Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Noname

Noname

04-02-2013 om 11:45

Hoeveel kledinggeld geven jullie?

Mijn dochter van 13 jaar wil ik kledinggeld gaan geven zodat ze zelf leert omgaan met geld en keuzes maakt of ze het geld aan kleding of telefoon of dergelijks uitgeeft. Hoeveel geld per maand geven jullie je kind? Ik las ergens dat een bedrag tussen 30 en 65 euro normaal is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

04-02-2013 om 12:12

Dochter (11) krijgt € 45 per maand. Daar is het volgende aan vooraf gegaan. Ze begon met kleedgeld toen ze 9 was (ja, heel vroeg maar ze wilde het graag en het ging goed). Toen hebben we een soort jaarrekening gemaakt van wat ze nodig heeft en wat dat kost, en dan delen door 12. We kwamen uit op € 30 per maand. Daar zaten dan alle ongezellige dingen niet in: sokken, ondergoed, winterschoenen, jas, gymkleren. Ook zorgden we ervoor dat ze begon met een goedgevulde kledingkast. Langzamerhand zijn we gaan uitbreiden en nu koopt ze voor € 45 alles zelf. Ik vind het eigenlijk niet zo veel, maar ze heeft een enorme bult kleding en houdt nog geld over ook. Dat komt doordat ze een koopjesjager is, graag tweedehands koopt en doordat ze wel eens wat cadeau krijgt van een tante die bijna dezelfde maat heeft als zij.

Dat is overigens een bijkomend voordeel van kleedgeld, vind ik: een kledingstuk is ineens een cadeau! Leuk om haar af en toe te verrassen met een mooi t-shirt of zo.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat sommige kinderen meer nodig hebben, bij gebrek aan kleine tantes en tweedehands winkels in de buurt bijvoorbeeld. Begin in elk geval met een soort begroting per jaar en maak een keuze wat er wel en niet van het kleedgeld betaald moet worden.

Brianna F

Brianna F

04-02-2013 om 12:40

Ook

45 euro per maand en dat is in de afgelopen 6 jaar niet hoger geworden, want ze geven steeds minder uit aan kleding. Primark is hun favoriete winkel, daar haal je voor een schijntje een complete garderobe.
Ik heb hetzelfde gedaan als Lou, een jaar lang bijgehouden wat ik uitgaf en dat door 12 gedeeld.

Vic

Vic

04-02-2013 om 12:48

Mijn dochter krijgt 50 euro per maand en daar komt ze net mee uit. In de praktijk loopt ze tegenwoordig op schoenen die ze van mij 'nooit' kreeg (want te duur) en haalt ze haar shirts e.d. bij Primark. Zo nu en dan moet ik wel een beetje bijsturen, en manen om voorlopig even geen schoenen te kopen maar fatsoenlijke broeken en te reserveren voor bijv. een zomerjas.

Merel

Merel

04-02-2013 om 13:00

Ook 50

Dochter krijgt 50 euro per maand en daar moet ze alles van kopen, ook ondergoed en sokken enz. Wel betaal ik de helft van de schoenenprijs en de helft van haar winterjassen (niet het hele bedrag, want anders koopt deze dame het allerduurste als je even niet oplet) dit houdt haar een beetje prijsbewust.
En inderdaad, soms stop ik haar een shirtje toe, of koop ik wat sokken of ondergoed, waar ze dan héél blij mee is (voorheen was dat 'gewoon' natuurlijk) nu inderdaad en kadootje .

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2013 om 14:57

Hier 70 euro kleedgeld, en daar moet alles van worden betaald (dus ook sportkleding en schoenen).

Marie

Marie

04-02-2013 om 15:33

€ 40,--

hallo
Hier krijgen de meiden € 40,-- kleedgeld, € 10,-- zakgeld en € 20,-- telefoonabonnement per maand.
En daar redden ze zich over het algemeen prima mee.

patrica1966

patrica1966

04-02-2013 om 15:56

Hier 60 euro

moet alles van betaald worden.Dus sokken, ondergoed, sportkleding, schoenen en jassen.
Zoon koopt weinig, maar merkkleding, dochter veel en vaak primark.
Komen allebei goed uit met dit bedrag.

May

May

04-02-2013 om 19:03

Maar dat is zak-, kleed en telefoongeld

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

En dat is zak en kleedgeld. 20 voor zakgeld en telefoon, 40 voor kleding. Jassen, schoenen en ondergoed,sokken e.d. betalen wij nog...Het ondergoed en de sokken omdat ik heb ervaren dat ze daar anders amper wat van kopen/hebben (en dan kom je zelf in de problemen met wassen) en de schoenen en jas omdat je anders de 'hele maand' je kleedgeld op op hebt, misschien zelfs 2,3 maand als je snel groeit en het dan winter wordt b.v. En ook een beetje omdat een jas b.v. aan wel wat meer dan 'mooi/leuk' moet voldoen wil hij functioneel zijn en dat ik dat toch een beetje in de gaten wil houden.
Wel die jas en schoenen volgens een van te voren overeengekomen budget. Over het algemeen gaat het zo...Ze is aan schoenen toe/vraagt erom...wij bepalen of dat zo is en dan zeggen we hoeveel ze krijgt daarvoor (b.v. 40 euro) wil ze dan duurdere omdat ze erg mooi zijn,dan legt ze het zelf bij (van kleedgeld) houd ze over dan krijgen we het wel terug.
Op zich werkt het prima. In het begin wel in de gaten houden of ze genoeg van 'alles' koopt. Jongste bleek deze winter b.v. amper truien te hebben die wat dikker waren en die ze nog pastte...En als het dan koud wordt en je hebt alleen dunne truien en shirts...tja. Dus in de hersft al heb ik 'aangedrongen' op truien...haar helpen herinneren. Want als het aan jongste ligt koopt ze alleen maar broeken en shirts :0
Maar ze was net op tijd met 3 truien. Als ze niet meer van die groeiperiodes hebben wordt het wat goedkoper omdat ze langer met kleding kunnen doen.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.