Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Trotse moeder

Trotse moeder

27-10-2013 om 22:06

Is mijn kind hoogbegaafd??

Knurf

Knurf

03-11-2013 om 10:12

nee crouc

'Omdat jij denkt dat iedereen buiten de bijstand zo'n test zelf zou kunnen betalen'

Misschien moet je mijn postings nog even wat beter doorlezen, dat zeg ik nergens. Die bijstand kwam al helemaal niet van mij.

Knurf

Knurf

03-11-2013 om 10:19

en Fio

'Dus waarom zou je testen, niemand had last van haar'

En ook dat schrijf ik niet. Jeetje, blijkbaar wordt er vooral vanuit de emotie gelezen?
Ik ging er vanuit dat er geen problemen waren. Dat is niet hetzelfde als dat ANDEREN geen last van haar hebben.

Toen mijn dochter zich zo verveelde als jij beschrijft, en school in eerste instantie daarop niet wilde inspelen, ben ik thuis andere dingen gaan aanbieden. En ben ik op school gaan aandringen op 'iets'. Dat 'iets' kan van alles zijn, een test eventueel, maar ook afspraken met school dat mijn dochter haar werk anders kan indelen. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de resultaten op school (cito, proefwerken) allemaal goed waren, want daarmee had ik een goed argument in handen dat het allemaal te langzaam ging voor haar.

Er zijn zo veel dingen die je als ouder kunt doen om je kind hierbij te helpen! Dan ga je toch niet zitten wachten tot de leerkracht op school het licht ziet?

crouc

crouc

03-11-2013 om 14:51

knurf

Nee, je hebt gelijk, jij schreef het anders maar wel met dezelfde boodschap nl: Als school of instantie niet wil meeerken dan betaal je toch gewoon zelf. Wat is nu 550 euro.

En dat is veel geld, wat wij niet zomaar even kunnen missen, ook niet van het vakantiegeld.

"als je je zorgen maakt om je kind, zorg je toch gewoon dat er getest wordt? Maakt niet uit hoe (zelf betalen, doorverwijzen, school inschakelen), maar je laat je door 550 euro toch niet tegenhouden?Desnoods wacht je tot je vakantiegeld er is en betaal je het daarvan"

Knurf

Knurf

03-11-2013 om 18:51

tja crouc

iedereen bepaalt zelf hoeveel een gelukkig kind ze waard is.

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2013 om 19:46

Ehm knurf

En wie zegt dat ik verder niks gedaan heb?? Ik heb jaren aangedrongen en haar thuis van alles aangeboden. Geen zorgen hoor. Je vult van alles in, zonder er naar te vragen, en je trekt vreemde conclusies. En dat 'waarom zou je testen, niemand had last van haar' was natuurlijk een enigzins sarcastische weergave van het schoolbeleid. En 550 euro is gewoon veel geld. Jij vindt het peanuts, voor iemand anders kan het heel veel geld zijn. Overigens, van vakantiegeld betalen wij rekeningen. Maar dat terzijde.

Maar Fio

Wat denk je dat een IQ-test voor verschil had gemaakt op de school van je dochter? Als je al jaren aangedrongen hebt op aangepast werk en school daar klaarblijkelijk niet (genoeg) gehoor aan heeft gegeven, dan lijkt het me sterk dat ze dat op basis van een test ineens wel gedaan zouden hebben. Het enige nut van een IQ-test lijkt me als er getwijfeld wordt aan de cognitieve capaciteiten van een kind. Als een kind slim lijkt maar het er totaal niet uitkomt, zoals een jongenje waarvan de ouders toch echt dachten dat hij behoorlijk bijdehand was maar op school niet leerbaar geacht werd (hij bleek reteslim), als je je afvraagt waar leerproblemen vandaan komen (is het kind dyslectisch of heeft het moeite met de stof omdat het subnormaal begaafd is) of als 'toelatingsbewijs' voor vormen van speciaal- of Leonardo-onderwijs.

skik

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2013 om 21:57

skik

Tja, hier had ze dan kunnen deelnemen aan een speciale klas op school, en had ze pluswerk mogen doen. Op basis van die test kan er dan ineens heel veel.
Sommige scholen zijn zo rigide.

Trotse moeder

Trotse moeder

03-11-2013 om 22:57

Lieve mensen

Fijn om jullie reacties te lezen.

Ik neem jullie tips wel mee en ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Trotste moeder.

crouc

crouc

03-11-2013 om 23:43

je gedraagt je als een echte knurft

Ik had geluk wbt het testen maar er zijn dus een hoop mensen die de keuze maken om hun kind ongelukkig te zien.
Tja Knurf, na zo'n domme uitspraak ben ik natuurlijk uitgepraat.

Trotse moeder, succes met alles.

Fio

Dat is inderdaad belachelijk rigide van school, om een IQ-criterium aan te houden voor deelname aan plusklas of pluswerk. Ik kan me voorstellen dat een school het testbudget liever spendeert aan een leerling die leer- of gedragsproblemen heeft dan aan aan leerlinge die duidelijk op weg is naar het vwo en behalve verveling geen problemen heeft, maar doe dan niet zo moeilijk over pluswerk. De mensen die daar over gaan hebben duidelijk geen inzicht in de relativiteit van een IQ-test. Heel jammer.

skik

Wat is het probleem?

Ik was zo'n meisje. Tomeloos vervelen op de basisschool, maar goede cijfers, dus 'geen probleem'. Middelbare prachtcijfers. Toen HBO. En hee, ik las een boek een avond voor een tentamen en had een vijf. Schok! Wat moest ik doen? Vakken die ik niet snapte laten vallen? Ik heb ontzettend geknoeid en verknoeid. Pas bij een assesment voor een baan bleek ik hoogbegaafd.
Ik had wat gegeven voor uitdagend werk. Ik geef op school heel duidelijk aan dat mijn dochter moet leren falen, leren leren. Daarvoor krijgt ze ook werk wasr ze soms zuchtend van thuis komt en dat vind ik prima.
Net als pianoles. Eerste jaar twee vingers in de neus, lyrische juf 'ze is zo slim, ze onthoud alles!'. Nu moet ze er ook voor werken, en uit het lood geslagen dat ze is als ze drie keer moet oefenen voor ze een stuk kent! Prima. Laat ze dat nu maar ondervinden.
Goede cijfers is niet alles. Leren leren hoort ook bij de basisschool.
Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.