Roosje
09-09-2013 om 22:11
Naar bed brengen
Ik vraag me af tot welke leeftijd jullie je kinderen naar bed brengen waarbij je dan ook voorleest. En hoeveel tijd dit jullie kost. Ik merk dat mijn kinderen dit nog erg graag willen en ook genieten van het moment dat je nog even gezellig kletst en knuffelt. Mijn zonen zijn 9 en 7 en we brengen ze apart op bed, ook omdat ze dan nog even eigen tijd hebben met mama of papa. Maar tegen de tijd dat ze eindelijk tanden hebben gepoetst en kant en klaar in bed liggen, is het rond 20.30. Dus pas rond 21.00 weer beneden alwaar de etenstroep nog opgeruimd moet worden en schone was in wasmanden wacht om opgevouwen te worden. En zelf even kunnen zitten zou ook wel fijn zijn en om 22.30 willen we naar bed. En oh ja, we hebben ook nog een dreumes van 14 maanden. Klein detail...
Vaak zijn we zo kapot aan het einde van zo`n dag, dat we het liefst een kus komen brengen, instoppen en toedeledokie! Maar dat vind ik dus "zielig". Mijn man vindt dat we moeten stoppen met het "echt" op bed brengen. Hoe doen jullie het?

HelenaW
09-09-2013 om 22:58
Geniet ervan
Geniet ervan nu het nog kan. Ik heb pubers die het niet meer willen. Om het iets te verkorten zou je het anders kunnen doen. Papa leest de ene avond de kinderen samen voor uit een boek dat ze beiden leuk vinden, terwijl mama de afwas doet. De volgende avond andersom. Als de voorlezer klaar is, is beneden de boel ook aan kant en hebben jullei beiden iets meer tijd voor jezelf (en de was )
En dan doe je bijvoorbeeld op vrijdag en zaterdag eerst met z'n allen de boel beneden. Dan is het schoon als ze naar boven gaan. Zij kunnen dan bijvoorbeeld de tafel afnemen, de stoelen netjes zetten, de pannen afdrogen die niet in de vaatwasser kunnen en als beloning of als speciale avond worden ze apart voorgelezen. Zoiets kan je bijvoorbeeld ook op zaterdag en een andere avond doen als je iets meer tijd hebt.

Tango
09-09-2013 om 22:58
Meer zelf doen
Misschien kun je de kinderen wat meer zelf laten doen, bijv. zelf gaan douchen (als ze dat doen 's avonds) of in ieder geval pyjama aantrekken. Intussen kunnen jullie de etenstroep opruimen of was vouwen. Je kan dan daarna tanden poetsen en voorlezen. Misschien kan je man de ene doen en jij de ander en dit dan wisselen de volgende dag. Of als het echt laat is laten kiezen tussen of kletsen of voorlezen.
Verder weet ik niet hoe laat jullie beginnen, dat lees ik niet en ook niet wanneer de dreumes naar bed gaat.
Overigens heb ik dochter hier tot 10 jaar voorgelezen, daarna had ze niet echt behoefte mee en ging zelf lezen in bed. Zoon van bijna 9 lees ik nog wel voor, maar niet elke avond. Hij sport 2 avonden dus dan vind ik dat te laat. Op avonden met meer tijd lees ik wel.

Rafelkap
10-09-2013 om 07:03
Tijd
O o o wat kost dat toch veel tijd, die kinderen.
Wij zijn ook altijd kapot 's avonds! Heel zielig voor ons
Onze oudste heeft na 19 uur een half uur alleen met papa, tijd om voor te lezen. Daarna kan hij zelf nog een half uur lezen in bed.
Kinderen van 7 en 9 kan je ook evt. samen voorlezen en dat kan doordeweeks ook best wat korter. Zolang je kinderen ervan genieten: doen!

Dalarna
10-09-2013 om 08:04
Zoals Tango
Ik zou het doen zoals Tango maar daarnaast voor allebei 1 avond waar je wat meer tijd aan dat kind besteedt. De ander gaat dan met alleen een kus en een praatje van de andere partner naar bed. Zo hebben ze toch allebei 1 avond alleen met papa of mama (laat ze kiezen!) en kan de andere partner beneden ook weer de boel in orde maken.

lisbeth
10-09-2013 om 09:21
hier
mijn 6 jarige gaat rond 19.30 naar bed, bij hem hebben we nog een heel ritueel, voorlezen, wat stoeien etc. Daar ben ik dus bijna een half uur mee bezig. Mijn oudste van 9 gaat om 21.15 uur naar bed, haar breng ik naar boven, geef haar een kus en ik kan weer vertrekken. Dat is dus 5 minuten werk.
Tandenpoetsen, pyjama regelt ze zich ook zelf. Ik moet meer voor de show en het idee mee.

Genista
10-09-2013 om 09:46
ik vind het leuk
Onze oudste is 13, zit in de tweede van het VO en vind het nog altijd heerlijk om te worden voorgelezen. Het liefst zou hij daarna nog een praatje op de bedrand maken. Ik vind dat fijn, ik koester dat. Zo'n bijzonder moment aan het eind van een dag waarin toch vrijwel altijd wel puberstreken en bokkigheid zijn voorgekomen. Zolang hij dat wil, doen we mee, zij het met restricties. Na kwart over negen doe ik het niet meer. Mijn avond is ook een keer begonnen, dus als hij voorgelezen wil krijgen, moet hij zorgen dat hij voor die tijd in pyjama is en klaar is met tandenpoetsen.
Ook de beide anderen vragen nog altijd om voorlezen. Dat doen we dus ook, elk een eigen boek. Maar we verwachten dus wel van ze, dat ze dan zelfstandig omkleden en tandenpoetsen, waardoor wij nog tijd hebben voor opruimen enz. En op dagen dat er maar eentje van ons thuis is, wordt er wat korter voorgelezen. Dat hebben ze liever dan gezamelijk voorlezen. We kunnen ze dergelijke dingen best redelijk uitleggen; ze protesteren ook niet als ze dan korter voorgelezen krijgen.
Nu hou ik zelf ook van voorlezen en ik kan het ook goed. Boeken als De Rode Pimpernel, De Onzichtbare Man (HG Wells) en dergelijke zijn ook erg leuk om voor te lezen aan een 13-jarige.
Ik zou in jullie geval toch wat meer zelfstandigheid gaan verwachten van de kinderen, zodat jullie ook nog gewoon tijd hebben voor het voorleesritueel en toch een beetje op tijd klaar zijn met dagelijkse klussen, Gewoon uitleggen dat jullie nu wel wat weinig tijd voor jezelf overhouden, want dat hebben ze gewoon niet in de gaten. Op de avonden dat wij muziek hebben (gezinsdingetje) lees ik trouwens ook niet meer voor.

100%mama
10-09-2013 om 11:52
Hier
Oudste 9, jongste 2. Manlief werkt op 3 uur rijden dus voor 20:00 is hij helaas niet thuis. Hier na het eten ruimen we samen de tafel af en ruimen gelijk op, dat is dus al gedaan. Daarna ga ik met de jongste om 18.45 naar boven voor douchen en daarna nog even naar beneden voor warme melk. Om 19.15 ligt hij in bed (lees bij hem (nog) niet voor). Met de oudste heb ik dan een half uur, die gaat om 19.45 naar boven om te douchen en mag dan tot 20.15 naar beneden. Ik lees bij hem door de weeks niet voor, maar heb dit wel gedaan tot 2 jaar terug. Hij leest liever zelf nog even in rust. Als hij in bed ligt ben ik dus "klaar". Ik zou het zelf onrustig vinden als ik dan nog de tafel zou moeten afruimen en de zooi moet opruimen. Voor de huishoudelijke dingen heb ik "vaste" dagen om te voorkomen dat ik ook mijn avonden bezig ben. Maar meestal ben ik zo moe dat ik om 21.30 mijn bed in plof

amk
10-09-2013 om 12:32
heerlijk
Wellicht eerder beginnen, geen speeltijd tussen eten en slapen gaan. Wij eten vrij laat ± 7 uur en om half 8 begint het bed ritueel. Dochter (8)ruimt af en dan moet ze haar pyama aan gaan trekken en tandenpoetsen. Om kwart voor 8 kom ik bij haar en dan gaan we voorlezen, zingen, kletsen en kroelen en om kwart over 8 ben ik weg.
Dan doe ik de afwas en is het mijn tijd. Het meeste huishouden doe ik in het weekend.(wassen zaterdag, vouwen zondag) Om half 9 is mijn avond begonnen.

troelahoep
10-09-2013 om 14:56
stipte eindtijd van het ritueel?
Met het mooie weer deze zomer waren onze kinderen (4 en 7) wat later nog aan het buitenspelen, maar dan wordt er minder aan het bedritueel gedaan. Hetzelfde geldt voor lang treuzelen met pyjama, tanden poetsen, poepen en dergelijke, dat moet allemaal voor een bepaalde tijd; hoe langer ze er over doen, hoe korter het voorlezen en/of knuffelen en kletsen op bed. Om 8 uur ligt hier alles in bed; enerzijds omdat de kinderen hun slaap wel nodig hebben, maar vooral ook omdat wij als ouders ook nog een avond willen. Oudste mocht in de vakantie na 8 uur nog wel stripjes lezen in bed, maar daar bemoeiden wij ons verder niet meer mee (alleen controleren of om half 9 het lampje wel uit is). Voor hem een hele traktatie, lekker lezen in bed! Oudste heeft hier al een wat minder lang bedritueel dan de jongste ook, ik denk dat je kinderen op die manier best een signaal kunt geven dat ze groot worden. Met oudste wordt ook eerder meer gepraat en met de jongste meer geknuffeld (die slaapt niet zonder dat hij heeft gezien dat papa en mama een kusje aan elkaar hebben gegeven
Doorgaans helpt een van ons met de pyjama en tandenpoetsen en maakt de andere ouder de boel aan kant in de keuken. Soms helpen de kinderen ook wel mee met de afwas (iedereen sneller klaar) en doen we als de pyjama aan is nog met zijn vieren een spelletje, maar lezen we niet voor. Zeker als je kinderen 7 en 9 zijn kunnen ze best meehelpen met opruimen na het eten; zijn jullie als ouders eerder klaar en heb je wellicht iets meer tijd voor het bedritueel als ze daar nog behoefte aan hebben, daar mag best iets tegenover staan, toch?

Berber
10-09-2013 om 16:16
Mijn oudste
is 8. Die gaat om ongeveer kwart voor acht zelf naar boven om te douchen/tanden poetsen/pyjama aan te trekken etc. Hij roept als hij in bed ligt en dan gaat een van ons nog even bij hem liggen om een beetje te kletsen. Daarna mag hij tot 20.30 zelf lezen. De jongsten zijn 5 dus die worden echt nog wel geholpen en voorgelezen.

-Flupke-
10-09-2013 om 19:37
anders doen
Mijn zoon; nu 15 wordt nog vaak naar bed gebracht door mij. Hij vraagt dit en vindt het heerlijk als ik hem even lekker toestop en knuffel. Ik blijf hooguit 10 minuten bij hem dan.
Maar voor jou stel ik voor dat je eens kritisch naar je avondindeling kijkt. Hoe laat eten jullie?
Ik moet er niet aan denken dat je eerst de kinderen naar bed doet, dan de boel van het eten en daarna nog de jongste met het bedritueel... of ging die tegelijk?
Mijn zoon helpt vanaf dat hij 3 was met afruimen. Vooral ingegeven door het idee dat hij toch niet stil kon zitten en dan beter heen en weer kon lopen met een nuttig effect. Momenteel doet hij de ene dag afruimen en de andere dag inruimen. Dus..........

Roosje
10-09-2013 om 22:02
jongens helpen wel
Wij eten meestal tussen 17.30 en 18.00 en de jongens helpen dan met afruimen en moeten samen de vaatwasser uitpakken. Ondertussen ga ik meestal mijn dochter wassen of in bad doen en daarna gaat zij naar bed. Ondertussen (dat is de bedoeling!!!) zou mijn man de vaatwasser moeten inruimen en de keuken doen. Maar dat gaat mega traag, dus dat is nog wel een aandachtspunt. Daarom staat dat er zo laat nog.
Boekje lezen met de jongens draait altijd uit op ruzie, dus dat doen niet meer. Maar het lezen duurt ook maar 10 min per kind. En tandenpoetsen e.d. doen ze wel zelf natuurlijk. Waarschijnlijk is het ook een combinatie van werk, drukte, altijd achter lopen met alles.
Dank voor de tips!

troelahoep
10-09-2013 om 22:45
dan zou ik mijn man ook maar eens aanpakken....
... als ik jou was. Moet lukken, een vaatwasser vullen in twee uur tijd. Ik proef een beetje een ongelijke verdeling in het huishouden, kan dat? En misschien kan het tussendoor met de andere dingen ook nog wat efficiënter; ik neem aan dat je dochter rond 19.00 in bed ligt, dan is er nog een uurtje over tussen 19.00 en 20.00 waarin je je niet met de jongens hoeft te bemoeien. Of misschien kun je ook was opvouwen en een beetje met je jongens kletsen tegelijk? Van mijn schoonzus met 4 kinderen hoor ik wel altijd dat de tijd die je voor jezelf/elkaar overhoudt 's avonds steeds minder wordt naarmate de kinderen ouder worden, de kinderen gaan op een gegeven moment natuurlijk om dezelfde tijd naar bed als jezelf...

Puck
11-09-2013 om 08:52
Vrij snel
Onze kinderen gingen vrij snel alleen naar bed. Ze vonden voorlezen alleen maar leuk als treuzeltechniek en ik kon er ook niet echt van genieten. We vinden het gezelliger om met z'n allen beneden te zijn. Ik denk dat de oudste een jaar of 7 en de jongste een jaar of 4 was toen we het voorlezen afgeschaft hebben. Toen ging ik nog wel mee naar boven, maar dat was meer om te voorkomen dat er een uur werd gedaan over uitkleden, douchen en tandenpoetsen.

mijk
11-09-2013 om 13:56
Hierook
En toen ik zoon van 11 dit dilemma voorlegde kwam hij een dag later spontaan met een vaatwasserinpakrooster

mijk
11-09-2013 om 13:57
Vervolg
Dus blijkbaar hecht hij er nog wel erg aan...voorlopig nog maar even aanzien.....

liora
12-09-2013 om 10:59
hier
Hier breng ik mijn oudste van 10 jaar nog steeds naar bed. We gaan eerst kletsen in mijn bed (hij deelt kamer met broertje en die slaapt al als oudste naar bed gaat, vandaar). Dan lees ik hem voor, maar dat heb ik een tijd niet gedaan. Toevallig nu een heel leuk voorleesboek gevonden voor 10-jarigen. En dan loop ik mee naar zijn bed en stop hem even in en zo. Ik hoop dat hij het nog lang zo wil, vind het zelf ook heel fijn!

-Flupke-
12-09-2013 om 13:38
maar roosje
je zoons ruimen na het eten af en pakken de afwasmachine uit...
Pas daarna gaat vader de keuken doen en inruimen...
Staat jullie vaatwasser dan de hele dag met de schone boel er nog in?
Ik heb ook het idee dat jouw man een schopje onder de billetjes kan gebruiken.
Stel dat de vaatwasser is uitgeruimd ; dat dit in de avond gedaan wordt (5 min werk toch)dan kunnen na het eten jouw mannen met zijn drietjes de keuken op orde brengen terwijl jij de jongste op bed en in bad doet. (ja,ja andersom)
Dan hoeft het allemaal toch niet zo lang te duren?

Roosje
12-09-2013 om 20:14
Vaatwasser staat inderdaad vol met de schone boel overdag. Man gaat vroeg naar zijn werk en ik heb er geen zin in `s ochtends voordat ik kinderen afzet op school en opvang. Het is dan al druk genoeg.
Man kan inderdaad schop onder kont gebruiken. Krijgt hij ook regelmatig, maar zit veel eelt op denk ik. Weer met hem gesproken en zowaar had hij vandaag om 19.00 de hele keuken klaar en nu brengt hij de jongens op bed Yeah!

Genista
13-09-2013 om 09:38
Kijk eens aan, het kan wel
Bij ons is het toch wel gewoonte we een tikje eerder opstaan om die vaatwasser vast leeg te ruimen. Dan is 's avonds inruimen ook veel minder werk. Als er geen kinderen om je heen darren ("Mamma, hoe maken ze hagelslag?" "Pappa, hoe komt het dat een glazen knikker niet kapotvalt?" "Mamma, weet je wat ik vandaag heb beleefd?" "Pappa, ik zat te denken en...") is dat leegruimen een klusje van nada.
Wat hier wel lucht geeft, is dat we de kinderen om de beurt naar bed brengen cq voorlezen. En dan bedoel ik niet dat ik de ene dag alledrie doe en de andere dag mijn heer-gemaal. Vandaag doet hij de jongste en ik de tweede en hij weer de oudste. Morgen doe ik de jongste, hij de tweede en ik weer de oudste. Bijvoorbeeld. Want oudste is niet altijd op tijd klaar en tot zijn ergernis willen wij na kwart over negen niet meer voorlezen. Ergens begint mijn avond en dat is om kwart over negen. Dus wie oudste voorleest, is een beetje wisselend, maar we proberen het toch zoveel mogelijk om en om te doen. En ja, als je dan eens een avond alleen bent, heb je het wat drukker. Maar dat overkomt ons allebei af en toe en de kinders begrijpen dat ze dan per persoon korter voorgelezen krijgen.
Succes met de reorganisatie van je rituelen Soms moet je gewoon even een routine doorbreken om een beter werkende routine te vinden.

Sanneke*
13-09-2013 om 10:40
Hier ook een knul van (bijna) 9
Wij eten vrij laat, zijn meestal zo half 7 klaar met eten. Dan ruimen we met zijn allen af (inclusief de kids). Kids gaan dan gauw klokhuis en jeugdjournaal kijken terwijl man en ik afwassen (geen vaatwasser) en koffie zetten. Om 7 uur drinken we dan koffie en limonade en om kwart over 7 vertrekt 1 van ons naar boven met de jongste (zij is 5). Dat dametje ligt er dan om kwart voor 8 (inclusief kletsen, voorlezen, zingen, bidden) in. Rond kwart voor 8 vertrekt de oudste naar boven, uitkleden, tandenpoetsen. Als hij klaar is komt de ander van ons naar boven en legt hem op bed. Inclusief kletsen en voorlezen, bidden en zingen. Om half 9 ligt hij op bed.
In de tussentijd doet degene die de jongste op bed heeft gelegd iets huishoudelijks, meestal was vouwen of strijken. Om half 9 trek ik soms nog een stofzuiger beneden rond en zijn we klaar.
Werkt heel goed voor ons
Sanneke*

Katniss
13-09-2013 om 10:44
Hier
8-jarige breng ik nog naar bed, en afhankelijk van hoe laat het is doen we nog een spelletje o.i.d. Soms wil ze heel graag een programma kijken tot 20.30 uur, dus dan moet ze daarvoor haar pyjama aan en ga ik gelijk weg als ik haar in bed heb gelegd.
Oudste van 14 breng ik ook nog naar bed, maar dan ga ik weer naar beneden na een kus. Voorlezen hoefden ze allebei niet meer zodra ze zelf konden lezen. En gelukkig had ik vroege lezers, want het is niet mijn hobby
Overigens doe ik het opruimen van de keuken en de vaatwasser direct na het afruimen van de tafel. Daar zou ik 's avonds echt geen zin meer in hebben. Daarna moet ik gevoelsmatig gelijk met mijn avond beginnen anders zou er niets van overblijven met een 14-jarige die pas om 23.00 uur naar bed gaat.

Katniss
13-09-2013 om 10:47
Vaatwasser
Ik zie ineens dat ik ook iets over de vaatwasser moet zeggen Die zet ik 's avonds aan voor ik naar bed ga, en ruim ik de volgende dag weer uit voordat ik met koken ga beginnen. Dan gelijk de ontbijtboel erin (die dus de hele dag in de gootsteen staat waar niemand er last van heeft), en na het eten de rest van de vaat.

Rafelkap
13-09-2013 om 10:57
hand
O, de vaatwasser is het probleem.Vandaar!
Nouja, wij hebben helemaal geen vaatwasser

Ella2007
13-09-2013 om 13:30
13 en 10, wel instoppen
Die van mij zijn 13 , tweede vo, en 10, groep7. Ik lees al lang niet meer voor, vanaf een jaar of 8 niet meer, ze lezen liever zelf nog even. Allebei vinden ze het heerlijk om daarna ingestopt te worden en nog even te kletsen terwijl ik bij ze lig. Dat duurt 10 minuten, kwartiertje per kind. Ze gaan zelf naar boven om tanden te poetsen. Een paar keer per week ben ik wel nog een minuut of 10 bezig met behandelen eczeem oudste. Mijn rielekstijd is na het eten, als zij de tafel afruimen en de vaatwasser inruimen. Rond 20.30 gaan ze naar boven en tussen 20.45 en 21.30 ben ik dan met hen bezig, ondertussen een wasje afhalend of opvouwend oid. Een-twee keer in de week stopt mijn man ze in. Die is van het type kus, welterusten. Hij is dan met 10 minuten klaar. Zo hebben we ieder onze eigen aanpak.
Ik kan daar nu nog van genieten, en heb ook wel het idee dat ik dan juist dingen hoor, weet wat ze bezig houdt. Dus ik vind het niet erg. Ik vind het juist heerlijk als mijn puber van 13 nog graag tegen me aankruipt, en vertelt wat hem bezig houdt. Ach, ik neem aan dat dat ook wel verdwijnt, dus zolang hij nog aangeeft dat te willen, geef ik daar graag gehoor aan.

Genista
14-09-2013 om 09:44
Dalarna
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Wij eigen boeken? Elk kind wordt het uit boek van dat moment voorgelezen. Ik ga verder waar mijn man gebleven is en hij leest verder waar ik de vorige dag opgehouden ben.

Dalarna
14-09-2013 om 11:18
Genista
Precies en dat hield mij altijd zo tegen, daar houd ik niet van. Ik wil zelf ook weten hoe het boek verder gaat als mijn man een stuk zou voorlezen

Genista
15-09-2013 om 12:00
(Dalarna, psssst...)
Ik heb al die boeken zelf ook gelezen... Ik lees heel graag goede kinderboeken, dus de verhalen kende ik al )
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.