Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
felicia

felicia

22-06-2013 om 19:09

Help, jz wil mij ontheffen van gezag

hoi, ik ben felicia, 50 jaar, mijn dochtertje van bijna 10 woont al bijna 3 jaar bij mijn ouders, mét OTS. Het oudelijk gezag berust alleen bij mij. Nu wil JZ de OTS beindigen want alles gaat goed, maar nu willen ze mij ontheffen van het OG, mag dat zomaar? en zou ik de voogdij niet kunnen délen met mijn ouders??

Ots en gezag

Een ots is een ondertoestelling. In een ots staan doelstelling om aan te werken om te zorgen voor de terugkeer van jou dochter. Als jou dochter bij jou ouders zal blijven wonen en er niet meer gewerkt wordt aan een terugkeer naar huis dan is het gebruikelijk dat het gezag weg gehaald wordt bij biolologische ouders. Er wordt namelijk niet meer gewerkt aan de doelstellingen van de OTS dus is deze niet meer van toepassing. Als je het gezag overdraagt aan BJZ (of gewoon jou ouders waar ze nu woont) blijf je uiteraard gewoon moeder! Daar kan niets tegenop. Het is wel begrijpelijk dat je dat niet leuk vind, het geeft je het gevoel in ieder geval dat nog iets te zeggen hebt. Ouders blijven ook na ontheffing betrokken bij hun kind en behouden het recht hun kind te zien.

Praktisch is het wel als ze iets nodig heeft jou ouders niet naar jou hoeven, maar als je een goede band hebt kunnen ze dat natuurlijk in goed overleg gewoon blijven doen. Houden jou ouders zich niet aan de afspraken e.d. Dan kun je naar de rechter stappen en dat afdwingen.

Kortom..... Eigenlijk hoeft er niet zoveel te veranderen als het nu ook goed gaat! Sterkte! En de rechter doet een uitspraak er over, soms ontnemen ze iemand niet het gezag wettelijk gezien moeten ze het aanvragen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Het lijkt mij best heftig om je ouderlijk gezag kwijt te raken, zeker als het juist goed gaat?
Wil je zelf ook dat ze bij je ouders blijft wonen?

Sterkte, iig.

Afstemmen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-en-ouderlijk-gezag-kind/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-de-voogdij-over-een-kind.html
Omdat je ouders voor je dochter zorgen en jij bent de moeder is het zaak om met je ouders af te spreken wat je wil en dan op 1 lijn je te presenteren bij de rechtbank. Je wilt wel voorkomen dat er onenigheid ontstaat. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de rechter het gezag danwel bij jou danwel bij je ouders zal willen leggen. Iemand moet de knoop doorhakken. Het zal van de aangevoerde argumenten van BJZ afhangen wat de kinderrechter daarover beslist.
Natuurlijk blijf je altijd de moeder van je dochter, dat staat los van de wettelijke regelingen. Alleen als er verschil van mening is over zaken die beslist worden voor je dochter is het gezag uiteindelijk bepalend.
Maar zomaar kan BJZ dit niet doen.
Overleg met je ouders en neem een goede advocaat.

Felicia

De redenering is wat Tasja al schreef: er wordt niet meer gewerkt aan terugkomst, want het kind blijft met jouw instemming bij jouw ouders, dus kunnen jouw ouders ook het ouderlijk gezag krijgen. Dat heeft dan: duidelijkheid voor het kind,w aar het kind op zal groeien. Het grote verschil is, dat jouw ouders dan in principe kunnen beslissen over school en over medische zaken.
Als de relatie met jouw ouders goed is en jullie kunnen nu al over dit soort dingen samen praten en samen beslissen, dan verandert er in principe niet zoveel. Al voelt het wel als een verandering en het kan je ook nog eens voor de voeten geworpen worden: u heeft het gezag niet meer mevrouw.

IK zie wel een ander punt: jij bent al vijftig, dus jouw ouders moeten toch ergens in de zeventig zijn. En je dochter is pas 10. Stel dat met een van je ouders iets gebeurt en zij kunnen niet meer voor je kind zorgen, wat dan? In dat verband zou ik het wijs vinden om het ouderlijk gezag wel bij jou te laten, zodat er continuïteit in de zorg wordt gegarandeerd. Dat wil zeggen: mocht het zo zijn dat je niet zelf voor je kind kunt zorgen, dan zou je zelf een andere woonplek voor je kind kunnen zoeken.
Het is jammer dat de optie 'toeziend voogd' niet meer bestaat, want zoiets zou eigenlijk wel wat zijn: je ouders als toeziend voogd, jij het ouderlijk gezag, je ouders doen de opvoeding, maar jij beslist over de grote beslissingen. Helaas kan dat niet meer.

Een voordeel van het ouderlijk gezag bij je ouders neerleggen is wel, dat je kind in de puberleeftijd niet moeilijk kan gaan doen door jou en je ouders tegen elkaar uit te spelen. Niet dat dat zeker zou gebeuren, maar het kan nog wel eens voorkomen, ook bij kinderen met getrouwde ouders (vader en moeder tegen lekaar uitspelen).

Je kunt zeker bij de rechtbank verweer voeren: dat het nu goed gaat komt omdat jij als ouder met het ouderlijk gezag goed meewerkt en het beste kiest voor je kind en die situatie wil je graag zo houden (een advocaat zal het beter formuleren). Het zal er ook aan liggen wat je ouders willen: willen zij graag het ouderlijk gezag, dan heb je minder kans om het aan te vechten. Als zij het eigenlijk niet willen, omdat ze het nut ervan niet inzien (het zou geen verschil maken met hoe het nu gaat) dan kunnen zij dat ook bij de rechtbank duidelijk maken. BJZ zal dan het nut moeten aantonen, dat zou dan vooral liggen in mogelijke verschillen van mening tussen jou en je ouders of loyaliteitsconflicten bij het kind.

Heb je hier iets aan? In de praktijk zal er weinig veranderen als de verstandhouding met je ouders goed is.

Tsjor

Uitspraak

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BX5389
Uitspraak waarbij het gezag bij moeder bleef terwijl kind bij grootouders woont.

Loki

Loki

24-06-2013 om 13:39

Hoeft niet

Ik kan je alleen mijn eigen ervaring delen. Eind vorig jaar is er besloten dat mijn kind tot zijn 18e bij pleegouders blijft, maar het advies van de onafhankelijk onderzoeker was dat het ouderlijke gezag bij de ouders blijft. Dus het is niet altijd dat je als ouder uit de ouderlijke macht wordt gezet als je kind niet meer thuis komt wonen.
Maar wij werken nu hard aan samenwerking met de pleegouders. Ik kan me voorstellen dat als ik me zou blijven verzetten en geen poging doe tot samenwerking dat BJZ anders zou gaan denken.
Als de samenwerking met je ouders goed is, probeer dan een gezamelijk front naar de rechter toe te presenteren. Ook gezien de leeftijd van je ouders. En zorg voor een goede advocaat!

Bjz

Als de relatie met BJZ goed is dan kun je alvast bespreken wat jij en je ouders willen. Anders zou ik mijn kruit niet verschieten en een kort briefje maken wat jij en je ouders willen en dat aan hen geven en een kopie meenemen in geval BJZ dat niet aan de kinderrechter presenteert. De kinderrechter gaat er uiteindelijk over. En al teveel discussie kan BJZ aangrijpen om er weer argumenten uit te vissen waarom zij het anders zouden willen. Dus geen discussie.
En mocht je het anders willen dan je ouders dan is het wel lastiger maar ook dan kan de kinderrechter beslissen om het gezag toch bij jouzelf te houden. Stem dan zelf goed af met je advocaat en/of maak een duidelijk briefje.

Zit je in strjd met je ouders hierover?

Als ik je bericht lees, krijg ik het idee dat er hierover een strjd is met je ouders, klopt dat?

Los daarvan gebeurt er iets wat volgens mij niet kan. Ten eerste kan bj gedwongen uhp de ots niet beeindigd worden en beeindigng gezag is geen logische afsluiter. Weet je zeker dat ze de ots willen beendigen? Of heb je straks wel een ots en geen gezag?

Jawel...

Juist bij ots zonder kans op terug keer naar biologische ouders geld die voogdij. Ook bij een gedwongen ots ligt het gezag bij ouders. Het gezag van een voogd wordt er aan toegevoegd. Bij een ontheffing kan de instantie of persoon die de voogdij krijgt de zaken beslissen. Zal dit normaal in overleg doen met ouders, maar uiteindelijk nemen zij de beslissingen.

Als je ontheven wordt kan het gezag naar bjz gaat of naar jou ouders waar ze woont. Als jou ouders oud zijn en niet meer voor haar kunnen zorgen dan bepalen zij waar ze naar toe kan. Als bjz het gezag krijgt bepalen zij

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.