Marieke
04-11-2012 om 21:54
Onder de douche
Mijn dochter van ruim 11 vindt het nog steeds fijn dat ik tijdens het douchen haar haren was of rug inzeep en het allerfijnste is samen douchen. Nu is haar lijf flink aan het veranderen. Cup A, schaam- en okselhaar, bredere heupen: lichamelijk is de pubertijd echt ingezet. Mentaal soms wel en soms ook niet. Diep in haar hart is K3 nog steeds gaaf, maar dat zeg je natuurlijk niet (meer), spelen met playmobil kan nog net, Jennifer Lopez is geweldig, jongens zijn stom, make up is zeer aantrekkelijk, het eerste frisfeest is geweest, kortom; ze zit er net tussen in. En ik geniet daarvan. Ze komt nog steeds met nagenoeg alles bij me, vraagt veel, bespreekt veel, ik hoop dat 't nog lang zo blijft. Maar goed, er komt een dag dat het anders zal worden (zeggen anderen). En daar hoort het douchen ook bij. Dat hoor je op deze leeftijd en met zo'n veranderd lijfje niet meer te doen als ouder. Enerzijds denk ik: ja, dat klopt maar anderzijds; ze vind het nog steeds fijn en ze vraagt er nog naar, waarom niet, ik geniet er ook nog steeds van, het zijn in mijn ogen ook bijzonder kostbare momenten die ik koester en ik ben heel close met haar. Ze gaf wel aan dat papa voortaan alleen nog maar haren mag wassen, de rest niet. Haren wassen is gewoon lastig: erg lang en erg dik haar, maar het mag niet geknipt worden! Voor mijn gevoel kan ze haar grenzen dus wel aangeven, is dat dan voldoende? Ik twijfel. Wat doen jullie of hebben jullie gedaan?

wil40
04-11-2012 om 22:34
Dat "hoort" niet?
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord dat er mensen zijn die zeggen dat dat niet hoort. Samen douchen met je kind of samen in bad, gezellig toch? Mijn 14 jarige zoon wil dit niet meer en dat respecteer ik. Hij vindt het ook niet meer prettig als ik zomaar de badkamer inloop. Zolang je de grenzen van je kind respecteert kan je heerlijk genieten van het badderen met je kind en kan papa nog steeds haar haren wassen.

dc
04-11-2012 om 23:12
Gewoon doen
Wat geef jij voor signaal af als je opeens niets knus meer met haar wil doen? Dat met haar veranderende lichaam ze opeens niet meer geliefd is ofzo?
Nee, ik zou gewoon doorgaan, totdat zij aangeeft het niet meer te willen. En ik ging mijn hele leven nog makkelijk met mijn moeder naar de sauna enzo, dus dat kan soms lang duren

albana
05-11-2012 om 07:35
? onzin
Hier een 19 jarige en die is heel 'gemakkelijk' met haar lijf/lichaam. Haar 'genegrens' om het zo maar te noemen is totaal anders dan van de jongste. Zij doet nooit de badkamerdeur op slot bijvoorbeeld en als wij binnenkomen als zij aan het douchen is, heeft ze nooit een punt gevonden. Omkleden op het (buiten)zwembad in zo'n benauwd hokje? Dat vind ze geen doen dus doet ze dat (gepast) in het openbaar. Jongste zou daar werkelijk niet over piekeren, want stel,stél....dat je rok dan ondertussen valt dan sta je daar in je blote billen....
Wat betreft met ons (ook man dus) die behoefte aan gewassen worden en je haar wassen neemt vanzelf af. Ze worden zelfstandiger ook hierin. Dus zal de behoefte daaraan ook vanzelf steeds minder worden. Wij maken wat betreft gene en wat 'kan' als ouder maken wij gene onderscheid en oudste doet dat ook niet. Als er iets 'is' ook al betreft een genante plek zou ze het net zo aan papa laten zien als aan mij. Eigenlijk aan diegene die op dat moment maar bij de hand is. We hebben haar wel enigzins moeten 'sturen' wat betreft anderen die hier wel eens in huis zijn, maar dat betreft altijd maar korte tijd om rekening mee te houden.
Elk kind is anders, wat 'hoort' en wat niet is dus ook bij elk kind anders.
groeten albana

Marieke
05-11-2012 om 10:27
Pff, gelukkig
Soms brengen anderen je zo in verwarring! Ik heb 1 kind, pas op oudere leeftijd gekregen, iedereen om mij heen heeft veel meer ervaring in moederen en sommigen zijn heel goed in twijfel zaaien. En dan ga ik inderdaad twijfelen. Daarom: dank voor deze hart onder de riem, vanavond ga ik uitgebreid met dochter badderen, daar genieten we samen van!

Jip
05-11-2012 om 11:11
Hier
Hier ook een dochter van 17 die erg 'gemakkelijk' met haar lijf omgaat. Heeft weinig gene en loopt graag bloot na het douchen. Maar we zitten nog regelmatig samen in bed en dit is voor geen beiden een probleem maar gewoon gezellig. Oudste zoon is juist het tegenovergestelde, doet de badkamerdeur op slot e.d. Ook dat respecteren we natuurlijk.

troelahoep
05-11-2012 om 14:41
Sommige mensen zeggen rare dingen
vroeger had ik een tante die over incest begon te praten toen ik een keer met mijn vader aan het stoeien was. Mijn vader was razend en (natuurlijk) diep gekwetst door wat mijn tante zei. Ik was van jouw dochters leeftijd denk ik, ik had nog nooit van incest gehoord en ik had ook geen idee waarom mijn ouders een tijdje boos waren op tante. Sommige mensen hebben rare opvattingen over wat je wel en niet met je kinderen mag doen! En je dochter geeft zelf al aan dat haar vader alleen nog maar het haar mag wassen, prima toch? Dan zal ze ook vanzelf wel aangeven wanneer ze niet meer met jou onder de douche wil. Misschien komt het moment wel (pas) wanneer ze verkering krijgt ofzo.

albana
07-11-2012 om 08:57
Reactie op sommige mensen zeggen rare dingen
Dat hebben wij ook gemerkt in de loop der tijd met oudste.Mensen vinden het 'raar' dat wat oudere pubers daar nog zo 'makkelijk' in zijn en hebben dan meteen 'bijgedachten'. Soms spreekt iemands gezicht boekdelen. Oudste kuste opa van het weekend op een feestelijke bijeenkomst in het openbaar op de mond. Daarvan voelde ik ook dat mensen dat raar vonden. Van de jongere kleinkinderen niet. Komt nog bij dat oudste nogal groot is van postuur en gewoon écht een 'meid' geen 'meisje-meisje'. Een flinke Hollandse meid zoals in kaasreclames
Dan kan het al helemaal niet....Jongste die totaal anders is, daar zouden ze weet ik zeker heel anders op reageren, die is dun en klein en een écht 'meisje'.
Wij hebben oudste echt moeten sturen hierin. Anders weet ik zeker dat de negatieve reacties waren toegenomen. Echt moeten uitleggen dat dit alles wel 'mag' maar alleen als we met gezin onder elkaar zijn. Die kus daarin moet ze nog 'bijgeschoold' worden dus.
Hoorde deze week nog van collega die moeite heeft haar zoon van 19 dit onderscheid duidelijk te maken. Die zoon rende poedelnaakt van de douche naar boven toen ik op bezoek was om wat af te geven langs de open deur waar ik dus een naakte schim zag langskomen
Moeder boos erachter aan van : "Hoe vaak heb ik gezegd dat je wat mee moet nemen om aan te doen als je gaat douchen? Je weet tóch dat die douche beneden is en er iemand gekomen kan zijn? Die is toch niet verplaatst sinds vorige week ofzo..?" Hahaha ik leefde mee met collega.
Ik heb de hoop dat dit anders word als ze ouder is allang opgegeven. En ze is allang sexueel actief dus dat heeft geen verandering opgeleverd. Idem met die zoon van collega dus.
Soms zijn mensen gewoon zo, pubers/jongeren dus ook.
groeten albana

Nadasha
07-11-2012 om 10:40
Hier ook
Mijn jongste dochter is 9 en doucht ook regelmatig met mij. Ze vraagt het iedere dag, ze doucht liever samen dan alleen, ik ben degene die zo nu en dan nee zegt, omdat ik ook wel eens lekker alleen wil douchen.
Ze doucht ook nog samen met haar vader, dat is groot feest. Dan mag ze zijn haren wassen en ik hoor dat ze dan de grootste lol hebben.
Ik zou zeggen: zolang zíj het wil, lekker van genieten, ze worden zo snel groot....

Jasmino
08-11-2012 om 12:39
Het lijkt me heerlijk om zo vrij te durven als zijn als veel kin
Wat is het toch heerlijk dat kinderen, en soms zelfs ook nog als ze al ouder zijn, nog zo vrij en ongegeneerd zijn! Gewoon van genieten. En ik ben er een klein beetje jaloers op ook. Ik ben helemaal niet zo gemakkelijk, eigenlijk behoorlijk preuts, en dat ben ik altijd al geweest.
Albana, waarom zou jij je oudste dochter bijsturen? Zo geef je haar toch een heel nare bijsmaak over die kus aan opa? Wat boeit het jullie wat anderen denken? Zoals jullie, je oudste dochter en opa het oké vinden, is er toch niets aan de hand. Het gaat toch om een familie, en ik vind die intimiteit helemaal niet vreemd. Heerlijk dat die er nog kan zijn, ook op die leeftijd.

albana
11-11-2012 om 11:52
Intimiteit en gene
Als die gene er helemaal niet is, is het wel handig dat je uitgelegd krijgt dat het op sommige momenten maatschappelijk ' ongepast' is. Opa op de mond kussen is prima op zijn verjaardag in intiemere kring en niet op een openbaar gebeuren Met allerlei wildvreemden erbij. Zo ongeveer..... Bloot van de douche naar je slaapkamer is oke als je zeker weet dat je als gezin onder elkaar bent, niet met mogelijke toeschouwers. Zoals ik
Ik had ook not amused kunnen zijn, toch? Anderen voelen zich erdoor genant, daar moet je rekening mee houden. Of dat kan meespelen...... Dat probeer ik haar bij te brengen.
Groeten albana