Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-02-2013 om 21:50
Hallo,
Mijn jongste van 4 zit in groep 1. Kleine school (18 kindjes in combiklas groep 1/2).
Hij is de jongste van de klas. Het is een vrolijk jongetje, soms koppig, sociaal ook volgens de juf maar voor mijn gevoel soms nog jong..
De laatste tijd heeft hij thuis veel driftbuien en merk ik dat hij vaak ruzie maakt met zijn broer of met mij. Zijn nieuwste ruzie strategie is nogal negatief: als ik mijn zin niet krijg dan ga ik je slaan / ga ik gooien met spullen / ga ik iets kapot maken. Het blijft bij dreigen.
Ik vind dit erg lastig, word ook boos en het eindigt vaak in straf.
Op school speelt hij vaak met een kindje dat ook dit gedrag vertoont (weet ik slechts uit verhalen van oudste en een andere moeder).
Nu wilde ik eens vragen hier wat volgens jullie het handigste is:
Veel praten en aangeven dat een positieve invalshoek een beter resultaat geeft.
Steeds straf geven?
Met juf praten - heb ik net vorige week gedaan en zij zegt: 'hij zoekt zijn plaats, en tsja op school zien kinderen nou eenmaal ook hoe het niet moet'
Moet hij teveel op zijn tenen lopen? Hij is de jongste vd heeeele school.
Gaat er iets anders niet goed? (Hij is net begonnen met logopedie)
Waait het weer over en is dit typisch jongensgedrag in groep 1?
Zoekt hij grenzen onbewust express op?
De oudste heeft geen enkele agressieve cel in zijn lijf dus dat is geen goed referentie-kader.
Soms zegt mijn 4jarige dat hij school niet leuk vindt omdat hij zo hard moet werken zegt hij...
Ik heb net een avond met 15 driftbuien achter de rug.... Pfffft.... Ben even van de wap erover!
Herfst
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
05-02-2013 om 20:28
Hoe lang op school?
Hoe lang zit hij al op school, als hij de jongste van de school is? Het komt op mij over dat hij nog heel erg moet wennen. En dat hij zich thuis afreageert van alle drukte overdag.
Misschien kan de leerkracht hem "koppelen" aan een rustiger kindje. Mijn zoontje zat vorig jaar ook in groep 1 en trok erg naar een wildebras uit groep 2 toe, nu ze iets minder contact hebben is hij wel een tikje hanteerbaarder. De vriendschap ga ik niet ontmoedigen, ze zien elkaar nog steeds, maar mijn zoontje is wel iets minder ruig gedrag gaan vertonen nu hij ook met kalmere kinderen omgaat.
06-02-2013 om 00:26
Ook wennen?
Hier een net 4jarige die van een vrij makkelijk, braaf ventje is veranderd in een nukkig mormel sinds hij naar school gaat.
Kan ook eg driftig reageren. Ik weet bijna zeker dat het vernoeidheid is - in al haar facetten
Grappig vind ik dat hij ook pas zei dat de jongetjes in zijn klas zo druk zijn. Hij zit nota bene in een startklasje met een kind of 5..
Voor mij klinkt het herkenbaar, en is wel prettig om te lezen!
Ik denk dat heel veel geduld geboden is en ook de duidelijke boodschap: schoppen/slaan/slopen/schelden doen we niet. Zal hij op school ook zeker wel meekrijgen.
06-02-2013 om 19:56
Fijn
Fijn om te lezen zeg.
Hij gaat sinds sept naar school en toevallig vandaag kwam ik er via een andere ouder achter dat hij in de pauze een bijnaam heeft gekregen waar hij dus niet zo blij mee is. Die andere ouder vond het een grappige anekdote maar toen ik het later bij mijn zoontje navroeg bleek dat hij zich er ongelukkig bij voelt. Het is een star wars naam en dat zegt hem niks, hij snapt t niet en voelt zich daar niet fijn bij.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.