Tigerfeet
02-09-2012 om 15:00
Machtstrijd
Ik zit met mijn net 6 jarige dochter in een machtstrijd over opruimen. Ze weigert gewoon haar spullen op te ruimen, ik heb het een en ander al op de kast gezet maar echt helpen doet het niet, ze wil niet. Ze heeft nooit gepeuterpuberd, en met 5.5 is ze gaan puberen, toen na de scheiding alles een beetje rustiger werd(nou ja rustig....
Ik snap dat het erbij hoort en ik snap ook dat ze zich veilig genoeg voelt om zich te verzetten bij mij, maar soms wordt ik een beetje moedeloso hiervan.
Ik zoek nu een goeie manier waarbij ik zonder al teveel strijd haar aan het opruimen krijg. dus gezocht tipssssssssssssss

Leen13
02-09-2012 om 15:11
Tip
Leg je er gewoon bij neer. Het zal pas vanzelf gaan als ze op zichzelf zijn. En 6 jaar is ook wel heel jong hoor. Mijn kinderen zijn 13 en 14, ja wel wat bijzonder, maar we doen nog steeds veel samen en ik ruim ook nog veel voor hen op als ik geen zin heb om te wachten. Als je nu al verwacht dat ze het per direct en altijd doen heb je een moeilijk leven.
Bouw routines in, dat wil nog weleens helpen. Na het eten en voor het naar bed gaan even samen opruimen. Steeds attenderen als ze iets gedaan hebben dan direct daarna even (zonodig samen) opruimen.

amk
02-09-2012 om 15:27
Gaat niet gebeuren
Gaat je niet lukken, dat komt pas als ze uit huis gaan en hun vrienden er opmerkingen over maken of ze er zelf last van hebben.
Ik mest 1x per maand dochters kamer uit als ze bij haar vader is. En jammer de bammer ik ruim op en dan is ze wel eens dingen kwijt. Mijn antwoord: "dan doe je het volgende keer zelf." Ik meld wel dat ik dat weekend haar kamer uitmest, ze heeft dus wel de gelegenheid het te doen. Tot nog toe heeft ze dat 1x gedaan. Wel last ik haar elke avond voor het slapen gaan nog even op ruimen en natuurlijk samen met de vriendinnen voor vertrek.

merel
02-09-2012 om 17:28
Samen doen?
Aanbieden om het samen even te doen? Dat werkte hier wel aardig, soms weten kinderen gewoon niet waar ze beginnen moeten. Met wat simpele opdrachten ging het samen dan vaak wel goed (kwam er vaak op neer dat ik 75% deed, maar het gaat om het idee) en ze leren opruimen zo. Natuurlijk daarna 100 pluimen geven als compliment
Tja, en als dat ook niet lukt, dingen opruimen (weghalen) en verstoppen. Ze gaat het vanzelf missen, dan kan je nog besluiten het terug te geven met een waarschuwing dat het volgende keer echt weggaat.
(ik heb als kind ook een keer huilend mijn stiften uit de pedaalemmer staan vissen omdat mijn moeder al 100 keer gewaarschuwd had dat ze dat zou doen, maakte wel indruk

Jippox
02-09-2012 om 19:58
Wat hier werkt
Ten eerste hoeven mijn kinderen hun eigen kamer maar een paar keer per jaar op te ruimen (zodat ik schoon kan maken) en de rest van de tijd moeten ze zelf weten in wat voor bende ze leven. Dat scheelt alvast een hoop gedoe.
Maar alles in de tuin en woonkamer moet elke dag weer opgeruimd. Dat doen we meestal na het eten. Vaak willen ze dan tv kijken of op de computer en die gaan alleen aan als alles opgeruimd is. Simpel.
Af en toe gaat er 1 in verzet en die mist dan tv/computer/wii of voorlezen. Want tja, als je niet opruimt of er heeeel erg lang over doet, dan is daar geen tijd meer voor. Nou, dat snapt zelfs mijn 3 jarige prima.
En natuurlijk helpen we ook wel af en toe een handje mee. Of we verdelen het (jij de tuin, ik binnen).
Hier loopt dat best goed zo.

Jesse_1
02-09-2012 om 22:10
Wat opruimen?
Bedoel je echt opruimen-opruimen, dus haar kamer waar het in de loop van de tijd rommelig is geworden, of iets opruimen waar ze net mee gespeeld heeft en wat ze dan (bijv. in de woonkamer) laat staan?

Jolijt
03-09-2012 om 00:09
Leuke dingen..
Hier willen ze graag vrijdag- of zaterdagavond later naar bed en 'beat the best' iod kijken. Dat mag... als je kamer netjes is... anders is het gewone bedtijd. Moet wel zeggen dat ik er ook twee van 18 en 16 heb die het goede voorbeeld geven en ook nog wel een handje willen mee helpen met de kleintjes.
Verder heb ik de kamer van de jongste zo ingericht dat alles een vast plekje heeft en opruimen daardoor echt een eitje is.
Eens in de week kijk ik de kamer even door; toch een shirt dat naar de was kan, een krat waar de deksel niet meer lekker op past, een doos die te klein is voor wat er in verzameld wordt.. dat soort dingen los ik even op.
De kamers blijven heel redelijk.
Spullen waar echt een lange tijd niet mee gespeeld is verhuizen al dan niet via de zolder naar nieuwe eigenaren.

A zorac
04-09-2012 om 11:35
Maak er een spel van
Je hebt groot gelijk dat je er op die leeftijd een routine van maakt dat ze haar speelgoed, tas, boterhamtrommel, vuile kleren aan het eind van de dag opruimt. Jong geleerd, oud gedaan. Maar ze is nog wel erg jong om te verwachten dat ze spontaan gaat opruimen.
In 'how 2 talk 2 kids so they will listen' staan terloops wat tips hoe je het wél voor elkaar kunt krijgen. De bottomline is: maak het leuk. Maak er een spel van, doe het met humor.
Wij hebben de grootste lol door op te ruimen met een pak kaarten. Je pakt elke keer een kaart van de stapel en het getal dat daarop staat, zoveel spullen ruim je op. Net zo lang tot alles in de kast ligt.
Of je geeft het speelgoed een stemmetje 'Hallo x, hier spreken je stiften. we zouden héél graag in de kast willen'. Kinderachtig, maar het werkt bij een zesjarige. Briefjes op het speelgoed plakken met dezelfde boodschap werkt ook goed nu ze leert lezen.
(Dit klinkt alsof het hier in huis soepel gaat, maar meestal roep ik geïrriteerd 'ruim in vredesnaam die schoenen op!' Werkt minder goed.)
Ik zou het heel lang nog met haar samen doen en in de loop van de jaren meer van haar gaan verwachten.
Wat goed helpt is afspraken maken en aankondigen. Mijn kinderen klaagden eens dat ze nooit klaar waren. Dat ik altijd meer verwachtte. Hadden ze hun tas en speelgoed opgeruimd, moesten ze ook nog hun jas ophangen. Pff. Nu zeg ik vantevoren wat ik wil dat ze opruimen en we spreken af wanneer ze dat gaan doen en wat de consequenties zijn als het niet gebeurt. Elke dag weer. Kennelijk is dat nodig.
We hebben op de leeftijd van je dochter overigens een vel papier opgehangen met de belangrijkste verwachtingen (licht uit doen, vuile was in de wasmand, etc) in plaatjes getekend. Droeg ook bij aan een opgeruimder huis.
Hier zijn de kinderen 10 en 12. De oudste maakt sinds kort één keer in de maand haar kamer zelf schoon. Door de opvoeding van de afgelopen jaren vindt ze dat zelf ook wel redelijk normaal en doet ze het ook. Een keer in de veertien dagen moet ze de vloer vrij maken zodat de werkster kan stofzuigen. Jongsten moeten de kamer opruimen als de werkster komt, eens in de veertien dagen. En als ik ga wassen moeten ze de was inleveren in de badkamer. Wat daar niet ligt blijft vies. Ik moet dit alles nog wel steeds opnieuw zeggen. Het gaat allemaal niet vanzelf
Voor de rest heb ik beloofd niets te zeggen over de troep. Het is hun kamer.

Tigerfeet
04-09-2012 om 18:44
Wat ik bedoel is
Inderdaad dat ze opruimt waar ze net mee gespeelt heeft. Bv ze speelt met Little petshop en wil gaan tekenen, dan eerst petshop opruimen voor het tekenen, maar dat is dus strijd. Ik bedoel niet het uitmesten van haar kamer, en lades weer opruimen, speelgoedkist uitzoeken etc.
Haar broer kon echt wel op zijn 8e opruimen. En dat wil ik bij haar ook. Ik ga niet de boel achter haar kont opruimen tot ze uit huis is, daar heb ik en de tijd en de energie niet voor. Ze hoeven bij mij niet zoveel te helpen maar dit hoort naar mijn idee gewoon bij de opvoeding, alleen bij haar komt ontzettend veel verzet momenteel wat je normaal bij peuters ziet, waar je ook niet aan toegeeft Dat verzet vind ik logisch gezien er allemaal speelt, alleen wil haar ook wel laten opruimen
tigerfeet