Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Passend onderwijs

We hebben een dochter van 5 jaar met downsyndroom, die momenteel naar SO gaat. We zien nu echter dat ze daar niet echt vooruit gaat.
We snappen dat ze wat begeleiding nodig heeft, maar ze heeft een grote leergierigheid waarin  ze op SO niet uitgedaagd wordt. Eerlijk gezegd krijg je het gevoel dat ze "op een zijspoor" is gezet, op basis van een test en omdat schoolkoepel voor de "voor de hand liggende" keuze gaat en de schooldirecteuren daaronder deze weg volgen. 
We zouden haar graag, eventueel met ondersteuning, naar een reguliere basisschool zien gaan. Een van de redenen is dat ze dan met wat meer leeftijdsgenootjes kan omgaan, van hun gedrag kan leren en de dag wat meer met leren bezig is (op SO is veel van de dag spelen en maar 2 uur effectief leerstof). Ze is zelf degene die ook thuis aangeeft liever te lezen dan te spelen.
Als we daar zelf achteraan gaan (bijv. zelf een andere school benaderen), worden we steeds teruggefloten met opmerkingen als "ach jullie snappen het proces ook niet goed" (mijn vrouw komt uit Latijns Amerika). Terwijl het systeem of hun eigen visie niet wordt onderzocht.
Eerst was de aangevoerde reden dat begeleiding op een reguliere school budgettechnisch niet kan; nu zien we sommige scholen openstaan (bijvoorbeeld omdat de begeleiding al op een klas zit of ze andere oplossingen bedenken), maar vervolgens fluit de koepel ze terug.
Ook andere instanties en mensen lopen vast op dit besluit van de koepel. Het is natuurlijk zo dat wij dat besluit ook hebben onderschreven maar achteraf gezien voelt het alsof we daarbij onder druk zijn gezet, omdat iets anders niet kon.
We zoeken een uitweg... Heeft er iemand ervaringen in een andere gemeente of regio?

Het gaat om een kleuter hè, dus dat is sowieso al spelenderwijs leren. Die verhouding die je noemt is ook in het reguliere onderwijs de verhouding dus dat zou ik wel even in het achterhoofd houden. 
Verder, kijk eens op onderwijsconsulenten.nl. Daar staan onderwijsconsulenten voor jullie regio op. Diegene kan dan de belangen van jullie dochter behartigen en weet ook de weggetjes waardoor het misschien wel mogelijk is. 

Al contact gehad met Per Saldo?
Zelf woon ik in regio drechtsteden en heb hier wel positieve ervaringen mee, zowel vanuit mijn werk als privé (klas zoon).  Volgens mij zitten hier in het dorp op elke basisschool kinderen met het syndroom van down. Bij mijn zoon in de klas zit vanaf groep 1 ook een meisje met Downsyndroom en zij gaat nu mee naar groep 4. 

Mijn zoon (ASS+ADHD) zou ook naar SO gemoeten hebben vanuit regulier (groep 3, rond 6 jaar oud). SO zagen wij niet zitten vanwege het teveel 'gepamper': we willen dat eruit komt wat erin zit en dat zagen we op SO niet gebeuren. Wij zijn gegaan (nou ja: toestemming gevraagd en gekregen) voor SBO. En dat was een gouden greep: het beste van regulier en speciaal gecombineerd.

Ik zou ook de onderwijsconsulenten benaderen. Het lijkt me voor je dochter zeker van toegevoegde waarde om in ieder geval tijdelijk in het reguliere onderwijs mee te draaien. Het is alweer even geleden maar in de klas van 1 van mijn kinderen zat ook een jongen met syndroom van Down. Dat werkte prima. Hij heeft een paar klassen dubbel gedaan zodat hij op cognitief niveau een beetje mee bleef komen. En toen hij 13 was is hij overgestapt naar speciaal onderwijs, hij ging al puberen en dat matchte echt niet meer met zijn klasgenootjes van 3 jaar jonger.
Maar zowel voor hem als voor de hele school erg leerzaam. De overige leerlingen krijgen namelijk ook mee dat mensen die 'anders' zijn niet eng zijn, niet minder zijn en er gewoon bij horen. Ze leren rekening te houden met een ander.
Ik hoop voor jullie dat jullie een school kunnen vinden die bereid is je dochter op te nemen.

Ik hoor in mijn omgeving positieve verhalen over deze organisatie: https://www.kansplus.nl/

Zij kunnen meedenken, bemiddelen en kennen de regels en wetten.

Ik ken een kind met down op een reguliere basisschool in de regio Harderwijk. Dat gaat nu heel erg goed, ouders hebben achter de schermen daar wel veel voor moeten doen, om begeleiding goed te regelen. En ook om school op wat andere punten te overtuigen.

lees het stuk in de link en neem eens contact op met Gert de Graaf
https://www.downsyndroom.nl/home/levensloop/scholen/steunpunt-passend-onderwijs-voor-ouders/

Bij zoon op school en in de klas heeft jaren een meisje met down meegedraaid met 1 op 1begeleiding. Ze deed gemiddeld 2 schooljaren over 1 leerjaar. Niet alle ouders waren even positief over haar aanwezigheid.  Bij de kleuters was het geen probleem maar daarna was het soms storend. 
Wat ik weet is dat haar ouders een rechtzaak hebben moeten voeren om haar op een reguliere basisschool geplaatst te krijgen. 

het lastige in jullie situatie is dat je kind al een school heeft, waarvan men eerder heeft besloten dat het passend is. Dat betekent dat de zorgplicht al bij een school ligt en er al een besluit ligt dat dit passend is en dat een andere school heel makkelijk kan afwijzen. Als je kind nog niet naar school gaat, was het gunstiger geweest. 
Wat je als eerste moet doen, is in gesprek met de huidige school. Als zij ook vinden dat de plek niet meer passend is, maakt dat de weg naar ander onderwijs makkelijker. Verder kan je contact leggen met het samenwerkingsverband waar ooit de TLV (toelaatbaarheidsverklaring) is afgegeven en aangeven dat jullie vinden dat regulier onderwijs momenteel beter passend is en daarover in gesprek wil. Dit moet je eerst doen voordat je bij een onderwijsconsulent terecht kan. Het is ook de vraag of die gaan helpen, je kind gaat immers naar school. (Klinkt onaardig, maar er zijn kinderen die niet naar school kunnen of gaan, die trajecten gaan voor, als je als ouder alle wegen hebt bewandeld kom je eerder aan de beurt).

de huidige school heeft een ontwikkelingsperspectief samen met jullie gemaakt. Hierin worden doelen gesteld en wordt omschreven wat jullie kind nodig heeft om de doelen te bereiken (onderwijsbehoeften). Dit document wordt regelmatig bijgesteld, vaak voor of na de zomer. Je kan het gesprek hierover gebruiken om te onderzoeken of je kind meer uitdaging nodig heeft en hoe de school dit kan bieden. Hieruit kan de conclusie komen dat het aanbod op de huidige school niet meer past en dat jullie samen op zoek gaan naar een beter passende school. Ook kan dit OPP een mooi document zijn om in gesprek te gaan met de basisschool om de hoek: dit heeft mijn kind nodig van een school. Wat is nodig om dit te kunnen bieden? Bedenk ook wat vanuit andere bronnen geboden kan worden. Het samenwerkingsverband krijgt geld voor extra ondersteuning. Het verschilt per regio hoe het geld verdeeld wordt. Soms gaat bijna al het geld naar de besturen en krijgt de school direct geld, soms verdeelt het samenwerkingsverband het geld door arrangementen (school moet onderbouwen waar ze het geld voor gaan gebruiken), soms gaan veel kinderen in de regio naar het speciaal onderwijs en blijft er weinig geld over voor aanpassingen op de reguliere scholen. Ook hiervoor kan je bij het samenwerkingsverband terecht. Elk samenwerkingsverband heeft vanaf 1 augustus een oudersteunpunt waar je met dit soort vragen (na de vakantie) terecht kan. 
Hoe beter je bent voorbereid, hoe groter de kans is dat scholen in gesprek willen.
De haalbaarheid valt of staat vaak met de zelfredzaamheid van het kind. Zindelijkheid is vaak een punt, maar ook zelf een werkje kunnen maken en opruimen. Een kind wat zich 30 minuten kan vermaken met een puzzel is beter te hanteren in een klas met 30 leerlingen dan een kind wat kan lezen maar elke 2 minuten aangespoord moet worden en overal hulp bij nodig heeft. Sociaal gaat het vaak best goed zeker als kinderen vanaf de start op school zitten. Vanaf groep 6 wordt het soms lastiger omdat het verschil dan vaak steeds zichtbaarder wordt en kinderen dan meer op zichzelf gericht  zijn. Het wordt dan meer zorgen voor ipv een gelijkwaardige relatie. niet het leren op niveau maar het gedrag is soms een struikelblok. Als het kind de les verstoord met zijn gedrag, dan wordt de leerkracht niet blij, komt dit ook vaak bij andere ouders terecht die gaan klagen en negatief uiten over het kind wat weer zijn weerslag kent op de positie van het kind in de klas. 
Al met al een pittig traject wat veel van ouders vraagt. Heel fijn als het positief uitpakt. Dan is het een meerwaarde voor zowel het kind als de andere kinderen en de leerkrachten. Hou ook rekening met een minder rooskleurig traject. 

Ysenda schreef op 18-08-2022 om 12:28:

lees het stuk in de link en neem eens contact op met Gert de Graaf
https://www.downsyndroom.nl/home/levensloop/scholen/steunpunt-passend-onderwijs-voor-ouders/

Deze meneer doet veel onderzoek naar kinderen met downsyndroom in het onderwijs. Hij is wel eenzijdig gericht op inclusief onderwijs en zijn onderzoeken blijken vaak niet compleet te zijn of haken en ogen te kennen. 

Er zijn kinderen met downsyndroom die het geweldig doen binnen het regulier onderwijs, maar er zijn ook kinderen die er doodongelukkig zijn. Zo is het ook op het speciaal onderwijs. Het is net als bij alle iadh kinderen: per situatie bekijken wat het beste is op dit moment.

 Ook in reguliere kleutergroepen wordt heel veel gespeeld.  Wat jouw dochter als spelen ervaard kan wel degelijk een leerdoel hebben. Speciaal onderwijs is heel breed,  op wat voor school zit je kind nu? Ik neem aan op een plek voor moeilijk lerende kinderen?  Wat is de uitstroom van de huidige school?  (dat zou in de schoolgids moeten staan)  Juist straks in groep 3 kan jouw dochter veel baat hebben van de kleinere klas waar ze nu in zit,  maar dan moet er inderdaad wel leerstofaanbod zijn op haar niveau.  Volgens mij is het advies wat hiervoor al aangegeven is mbt het inschakelen van de onderwijsconsulenten het meest passend.

Vaccinatievraag

Vaccinatievraag

18-08-2022 om 19:03 Topicstarter

Wolverg schreef op 18-08-2022 om 11:12:

Al contact gehad met Per Saldo?
Zelf woon ik in regio drechtsteden en heb hier wel positieve ervaringen mee, zowel vanuit mijn werk als privé (klas zoon). Volgens mij zitten hier in het dorp op elke basisschool kinderen met het syndroom van down. Bij mijn zoon in de klas zit vanaf groep 1 ook een meisje met Downsyndroom en zij gaat nu mee naar groep 4.

Dit klinkt wel interessant. We zijn sowieso aan het kijken naar verhuizing (niet alleen vanwege dit probleem) en de regio Rijnmond is vanwege verschillende redenen wel een kandidaat. Wil natuurlijk eerst op een plek onze casus voorleggen, dus dan is dit een fijn uitgangspunt 


Vaccinatievraag

Vaccinatievraag

18-08-2022 om 19:07 Topicstarter

CreaBea schreef op 18-08-2022 om 11:23:

Mijn zoon (ASS+ADHD) zou ook naar SO gemoeten hebben vanuit regulier (groep 3, rond 6 jaar oud). SO zagen wij niet zitten vanwege het teveel 'gepamper': we willen dat eruit komt wat erin zit en dat zagen we op SO niet gebeuren. Wij zijn gegaan (nou ja: toestemming gevraagd en gekregen) voor SBO. En dat was een gouden greep: het beste van regulier en speciaal gecombineerd.

Oké! Bij ons zit SO en SBO op dezelfde locatie, fijn om te weten dat het "qua gevoel" niet hetzelfde is. Want overstap SO -> SBO is hier relatief makkelijk, maar de associatie is natuurlijk "ja maar dan zit ze nog steeds op diezelfde school".

Vaccinatievraag

Vaccinatievraag

18-08-2022 om 19:12 Topicstarter

anomarie schreef op 18-08-2022 om 13:36:

het lastige in jullie situatie is dat je kind al een school heeft, waarvan men eerder heeft besloten dat het passend is. Dat betekent dat de zorgplicht al bij een school ligt en er al een besluit ligt dat dit passend is en dat een andere school heel makkelijk kan afwijzen. Als je kind nog niet naar school gaat, was het gunstiger geweest.
Wat je als eerste moet doen, is in gesprek met de huidige school. Als zij ook vinden dat de plek niet meer passend is, maakt dat de weg naar ander onderwijs makkelijker. Verder kan je contact leggen met het samenwerkingsverband waar ooit de TLV (toelaatbaarheidsverklaring) is afgegeven en aangeven dat jullie vinden dat regulier onderwijs momenteel beter passend is en daarover in gesprek wil. Dit moet je eerst doen voordat je bij een onderwijsconsulent terecht kan. Het is ook de vraag of die gaan helpen, je kind gaat immers naar school. (Klinkt onaardig, maar er zijn kinderen die niet naar school kunnen of gaan, die trajecten gaan voor, als je als ouder alle wegen hebt bewandeld kom je eerder aan de beurt).

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg! Het probleem is een beetje dat samenwerkingsverband en eigen school "het nu wel goed" vinden, precies zoals je zegt: "Ze zit toch op een school..."

Het aangrijpen van het OPP en de beoordeling is een goeie, dat zou na de zomer komen.

het opp is een heel belangrijk document hierin. Dit is het plan voor het komend schooljaar. Jullie hebben instemmingsrecht op het plsnningsdeel. Hier moet je met school een op overeenstemming gericht overleg over voeren. Je kan vragen of het samenwerkingsverband hierbij aan kan sluiten om te toetsen of de huidige school nog goed passend is. Het speciaal onderwijs is heel duur dus voor een samenwerkingsverband is regulier onderwijs met ondersteuning vaak veel goedkoper. Dat kan een prikkel zijn om hun mee te krijgen. Belangrijk is dat duidelijk moet zijn dat het kind beter af is op een reguliere school. Dat moet je nu gaan bewijzen. Dat kan als er te veel aanpassingen nodig zijn om de doelen te behalen op de huidige school. Dat toon je aan in het OPP. 

Vaccinatievraag

Vaccinatievraag

18-08-2022 om 21:15 Topicstarter

Dank voor al jullie reacties en meedenken, ook voor het positief kritische.

Ik denk dat we een beetje vastgelopen zijn hier, we hebben al andere instanties ingeschakeld maar krijg steeds het gevoel dat we "het allemaal niet zo goed begrijpen" en dat de koepel het gewoon makkelijk wil houden: handicap op S( O, "zonder problemen" op regulier. Daar wordt een meedenkend bureau steeds door vastgezet. En het is natuurlijk ook een kwestie van inzicht en inschatting waardoor het voor ons ook lastig om iets te "bewijzen"; we denken echter dat onze dochter zichzelf wel zal bewijzen als ze eenmaal ergens is.

Ik ga eerst eens naar de geadviseerde tussenpersonen kijken of zij een heel nieuwe manier van interventie of visie hebben die de huidige impasse kan doorbreken. Daarna pas (ook omdat we hebben geleerd dat we te snel meegaan in de oplossingen van de normale instanties), hetzij met interventie, met hun tips of gewoon zonder, naar school om via het OPP iets voor elkaar te krijgen.

Er zijn overigens ook praktische redenen om onze dochter op een plek dichterbij huis te hebben (vooral mbt vervoer). Dat is een deel luxe voor ons als ouders, maar we denken ook dat "al dat logistieke gedoe" van nu zijn weerslag heeft op haar en haar broertje.

Een oplossing die we overwegen is überhaupt verhuizen, ook vanwege andere redenen. Als ik het zo lees zijn er in andere regio's andere mogelijkheden, en is het sowieso een nieuwe start. We zullen dan wel eerst wat zekerheden en ervaringen moeten hebben maar daar bieden jullie reacties ook genoeg aanknopingspunten.

Enorm bedankt, er zit hier weer een iets hoopvoller vader! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.