Knurf
15-10-2013 om 14:44
steeds te laat op school
mijn dochter (11) komt steeds vaker te laat op school. Ik heb al van alles geprobeerd, van eerder opstaan tot aansporen. Dat aansporen had in het begin wel zin, maar blijkbaar is inmiddels de kracht er af. Ik begin op zo'n kapotte grammefoonplaat te lijken
We fietsen 's ochtends samen op, maar zelfs dat werkt niet. Ik neem steeds meer uit handen voor haar om nog maar een beetje de vaart erin te houden, dus inmiddels pak ik (even snel) haar gymkleren in (want vergeten), zet ik alvast haar fiets buiten (terwijl zij haar haren nog moet kammen), ruim ik haar ontbijtboel op die er nog blijkt te staan als ik beneden kom (oh ja, geen tijd voor). De juf heeft haar al een paar keer aangesproken en haar al laten nablijven als straf. Daar baalt ze dan erg van, maar de volgende ochtend is dat effect al weer helemaal verdwenen.
Het lijkt wel alsof ze alleen maar meer gaat treuzelen, en inmiddels gaat alles zo traag dat ikzelf nu ook al een paar keer mijn trein gemist heb!
Oh, ze kijkt geen tv 's ochtends, we ontbijten aan tafel en we gaan (in mijn ogen) ruim op tijd naar boven na het ontbijt om aan te kleden, tanden te poetsen en zo. Maar vanaf dat moment gaat alles zoooooo traaaaaaag.
Wie heeft tips!

Jesse_1
17-10-2013 om 08:47
Porte
Maar ik neem aan dat hij in ieder geval niet op zoek hoeft naar speldjes voor in zijn haar

lennest
17-10-2013 om 14:54
Zonnetje
Wat een heerlijk idee, met z'n drieën op bed ontbijten! Het lijkt me inderdaad een rustpunt voordat de dag begint. Ik geloof niet dat wij het gaan doen; man heeft een hekel aan ontbijt op bed, hij wordt wakker, badkamer, aankleden, naar beneden, koffie, brood uit de vriezer (die volgorde!), krant, eet en gaat aan de slag. Heeft niet echt een ochtendhumeur, hij zegt alleen niks. Dochter klept 's ochtends alles bij elkaar, zoon lijkt wat meer op z'n vader en ik? Ik sta als eerste op, uitgebreid douchen, op m'n gemak aankleden; de avond ervoor heb ik alles klaar gelegd, brood uit de vriezer, lunch klaarmaken, zelf ontbijten met koffie en de krant, tas pakken die ik ook de avond ervoor heb ingepakt, en ik vertrek.
Iedereen is van jongs af aan zelf verantwoordelijk voor het tijdstip van opstaan en vertrek. Kom je te laat? Eigen schuld, dikke bult. Wij zijn al vroeg hiermee begonnen: in groep 4 kregen ze zelf een wekker en moesten ze zelf hun lunch al klaarmaken. Vanaf groep 6/7: alles zelf doen. Natuurlijk hielpen wij in de overgangsfase, maar gymkleren vergeten? Nee, die werden niet nagebracht. Een keer in je ondergoed gymen en je vergeet het nooit meer!

Conference
17-10-2013 om 15:24
Misschien belonen?
Hier hadden we te maken met een treuzelende zoon, maar dat is opgelost. Hij kreeg een kruisje voor iedere keer dat hij op tijd klaar was en bij zeven kruisjes kreeg hij een beloning. Hij had aangegeven dat hij het liefste wat meer zakgeld zou willen krijgen, dus hij kreeg als beloning 50 cent extra bovenop zijn zakgeld. Dat werkte als een trein, hij ging dingen bedenken hoe hij sneller klaar kon zijn, lag zijn spulletjes voor de volgende dag zelf vast klaar en we konden nagenoeg elke dag een kruisje zetten. Toen hij een maand of twee had laten zien dat hij zelfstandig op tijd klaar kan zijn, hebben we het omgedraaid. Bij iedere keer dat hij te laat was, kreeg hij een kruisje en bij zeven kruisjes ging er 50 cent van zijn zakgeld af. Hij heeft nooit zakgeld hoeven inleveren, want hij is blijven steken bij vier kruisjes.

Dalarna
17-10-2013 om 15:59
Conference
Prima idee maar ik vind eigenlijk dat dit het probleem is van het kind zelf en op die leeftijd wil ik mij daar niet meer mee bezig houden in de vorm van een beloningssysteem. De straf op school zou genoeg moeten zijn.

ochtendmens
17-10-2013 om 19:31
meer van hetzelfde
Als allereerste je dochter meer verantwoordelijkheid geven en dat begint al met een eigen wekker. Kan ze zelf bedenken en bepalen hoe laat ze op wil staan om op tijd te komen. Als je je tas al klaar zet en je kleren al klaar legt etc. dan kan de wekker iets later. En soms wil je misschien eerst ontbijten en soms eerst aankleden. Op het VO zullen jullie ook niet meer altijd hetzelfde ochtendprogramma volgen met al die wisselende roosters.
Hier had ik er een die graag de tijd nam. Hé ben je nu al op, je had toch het eerste uur vrij? Ja, maar dan kan ik lekker rustig aan doen. De ander bleef liefst zo lang mogelijk liggen, soms net te lang en dat was dan even weer op de blaren zitten. Zo leren ze het best.

Merel
19-10-2013 om 00:11
hoe ik het zou doen
Ik zou tegen dochter zeggen dat JIJ om (ik zeg maar even een tijd) 8.10 vertrekt, of ze nu klaar is of niet. Zelf moet ze dan maar de deur afsluiten en naar school gaan als ze te laat is. Als ze dat ongezellig vindt, denk ik dat je het maar een keer echt hoeft uit te voeren en zorgt ze de volgende keer wel dat ze klaar is hoor.
Hier is dochter al wat ouder inmiddels, maar met dezelfde kleding-haar en make-up crisis iedere ochtend. Ik bemoei me er niet mee en ze moet regelmatig hollen naar de bus, maar ze redt het altijd nét, dus ik heb dat allang losgelaten. Ze weet nu gewoon dat jij blijft meeveren en zij haar grenzen iedere keer verlegd, dus dat moet je niet meer doen eigenlijk.

Melleke75
19-10-2013 om 19:20
Hier ook eerst aankleden.
Kleding ligt al klaar, ze trekken hun kleding aan, gaan de douche in om te wassen, haren te doen. Dan beneden eten waarbij ze gelijk hun brood voor school klaarmaken. Daarna alleen nog even tanden poetsen en klaar. Ze staan een uur voor vertrek op (wisselende roosters ivm voortgezet onderwijs). Ze komen nooit te laat, maar ik roep ze ook niet. Ik heb een dijk van een ochtendhumeur, dus ik houd me niet bezig met kinderen die de wekker niet willen horen of te druk zijn met andere dingen. Het is dus hun probleem en dat werkt kennelijk prima.

rodebeuk
26-10-2013 om 13:34
helemaal uit handen geven
Wij hadden dit probleem een paar jaar terug, en ik heb toen in stapjes het hele proces bij mijn kind neergelegd. Veel praten in de ochtend werd me afgeraden door de opvoedadviseur waar we toen zaten. In plaats daarvan zou ik naar de klok moeten wijzen, liefst zelfs zonder iets te zeggen. Dat heeft inderdaad gewerkt.
Ik zei dan iets in de orde van het is nu kwart voor acht, wat moet je nog doen voordat we weg gaan en hoe lang denk je dat dat duurt?
Om dat zo te kunnen zeggen heb ik natuurlijk wel een keer met mijn kind de ochtend doorgenomen en gekeken welke dingen er echt in de ochtend moesten gebeuren. Volgens ons dan, niet puur naar mijn idee.
En daarna hebben mijn man en ik het helemaal bij onze zoon gelaten. Gevolg: in groep 8 was hij vaak een kwartier van te voren op school, want hij merkte dat het veel fijner was om vroeg te zijn. En nu in de brugklas gaat hij enorm vroeg weg, want inmiddels heeft hij een hekel aan haasten. En ja, dan hebben we wel al intensieve spiegel en gel sessies achter de rug, dus ook kinderen die hun uiterlijk belangrijk vinden kunnen op tijd zijn....
moraal van mijn verhaal: houd ermee op. Leg het bij je dochter.

Lucerna
28-10-2013 om 11:39
Hoe gaat het nu, Knurf?
Wat heb je kunnen doorvoeren en heeft het effect?
Ik heb ook een dochter die gigatraag is 's ochtends. Maar zij heeft wel een gloeiende hekel aan te laat op school komen. Dus het probleem bij haar leggen heeft wel effect. Verder heeft ze het voor- of nadeel, 't is maar hoe je het bekijkt , dat ze nog twee broers heeft, die ook gewoon op tijd de deur uit moeten. Voor pamperen heb ik gewoon geen tijd, al sta ik om 6:45 op en zij allemaal om 7:00.

Knurf
28-10-2013 om 12:51
kwartier eerder op
ik heb de tips van het forum met mijn dochter besproken afgelopen week. Wij hebben afgesproken dat we de volgende dingen doorvoeren:
- Een kwartier eerder opstaan. Niet leuk, maar het geeft haar net iets meer marge.
- Spullen de avond ervoor klaarleggen. Ook niet leuk, blijkt, want mijn dochter wil dan nog helemaal niet nadenken over 'morgen'. Ze is nog volop bezig met 'vandaag'/'vanavond'. Grappig, dat had ik er helemaal niet achter gezocht.
- alles wat niet met aankleden/eten/badkamer/... te maken heeft, moet wachten tot ze helemaal klaar is. Dus als ze nog even haar proefwerk wil doornemen, in een gaaf boek (nu deel 2 van de Hongerspelen) wil lezen, muziek wil luisteren, minecraft wil spelen, dan moet dat wachten tot ze zeker weet dat ze er tijd voor heeft. En dat is per definitie pas als de rest klaar is.
Vanochtend ging het goed, maar dat is natuurlijk pas een dag

lennest
28-10-2013 om 19:02
strenge middelbare
Knurf, ik hoop dat je dochter het begrijpt en leert dat het soms echt nodig is om, bijvoorbeeld, straf te voorkomen. Op de middelbare van onze kinderen zijn ze heel makkelijk: te laat? Boek vergeten? Huiswerk niet af? Maakt niet uit: dezelfde dag het 8e uur terug komen. Ben je na het 5e uur al uit? Tja, dat is jouw probleem, je meldt je het 8e in lokaal X en maakt daar huiswerk. Idem voor voetbaltraining of wat dan ook. 2e keer in dezelfde periode te laat? Dan mag je het 8e uur het schoolplein vegen, of de kantine. 3e keer te laat? halve dag schorsing plus een gesprek tussen ouders, leerling en schoolleiding. En presteer je het dan nog een keer? Dan wordt je een hele dag geschorst. En schorsen betekent niet thuisblijven, maar de hele dag van het 1e t/m 8e uur op school 'zinnige' dingen doen. Geen idee wat dan 'zinnig' is, want dat is bij ons nog niet gebeurd, trouwens 3 keer te laat ook niet. Wel bijna 2 keer, gelukkig viel het net buiten de periode. En als je dan tijdens je schorsing een proefwerk had, mag je dat op die dag niet maken, maar op een 8e uur inhalen. Het klinkt misschien kinderachtig, maar een aantal jaren geleden was het beleid veel soepeler en veel kinderen namen een loopje met de regels. Nu zijn de regels aangescherpt en is het aantal kinderen dat te laat komt, huiswerk niet af heeft of een boek vergeten is, drastisch naar beneden bijgesteld. En natuurlijk kun je zeggen: wat is te laat? Als de school om half 9 begint, is dan 1 over half 9 te laat? Ja, dat is te laat zegt school.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.