Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Puck

Puck

09-10-2013 om 09:55

wel of niet uitnodigen

Gisteravond vond ik puberella overstuur in bed: ze heeft (weer eens) ruzie met een vriendinnetje. Vriendin en puberella zijn normaal gesproken best close, al een paar jaar, maar hebben ook regelmatig ruzietjes. Vriendinnetje is een leuke meid, maar wel een behoorlijke haaibaai en vrij onzeker. Dat onzekere compenseert ze door zich naar anderen toe te presenteren als "kijk eens hoe goed ik ben en hoe ik de beste ben" en door negatieve dingen over andere kinderen rond te strooien in de klas. Als volwassene kan ik daar doorheen prikken maar mijn puberella heeft hier wel last van. De afgelopen dagen heeft vriendinnetje ook weer allerlei dingen rondgebazuind over puberella die A. niet waar zijn (maar in haar perceptie misschien wel kloppen) en B. mijn puberella oprecht verdrietig maken.
Ik heb gisteravond de moeder van vriendinnetje al via whatsapp verteld wat mijn puberella dwars zat en gevraagd of we de meiden samen kunnen begeleiden om dit uit te spreken en een oplossing te verzinnen. Ze zou vriendinnetje haar versie van het verhaal vragen en dan met mij terugkoppelen. Prima, helemaal mee eens. Ik weet dat puberella soms ook niet de makkelijkste is en de versie van het vriendinnetje wil ik dan ook graag weten.
Nu viert puberella vrijdag haar verjaardag en vriendinnetje is natuurlijk ook uitgenodigd. Zowel moeder al ik willen er op aansturen dat de meiden het voor die tijd uitgepraat hebben. Puberella heeft aangegeven dat als vriendinnetje zo blijft doen dat ze vrijdag niet welkom is op haar feestje. Aan de ene kant heb ik zoiets van: standaardruzietje, maak je niet druk, vriendinnetje komt gewoon, maar aan de andere kant is het wel HAAR feestje en moet het ook voor HAAR leuk zijn en als ze zich niet op haar gemak voelt als vriendinnetje er is dan is het ook niet leuk. Wat zouden jullie doen?

Ik zou...

...me er niet zo mee bemoeien geloof ik. Zoals je zegt: standaardruzietje, het lost zich wel of niet voor die tijd op. Ik zou geloof ik ook niet via de moeder van het vriendinnetje iets proberen op te lossen. Dan maak je het meteen zo groot, lijkt me.
Je zegt niet hoe oud je puberella is, maar ik neem aan minstens 10 jaar of zo? Prima leeftijd om zelf dit soort conflicten op te lossen. Laat het haar zelf regelen, maar bespreek met haar wel eventuele consequenties van haar beslissing.
Nodigt ze het vriendinnetje niet uit? Dan is het dus bonje. Nodigt ze haar wel uit? Dan zal ze een weg moeten zoeken om toch van haar eigen feestje te genieten.
als het goed is, komt ze zelf dan tot de conclusie dat ze iets met het vriendinnetje uit te praten heeft. Niet omdat jullie als ouders hierop aansturen, maar omdat het haar zelf de beste oplossing lijkt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-10-2013 om 16:20

Toch wel

Ik zou hierin wel sturen eerlijk gezegt. Zeker omdat je ook (goed?) kontact hebt met de andere moeder. Dan kan er van 2 kanten gestuurd worden.
En dan zou ik proberen het voor het feestje geregeld te hebben. het gaat niet meer om kleine kinderen die na een dagje ruzie gewoon weer verder spelen.
Als vriendin niet welkom is op het feestje is de kans groot dat het nooit meer goed komt. En aangezien je het de moeite waard vind om het hier op het forum te posten denk ik dat je dat zonde zou vinden.

Dendy

Puck

Puck

09-10-2013 om 17:18

precies Dendy

je slaat de spijker op de kop. Ieder woord in je posting kan ik me helemaal in vinden. Het op zijn beloop laten is nu even lastig omdat feestje a.s. vrijdag al is en ik het niet leuk vind als dat verpest wordt door een mokkend vriendinnetje en boze puberella. Moeder (idd goed contactmee) heeft vanmorgen met vriendinnetje gepraat en haar versie naar mij gewhatsappt. Ik weet nu beide kanten van het verhaal en allebei zijn we het eens dat de meiden hier over moeten praten. Dat begeleiden is dan wat anders dan je er niet mee bemoeien en de meiden het zelf laten uitzoeken, N@nny. Vanmiddag uit school blek dat vriendinnetje de hele ochtend puberella genegeerd had en niet bereid was tot een gesprek. Jammer, dat komt dan vast later, maar puberella heeft aangegeven dat ze vriendinnetje dan echt niet op har feestje wil. Dat gaat dus ook niet gebeuren. En tja, als de vriendschap dan over is, jammer dan, kennelijk zijn ze elkaar wat ontgroeid. Puberella is een heel sociaal kind die massa's vriendjes heeft.

Tango

Tango

09-10-2013 om 22:01

Hier ook zo'n situatie

Dochter van 12 heeft een vriendin van 11 waarmee ze al jaren bevriend is. Nu heeft dochter een vriendje en vriendin is w.s. erg jaloers en loopt nu te stoken tussen die twee. Tegen vriendje (die zij ook goed kent) zeggen dat dochter het gaat uitmaken, tegen dochter zeggen dat vriendje een ander heeft etc. etc. Heel vervelend. Ook hier een soort van feestje in het vooruitzicht: dochter zou met vriendin en nog een meisje zaterdag een meidenavond hebben met make-up, maskertjes etc. Dochter weet niet wat ze ermee aan moet. Wat ik doe is met haar praten over deze situatie. Wat zou je willen? Wat moet vriendin doen om het goed te maken? Wat doe jij? Dochter is nogal geneigd snel erover heen te stappen maar dit raakt haar echt heel erg omdat ze al zo lang met dit meisje omgaat.
Op zich ken ik de moeder ook vrij goed, maar ik ben nog niet geneigd met haar te gaan praten. Laat de meiden het eerst maar zelf uitpraten. Dochter heeft nu gezegd dat vriendin naar haar moet komen om excuses aan te bieden. Dit is nog niet gebeurd, vriendin ontkent alles, terwijl dochter sommige berichten zwart op wit heeft (ging allemaal via de chat natuurlijk). Gaat dus nog wel even duren.

Puck

Puck

14-10-2013 om 09:13

hoe t afliep

Na de bewuste dag dat vriendinnetje niet wilde praten heeft puberella aangegeven dat ze tot de middagpauze zou wachten. Van mij mocht ze namelijk een ander vriendinnetje uitnodigen op haar feestje als het bewuste vriendinnetje niet zou komen. De hele ochtend is puberella genegeerd en tussen de middag heeft ze het andere vriendinnetje gevraagd. 's Middags deed volgens puberella het bewuste vriendinnetje weer helemaal "normaal" en op vraag van puberella of ze op haar feestje wilde komen antwoordde ze dat ze dat toch wel graag wilde. Ze hebben dus geen dingen echt uitgepraat, maar wel enigzins de lucht geklaard. En zo zat er dus een iets groter gezelschap een dag later bij ons gezellig te gourmetten en film te kijken, Ze hebben allemaal een topavond gehad. Nadat ze thuisgebracht waren vlogen de enthousiaste whatsappjes de kamer door Ook moeder van vriendinnetje meldde mij gisteren dat vriendinnetje het erg naar haar zin gehad had. Daar was ik blij om, ze heeft zich ondanks wat er was voorgevallen niet ongemakkelijk gevoeld, en puberella ook niet.
Gisteren hebben de beide meiden de hele dag samen opgetrokken bij hun gezamenlijke sport, ging ook weer prima. Lijkt erop dat deze ruzie weer is opgelost, tot de volgende zich aandient. Ik denk dat moeder van vriendinnetje het in dit geval goed doen door contact te hebben en onze meiden erop te wijzen dat wat ze doen en zeggen bij een ander anders geïnterpreteerd kan worden en een ander kan kwetsen of verdrietig kan maken. Daarna bleken ze dus prima in staat om het zelf op hun manier op te lossen.
Eind goed al goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.