Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

helpen in het huishouden (onwil en lui)

wij hebben 4 kinderen, leeftijden 8 (jongen), 10 (2 meisjes) en 14 (jongen). Ze hoeven niet zo veel te doen in huis, vind ik ook niet nodig. Maar, tafel dekken hoort er wel bij. Als ik roep dat ze het moeten doen, is 1 van de meiden altijd zo lief om meteen te komen helpen. De andere meid hangt dan nog wat op de bank of achter de pc en de jongste helpt af en toe wel en af en toe niet, of raakt snel weer afgeleid. Oudste doet soms een beetje mee (hij heeft ook autisme, maakt het ook niet makkelijker om hem dingen te laten doen). We zijn het zo zat dat het ene meisje wel helpt en de rest bijna nooit of niet! Hebben jullie daar nog goede ideeën en suggesties voor?

Ik complimenteer de helpster altijd en maak heel duidelijk dat het niet de bedoeling was dat zij altijd maar helpt. Zelf maakt ze er geen punt van, 'ik doe het niet voor hen, ik doe het voor jullie' - schatje!

misschien

Kun je de anderen iets anders laten doen. Bijvoorbeeld als vaste taak. Incidenteel is soms lastiger dan als het toch van ze verwacht wordt. Bijvoorbeeld het wegbrengen van het huisvuil als een vaste taak van een kind. Of het leegruimen van de vaatwasser als een vaste taak.
Of meegaan met de weekboodschappen als een vaste taak. Of het openmaken van blikken als vaste taak. Of broodsnijden.

Hoe denk je over een schema?

Als ik hier beide kinderen loslaat op 1 tafel die gedekt moet worden, of een afwasmachine die uitgeruimd en ingevuld moet worden, zijn de rapen gaar. Dan begint het donderjagen.
Ze hebben hier om de dag de eer het "hulpje" van moeder te zijn.
(:Incluisief mjn man
Hoe ouder ze worden, te meer er aan het schema kan worden toegevoegd.
Mijn man en ik werken beide full-time, hoewel iedereen hier heel veel gemak ervan heeft dat mijn werkzaamheden hier thuis gebeuren, ik ben gastouder, en heb regelmatig tijdens schooluren "vrij".
Maar na 18.00 uur moet nog gestofzuigd, de WC(lopen hier 6 "mannen"), koken, de afwas, opgeruimd, een was gedaan en/of opgevouwen, wat vingers van deuren/knoppen en ramen enz.

Hanne.

Hanne.

07-11-2013 om 09:03

schema

Herkenbaar verhaal al zijn mijn kinderen nog jonger (4,7,9). Hier ook één kind wat altijd wel wil helpen en één kind dat altijd de snor probeert te drukken.

Wij hebben het wat minder vrijblijvend gemaakt en hebben een rooster gemaakt voor het tafeldekken (houdt niet meer in dat om de dag moet). Scheelt discussie en je kan iemand er op aanspreken.

Al moet ik zeggen dat het met het kind dat niet wil altijd wel strijd blijft. Want die doet het gewoon niet.

Ilva

Ilva

07-11-2013 om 09:32

inderdaad, schema

Hier ook een schema. Drie kinderen, even uitvogelen wanneer het het beste uitkomt, ivm sporten e.d. Alle drie dekken en ruimen de tafel af twee keer per week en op zondag is het dan kind 1, dan kind 2 en dan kind 3. Alles wordt bijhouden op de kalender. Niemand zeurt want zo is het gewoon. Lijkt me ook het beste voor jou oudste. Dan weet hij ook waar hij aan toe is.

Puck

Puck

07-11-2013 om 10:12

hier ook schema

Hier ook de ervaring dat als je het ad hoc vraagt er nauwelijks iets gebeurt en dat het altijd op protest uitloopt. Wij hebben ook een schema met vaste taakjes en dat werkt veel beter. Kunnen ze ook niet meer zeuren van "ja, maar ik heb gisteren al tafel gedekt, nu is andere aan de beurt. Gewoon een schema maken dus, dan weet iedereen waar ie aan toe is, lijkt me voor je oudste ook duidelijker, kan hij van te voren zien wat er wanneer van hem verwacht wordt.

jons

jons

07-11-2013 om 11:18 Topicstarter

dus toch

Ik had al zo'n vermoeden dat een schema wellicht de oplossing zou kunnen zijn... We gaan het maar eens invoeren en dan zien hoe het loopt!

Bedankt voor het meedenken in elk geval!

groetjes,
Jons

Jaina

Jaina

07-11-2013 om 12:43

Hier

Mijn kinderen vinden het meest prettig als ze een vaste taak hebben en als ze enige autonomie hebben over wanneer ze dat kunnen doen. Tafel dekken is bijvoorbeeld geen geliefd klusje omdat je dat niet kan doen wanneer je wilt maar je afhankelijk bent van wanneer er gegeten wordt. Natuurlijk moeten sommige dingen echt op een bepaald tijdstip maar het minste protest krijg ik hier bij vaste taken die ze zelf kunnen indelen.
Ik heb mijn kinderen inspraak gegeven in wat ze het liefst willen doen en wanneer ze dat willen doen. De voorwaarde is wel dat ze allemaal iets moeten doen. Samen hebben we zo een schema gemaakt en dat werkt best goed. Ze wisselen wel eens van taken maar niet zo heel vaak. Dat willen ze zelf liever niet.
Misschien een idee om met je kinderen om tafel te gaan zitten en het te bespreken wie wat wanneer wil doen?
Als het echt alleen om tafel dekken gaat hoeft dat natuurlijk niet maar als je ze ook andere klusjes wilt laten doen kan dat een uitkomst zijn.

Iedereen hecht aan autonomie

Goed idee van Jaina!

jons

jons

07-11-2013 om 18:57 Topicstarter

jaina

goed idee, die hou ik zeker in gedachten als er meer bijkomt. Voor nu hebben ze zelf mogen kiezen op welke dag ze de tafel gaan dekken en het schema is ingevuld. Ben benieuwd hoe het gaat werken, de komende tijd!

Bedankt!
Jons

jons

jons

11-11-2013 om 09:06 Topicstarter

paar dagen bezig

en tot nu toe geen probleem, maar dat is (denk ik) vooral omdat mijn man en ik in het weekend aan de beurt waren... Vanaf vandaag gaan we dus echt aan de slag (oudste is aan de beurt) En dan is het ook weer een 'andere' dag, vroeg eten ivm sint Maarten! Zal wel weer wat protest opleveren

Linda

Linda

11-11-2013 om 09:39

welke taken door kinderen? (11 en 13)

Even aanhakend bij dit draadje: bij ons hebben we een rooster voor uit/inruimen van de vaatwasser (om en om), maar wil ze meer taken geven, wellicht ook met schema.

Welke taken zou ik bij ze neer kunnen leggen?

Het punt is dat ze naar jaren vragen, dringend verzoeken, bevelen en goede gesprekken nog niet eens hun vuile was in de wasmand leggen.....

Hoi Linda

Vanaf hun 4e hebben ze tafeldekbeurten, en ruimen ze hun eigen speelgoed op.
En brengen ze zelf hun was in de wasmand (makkie, want ze hebben allemaal een eigen mand op hun kamer, die ik dan weer leeg, zit het er niet in, wordt het ook niet gewassen)
Vanaf hun 8e hebben we samen de kamers gedaan, en hun sporttassen zelf regelen (spul erin en eruit)en douche/wastafel droog achterlaten.
Vanaf hun 10e stoffen en zuigen ze hun kamers zelf, en krijgen ze de stapel opgevouwen was op hun bureau, die ze zelf in hun kast mogen leggen, en komt het afruimen en de afwasmachine erbij.
Hen wordt geleerd om banden te plakken
Tot hun 12e hoefden ze alleen het beddengoed eraf te halen, daarna maken ze hun bed ook zelf weer op, en plakken lekke banden zelf, 1 x per week koken.

Wel in het kort alle taken hier vanaf 12 jaar:
tafeldekken (schema)
eigen speelgoed/ tassen/ jassen enz.opruimen
eigen kamer stoffen en zuigen
eigen bed afhalen en opmaken
sporttas zelf in en uitruimen.
douche uitdrogen en de wastafel afdrogen.
was in de wasmand en stapel schone was opruimen
afwasmachine in en uitruimen (schema)
Band plakken
koken 1x per week

ongeveer net als Jasam

Stoffen en stofzuigen doe ik, maar zij moeten zorgen dat ik wel gemakkelijk kan stof afnemen en stofzuigen, dus vloeren leeg en bureaus opgeruimd.

aanvulling

Wat betreft het koken, 1 kind wil elke week koken, het andere kind af en toe. Hier heb ik geen vaste taak van gemaakt.
Huiswerk vind ik belangrijker, maar als ze het gezellig vinden om te koken mag dat wel dan kunnen we ook lekker kletsen.

jons

jons

11-11-2013 om 17:24 Topicstarter

gedaan, onder protest

Oudste was weer aan het protesteren, ging zgn alle borden op tafel gooien en als het dan stuk was, jammer dan. Stoere puberpraat Na een paar minuutjes ging hij toch beginnen, de borden en het bestek liggen (niet gebroken!), nu zometeen nog de bekers en dan ben ik tevreden!

mijk

mijk

15-11-2013 om 16:57

Hier 8 en 11

Ze koken allebei een dag inde week. (Op eigen verzoek en daar zeuren ze echt nooit over) oudste nu relatief zelfstandig jongste 'helpt' mij en we hebben een rooster voor de vaatwasser, om de beurt verschonen ze de cavia en ze ruimen iedere week hun eigen kamer op.... maar ik heb zelf toch het gevoel dat ze wel wat meer zouden moeten kunnen......

mijk

jons

jons

16-11-2013 om 00:13 Topicstarter

we zijn tevreden!

We hebben ook dagen dat man en ik de beurt hebben. Laatst was ik de laatste hand aan het leggen aan het eten en man begon te dekken. Een van de kinderen hield hem tegen met de mededeling dat het niet zijn beurt was
Kortom, we zijn best tevreden hoe het nu gaat, ze beginnen er nu ook eerder aan, hebben we gemerkt! Ik hoef ze er eigenlijk niet aan te herinneren. Goed zo!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.