Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Danielle

Danielle

09-06-2013 om 17:10

Niet sociale kleuter / iets doen?

Sinds kort zit zoon van 4 op school. Hij is heel slim, maar heeft beperkte interesses. Hij is vooral graag met zijn eigen ding bezig en niet met andere kinderen aan het spelen. Is hij ook niet gewend, kinderen van zijn leeftijd. Wel paar jaar oudere broer/zus (die met hem spelen) maar in de familie of in de buurt geen leeftijdsgenootjes. (En op de peuterspeelzaal of de speeltuin deed hij niet onaardig tegen ze, maar was het na een kort ogenblik contact ook wel weer genoeg wat hem betrof en had hij geen interesse meer)

Is dit een moment om er actief iets aan te doen en wat dan? Of gaat dat nog wel komen als hij groter wordt en langer op school zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

09-06-2013 om 17:26

Tja

Je DOET er toch al wat aan, hij gaat nu naar school en daar zullen kinderen met elkaar gaan afspreken. Je zult vanzelf zien of hij daar aan mee wil doen en dat is toch geen verplichting? Later zal hij wellicht op een sport gaan (kan nu ook al) en dan denk ik maar: de hele schooldag en op sport al contact met leeftijdsgenootjes is toch prima!

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2013 om 17:55

Mee eens

Meer dan dit hoeft nu niet, denk ik,hoor. Je zorgt voor mogelijkheden tot contact, en verder kun je nu weinig anders dan voorleven. Kinderen leren veel van hun ouders, hoe zijn zijn en zich gedragen. Los daarvan zijn er gewoon kinderen die er niet zo'n behoefte aan hebben, dat moet mogen vind ik.

Waarom?

Waarom vind je dat je kind socialer moet zijn? Is hij ongelukkig? Zo niet, laat hem dan zijn wie hij is en geef hem niet het idee dat 'ie iets niet goed doet!
Hier een zoon (6 jaar) die erg op zichzelf is. In de kleuterperiode nooit met anderen gespeeld buiten school. Inmiddels (groep 3) wel, maar niet heel vaak. Meestal heeft hij daar geen zin in, zo'n hele dag op school is al meer dan genoeg interactie voor hem. Hij vindt het dan heerlijk om lekker zelf, alleen, te spelen.
Ik zie het probleem niet.

-Flupke-

-Flupke-

10-06-2013 om 14:33

Ik lees

geen enkel probleem in je bericht. Iedereen verschilt toch in de manier waarop hij wel of niet graag met anderen omgaat of zelf bezig is. Heerlijk toch, dat hij niet altijd iemand nodig heeft om te spelen?

Danielle

Danielle

10-06-2013 om 15:37

Omdat

Ik wil graag dat hij iets socialer wordt, ooit, omdat dat nu eenmaal (meer en meer) gevraagd wordt in onze maatschappij en hij er later meer last van zal krijgen als hij een eenling is en buiten de groep valt. Ze geven kinderen van oudere leeftijd toch ook niet voor niets sociale vaardigheidstrainingen, laat staan al het geld dat het bedrijfsleven betaalt aan cursussen in die richting...

Maar hij is vier, en ik kan me ook voorstellen dat het nog wel komt. Of niet, en dan kunnen we altijd nog zien. Aan de andere kant, als ik hem nu wat kan stimuleren vast wat ervaring op te doen met andere kinderen van zijn leeftijd te spelen? Of misschein werkt dat wel helemaal tegen, dat kan natuurlijk ook.

Sociaal

Je kind moet er aan toe zijn maar dan kun je in elk geval spelletjes met je kind doen en goed benoemen hoe je met samen spelen, elkaar uitnodigen om te spelen, omdebeurt, winnen en verliezen, omgaat.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

10-06-2013 om 20:31

Te vroeg

Als je zoon net op school zit, vind ik het nog veel te vroeg om je zorgen te maken over zijn sociale vaardigheden. Peuters spelen sowieso vaak helemaal niet zo goed samen met andere kindjes, dat is doodgewoon. En beginnende kleuters krijgen genoeg te verwerken tijdens de schooldag, die hoeven helemaal nog geen speelafspraakjes te hebben na afloop. Mijn dochter begon ook pas later af te spreken, eigenlijk pas in groep 2 kwam het op gang. Geef hem de ruimte. En eenling zijn hoeft helemaal niet zo erg te zijn. Ligt er maar aan hoe hij er zelf in staat. Ik ken genoeg kinderen die gewoon graag alleen zijn / spelen.

GS

GS

11-06-2013 om 12:33

Eigen ding doen

Op zich lijkt het me geen probleem als je kind zich goed zelf kan vermaken. Speelt hij nooit samen met een ander kind? Als hij met een ander kind speelt, of met zijn oudere broers/zussen, of met jou, hoe speelt hij dan? Wil hij alles bepalen hoe het spel verloopt? Gebruikt hij de ander als handig hulpmiddeltje bij zijn plannen? Hoe reageert hij op input van anderen in zijn spel? Hoe reageert hij op veranderingen (bijv einde spel, weer naar huis gaan). Daar zou ik op letten. Als hij prima met anderen kán spelen (dus inbreng van anderen accepteert en ook een ander iets gunt in het spel en anderen niet gebruikt als hulpmiddel bij zijn spel) dan lijkt het me geen probleem.

Loes

Loes

16-06-2013 om 20:09

Gelijkgezinden?

Wel eens op een uitje van Pharos oid geweest? Hoef je echt niet het stempel hoogbegaafd voor te hebben. Soms wonderlijk hoe niet sociale kinderen opeens sociaal blijken bij kinderen met dezelfde interesses. Tuurlijk moet je met iedereen leren omgaan, maar dit kan soms ook daarbij echt helpen.
Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.