Manda Rijn
15-01-2013 om 00:04
Tips griezelfeestje gezocht, kan dit allemaal wel?
dochter wordt 10 jaar. Zij is een durfal er zitten misschien ook wel meisjes bij die wel wat angstiger zijn.
misschien is als eerste het woord 'griezelfeestje' wat te eng voor sommige kinderen ? Hoe moet ik het anders noemen ?
We willen beginnen om een uur of 3 met taart (cupcakes met oogbollen van marsepein oid erop)
kadootjes zoeken in het donker, dus kadootjes in het huis verstoppen, alle lichten uit, met een paar zaklantaarns zoeken)
Dan een enge film kijken (narnia 3). Ik geloof dat narnia 3 nog wel kan voor die leeftijd, of zouden jullie kinderen het te eng vinden ?
Daarna spaghetti eten met tomatensaus (bloedsaus noemen ?) en gehaktballetjes.
Toetje, nog geen idee van, ik denk ijs met rode saus (maar dat is dan misschien dubbelop bloed ?)
Dan na het eten willen we een speurtocht gaan doen in het naburige park (daar is oa een dierentuintje, kinderboerderij en ander potentieel engs te horen).
Tips voor die speurtocht zijn erg fijn. Ik heb al bedacht en gevonden dat ze bijvoorbeeld geheimschrift moeten ontcijferen, of zinnen achterstevoren, rebussen oplossen, graven met een schep naar de volgende aanwijzing.
Als eindding wil ik dan in de tuin hier bij de vuurkorf marshmallows op stokjes doen. Maar nog steeds erg twijfel over die vuurkorf, het zijn wel 7 meiden van 9 en 10 jaar namelijk en ik wil geen brandwonden of andere ongelukken. Dus ook graag tips om het feestje af te sluiten.

Tineke
17-01-2013 om 19:05
Niet kinderachtig
Ik heb weleens met een groep pubers (jongens en meisjes) tussen de 12 en 17 cupcakes versierd. Het resultaat is heel anders dan wanneer je een groep kleuters hebt. Pure kunstwerkjes waren het. Zorg wel voor veel kleuren fondant of marsepein, en voor sommige kinderen werken voorbeelden goed. Die kun je binnen het thema kiezen.

Annet
17-01-2013 om 21:21
Het zijn ook geen cakejes maar cupcakes
Daar ligt de hele Xenos vol mee, er is een speciaal tv-programma over, beroemde koks schrijven receptenboeken over cupcakes.
Niet over cake versieren..........
Dus inkopen die fondant, vormpjes, spuitpistolen, etc....

Annet
17-01-2013 om 21:22
Enne...... niet zomaar opeten
Mooie foto's maken van elke creatie, eventueel zelfs niet eten maar mee naar huis nemen, digitaal fotoalbum maken met alle creaties, en dan nog een gewone cake om lekker op te eten......

Manda Rijn
17-01-2013 om 22:25
Grappig
ik zat er helemaal naast dus, jullie ervaringen zijn dus anders. Mooi ! wan tmijn dochter zei direct 'leuk griezel cupcakes'. Dus ik ga inderdaad een hele zwik aan enge snoepjes en kleurtjes spul kopen, inderdaad op de foto die dingen, mooi in een folietje mee naar huis. Ik heb al wat voorbeelden gevonden die ik zal afdrukken. Ik vind zelf oogballen maken enig denk ik, misschien ga ik wel oogballen als traktatie doen voor school.
En ik ga nog even een lege taart maken die ze dan samen kunnen versieren en opeten.
mooi mooi, want die mevrouw van de schminck/makeup zou een prijs maken maar heb ik niets van gehoord, ik vond haar ook niet al te enthousiast over komen. Mooi scheelt weer geld.
Ik ga nu verder met de speurtocht. Als het echt niet te doen is (zoals nu het is gewoon te koud) dan doen we de film brave (heb ik net gekocht op marktplaats) en die is niet zo eng maar wel leuk.

Fiorucci
18-01-2013 om 13:34
Manda (ot)
Mijn dochter wordt 13 de 28e en wil een Hello Kitty taart..)

troelahoep
21-01-2013 om 14:12
Nog meer ideeën
Haha, een hello kittytaart! Maar serieus, of meer zoals pubers sesamstraat weer leuk gaan vinden (dat het meer cult wordt, zeg maar
...ik heb niet alle berichtjes gelezen hierboven, dus misschien geef ik suggesties die al gegeven zijn. Wij hebben afgelopen jaar een griezelfeestje gehad voor ons 7-jarig jongetje (wel een andere doelgroep natuurlijk)
- huis donker maken, alleen kaarslicht in huis. Zwarte tafelkleden, zwarte kaarsen, hier en daar een griezelding ophangen, dat soort spul.
- rollenspel spelen, bijvoorbeeld de weerwolven van wakkerdam (van 999games, geloof ik)
- ik hou zelf erg van knutselen, dus ik had spoken gepapiermachéd en geschilderd met glow-in-the-darkverf. Opgehangen op de donkere zolder en voilá, een griezelzolder is geboren. Bij ons moesten ze snoepjes zoeken, en dat vonden de 6 en 7-jarigen eng zat. Voor 9-jarigen kun je misschien wel iets anders verzinnen.
- film: ParaNorman leek me erg leuk voor die leeftijd (niet gezien hoor). Wij hadden Casper het spookje gedaan maar er was één jongetje dat het al te kinderachtig vond!
- wat hier heel erg aansloeg was toverdrank maken. Ik had potjes voorzien van leuke etiketten en verschillende ingrediënten verzameld die er gek uitzien/reageren met elkaar, zoals citroenzuur en bakpoeder (gaat bruisen samen) maanzaad (met etiket spinnenoogjes) en watertjes in verschillende kleuren (levensmiddelenkleurstof) in donkere flesjes, zodat het een verrassing was wat ze in hun glas goten.
- het geheel aan spelletjes/activiteiten voorzien van geheimzinnige opdrachtkaarten. Hier waren sommige kinderen daar nog iets te jong voor, maar het kan denk ik heel leuk zijn als je er een verhaaltje omheen verzint. Bijvoorbeeld dat jullie op zolder een behekste spiegel hebben verzonnen ofzo, en sinds die is gepoetst horen jullie vreemde geluiden in huis (maar misschien is dat weer te eng)
- misschien iemand uit de omgeving lenen om als mummie/vampier of iets dergelijks verkleed uit de trapkast laten komen?
- pannekoeken gebakken met blauw of groene kleurstof door het beslag zien er ook erg griezelig uit.
-in het donker een griezelverhaal voorlezen met een zaklamp onder je gezicht voor het spookeffect?
-kinderen verkleed als griezel laten komen. Vonden ze hier heel leuk (maar ze waren hier wat jonger)
Nouja, ik denk dat het heel belangrijk is sfeer te maken in huis. Succes! Ik hoop dat mijn kinderen over een paar jaar weer een griezelfeestje willen, want ik vond het een erg leuk thema En verder: griezelfeestjes kun je volgens mij op bijna elke leeftijd geven; hier het broertje van 3 dat er een voorkeur voor skeletten en monsters aan overgehouden heeft