Nick90
02-07-2025 om 14:37
Kind leren omgaan met racistische opmerkingen
Hoe leer je een kind om te gaan met racistische opmerkingen? Gisteren was het hier bloedheet, en m'n zoon had het ook warm uiteraard. Ik ging hem ophalen bij school en toen vroeg een andere vader aan m'n zoon of die het warm had, m'n zoon zei ja.
Daarop zei die man dat ie dat gezien zoons kleur niet verwacht had want hij kwam tenslotte uit een warm land en zou er volgens die man dus beter tegen kunnen, zoon stond daarop met z'n bek vol tanden dus heb ik zelf maar tegen die vader gezegd dat ie normaal moet doen en dat je zoiets echt niet kan zeggen. Hij antwoordde dat hij het niet racistisch bedoelde en meer blabla.
Voor de duidelijkheid, mijn zoon is gewoon hier geboren. Hoe leren we hem hoe hij op dit soort bullshit kan reageren??

Ninoea
05-07-2025 om 06:46
Racisme of niet, het is uitermate denigrerend al die meningen en ideeën die mensen hebben over en door je kleur.
Als je gewoon wit bent, ben je veel anoniemer en wordt je gedrag minder beoordeeld en meer normaal bevonden en als acceptabel gezien is mijn ervaring.
Even voor de duidelijkheid ik ben wit, kom uit een witte familie.
Ik heb een relatie met een zwarte man gehad en werd soms moe van alle onwetendheid en dus dit soort domme opmerkingen. Mensen hebben zo veel ideeën over hoe andere mensen met een andere kleur en/of afkomst zijn die op weinig tot niets gebaseerd zijn. Al die verhalen over hoe we fysiologisch anders in elkaar zitten…
Nu is het bij je zoon de warmte.
Ik kreeg van vrij veel mensen in mijn omgeving de vraag of mijn partner een groot geslachtsdeel had want daar staan zwarte mannen immers om bekend. Ik vind en vond het een ongepaste vraag. En als het nu echt serieus willen weten is of er anatomisch een verschil is; dan zou het nog anders zijn dan de dommige sensatiegeile (pun intended) wijze waarop deze vraag gesteld werd.
Ik denk wel dat het goed is dat jij als witte man gereageerd hebt op de vraag. Dat komt meer binnen dan als jouw zwarte vrouw dat gedaan had als zij er bij was. Van jou wordt het eerder aangenomen.
Ik heb wel ervaren dat het iets is waar je mee om moet leren gaan. Je kind mag, nee moet (!!!), weten dat het niet oké is wat er gebeurt. Je wil niet dat hij dingen gaat internaliseren. Maar ook dat hij de wereld niet kan veranderen, maar wel degelijk invloed heeft.

DeOnbekende
05-07-2025 om 16:45
Zorroo schreef op 03-07-2025 om 17:34:
[..]
Maar de man zette de jongen door zijn opmerking wel apart in de zin van 'Jij komt hier niet vandaan, jij komt uit de tropen'. Terwijl hij gewoon hier is geboren. Ik kan me voorstellen dat dat niet heel prettig is om te horen voor een kind. Maar het is vanuit die man die de opmerking maakte volgens mij gewoon suffe onwetendheid. Niet om te kwetsen of om de jongen echt apart te zetten.
Of zijn (voor)ouder(s). Wat ook zo is. Het is vrij dom om te denken dat dat invloed heeft heeft over je bestendigheid tegen warmte, maar niet racistisch.

DeOnbekende
05-07-2025 om 17:03
Nick90 schreef op 05-07-2025 om 05:46:
[..]
Nope, mijn omgeving vond dit ook niet kunnen.
Mijn man vond het dan weer niet racistisch, maar - net als ik - gewoon een beetje dom. Hij zei dat hij vroeger heel vaak moest uitleggen dat hij ook gewoon kan verbranden en vond dit in hetzelfde, onwetende straatje passen.

Nicky199
05-07-2025 om 19:44
De vader maakte een opmerking over het kleurtje van je zoon. Je kan het dom noemen of racisme. Het blijft een opmerking die hoe je het ook noemt raciaal is.
Ik heb zelf als witte nederlander weinig te maken gehad met racisme. Hoogtens een enkele keer dat ik ben aangesproken met “jullie nederlanders” en dan een stereotypering erachteraan. Daar heb ik diegene toen op aangesproken met dat die moet ophouden met deze onzin. Diegene bleef toen maar doorgaan en toen ben ik weggelopen. Dat was een akkefietje in de kantine van de Jumbo.

Nicky199
05-07-2025 om 19:45
DeOnbekende schreef op 05-07-2025 om 16:45:
[..]
Of zijn (voor)ouder(s). Wat ook zo is. Het is vrij dom om te denken dat dat invloed heeft heeft over je bestendigheid tegen warmte, maar niet racistisch.
Wat is volgens jou dan wel racisme? Ik ben zelf witte Nederlander en jij misschien ook. Maar is het niet beter om de pijn die niet-witte nederlanders ervaren van opmerking als de zoon van Nick (leuke naam!) gewoon te erkennen?

DeOnbekende
05-07-2025 om 21:29
Nicky199 schreef op 05-07-2025 om 19:45:
[..]
Wat is volgens jou dan wel racisme? Ik ben zelf witte Nederlander en jij misschien ook. Maar is het niet beter om de pijn die niet-witte nederlanders ervaren van opmerking als de zoon van Nick (leuke naam!) gewoon te erkennen?
Nogmaals de quote van Amnesty International:
Racisme is een groep om raciale redenen discriminerend behandelen of daarover vernederende uitspraken doen.
En ja, ik ben zelf wit, maar mijn man en kinderen niet. Ik maak dus van dichtbij mee dat racisme bestaat en dat dat pijn doet, maar een dergelijke opmerking schaar ik daar niet onder (en man ook niet, zoals ik eerder schreef). Met een beetje relativeren is niets mis.

Nick90
06-07-2025 om 21:50
DeOnbekende schreef op 05-07-2025 om 21:29:
[..]
Racisme is een groep om raciale redenen discriminerend behandelen of daarover vernederende uitspraken doen.En ja, ik ben zelf wit, maar mijn man en kinderen niet. Ik maak dus van dichtbij mee dat racisme bestaat en dat dat pijn doet, maar een dergelijke opmerking schaar ik daar niet onder (en man ook niet, zoals ik eerder schreef). Met een beetje relativeren is niets mis.
Want jij en jouw man zijn het voorbeeld? Je dochters van deze man zijn nooit exotische snoepjes genoemd?

Lotus_
07-07-2025 om 09:29
Nick90 schreef op 06-07-2025 om 21:50:
[..]
Want jij en jouw man zijn het voorbeeld?
Het is een vooroordeel. Net zoals dat sommige mensen in het westen denken dat alle Achterhoekers op klompen lopen, op een boerderij wonen en wereldvreemd zijn. Dat is ook geen discriminatie, maar ook gewoon domme onwetendheid. Wanneer zo'n persoon of groep belachelijk wordt gemaakt of anders wordt behandeld, is het discriminatie.

Nicky199
07-07-2025 om 12:55
[..]
Want jij en jouw man zijn het voorbeeld? Je dochters van deze man zijn nooit exotische snoepjes genoemd?
Ik word serieus misselijk van die opmerking, wat akelig als je zo aangesproken word! Ik vind het al smerig hoe sommige(!) mannen een voorkeur hebben voor “exotische verpleegsters” maar bij kinderen vind ik het nog veel erger.

Nicky199
07-07-2025 om 13:06
DeOnbekende schreef op 05-07-2025 om 21:29:
[..]
Racisme is een groep om raciale redenen discriminerend behandelen of daarover vernederende uitspraken doen.En ja, ik ben zelf wit, maar mijn man en kinderen niet. Ik maak dus van dichtbij mee dat racisme bestaat en dat dat pijn doet, maar een dergelijke opmerking schaar ik daar niet onder (en man ook niet, zoals ik eerder schreef). Met een beetje relativeren is niets mis.
Een groep om raciale redenen discriminerend behandelen is precies wat die vader doet met de vraag of de zoon als zwart persoon het niet warm heeft.

Alice12
07-07-2025 om 13:27
Nicky199 schreef op 07-07-2025 om 13:06:
[..]
Een groep om raciale redenen discriminerend behandelen is precies wat die vader doet met de vraag of de zoon als zwart persoon het niet warm heeft.
Wat een onzin. Nog niet zo lang geleden zei iemand van kleur tegen mij dat ze alle witte mensen op elkaar vindt lijken.Ze vond het ook raar dat witte mensen in de zoner zo hun best deden om bruin te worden. Is dat racisme? Nee, tuurlijk niet , net zoals iemand die vraagt of een zwart persoon het minder snel warm heeft.

DeOnbekende
07-07-2025 om 13:32
Nicky199 schreef op 07-07-2025 om 13:06:
[..]
Nee hoor, daarmee wordt een vraag gesteld en de zoon van TO op geen enkele manier discriminerend behandeld.

DeOnbekende
07-07-2025 om 13:34
[..]
Dat wij het voorbeeld zijn, zeg ik toch nergens? En ja, ik ben helaas bekend met racistische opmerkingen. Ik vind de opmerking richting jouw zoon daar niet onder vallen. Je hebt echt een ontzettend agressieve manier van schrijven, daardoor maak je het nogal vervelend om met jou in gesprek te gaan. Blijf je lekker zielig en aangevallen voelen en breng dat ook over op je kroost, daar worden jullie vast allemaal erg leuke mensen van. Succes!

Alice12
07-07-2025 om 14:08
[..]
Ben jij het voorbeeld dan?

Kimdekim
07-07-2025 om 16:05
[..]
Is jouw zoon dan wel exotisch snoepje genoemd?