elske
18-07-2012 om 10:41
Verplichtingen
Uit eerdere discussies weet ik dat bijna elke ouder zwemles als een basisvaardigheid ziet die je je kind wil mee geven. Maar er zijn ook andere vaardigheden waarbij ik twijfel of het ‘moet’.
Een voorbeeld: typles in groep 7 of 8, wekelijks een uur na schooltijd. Doen, ongeacht interesse van kind omdat het ‘zo goed voor het kind en zo nuttig is’? Sport... en dan teamsport of individueel, en minimaal een balsport? Muziekles / instrument? Al die ‘sociale’ dingen als vierdaagse, carnavalsoptochten enzo? Wat zijn bij jullie de ‘verplichtingen’ voor je kind, wat wil je ze minimaal meegeven?

nathalie
20-07-2012 om 08:27
Tja
Door een goede houding nóg sneller met 10 vingers, in theorie allemaal waar. Maar nog sneller dan met de 6-8 vingers die nu worden gebruikt (geen pinken en half de duimen) lijkt me fysiek bijna onmogelijk en zeker ook niet nodig want het gaat echt ráaazendsnel. Rrrrrt, tekst af.
Serieuze lappen tekst (heeft inmiddels hbo afgerond) lukken ook prima. En houding, sja dat is tegenwoordig merendeels hangend op de bank met de laptop. Ik denk nog steeds dat officiële typles niet echt het dure geld had opgebracht vergeleken met hoe het het nu gaat.
Dat weet je nooit van tevoren natuurlijk maar ook als je kind wel typles heeft gehad zoals onze oudste weet je niet of het zonder les niet net zo goed was gekomen. Ik zie hier weing verschil, behalve dan dat de oudste ook keurig volgens de regels de pinken gebruikt.

Mussie
20-07-2012 om 13:09
Typen
O ja, hier voor oudste ook verplichte typeles! Hij wil absoluut niet sporten dus het leek me wel goed om hem iets te leren behalve school. En ja hoor, hij kan zo n een reclamefilmpje voor typeles. Werkelijk prachtig om te zien hoe z'n vingers over het toetsenbord glijden. En toen kwam nummer 2. Haalde ook z'n diploma zonder al teveel tegenstribbelen. Fijn dus, tot ik laatst zag dat hij gewoon weer met 2 vingers typt! Bij hem hadden we ons dus de moeite kunnen besparen.
Maar dan dat sporten. Oudste heeft 3 sporten geprobeerd en hij wil gewoon niet. Hij kan het ook niet, en dat zal niet helpen natuurlijk. Maar potverdorie, als je soms de reacties van andere ouders hoort, valt het me mee dat ik de autoriteiten nog niet op m'n dak gehad heb. Want niet-op-een-sport zitten is in de ogen van veel mensen erg dubieus. De vraag: en op welk sport zit hij? komt me zo langzamerhand m'n neus uit.

Temet
20-07-2012 om 21:43
Mussie
Volgens mij lijkt het op religie. Je hebt hen die in sport geloven, en je hebt er die niet in sport geloven. Tot die laatste categorie behoren jullie, en ik, en kennelijk ook Margje van Dijk.
Kinderen moeten hier leren zwemmen en wat mij betreft: als ze op sport willen mogen ze (en inderdaad, dan ook niet na 3 weken weer eraf), en als ze niet willen hoeven ze niet. Ik geloof niet zo in sport. Dat wil zeggen: ik geloof niet dat sport nou per se noodzakelijk is voor een rijk en gezond leven. Maar dat is nu geloof ik niet echt de heersende leer. Gelukkig hebben we geloofsvrijheid in Nederland, dus we komen er nog mee weg
Groeten,
Temet

Mussie
20-07-2012 om 22:58
Ja temet
Een religie, daar heeft het inderdaad wat van weg! En dan vooral teamsporten, die staan dan weer iets hoger in aanzien dan individuele sporten. En waarom? Ik geloof er dus ook niet zo in.
mijn jongste is een fanatiek hockeyer, en minstens 3 keer per week op de club te vinden. Hij geniet ervan en dus support ik hem. Maar ik heb niet het idee dat het nou zo vormend is ofzo. Hij zit in een team, maar is ook zonder dat team sociaal sterk genoeg. En zonder sport zou hij alleen maar vaker buiten voetballen of verstoppertje spelen.
Het is fijn om te weten dat ik niet de enige ketter in NL ben! Als iemand nog een keer vraagt naar de sportclub van m'n zoon, denk ik aan jou.

Maylise
21-07-2012 om 11:40
Type les
Ik mis het zelf trouwens niet dat ik niet met 10 vingers kan typen. Misschien dat ik het daarom ook niet zo belangrijk vindt. Ik moet weliswaar veel schrijven voor mijn werk maar mijn denkproces over wat ik moet schrijven gaat zeer veel langzamer dan ik kan typen. Dat kan ik makkelijk bijhouden. Mijn jongste dochter typt trouwens inderdaad echt met 10 vingers sinds ze via school dat diploma heeft gehaald. Zoon is alweer in een eigen systeem vervallen maar dat verbaasd me niks. Dat heeft ie met zwemmen ook gedaan.

Maylise
21-07-2012 om 11:48
Nog wat dingen
Ik heb mijn meisjes aangemoedigd om een zelfverdedigingscursus te volgen & liefst ook nog een vervolgcursus in die richting. Dat hebben ze alle drie met veel plezier gedaan. De jongens mochten natuurlijk ook hoor.
Mijn oudste kinderen hebben ook catechismus les gehad. Wederom geen harde verplichting maar ik heb nooit gebracht alsof het vrijwillig was.
En Arabische (schrijf) les hebben ze ook nog een poos gehad. Ook min of meer verplicht. Dat was echter niet even succesvol bij iedereen.

Maylise
21-07-2012 om 11:52
Eigenlijk
Eigenlijk was die catechismus les wel een harde verplichting als ik er eens over nadenk. Ik heb het alleen nooit gebracht als een verplichting maar als iets leuks wat fijn is om heen te gaan. De ijzeren vuist in de fluwelen handschoen zeg maar. Dat werkt meestal het beste. Maar eigenlijk was het gewoon net zo verplicht als school.

Aagje Helderder
21-07-2012 om 13:47
Hier
eerst zwemles met de diploma's en b. Daarna 1 sport. Verder basiscursus muziek (amv of blokfluit bij een muziekvereniging). Daarna mag er een instrument gekozen worden. Hoeft niet, maar we dringen er wel een beetje op aan. Bij oudste twee is dat gelukt.
Verder wat het ook is: een seizoen moet worden afgemaakt en er moet worden geoefend als dat nodig is.
Aagje

Leen13
22-07-2012 om 14:05
Faciliteren
Inderdaad heb ik hier vooral aan faciliteren gedaan. Bij mijn kinderen gaat het fout als je er teveel dwang oplegt. Eigenlijk heb ik gewoon gedaan wat mijn ouders ons ook boden. Zwemles, muziek en sport. Daarnaast deed de school gelukkig ook aan extra aanbod in muziek en knutselclubjes. En is dochter naar theater en clownerie geweest.
Verder heb ik ze op jonge leeftijd veel meegesleept naar de kinderboerderij, parken en speeltuinen. En naar musea. Vooral het kindermuseum vond ik zelf heel leuk en hebben de kinderen ook met plezier gedaan. Vaak meerdere keren hetzelfde onderwerp omdat het zo lang duurt voor er weer een nieuw aanbod komt.
Typen is mij niet gelukt. Ik heb geprobeerd het ze zelf aan te leren maar elke dag huiswerk maken, naast alles wat ze al voor school moesten doen werkte niet echt. Vreemde ogen dwingen beter denk ik. Het lijkt mij handig als scholen al vanaf de eerste groepen typeles gaan aanbieden. Mogelijk komt dat er ooit van. In mijn omgeving hoor ik steeds minder weerstand tegen het gebruik van computers in de klas. En zelf heb ik veel plezier van mijn typediploma en ik kan nog steeds 10-vingers blind typen.
Verjaardagen en familie- en vriendenbezoek zijn hier ook belangrijk. Maar niet heilig. Het is vooral de combinatie van wat er mogelijk is en wat er voor aanbod is, wat je logistiek en financieel kunt mannen, en dan de balans daarin.
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen goed meekomen op school en dat ze hun best doen om een aangenaam persoon te zijn voor zichzelf en voor anderen. Ook heel belangrijk vind ik het dat ze plezier hebben in de dingen die ze ondernemen. Het kost ze vaak zoveel energie dat dat erbij inschiet.

Loes3
25-07-2012 om 22:48
Tot nu toe
Hier alleen diploma A en verder niks. Ze wil zelf op wel tig dingen en zolang dat (praktisch, financieel en voor haar) haalbaar is mag dat.
Loes