Nick90
02-07-2025 om 14:37
Kind leren omgaan met racistische opmerkingen
Hoe leer je een kind om te gaan met racistische opmerkingen? Gisteren was het hier bloedheet, en m'n zoon had het ook warm uiteraard. Ik ging hem ophalen bij school en toen vroeg een andere vader aan m'n zoon of die het warm had, m'n zoon zei ja.
Daarop zei die man dat ie dat gezien zoons kleur niet verwacht had want hij kwam tenslotte uit een warm land en zou er volgens die man dus beter tegen kunnen, zoon stond daarop met z'n bek vol tanden dus heb ik zelf maar tegen die vader gezegd dat ie normaal moet doen en dat je zoiets echt niet kan zeggen. Hij antwoordde dat hij het niet racistisch bedoelde en meer blabla.
Voor de duidelijkheid, mijn zoon is gewoon hier geboren. Hoe leren we hem hoe hij op dit soort bullshit kan reageren??

Roos57
02-07-2025 om 18:52
Nick90 schreef op 02-07-2025 om 18:11:
[..]
Oh daar heb ik dan geen moeite mee, die seksisme en racismekaart wordt zo snel onnodig getrokken hier. Vervelend hoor dat vrouwen gelijk staan aan hun geslacht maar niet zeuren als er iets wat seksistich overkomt, die mannen bedoelen dat zo natuurlijk niet, gewoon weglachen of er een grap over maken toch?? Of uitleggen dat je een puni hebt maar dat blablabla
Zeggen of zoon het ook warm heeft of aanranding dochter is vergelijkbaar?

Zorroo
02-07-2025 om 19:07
Nick wil volgens mij gewoon even lekker zijn agressie hier afreageren. Misschien is het voor hem goed om te bedenken dat iedereen (hopelijk meestal onbewust) discrimineert en dat iedereen fouten kan maken op dat vlak. Ook hij zelf. En niemand wil daar (als het onopzettelijk is) keihard op worden afgerekend.

Gingergirl
02-07-2025 om 19:18
Zilver_gray schreef op 02-07-2025 om 17:56:
[..]
Eens!
Er wordt snel gesproken over de “racisme kaart” trekken. Ik vraag me dan altijd af of dat witte mensen zijn die dat vinden. Hoe weten zij hoe het is om gekleurd te zijn en daar telkens op gewezen te worden?
Precies dit! Nick reageerd wat fel maar ik snap zijn gevoel wel, want het is weldegelijk racistisch al zal de persoon die de opmerking maakte dit niet beseffen.
Ik vind het nogal oenig overkomen dat de vader in Nick's post tegen zijn zoon zegt " jij komt uit een warm land". Ehhhh nee Nick's zoon komt uit een oer - Hollands dorp. Zijn ( verre) voorouders wellicht maar er zijn toch inmiddels al meerdere generaties mensen van kleur in Nederland. Beetje vreemd om dan te redeneren dat iemand uit een warm land komt of " buitenlander " is. Zo krijgt een goede vriend van mij heel vaak de vraag waar zijn geadopteerde dochter vandaan komt? Zijn dochter is niet geadopteerd en gewoon in Nederland geboren. Haar grootouders aan moeders kant kwamen ooit uit een ander land, zij niet. En een witte man kan een dochter van kleur hebben, dat schijnen veel mensen uitsluitend aan adoptie te linken heel apart.

Zorroo
02-07-2025 om 19:24
Zilver_gray schreef op 02-07-2025 om 17:56:
[..]
Eens!
Er wordt snel gesproken over de “racisme kaart” trekken. Ik vraag me dan altijd af of dat witte mensen zijn die dat vinden. Hoe weten zij hoe het is om gekleurd te zijn en daar telkens op gewezen te worden?
Nee hoor, ik hoor dit ook van mensen die niet wit zijn.

Zorroo
02-07-2025 om 19:30
Naast het feit dat diezelfde mensen ook absoluut uitspreken dat er heel veel racisme is en dat ze dat ook regelmatig ervaren.
Maar ook zij ergeren zich er behoorlijk aan als bijvoorbeeld iemand wordt aangehouden vanwege een verkeersfout en vervolgens de agent ervan betichten dat dit alleen gebeurt vanwege huidskleur.

Zussie
02-07-2025 om 19:53
Ik vind dat Nick gelijk heeft hier. Die man spreekt zijn zoon aan om zijn huidskleur. Dat kun je dan wel vergelijken met andere opmerkingen over juist wit zijn of zo, maar witte mensen ervaren niet stelselmatig zgn leuke, goedbedoelende, domme etc opmerkingen en nadelen, uitsluitingen op allerlei gebied. Steeds waar je net niet de vinger op kan leggen, maar wel degelijk gebaseerd op kleur hebben. En dat is racisme.

Zorroo
02-07-2025 om 20:06
Ja daar ben ik het mee eens, er zit een verborgen racistische gedachte achter, ja. Maar ik denk dat die man dat zelf niet beseft. Het is dan de vraag hoe je daarop moet reageren.

Moxxie
02-07-2025 om 20:12
Ik vind dat Nick ontzettend onverdraagzaam reageert op een onhandige en wat domme, maar niet verkeerd bedoelde opmerking.
En ik vind het heel erg van deze tijd om daar vooral heel behoedzaam op te reageren en begrip voor te tonen. Want stel je voor zeg, als je iets zegt dat bij Nick in het verkeerde keelgat schiet en hij krijgt bijval van de meute, dan ben jij straks de ergste racist van het forum.

Wahina9
02-07-2025 om 20:14
Ik vind de opmerking wel racistisch. Het is een raciaal stereotype dat zwarte mensen bij dit weer het niet warm hebben en dat ze niet uit Nederland komen.
Je zoon kan je misschien leren om te vragen waarom die vader dat denkt. Of om die vader de volgende keer keihard uit te lachen. Echt wat zijn mensen don.

Wahina9
02-07-2025 om 20:16
zeggen dat de vader niet zal beseffen dat zijn opmerking racistisch is is trouwens een vooroordeel he… hij zal misschien dondersgoed hebben geweten wat hij precies zei

Zorroo
02-07-2025 om 20:20
Wahina9 schreef op 02-07-2025 om 20:16:
zeggen dat de vader niet zal beseffen dat zijn opmerking racistisch is is trouwens een vooroordeel he… hij zal misschien dondersgoed hebben geweten wat hij precies zei
Nou ja, vooroordeel. Het is meer dat ik vermoed en ook hoop dat hij het niet zei om te kwetsen. Want dat zou heel erg zijn. In mijn ervaring worden dit soort uitspraken meestal onbedoeld gedaan.
N.B. Waarmee ik niet bedoel dat alle racistische uitspraken meestal onbedoeld gedaan worden.

rionyriony
02-07-2025 om 20:36
Moxxie schreef op 02-07-2025 om 20:12:
Ik vind dat Nick ontzettend onverdraagzaam reageert op een onhandige en wat domme, maar niet verkeerd bedoelde opmerking.
En ik vind het heel erg van deze tijd om daar vooral heel behoedzaam op te reageren en begrip voor te tonen. Want stel je voor zeg, als je iets zegt dat bij Nick in het verkeerde keelgat schiet en hij krijgt bijval van de meute, dan ben jij straks de ergste racist van het forum.
Hier ben ik het wel mee eens ja.
Overigens heeft iedereen zo zijn voorkeuren. De ene persoonlijkheid spreekt je meer aan dan de andere. Van de een houd je meer dan van de andere. Voor de ene loop je een brandend huis in en voor de andere laat je de eer aan een ander.
Bij mij speelt de factor huidskleur dan weer niet zo'n rol, maar andere eigenschappen weer wel.

Zilver_gray
02-07-2025 om 20:48
rionyriony schreef op 02-07-2025 om 20:36:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens ja.
Overigens heeft iedereen zo zijn voorkeuren. De ene persoonlijkheid spreekt je meer aan dan de andere. Van de een houd je meer dan van de andere. Voor de ene loop je een brandend huis in en voor de andere laat je de eer aan een ander.
Bij mij speelt de factor huidskleur dan weer niet zo'n rol, maar andere eigenschappen weer wel.
Wat heeft het al dan geen voorkeur voor iemand hebben met dit voorval te maken?

Fer13
03-07-2025 om 00:33
Niet mogen discrimineren geldt richting beide kanten Nick en dat is iets wat ik jou in vele topics heb zien doen, evenals agressie. Dat je 1.89 m bent en 85 kio weegt interesseert me niet en intimideert me ook niet. Ik zie agressie als klein, machteloos en als onkunde.
Agressie vind ik verwerpelijk, evenals je posts hier die door een andere forummer is gemeld.
Dat je doof bent en autistisch weet ik nu wel, dat vind ik geen excuus om tekeer te gaan.
Deze hele opmerking vind ik noch dom, nog racistisch. Onhandig wellicht, misschien onwetend en aan de andere kant ook weer niet heel bijzonder.
Mijn partner komt uit Zuid-Afrika en kan wel degelijk beter tegen de hitte, evenals zijn siblings die tegenwoordig in Europa wonen in koudere landen.
Nou en?
Ik kan beter tegen de kou. Soit. L.B. ( Lekker belangrijk).
Je kunt je kind best beschermen,maar zonder "grote bek", dat is namelijk niet zo stoer en verre van educatief.
Ga het gesprek met hem aan en maak hem weerbaar zonder agressie. Je hoeft alleen maar zijn vader te zijn, dat beschermen heeft elke ouder, daar ben je geen uitzondering in. Dat is normaal, agressie niet.
Oefen, maar leg ook de andere kant uit, en trek de racismekaart niet te snel.

DeOnbekende
03-07-2025 om 02:22
Nick90 schreef op 02-07-2025 om 15:11:
[..]
Maar vind je dat leuk als mensen dat vragen? Of grappen maken dat jij bijna licht geeft in het donker?? Of zeggen zo jij bent echt wit? Ja sorry hoor, maar denken dat iemand met een kleurtje beter tegen de hitte kan vanwege dat kleurtje vind ik niet kunnen. Er bestaat een sociaal filter dat je niet alles zegt wat je denkt.
Dat kun jij vinden, maar het is gewoon onwetendheid en heeft niets met racisme te maken. Je overdrijft.