Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren omgaan met racistische opmerkingen

Hoe leer je een kind om te gaan met racistische opmerkingen? Gisteren was het hier bloedheet, en m'n zoon had het ook warm uiteraard. Ik ging hem ophalen bij school en toen vroeg een andere vader aan m'n zoon of die het warm had, m'n zoon zei ja.
Daarop zei die man dat ie dat gezien zoons kleur niet verwacht had want hij kwam tenslotte uit een warm land en zou er volgens die man dus beter tegen kunnen, zoon stond daarop met z'n bek vol tanden dus heb ik zelf maar tegen die vader gezegd dat ie normaal moet doen en dat je zoiets echt niet kan zeggen. Hij antwoordde dat hij het niet racistisch bedoelde en meer blabla. 
Voor de duidelijkheid, mijn zoon is gewoon hier geboren. Hoe leren we hem hoe hij op dit soort bullshit kan reageren?? 

Ik denk dat dit vooral domme onwetendheid is van die man en niet per se racistisch.

Zeker niet persoonlijk nemen als opmerkingen overduidelijk niet gemeen bedoeld zijn maar gewoon onwetend
Je kan kiezen:
-Grapje over maken. Dit moet maar net je stijl zijn
-gewoon zonder verdere emotie uitleggen dat een zwarte huidskleur helaas niet ook betekent dat je automatisch goed tegen hitte kan. 

leer je kind er vooral niet boos om te worden door het goede voorbeeld te geven

Reacties als "doe toch normaal" gaan in zoverre niet helpen dat mensen dan diep beledigd zijn, want ze bedoelen het niet verkeerd, dus zijn ze geen racist, dus is hun opmerking ook niet racistisch, dus mag je ook niet geïrriteerd zijn. 

Met als resultaat dat de discussie uiteindelijk niet gaat over de oorspronkelijke domme opmerking, maar over hoe gekwetst de domoor in kwestie is omdat jij hem een racist zou hebben genoemd. 

Dus misschien is met de ogen rollen en zeggen "kom zoon, die meneer weet nog niet dat er ook mensen in Nederland geboren worden die niet wit zijn" en dan weglopen voordat die man zielig kan gaan lopen doen. En dan maar hopen dat hij voortaan iets langer nadenkt voor hij zijn mond opendoet.

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 14:47 Topicstarter

absor schreef op 02-07-2025 om 14:44:

Zeker niet persoonlijk nemen als opmerkingen overduidelijk niet gemeen bedoeld zijn maar gewoon onwetend
Je kan kiezen:
-Grapje over maken. Dit moet maar net je stijl zijn
-gewoon zonder verdere emotie uitleggen dat een zwarte huidskleur helaas niet ook betekent dat je automatisch goed tegen hitte kan.

leer je kind er vooral niet boos om te worden door het goede voorbeeld te geven

Ja daar is het nu al te laat voor want ik werd wel meteen boos. Het is ook gewoon je reinste bullshit om dat te denken lijkt mij. Ik zeg bijv ook niet dat iemand met rood haar spontaan in de fik vliegt met deze temperaturen??  Zoon voelde zich ook niet heel fijn bij deze opmerking en wist niet hoe te reageren. 

Ik vind dit helemaal niet racistisch. Ik snap ook niet goed waarom jij dit zo opvat. Ik vind het wel een domme opmerking. 

Vragen of de man een dagje wil ruilen?  Of beter nog een heel jaar, zodat hij alle facetten van het gekleurd zijn kan ervaren.  De fijne opmerkingen naar zijn kop krijgt en ook de echt rasistische shitzooi goed kan ervaren. 

Dan moet hij op zo'n dag dat iedereen het al warm heeft en geïrriteerd is ook nog ervaren dat iedereen iets van je vindt als je niet binnen de witte bubbel past. 

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 14:57 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-07-2025 om 14:53:

Vragen of de man een dagje wil ruilen? Of beter nog een heel jaar, zodat hij alle facetten van het gekleurd zijn kan ervaren. De fijne opmerkingen naar zijn kop krijgt en ook de echt rasistische shitzooi goed kan ervaren.

Dan moet hij op zo'n dag dat iedereen het al warm heeft en geïrriteerd is ook nog ervaren dat iedereen iets van je vindt als je niet binnen de witte bubbel past.

Ja door de reacties hier krijg ik het idee dat ik miss wat buiten proportie heb gereageerd maar ik vond dit wel vrij racistisch, de man doelde er duidelijk op dat mijn zoon beter tegen de hitte zou kunnen omdat hij een kleurtje heeft, ik bedoel waar slaat dat op? 

"Zoon voelde zich ook niet heel fijn bij deze opmerking en wist niet hoe te reageren"

Pas wel een beetje op dat je niet boos gaat reageren vanuit het idee "ik moet mijn zoon beschermen" zodat je zoon uiteindelijk van dit soort opmerkingen meer last krijgt omdat zijn vader er last van heeft. 

Maar vraag je vrouw om raad, zou ik zeggen. Zij heeft er ongetwijfeld al haar hele leven ervaring mee.

Die man haalt gewoon twee dingen door elkaar. Met een donkere huid verbrand je minder snel dan iemand met een lichte huid. Dus de donkere huid kan beter tegen de zon. Maar het verandert natuurlijk niets aan hoe je de warmte ervaart. Dus ja, het is een domme opmerking, maar ik denk niet kwaad bedoeld.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet vervelend is voor je zoon om (domme) opmerkingen te krijgen vanwege de kleur van je huid.

Aan mij vragen ze al mijn hele leven of ik niet heel snel verbrand in de zon. Omdat ik een hele lichte( witte) huid heb. Als ik in de zon zit krijg ik vaak de opmerking: " pas maar op jij". Nog nooit bedacht dat dat racisme is. 

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 15:11 Topicstarter

Alice12 schreef op 02-07-2025 om 15:08:

Aan mij vragen ze al mijn hele leven of ik niet heel snel verbrand in de zon. Omdat ik een hele lichte( witte) huid heb. Als ik in de zon zit krijg ik vaak de opmerking: " pas maar op jij". Nog nooit bedacht dat dat racisme is.

Maar vind je dat leuk als mensen dat vragen? Of grappen maken dat jij bijna licht geeft in het donker?? Of zeggen zo jij bent echt wit? Ja sorry hoor, maar denken dat iemand met een kleurtje beter tegen de hitte kan vanwege dat kleurtje vind ik niet kunnen. Er bestaat een sociaal filter dat je niet alles zegt wat je denkt.

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 15:15 Topicstarter

Temet schreef op 02-07-2025 om 14:59:

"Zoon voelde zich ook niet heel fijn bij deze opmerking en wist niet hoe te reageren"

Pas wel een beetje op dat je niet boos gaat reageren vanuit het idee "ik moet mijn zoon beschermen" zodat je zoon uiteindelijk van dit soort opmerkingen meer last krijgt omdat zijn vader er last van heeft.

Maar vraag je vrouw om raad, zou ik zeggen. Zij heeft er ongetwijfeld al haar hele leven ervaring mee.

Hij is mijn zoon, het is mijn taak om hem te verdedigen als het moet. 

ik denk dat de reactie van je zoon, met zijn mond vol tanden staan, al prima was. Dan komt die man vanzelf tot de conclusie dat zijn opmerking dom was.
Ik vind denken dat mensen met een donkere huidskleur het minder snel warm hebben niet perse rassistisch trouwens. Insinueren dat iemand van kleur uit het buitenland komt dan weer wel.

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 15:11:

[..]

Maar vind je dat leuk als mensen dat vragen? Of grappen maken dat jij bijna licht geeft in het donker?? Of zeggen zo jij bent echt wit? Ja sorry hoor, maar denken dat iemand met een kleurtje beter tegen de hitte kan vanwege dat kleurtje vind ik niet kunnen. Er bestaat een sociaal filter dat je niet alles zegt wat je denkt.

Nee, vind ik niet zo leuk. Ik vind het zelfs stom, maar niet racistisch. En ik vind de opmerking van die man ook niet racistisch.  Racisme is voor mij iemand als minder beschouwen om zijn huidskleur. Dus jezelf superieur voelen. Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met dit woord. Het moet de lading houden die het altijd had. Als iedereen te pas en te onpas dat woord uitbraakt, verliest het zijn lading. Dat zou ik erg vinden.

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 15:32 Topicstarter

Alice12 schreef op 02-07-2025 om 15:24:

[..]

Nee, vind ik niet zo leuk. Ik vind het zelfs stom, maar niet racistisch. En ik vind de opmerking van die man ook niet racistisch. Racisme is voor mij iemand als minder beschouwen om zijn huidskleur. Dus jezelf superieur voelen. Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met dit woord. Het moet de lading houden die het altijd had. Als iedereen te pas en te onpas dat woord uitbraakt, verliest het zijn lading. Dat zou ik erg vinden.

Maar wie zijn wij om te bepalen wat een zwart persoon als racisme ervaart. Zelfs ik als  rijke witte man  werd hier boos over, zo praat je niet tegen mijn zoon of dochter of vrouw. En waar komt dat idee vandaan dat zwarte mensen het minder warm hebben met deze temperaturen precies vandaan?? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.