppeldepup onderzoek" aangevraagd. Voor school ook handig, dan kan er gericht wat gebeuren ipv wat probeersels.

Het is niet zo dat er geen problemen zijn, ze zijn er wel. Alleen hebben we nu wel een idee van hoe dit komt.

Hier in de stad kennen ze wel psycho-educatie. Maar dat is dan echt voor gedragsproblematiek. En dat is dus niet aan de orde.

Ik heb hier trouwens natuurlijk wel de huisarts over gebeld. Tegen beter weten in. Maar ja, iedereen roept altijd maar dat ze alles vergoed krijgen. Kwam niet verder dan de assistente. Die mij vertelde dat psycho-educatie op deze leeftijd onzin is en dat hb zijn is volgend jaar toch over

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 10:38

Specht

Dat idee hebben wij een beetje. Lijkt een apart wereldje, die specialisten in het hb zijn.
Maar goed, we willen zoon dus niet tekort doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-04-2017 om 10:48

Apart

Hier was een verwijzing geen enkel probleem voor de huisarts. Ze morrelde wel iets over 'of je het wel wilt medicaliseren' maar toen kregen we een verwijsbrief voor onderzoek. Toen daar uiteindelijk niets uitkwam werden we wel zonder hulp voor kind, maar met opvoedgesprekken weer naar huis gestuurd. Dat is dan wel een beetje jammer en ik had ook wel een idee dat het een budgetkwestie was. Voor mijn andere kind (met diagnose) is alles vergoed, psycho educatie, oudergesprekken en alles wat erbij kwam.
Maar die huisarts is dus wel de eerste hobbel die je moet nemen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 10:52

Phryne Fisher

Ging dat ook over hb zijn?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-04-2017 om 11:00

Nee

Maar er is wel intelligentie-onderzoek gedaan. We wisten van tevoren de uitslag niet.

Dendy.....

Niet doen.

Je hebt een slimme zoon. Die snapt veel dingen zonder wr moeite voor te hoeven doen. Maar sommige dingen moet je ( ook als je slim bent) 'gewoon' leren. En waar gemiddelde kinderen dat al lang en breed in de vingers hebben, wat dat is, 'gewoon leren', is dat voor hem iets waar ie misschien iets later achter komt, en iets meer moeite voir moet doen. Niks mis mee. Maar wel handig om he te realiseren.

En hij denkt vast sneller dan anderen. Of heeft bijzondere interesses. Daardoor komt ie misschien soms iets 'anders' ' over dan anderen. Maar goed. Iedereen heeft wel iets bijzonders toch? Je bent extreem lang, doet aan een gekke sport, hebt 12 broertjes en zusjes, je zit in een rolstoel, je vader is koning, je hebt ADHD, bent onderdeel van een identieke drieling, of wat dan ook. Fijn. Beetje variatie.....

Ik zou een vinger aan de pols houden, maar no way een probleem creëren dat er helemaal niet lijkt te zijn. Je hebt handvaten gekregen...je weet nu waar die 'dingetjes' waarom je dat onderzoek inging vandaan komen. Mooi. Helder. geen grote reden tot zorg of uitgebreide follow up. Eerst maar eens een jaartje verder kijken of 'weten waar het vandaan komt' genoeg is om op een prettige manier verder te gaan. Vast wel. En zo niet, kun je altijd verder aan de slag. Toch? Je bent er zelf bij. Elke dag.

Ingrid

Rosaroos

Rosaroos

09-04-2017 om 15:39

Wat een onzin

Psycho-educatie omdat zoon moet weten wat er met hem aan de hand is?
Ik zou dat niet serieus nemen.

Heb je al gegoogeld op de mythe van de Vp kloof?
Een Vp kloof bij hoogbegaafde kinderen komt relatief vaak voor. Dat betekent niet gelijk dat je zoon een probleem heeft.

Ik zou je vraag stellen op het hb-kind-forum.
Daar ben ik volgens mij psycho-educatie bij een Vp kloof nog nooit tegen gekomen.

Hier een kind met een enorme Vp kloof (49 punten). Ja, kind heeft wat typische dingetjes en heeft de eerste jaren van het VO (VWO) veel begeleiding van ons gehad. Vanaf de bovenbouw gaat het prima, zonder begeleiding.

Ik zou vooral letten op de juiste uitdaging op school en niet alleen de focus op wat niet goed gaat. Zorg dat zijn hersenen moeten nadenken. Dat is voor hb-ers een actie die ze nodig hebben, net zoals mensen enorme behoefte kunnen hebben aan sporten.

Psycho-educatie voor de school

Da's misschien wel handig als school bij wat voor obstakel dan ook verwijst naar de v/p-kloof.

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-04-2017 om 16:53

wat is er dan aan de hand?

"De psychologe dringt aan op psycho educatie, ze vindt dat zoon goed moet weten wat er met hem aan de hand is."

Ik sluit mij aan bij de anderen. Wat is er dan aan de hand? En waarom zou hij daarvoor dan deskundige hulp nodig hebben? Hij weet toch al dat hij slim is? Of ziet de psycholoog de kloof als 'het probleem'?

"Het is niet zo dat er geen problemen zijn, ze zijn er wel. Alleen hebben we nu wel een idee van hoe dit komt."

Hoe bedoel je dat? Je bedoelt dat je de kloof als een verklaring ziet? Wat Rosaroos ook al schreef: google eens op 'de mythe van de Vp kloof'. Er is geen 'dus..'.
(Hier trouwens ook een zoon met een enorme kloof (>40 punten). Hij kan automatiseren als de beste. Trek dus niet te snel conclusies, breng niet te snel dingen in verband met 'De Kloof'. (lastig hoor, anderen zullen dat wel doen)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 18:52

Ijsvogeltje

Probleem van tafels niet uit zijn hoofd kennen: hij rekent ze uit en komt daarom niet aan het gevraagde tempo.
Spellingsregels zijn volgens de psych een gevalletje eigenwijzigheid: waarom sch als sg ook prima klinkt. Hij zal moeten leren dat sommige dingen gewoon zo zijn.
Er werd gedacht aan dyslexie, bij gebrek aan andere ideeën. Fijn dat we nu een andere kant op kunnen denken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 19:01

En over kloof

Ik heb me eigenlijk helemaal niet zo verdiept in die kloof. Op het moment is school druk bezig om een en ander in gang te zetten voor zoon. Na de meivakantie gaan we weer bekijken hoe of wat. Ik wil eigenlijk vooral dat hij de rest van het schooljaar gebruikt om de achterstanden op taalgebied weg te werken, daar krijgt hij nu rt voor. Zodat hij volgend schooljaar met een goede basis verder kan gaan. Hij mag dan ook naar de plusklas.

En zelf stuur ik hem links en rechts wat bij wb het sociale. Beetje praten waarom andere kinderen soms dingen doen en waarom hij dan op een bepaalde manier reageert. En hoe dat misschien anders kan.

We laten die psycho-educatie rusten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 19:04

Aanvulling

Voor zover ik weet is het juist die kloof waardoor school rt bovenschools kan aanvragen. Zij hebben zo'n term blijkbaar ook nodig.

Precies dendy

Hij rekent ze uit.

Maar hij KAN ze best uit zijn hoofd leren als hij daar het voordeel van inziet! Kwestie van ander stukje hersens inzetten. Dat je ook voor woordjes leren gebruikt. Vertel hem maar dat m dat nog goed van pas komt als iat soepeltjes kan, dingen uit zijn hours leren,mals ie straks Frans, duits , Engels ( latijn en Grieks?) moet leren. Fijn om dat nu alvast onder de knie te krijgen. Maak er een spelletje van. Met tafelkaartje of zo.antwoorden binnen 0.5 seconde verplicht.

Minder slimme kinderen hebben geen keus. Steeds uitrekenen is doidvermoeiend, en duurt te lang. Dus die hebben noodgedwongen al veel eerder bedacht dat stampen/ automatiseren handiger is.

Ingrid

Bennikki

Bennikki

09-04-2017 om 19:19

Rosaroos (beetje ot)

Onze zoon heeft een kloof van 40 punten en ik had nog niet iemand gehoord die een nog grotere had- maar die van jou dus wel. Ook een V/p kloof? Zoon zit in de 1e (VO) en het gaat redelijk, inderdaad wel met begeleiding; toch loop ik wel tegen wat dingen aan.. Goed te horen dat het bij jullie nu beter gaat! Heb je misschien nog wat tips te delen?
Verder lijkt me die psycho educatie inderdaad nog helemaal niet nodig en ik ben er ook niet voor om kinderen hun IQ te vertellen, nergens goed voor. Hoezo zou hij moeten weten wat er met hem 'aan de hand is'?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 19:51

Bennikki

Zoon heeft een hele lange ochtend zitten zwoegen bij de psycholoog. Reken maar dat hij wilde weten waar dat goed voor was en wat de uitkomst was. Echt geen kind die dat zomaar laat zitten.

We hebben hem geen harde cijfers gegeven hoor. Idd nergens goed voor.

Maar zoon voelt heus wel dat het soms met leeftijdsgenoten wat lastig gaat. Zijn interesses zijn net wat anders, hij speelt anders op het schoolplein. Zijn taalgebruik valt klasgenoten op, hij krijgt wel eens commentaar, want soms wel heel ingewikkeld taalgebruik. En zoon zat met het probleem dat hij een jongetje waar hij al jaren mee speelt eigenlijk al een poosje knap irritant vond. Maar te beleefd om die vriendschap af te kappen. Toen hij hoorde "wat er aan de hand" is zei hij vrij snel daarna fluisterend : is het daarom dat ik Pietje steeds zo dom vindt doen?

Voor mijn zoon is het wel fijn te weten dat zijn "anders zijn" niet gek is en dat dat ergens door komt. Maar wij denken dat wij hem daar zelf ook wel wat over kunnen vertellen zonder er een drama van te maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 19:58

Ingrid

Daar ligt dus een uitdaging voor ons. Zoon neemt niet zoveel aan. Ik krijg hem ook niet aan zijn verstand dat hij leeskilometers moet maken bijv. Hij vindt lezen niet leuk en dus gaat dat alleen met een hoop gedoe hier thuis. Die tafels vindt hij ook best onzin en hij is niet te porren voor een wedstrijdje hierin. Beetje lui eigenlijk. En voor omkoperij of dreigen is hij nog nooit gevoelig geweest

Rosaroos

Rosaroos

09-04-2017 om 20:09

Ik had over de leeftijd heen gelezen

Ik dacht dat hij in groep 8 zat. Hij is pas 8 jaar. Mijn zoon was 6,5 jaar toen wij de hb conclusie kregen met enorme Vp kloof.
Er zijn goede boeken voor kinderen van die leeftijd. Mijn kind heeft veel gehad aan: Hoogbegaafd nou en? Dat hielp ons en hem om te constateren wat bij hem wel of niet speelde. Daar kwamen ook dingen uit die wij niet wisten. En natuurlijk ook dingen die helemaal niet aan de orde waren.
Er is een nieuwer boek: Ben jij een cheetah. Daar hoor ik ook goede geluiden over.

Ik zou niet wachten tot volgend schooljaar dat je zoon naar de plusklas kan. Hij moet nu al positief effect merken van het onderzoek. De RT gaat gestart worden, dat is goed voor hem. Maar niet positief voor zijn hoofd. Zorg dat er ook iets gebeurd waar hij zelf behoefte aan heeft. Dat kana nu al een plusklas zijn, een online cursus op school of thuis of iets anders waar zijn hoofd behoefte aan heeft.

Rosaroos

Rosaroos

09-04-2017 om 20:13

Bennikki

Ja, ook een Vp kloof. Er is altijd iemand die een grotere kloof heeft
Die ben ik ook tegengekomen......

Ik kan best tips delen maar niet op dit forum.
Als je een mailadres neer kunt zetten, kan ik je wel mailen.

Op het hb-kind-forum kun je ook ervaringen vinden van kinderen met een grote Vp kloof.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2017 om 20:25

Rosaroos

Hij kan niet nu al naar de plusklas. Dit is een samenwerking tussen de 4 basisscholen hier in de wijk en hij kan nu niet meer aansluiten.
Maar hij is al wel gekoppeld aan een paar andere leerlingen in de school waar hij samen een project moet gaan doen. Hij wordt wel aan het werk gezet. Ik hoop dat hij dit ook op gaat pikken.

Li

Li

09-04-2017 om 23:28

Leeskilometers

Gaat hij alleen maken als hij iets echt graag wil lezen. Bijvoorbeeld Grijze Jager of zo.

misschien is er nog iets in dit oude draadje

Zelf ben ik ooit eens een draadje gestart: https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/help-we-zijn-de-hb-fuik-ingezwommen

Misschien dat je in de reacties nog dingen ziet die aardig zijn voor je. Ik moest aan dat draadje denken vanwege het idee "hoezo *moeten* we wat?". Verschil was wel dat onze zoon geen problemen had op school. Ik weet niet of er bij hem een V/P kloof werd geconstateerd, dat is mij in elk geval niet als een belangrijke conclusie gepresenteerd. Maar dat HB, daar moesten we van die mevrouw toch eigenlijk wel wat mee, hij moest eigenlijk naar een andere school. Dat wou hij niet, dus ging hij niet. Hij is wel uiteindelijk naar de Day a Week School gegaan overigens (ttv dat draadje kon dat nog niet, later wel), dus er waren wel extraatjes.

Wat mij opviel is dit. Er werd destijds door die HB mevrouw opgemerkt dat het toch zo belangrijk was voor mijn zoon om om te gaan met 'ontwikkelingsgelijken'. Daar kon ik me wel wat bij voorstellen. Het grappige was dat hij op een gegeven moment zowel op scouting zal als op de DWS (slimme-kinderenklasje, dus daar zaten die ontwikkelingsgelijken dan), maar op zijn verjaardag wel kinderen van zijn gewone klas en van de scouting uitnodigde, en niet van de DWS.
Nu doet zoon Technasium, in een klas waarin nog meer kinderen zitten die een klas hebben overgeslagen. Hij was in zijn basisschoolklas de enige die naar het VWO ging. Nu zit hij dus tussen de ontwikkelkingsgelijken die zo belangrijk zouden zijn en die hij op zijn gewone basisschool eigenlijk niet had. Ik vroeg hem laatst waar hij het nu leuker vond: destijds op de basisschool, of nu op het VWO. Het antwoord was: de school nu, als je de frequente lesuitval mocht meetellen. Maar als dat niet meetelde, dan toch de oude basisschool.

Tot zover het belang van ontwikkelingsgelijken. Kennelijk ook geen wet van Meden en Perzen. En wat ben ik blij dat we destijds wel naar onze zoon en niet naar de HB mevrouw hebben geluisterd, en hem gewoon lekker op zijn buurtbasisschool hebben laten zitten, in plaats van ons een probleem hebben laten aanpraten. Nu zijn er bij jou wel degelijk problemen, maar goed, dan nog geldt dat je je geen narigheid hoeft te laten aanpraten die er nog niet is.

Groeten,

Temet

Li

Li

10-04-2017 om 11:33

Haha

Die lesuitval, dat is inderdaad het mooiste dat een VO school te bieden heeft aan een kind.

ontwikkelingsgelijken

Daar heb ik wel andere ervaring mee dan Temet. Ik vond het zelf altijd een beetje onzin: vriendschap hangt toch niet van je cognitieve niveau af? Maar pas toen mijn jongste twee overstapten naar een andere school en in een klas met allemaal hoogbegaafden kwamen, zag ik dat het toch wel uitmaakte. Er viel heel veel ruis en onbegrip weg, blijkbaar, en de kinderen kregen toch echt een ander soort vriendschappen.
Het was niet alleen het passender onderwijs waardoor ze opbloeiden!

Bij mijn twee oudere zoons zag ik eerder al iets vergelijkbaars toen ze op het gymnasium begonnen, dat ze toen pas echte vriendschappen kregen. Maar dat zag ik toen nog meer als een leeftijd dingetje.

Ik vind zelf dus dat ik dat aspect echt heb onderschat. Al hebben ze hier thuis elkaar, wat ook al scheelt. En ik ben erg blij met de plekken waar de kinderen nu zitten: volop tussen de types 'zoals zij'

Aan de andere kant kan ik alleen maar zeggen dat hoogbegaafden net zoveel van elkaar verschillen als alle andere kinderen, en dat het op alle vlakken altijd weer gaat om wat voor dat specifieke individu werkt/niet werkt, fijn is/niet fijn is enz. Dat blijft dus gewoon zoeken en uitproberen.

Ik zou denk ik vooral eerst zelf heel uitgebreid inlezen en dan waar je dat nodig vindt, er zelf over praten met je kind. Het lijkt mij persoonlijk niet nodig om daar iemand bij in te schakelen.

Fransien

Fransien

10-04-2017 om 17:15

ontwikkelingsgelijken en psycho-educatie

Psycho-educatie is een leuke, het spekt de portemonnee en is een leuk onderdeel van een pakket van testen en begeleiden. De meeste ouders willen dat graag en vinden hun kind ook absoluut uniek en bijzonder en zo anders dan de anderen.

Met mijn 4 kinderen heb ik enige ervaring, ze zijn alle 4 hb en alle 4 verschillend.
De oudste heeft wel behoefte gehad aan wat uitleg na de test, juist omdat ze door het pluswerk zo anders werkte dan de rest van de klas. Dat werd beter naarmate ze ouder werd en het makkelijker kon plannen.
Sociaal gezien heeft ze ook haar vriendinnen wel gevonden, niet puur uit de klas maar juist ook vanuit muziek (speelt in een orkest) en vanuit scouting. We merkten wel dat haar vriendinnen ook allemaal slim en eigengereid waren, net als zijzelf.

Tweede heeft weinig behoefte gehad aan uitleg van ons, wel aan een omgeving waarin hij juist niet de enige was met zoveel pluswerk. Hij is uiteindelijk naar een Leonardoschool gegaan en in een lastige klas terecht gekomen met heel veel gepest, juist het onderhuidse gepest. Hij is blij dat hij geen uitzondering meer is, maar nog blijer dat hij versneld is en komend jaar naar de middelbare kan.

Derde heeft twee dikke vriendinnen in de klas. Sociaal gezien heeft ze het fantastisch en cognitief is het nog wel voldoende. Ze weet dat ze slim is want ze haalt de hoogste cijfers van de klas. Ze weet ook dat ze niet altijd klikt met iedereen, en dat ze gevoeliger is dan de meesten. Dat laatste vindt ze wel irritant, maar het hoort bij haar.

Met de vierde zullen we hoogstwaarschijnlijk wel naar een leonardoschool moeten, hij heeft een TOS in combinatie met hb, niet handig. Hij heeft ook amper aansluiting in zijn klas en voor zijn sociale ontwikkeling zou het goed zijn om tussen ontwikkelingsgelijken te zitten.

Bennikki

Bennikki

10-04-2017 om 21:28

Rosaroos (ot)

Zou je me willen mailen? Dat zou ik heel erg waarderen. Het kan naar [email protected]

Bennikki

Bennikki

10-04-2017 om 22:37

Foutje

Het is [email protected] , dus 1 n

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.