Jolinar
05-06-2013 om 08:16
Hygiene prepuberzoon grrrrrrr!
Na de zoveelste aanvaring met prepuberzoon van 11, maar effe van me afschrijven. Al minstens 2 jaar zo niet langer zijn we bezig met de hygiëne van zoon. Hij is nu 11 en begint zo al de voortekenen te vertonen van puberteit. Zo ruikt hij bijv naar zweet. Makkelijk, deootje erover zo je zeggen. Nou niet bij zoon. We hebben hem gelukkig wel zo ver dat ie in de ochtend gaat douchen. Wat resulteert in een 10 tellen durende huppel onder de warme straal of een zangserenade van 5 minuten waarbij hij, na observatie geconcludeerd, gewoonweg NAAST de straal staat. Ja, daar worden we schoon van. Deo staat er al maanden. Rolstick, spray, alles zelf uitgekozen door meneer, maar gebruiken ho maar. Ja tenzij ik ernaast sta, wat hij liever niet heeft. Want hij kan het zelluf. Yeah right!
Washandje dient om rond te slingeren en een spetterpatroon op de ruiten te veroorzaken. De handdoek gebruik je om je gezicht daar af te drogen waar er toevallig 1 druppel beland is.
En dan de kleding. Meneer draagt gerust 4 dagen dezelfde onderbroek als ik niet uitkijk en zonder controle wandelen zijn sokken na een week vanzelf weg of blijven in voetvorm staan door het opgehoopte vuil. Spijkerbroeken schijnen het lekkerste te zitten na 2 weken draagtijd en hemden zie ik zelden voorbij komen in de was. T-shirts... truien... moet ik het nog uitleggen? En hij heeft echt genoeg kleding, ook al heeft hij een hekel aan shoppen. Inmiddels ken ik zijn smaak een beetje dus koop ik het maar.
Volgens man moeten we hem vaker controleren. Wat er eigenlijk op neerkomt dat IK dat moet doen, want papa is om 6:00 uur al naar zijn werk vertrokken. Neem daarbij dat zoonlief ADHD heeft en 's ochtends in volle vaart start terwijl zijn moeder (ik dus) absoluut geen ochtendmens is en ik dus vrij chagrijnig wordt van dit hele gedoe.
Vanmorgen nog uitdrukkelijk in de douche gezegd dat zijn hele garderobe van gisteren de was in moest, om na mijn eigen opsta ritueel erachter te komen dat werkelijk geen enkel onderdeel daadwerkelijk in de daarvoor strategisch geplaatste wasmanden (lees eentje NAAST de badkamerdeur en eentje OP zijn eigen kamer NAAST de kledingkast) terecht is gekomen. De deo had ie dit keer dan wel gebruikt, oh wonder... maar ook alleen maar doordat ik er dus naast stond. Dus... afijn nu is ie omgekleed, met een preek van zijn moeder erbij waarbij ik uitsluitend "OK, Ok Ok" en "ik zal er aandenken" te horen krijg. Hetzelfde refrein dat ik al minstens 2 jaar hoor.
Ik gooide het eerst op zijn ADHD maar ik begin toch meer meer en meer te denken dat het ook een jongenskwestie is. Dochter is wel heel keurig op zichzelf (is 8) en papa... nou ja hij verzorgt zichzelf goed, ook qua kledingwissel, maar er ligt wel altijd een lading vuile kleding "die nog wel een keer gedragen kan worden" op onze kamer aan ZIJN kant van het bed. Dus ik begin echt te vermoeden dat dit een jongensding is.
Vaders en Moeders: Is dit herkenbaar? Is er een manier om hem ertoe te bewegen zichzelf beter te gaan verzorgen?Is er hoop? Is er licht aan het einde van de hygiëne-tunnel? Tips zijn van harte welkom.
Dank voor het lezen van mijn relaas.

Vic
07-06-2013 om 11:25
Soms deo
Ik had vroeger heel veel last van overmatige transpiratie en bijbehorende geur. Al binnen een uur nadat ik gedoucht had liep ik met zweetplekken en kleding kon ik binnen een half jaar weg gooien. Nu gebruik ik Odorex dry of Syneo5 en dat hoef ik nog maar ca. 1 keer in de 3 weken te gebruiken. In het begin wat vaker (op de verpakking staat 2 keer per week), maar ik merkte dat de werking steeds langer aanhield. Op een gegeven moment merk ik dat ik toch weer wat ruik en dan doe ik het weer een keer op.

P
07-06-2013 om 13:05
Deo
Ik kan ook niet tegen die lucht uit spuitbussen, een roller is veel zachter en ruikt ook niet zo sterk en zo heb je ook parfumloze rollers.

Angela67
07-06-2013 om 20:25
Deo vs anti-transpirant
ik dacht dat deo 'verhullend' was en anti-transpiratiemiddelen helpen dat het zweet niet gaat stinken. Dus even gegoogled:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Deodorant:
(ok 't is maar wikipedia, maar goed)
"In de meeste landen wordt verschil gemaakt tussen deodorant en antitranspirant, in Nederland en België wordt in beide gevallen van deodorant gesproken.
Een deodorant (de-odorant, letterlijk ont-geurder) is daar een product dat het zweten niet verhindert, maar de geur die door het zweten en het broeien in de oksel ontstaat tegengaat door deze te wijzigen, door het ontstaan van geur te voorkomen of door er een sterkere geur overheen te leggen.
Een antitranspirant is een middel dat het zweten verhindert, hierdoor komt er minder zweet onder de oksel waardoor er ook minder geur ontstaat. De meeste deodorants zijn zowel geurverdoezelend als zweetremmend."
"Zweetgeur
Er zijn twee soorten zweet, zweet dat door eccriene zweetklieren wordt veroorzaakte en zweet dat door apocriene zweetklieren wordt gemaakt. Het zweet van eccriene zweetklieren heeft weinig geur van zichzelf, maar zweet van apocriene zweetklieren heeft een vrij sterke tot zeer sterke geur. Onder de oksels komen beide soorten zweetklieren voor.
Daarnaast wordt zweetgeur veroorzaakt doordat bacteriën vet en andere stoffen uit de huid, talg en het zweet omzetten in stinkende componenten als boterzuur, capronzuur en mercaptanen.
Werking
Vieze geur wordt op drie manieren tegengegaan:
Bacteriën worden in hun groei geremd zodat ze minder vieze geuren kunnen maken. Hiervoor worden stoffen gebruikt die de huid heel erg zuur maken, zoals aluminium- en zinkverbindingen. Ook worden wel bacteriedodende stoffen gebruikt zoals triclosan of alcohol.
De geuren worden onschadelijk gemaakt door ze een chemische verbinding te laten aangaan. Een voorbeeld van een stof met deze eigenschap is zinkricinoleaat. Ook zinkoxide werkt op deze manier, het gaat een verbinding aan met de vetzuren die een deel van de zweetgeur veroorzaken.
De geur wordt gemaskeerd door een sterke prettige geur. Hiervoor wordt een parfumcompositie gebruikt.
Het transpireren wordt tegengegaan door het toepassen van aluminium- of zirconiumverbindingen. Veel gebruikt is aluminiumchloorhydraat, maar ook aluin wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de vorm van een stick van aluin. Deze verbindingen gaan een reactie aan met vetzuren die op de huid voorkomen. Hierdoor ontstaan stoffen die de zweetkanaaltjes deels afsluiten waardoor minder zweet kan worden afgegeven.
Antitranspiranten waren voorheen omstreden omdat ze de poriën geheel zouden verstoppen bij chronisch gebruik, maar de antitranspiranten van tegenwoordig zijn over het algemeen veilig elke dag te gebruiken. Bij extreem gebruik van sterke antitranspiranten komt verstopping van zweetkanaaltjes een enkele keer voor. Dit is eenvoudig te verhelpen door (tijdelijk) te stoppen met het gebruik van deodorant.
Toepassingsvormen
In Nederland zijn spuitbussen en rollers verreweg het meest gebruikt, op ruime afstand gevolgd door sticks. Onder de andere toepassingsvormen vallen crèmes, vloeistoffen en aluinsticks. Ook zijn er deodorantvormen die uit alleen 'natuurlijke' ingrediënten bestaan. Deze 'natuurlijke' variant bestaat alleen uit aluin en water. Aluin komt uit de natuur, althans vroeger. Vulkanen spuwen 's winters hete, zoute mineraalstromen uit. Een hete zon dampt daar 's zomers langzaam het water uit. Vervolgens kristalliseert aluminiumsulfaat langzaam uit, in de vorm van fraaie doorschijnende kristallen. Nu wordt aluin gemaakt door middel van elektrolyse, in Thailand."
Ik gebruik zelf clinique roller zonder geur, zoonlief (12) de stick ervan. Als hij 'm niet gebruikt (om de paar dagen) en dan ook niet goed wast dan begint het op te vallen . Als het zomerser wordt dan gebruik ik liever odorex extra dry.
gr Angela

Hombre
11-06-2013 om 13:12
Bibi
Ik advocateer (is dat Nederlands?) ook niet dat je je niet meer wast. Even lekker onder de douche voor het slapen is natuurlijk prima, maar ook weer niet te vaak. Teveel zeep en teveel douchen is echt niet goed voor je huid.

Hombre
11-06-2013 om 13:31
Fiorucci, big cosmo
"Ik tref 's morgens vroeg in de tram toch te vaak mensen die denken geen deo nodig te hebben.....en vlekken in je kleding. Geen last van, kwestie van even laten drogen voor je je aankleedt...."
Na verloop van tijd gingen witte shirts bij mij toch echt gelig uitslaan onder de armen. (ik gebruikte Odorex rollers)
Ik denk trouwens niet dat iedereen altijd zonder kan, maar het zou mij toch zeer verbazen als iedereen die nu 'verslaafd' is aan deo's dat ook echt nodig heeft. Iedere dag onder de douche en een schoon shirt is toch voor mij echt afdoende. (en meestal doe ik zonder problemen een paar dagen met een shirt)
En die mensen in het OV ruik ik ook, maar jouw aanname dat ze geen deo gebruiken zou weleens verkeerd kunnen zijn. Sommige mensen stinken ondanks een deo en sommige daarvan stinken misschien wel *vanwege* die deo. Komen ze nooit achter tenzij ze het Hombre experiment aandurven.
Hetzelfde geldt trouwens voor shampoos. Die zijn ook eigenlijk niet nodig. Vet en droog haar worden vaak juist veroorzaakt door de shampoos die het zeggen te bestrijden. Maar ja, op korte termijn werkt ophouden averechts dus daarom komen ze er nooit achter.
En de cosmetische industrie staat er handenwrijvend bij.

bibi63
11-06-2013 om 15:20
Hombre
Maar douchen is wat anders dan je vieze voeten wassen voor je in bed stapt, zeker als je op sandalen/slippers hebt gelopen. En die billendoekjes zijn daar heel gemakkelijk voor.
Bibi

LindaJ
14-06-2013 om 11:48
Jaha herkenbaar ...oef
Hahaha, wel een beetje herkenbaar ja. Ik post hier net mijn mopperverhaal over zoon van bijna 9 die weigert schone onderbroeken aan te trekken.
Ik weet nu dus wat me over twee jaar te wachten staat
Groet, LindaJ

cinneke32
17-06-2013 om 17:33
Hier...
gebruiken we ook deo. Als ik persoonlijk geen deo gebruik, dan merk ik dat al rond half tien. Natte plekken in mn shirt, geur, het is gewoon niet prettig!
En dat is echt niet omdat het een fase is. Wel merk ik dat stress/spanningen het verergert. En ik douche dagelijks!
Mijn kinderen zijn nog te jong met 9,8 en 6 jaar, die mogen best nog even wachten met dat gedoe.
Mijn zoontje (9) heeft trouwens ook zo een hekel aan douchen, schone kleding aantrekken en (schone) sokken aandoen. Herken het dus. Goed om te lezen dat er meerdere mensen zijn met deze uitdaging.